PPC iMac G5 - Leopard 10.5.8 uudelleen asennus / restorointi
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
PPC iMac G5 - Leopard 10.5.8 uudelleen asennus / restorointi
Minulla on tämä retro PPC iMac G5, jossa on OS X Leopard asennettuna.
Haluaisin asentaa käyttöjärjestelmän uudelleen tai mieluiten palauttaa nykyisen asennetun järjestelmän uudelle, nopeammalle kiintolevylle.
En ole lainkaan mikään asiantuntija tässä, joten ole mahdollisimman tarkka ja yksinkertainen .
Minulla on työkaluja, kuten SuperDuper ja Carbon Copy Cloner järjestelmän varmuuskopiointiin, mutta en tiedä kuinka tehdä palautus, koska minulla ei ole toimivaa CD-/DVD-asemaa tässä koneessa.
Onko mahdollista käynnistää esim. usb-flash-asemalta ? jos on, mitä softaa tarvitsisin buuttaavaan usb-asemaan ? missä muodossa sen täytyy olla (tiedostojärjestelmä) ja osio - muoto ?
Löytyy tällainen ulkoinen WD:n 500GB usb - hdd, jota voisin käyttää varmuuskopiointipaikkana, mutta silti tarvitsisin median itse buuttausta varten.
Minulla on Leopard:in ISO - tiedosto 10.5, mutta taaskaan minulla ei ole toimivaa DVD-asemaa eikä myöskään tyhjää DL-DVD-levyä. Hallussa on usb - blu-ray ja myös usb - CD / DVD - asema , mutta onko niistä minkäänlaista apua .
Minulla on myös PPC G4 ; Voisiko sitä käyttää asennukseen ns. Firewire-kohdetilassa.
Lopuksi... kuinka paljon lisätehoa saisin asentamalla nopeamman kiintolevyn?
Aion sijoittaa jompaankumpaan näistä ... todennäköisesti Kingstoniin
https://www.kingston.com/en/ssd/a400-solid-state-drive
https://shop.sandisk.com/products/ssd/i ... 0A-00BJG0
Tiedän, että ne ovat 2,5", mutta aion lisätä hieman ns. fyllinkiä . (((:::
Ovatko nämä em. SSD-levyt edes yhteensopivia tämän iMacin kanssa.
/ BOne .
Haluaisin asentaa käyttöjärjestelmän uudelleen tai mieluiten palauttaa nykyisen asennetun järjestelmän uudelle, nopeammalle kiintolevylle.
En ole lainkaan mikään asiantuntija tässä, joten ole mahdollisimman tarkka ja yksinkertainen .
Minulla on työkaluja, kuten SuperDuper ja Carbon Copy Cloner järjestelmän varmuuskopiointiin, mutta en tiedä kuinka tehdä palautus, koska minulla ei ole toimivaa CD-/DVD-asemaa tässä koneessa.
Onko mahdollista käynnistää esim. usb-flash-asemalta ? jos on, mitä softaa tarvitsisin buuttaavaan usb-asemaan ? missä muodossa sen täytyy olla (tiedostojärjestelmä) ja osio - muoto ?
Löytyy tällainen ulkoinen WD:n 500GB usb - hdd, jota voisin käyttää varmuuskopiointipaikkana, mutta silti tarvitsisin median itse buuttausta varten.
Minulla on Leopard:in ISO - tiedosto 10.5, mutta taaskaan minulla ei ole toimivaa DVD-asemaa eikä myöskään tyhjää DL-DVD-levyä. Hallussa on usb - blu-ray ja myös usb - CD / DVD - asema , mutta onko niistä minkäänlaista apua .
Minulla on myös PPC G4 ; Voisiko sitä käyttää asennukseen ns. Firewire-kohdetilassa.
Lopuksi... kuinka paljon lisätehoa saisin asentamalla nopeamman kiintolevyn?
Aion sijoittaa jompaankumpaan näistä ... todennäköisesti Kingstoniin
https://www.kingston.com/en/ssd/a400-solid-state-drive
https://shop.sandisk.com/products/ssd/i ... 0A-00BJG0
Tiedän, että ne ovat 2,5", mutta aion lisätä hieman ns. fyllinkiä . (((:::
Ovatko nämä em. SSD-levyt edes yhteensopivia tämän iMacin kanssa.
/ BOne .
Re: PPC iMac G5 - Leopard 10.5.8 uudelleen asennus / restorointi
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Pari pikakommenttia:
- SSD:n asentaminen nopeuttaa koneen vasteaikoja ja se tuntuu selvästi nopeammalta - prosessori ei tietenkään pyöri yhtään nopeammin, mutta kaikki leylle kirjoitus ja luku nopeutuu.
- SATA-väyläiset levyt sopivat koneeseesi
- kohdelevytilaa voit käyttää kahdellakin tavalla jos siinä G4-koneessa on DVD-asema:
1. Jos G4-koneesi on viimeisiä malleja (kellotaajuus 867 MHz tai enemmän) niin Leopard toimii siinäkin. Asetat G5-koneen kohdelevytilaan ja asennat Leopardin G4-koneelta buuttaamalla kone DVD-levyltä.
2. Ellei G4-kone tue Leopardia niin sitten se käynnistetään kohdelevytilaan. Silloin G5-koneessa pitäisi näkyä G4-koneen levyt sekä DVD-asema 'ulkoisina' levyinä. Sitten käynnistät G5-koneen käyttäen tätä ulkoista DVD-asemaa.
PowerPC-koneiden käynnistyminen USB-liitäntäiseltä ulkoiselta asemalta on hyvin epävarmaa, G5-koneiden osalta pitäisi onnistua jos on käytössä alkuperäinen asennusDVD. Nettihaulla tulee esiin kaikenlaisia kikkailuja epäonnistumisten kiertämiseksi.
- SSD:n asentaminen nopeuttaa koneen vasteaikoja ja se tuntuu selvästi nopeammalta - prosessori ei tietenkään pyöri yhtään nopeammin, mutta kaikki leylle kirjoitus ja luku nopeutuu.
- SATA-väyläiset levyt sopivat koneeseesi
- kohdelevytilaa voit käyttää kahdellakin tavalla jos siinä G4-koneessa on DVD-asema:
1. Jos G4-koneesi on viimeisiä malleja (kellotaajuus 867 MHz tai enemmän) niin Leopard toimii siinäkin. Asetat G5-koneen kohdelevytilaan ja asennat Leopardin G4-koneelta buuttaamalla kone DVD-levyltä.
2. Ellei G4-kone tue Leopardia niin sitten se käynnistetään kohdelevytilaan. Silloin G5-koneessa pitäisi näkyä G4-koneen levyt sekä DVD-asema 'ulkoisina' levyinä. Sitten käynnistät G5-koneen käyttäen tätä ulkoista DVD-asemaa.
PowerPC-koneiden käynnistyminen USB-liitäntäiseltä ulkoiselta asemalta on hyvin epävarmaa, G5-koneiden osalta pitäisi onnistua jos on käytössä alkuperäinen asennusDVD. Nettihaulla tulee esiin kaikenlaisia kikkailuja epäonnistumisten kiertämiseksi.
Viimeksi muokannut homenamsi, 10.3.2025 klo 10.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voisit kokeilla tehdä siinä koneessa kloonin toiselle uudelle levylle suoraan ja kokeilla käynnistää.
G5 koneessa pitäisi onnistua molemmilla ohjelmilla, jotka mainitset ja sinulla näyttää olevan.
G5 koneessa pitäisi onnistua molemmilla ohjelmilla, jotka mainitset ja sinulla näyttää olevan.
Joo ...
Elikkäste multa löyty kätköistä tuollainen Newer Tech:in USB 2.0 Universal Drive Adapter
Olisiko siitä apua tähän keissiin ?
https://www.overclockers.com/newertechn ... e-adapter/

Linkin mukaan SATA 2.5" levyt eivät tarvitse virtaa, vaan ...
"The power supply is needed for 3.5″ IDE and SATA drives – 2.5″ drives are powered from the USB port."
Mitäs, jos liitän sittenkin normi 3,5" SATA - levyn ? Tarviin ilmeisesti PSU:n tätä varten (alkuperäinen on meinaan ns. ... kateissa) .
Laittakkaa tulemaan vielä tietoa tarkoitukseen sopivasta virtalähteestä .
Elikkä jotain tällaista, "2.0 Amp AC Power Adapter, Power Cable"
Mulla vanhempi versio tuosta adapterista, sillä toisessa noista kuvista näyttäisi tuon virtajohdon olevan kiinteä .
Toisessa kuvassa se näyttää irroitettavalta .
/ BOne .
Elikkäste multa löyty kätköistä tuollainen Newer Tech:in USB 2.0 Universal Drive Adapter
Olisiko siitä apua tähän keissiin ?
https://www.overclockers.com/newertechn ... e-adapter/

Linkin mukaan SATA 2.5" levyt eivät tarvitse virtaa, vaan ...
"The power supply is needed for 3.5″ IDE and SATA drives – 2.5″ drives are powered from the USB port."
Mitäs, jos liitän sittenkin normi 3,5" SATA - levyn ? Tarviin ilmeisesti PSU:n tätä varten (alkuperäinen on meinaan ns. ... kateissa) .
Laittakkaa tulemaan vielä tietoa tarkoitukseen sopivasta virtalähteestä .
Elikkä jotain tällaista, "2.0 Amp AC Power Adapter, Power Cable"
Mulla vanhempi versio tuosta adapterista, sillä toisessa noista kuvista näyttäisi tuon virtajohdon olevan kiinteä .
Toisessa kuvassa se näyttää irroitettavalta .
/ BOne .
Hei ...
Onko mitään tietoa, mistä tuollaisen enclosure:n / dock:in käsiini saisin .
Eikös tuo firewire ole hieman retro / legacy - hommia, kuin itse asiassa tää koko leikki ppc - masiinan kanssa .
Jos löytyy jotain Temu:n, eBay:n tai AliExpress:in linkkiä laittaa, niin KIITOS .
/ BOne .
Tuosta Newer Tech:in adapter:sta vielä .
Laitoin tommoisen 2.5" retro-(SATA ???) levyn Seagate Momentus 5400.4 250Gt kines ...
Siis ulkoisesti, luonnollisesti . (((:::
Jostain syystä levy ei kuitenkaan saa virtaa ja SATA - ledi adapter:ssa ei syty ; usb - ledi "palaa", kuitenkin .
Apuja tän suhteen ?
/ BOne .
Laitoin tommoisen 2.5" retro-(SATA ???) levyn Seagate Momentus 5400.4 250Gt kines ...
Siis ulkoisesti, luonnollisesti . (((:::
Jostain syystä levy ei kuitenkaan saa virtaa ja SATA - ledi adapter:ssa ei syty ; usb - ledi "palaa", kuitenkin .
Apuja tän suhteen ?
/ BOne .
Joo ...
Piuha kines ja kone on käynnissä .
Newer Tech:in meili-tuen pohjalta, että joissain tapauksissa 2.5" SATA - levytkin tarvitsevat extra-poweria,
eli niin ilmeisestikin tässäkin .
Hmmh. Kun vaan löytäisi sen org. virta-piuhan tai jonkin korvikkeen , niin sais kloonattua tuon sisällä olevan 3.5" levyn suoraan uudelle 2.5" SSD:lle .
(Joka tod. näköisesti vielä hankinnassa, ellen sitten waippaa, jotain äänitys-kovoa blankoksi .) .
Mites toi firewire - kohdelevy tila ...
Voiko siinä asentaa ns. levy-imagesta (ei eellenkään löydy DL DVD:tä),
eli jos multa löytyy dmg, tai iso - tiedosto asennus-mediasta ja mounttaan sen G4 koneessa, niin voiko käyttiksen asentaa siitä, vai pitääkö olla fyysinen DVD G4 koneen optisessa asemassa .
Voi öö, kun paluu menneeseen on niin pirun vaikeaa ...
nykyään Windows 11 ja mitä niitä on ... sen kun vaan flashaa usbi tikulle iso:n tjms. ja homma on siinä, avot .
/ BOne .
Piuha kines ja kone on käynnissä .
Newer Tech:in meili-tuen pohjalta, että joissain tapauksissa 2.5" SATA - levytkin tarvitsevat extra-poweria,
eli niin ilmeisestikin tässäkin .
Hmmh. Kun vaan löytäisi sen org. virta-piuhan tai jonkin korvikkeen , niin sais kloonattua tuon sisällä olevan 3.5" levyn suoraan uudelle 2.5" SSD:lle .
(Joka tod. näköisesti vielä hankinnassa, ellen sitten waippaa, jotain äänitys-kovoa blankoksi .) .
Mites toi firewire - kohdelevy tila ...
Voiko siinä asentaa ns. levy-imagesta (ei eellenkään löydy DL DVD:tä),
eli jos multa löytyy dmg, tai iso - tiedosto asennus-mediasta ja mounttaan sen G4 koneessa, niin voiko käyttiksen asentaa siitä, vai pitääkö olla fyysinen DVD G4 koneen optisessa asemassa .
Voi öö, kun paluu menneeseen on niin pirun vaikeaa ...
nykyään Windows 11 ja mitä niitä on ... sen kun vaan flashaa usbi tikulle iso:n tjms. ja homma on siinä, avot .
/ BOne .
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Pyörivälle levyille ei USB-virta yleensä riitä. Eri porttienkin virtaominaisuudet voivat olla erilaisia.
En nyt voi varmaksi sanoa tuota imagelta asentamista mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi onnistua.
En nyt voi varmaksi sanoa tuota imagelta asentamista mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi onnistua.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka