VectorWorks-keskusteluissa muuan uusi käyttäjä valitti, että on hankalaa, kun on kaksi kursoria: yksi 2D-toimiin, toinen 3D-puuhiin. (Mainittakoon, että 2D-kursorilla voi valita 3D-näkymissäkin ja hoitaa suurimman osan editoinnista.)
Ko. henkilön mielestä tämä on kehno käyttäjäliityntä.
Itse olen siihen niin tottunut, etten sitä edes huomaa, mutta sitten kun käytän joitain graafisen puolen ohjelmia, joissa on esim. "valintakursori" ja "siirtokursori" (tms), valitsen aina väärän.
Mitähän raati täällä sanoo? Onko kaksi kursoria aina paha asia?
Kahden valintakursorin ohjelmat
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
En ihan 100% ymmärrä mitä tarkoitat, mutta siis meinaatko sitä että ohjelmassa on joku namiska/pikanäppäin josta sitten kursorin toiminta muuttuu?
Eli kuten esim. FCP:ssä kursori voi olla ihan esim. valinta-, kelaus- tai leikkaustyökalu? Riippuen siitä minkä käyttäjä milloinkin on valinnut?
Eli kuten esim. FCP:ssä kursori voi olla ihan esim. valinta-, kelaus- tai leikkaustyökalu? Riippuen siitä minkä käyttäjä milloinkin on valinnut?
-
-
-
Mutta siis ruudulla on koko ajan kaksi kursoria?Galangal kirjoitti:Heh! Siis käytetään jompaakumpaa.
En vaan nyt pääse jyvälle mikä systeemin idea on, ellet sitten tosiaan tarkoita sitä että nappia painamalla kursori vaihtuu toiseen.

-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Kyllä se vaihtuu nappia painamalla, mutta napin painaminen on joillekin liian vaikeaa...
3D-nuoli näyttää myös z-koordinaatit (ja käyttää niitä "snappeihin") ja sillä voi tehdä useampia 3D-operaatioita kuin 2D-nuolella.
Toive (käsittääkseni) oli, että olisi vain yksi.
Kahdesta puheenollen: onhan jopa Photoshopissa kaksi eri kursoria.
3D-nuoli näyttää myös z-koordinaatit (ja käyttää niitä "snappeihin") ja sillä voi tehdä useampia 3D-operaatioita kuin 2D-nuolella.
Toive (käsittääkseni) oli, että olisi vain yksi.
Kahdesta puheenollen: onhan jopa Photoshopissa kaksi eri kursoria.
Tally me bananas.
-
-
Aa. No siis sittenhän me puhuttiin ihan ekasta viestistä eteenpäin samasta asiastaGalangal kirjoitti:Etkö? Ensin yhdellä valitaan alue, sitten se esim. siirretään toisella.TheKraken kirjoitti:En ole kyllä itse hoksannut.

Siis tuo FCP-esimerkkini. Jos vaikka tahdon heittää jonkun videon aikajanalle ja leikata siitä puolet pois ja sen jälkeen korjata leikkaus rullaamalla clipin sisällä videota, niin se tapahtuu juuri eri kursoreilla kikkailemalla. Ensin nuolella se sinne, sitten partaterällä poikki ja sen jälkeen kelauskursorilla se leikkaus kohdilleen.
En ymmärrä miten homma oikeastaan voisikaan hoitaa toisin. Jos hiirellä olisi vain yksi toiminnallisuus, niin kaikki muuhan pitäisi tapahtua sitten näppäimistöllä.
-
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Niin varmaankin. Ja minähän jo sanoin ettäTheKraken kirjoitti:Aa. No siis sittenhän me puhuttiin ihan ekasta viestistä eteenpäin samasta asiastaGalangal kirjoitti:Etkö? Ensin yhdellä valitaan alue, sitten se esim. siirretään toisella.TheKraken kirjoitti:En ole kyllä itse hoksannut.
No, tähänastinen raati ei siis näe sitä Suurta Ongelmaa kuin mainitsemani marisija...Itse olen siihen niin tottunut, etten sitä edes huomaa,
Tally me bananas.
-
Re: Kahden valintakursorin ohjelmat
Viesti Kirjoittaja roskaposti »
Minusta tuossa on nyt sekoitettu kaksi eri asiaa? Tottakai erilaiset kursorit erityyppisiin tehtäviin on hyvä asia. Se taas on eri juttu, että onko jossakin ohjelmistossa jako eri kursoreihin tehty intuitiiviseksi, ja onko vaihtaminen kursorista toiseen helppoa.Galangal kirjoitti:VectorWorks-keskusteluissa muuan uusi käyttäjä valitti, että on hankalaa, kun on kaksi kursoria: yksi 2D-toimiin, toinen 3D-puuhiin. (Mainittakoon, että 2D-kursorilla voi valita 3D-näkymissäkin ja hoitaa suurimman osan editoinnista.)
Ko. henkilön mielestä tämä on kehno käyttäjäliityntä.
Itse olen siihen niin tottunut, etten sitä edes huomaa, mutta sitten kun käytän joitain graafisen puolen ohjelmia, joissa on esim. "valintakursori" ja "siirtokursori" (tms), valitsen aina väärän.
Mitähän raati täällä sanoo? Onko kaksi kursoria aina paha asia?
3D-suunnitteluun on hyvin vaikea tehdä kunnollista käyttöliittymää. En ollenkaan ihmettele, että ko. henkilö pitää sitä epäloogisena. Toisaalta taas luulen, ettei hän ole tarkemmin miettinyt millaista ohjelman käyttö olisi yhdellä kursorilla.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka