Riippuu kieliasetuksista. Laita Järjestelmäasetuksista Valikkorivi -asetuksista ylävalikkoon näkymään Tekstin syöttö. Sieltä saat näkyviin näytölle näppäimistön ja kokeilemalla alt, ctrl, shift ja command -napeilla mitä mistäkin tulee.
KenSu kirjoitti: ↑3.3.2026 klo 19.05
Eikös alt ole pc-koneiden nimitys option-näppäimelle? Sama näppäin mutta macissa aina kutsuttu optioniksi ja pc:ssä alt:ksi.
Macissa se oli Alt- ja option, mutta luopuivat tuosta altista jossain kohtaa.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Tässäpä parikin Applen valmistamaa, joidenkin mielestä sitten ilmeisen harhaoppista näppäimistöä, joissa näkyy sana ”alt”. Toinen aktiivikäytössä ja toinen varalla.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch Ultra 2 Black Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro 2.
Jep. Ei ole kauaa siitä kun Apple hylkäsi tuon alt-tekstin näppäimestä. Itsekin olen vasta iihan hetki sitten oppinut käyttämään option-sanaa siitä puhuessani, koska suurimman osan ajasta jonka olen Maceja käyttänyt, se on ollut alt. Mun MBP 2018 oli eka Mac kone mulla, jossa oli vain option-teksti näppäimessä.
Macintosheissa, Maceissä tms. ei ole koskaan ollut mitään ’Alt’-näppäintä. Apple // -koneiden näppäimistössa oli Omena-symbolilla varustettu näppäin, jolla oli mahdollista saada vaihtoehtoisia valikko-/toimintoja. Tästä ’Omppu’-näppäimestä tuli sitten ensimmäisten Macintoshien ’Option’-merkitty näppäin. Apple gs:ssä tuli symboliksi tuo hupenevan tien symboli.
Kun Applen siirtyessä Intel-prosessoreihin tuli tuki Windows-asennukselle - ja jo aiemmin Applen PC-korttien myötä - niin syntyi tarve löytää näppäimistöstä Windowsissa tarvittava Alt-näppäin. Optio-näppäin valittiin Windows-käytössä Alt-näppäimeksi. Tuon ajan Apple- näppäimistöissä on siis Optio-näppäimessä myös teksti ’Alt’.
Uusimmissa Applen Magic Keyboard -näppäimistöissä ei tuota tekstiä enää ole - kun sitä Windows-tukeakaan ei enää ole.
Viimeksi muokannut homenamsi, 3.3.2026 klo 21.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No minulla on Applen tekemiä näppäimistöjä joissa nyt vaan on alt-näppäin. Joten valitettavasti en ole samaa mieltä siitä että Maceissä ei ole koskaan ollut alt-näppäintä. Mutta se nyt tuli varmasti ihan kuvien kanssa selväksi.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch Ultra 2 Black Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro 2.
homenamsi kirjoitti: ↑3.3.2026 klo 21.16
Macintosheissa, Maceissä tms. ei ole koskaan ollut mitään ’Alt’-näppäintä.
Minulle kaikki Applen tietokoneet ovat Macejä, koska olen niin nuori.
Steve Jobs vastusti ankarasti Macintoshien saamaa lempinimeä ’Mac’. Tämä linja jatkui Jobsin saatuapotkut Applelta eli kaikki koneet olivat Macintosheja tai PowerBookkeja. Jobsin paluun myötä tulivvat sitten Macit, iMac jne.
Andreas66 kirjoitti: ↑3.3.2026 klo 21.21
No minulla on Applen tekemiä näppäimistöjä joissa nyt vaan on alt-näppäin. Joten valitettavasti en ole samaa mieltä siitä että Maceissä ei ole koskaan ollut alt-näppäintä. Mutta se nyt tuli varmasti ihan kuvien kanssa selväksi.
Jos luet tarkemmin niin oletko vielä eri mieltä?
Missä macOS:n tai sen edeltäjien toiminnoissa - tai sovelluksissa, tai niiden ohjeissa - on käytössä Alt-näppäin? Vain Optio-näppäin on käytössä. ’Alt’ teksti on näppäimessä Windows-tuen takia.
"Jos kutsutaan koiran häntää jalaksi, Montako jalkaa koiralla silloin on? Neljä. Hännän kutsuminen jalaksi ei tee siitä jalkaa." - Abraham Lincoln
Jos Optio-näppäintä kutsutaan Alt-näppäimeksi, se ei tee siitä Alt-näppäintä.
homenamsi kirjoitti: ↑3.3.2026 klo 21.16
Macintosheissa, Maceissä tms. ei ole koskaan ollut mitään ’Alt’-näppäintä.
Minulle kaikki Applen tietokoneet ovat Macejä, koska olen niin nuori.
Steve Jobs vastusti ankarasti Macintoshien saamaa lempinimeä ’Mac’. Tämä linja jatkui Jobsin saatuapotkut Applelta eli kaikki koneet olivat Macintosheja tai PowerBookkeja. Jobsin paluun myötä tulivvat sitten Macit, iMac jne.
Hassua että Jobs vastusti Mac-nimeä, mutta tultuaan takaisin yhtiöön, lanseerasi kaikki koneet Maceiksi
Andreas66 kirjoitti: ↑3.3.2026 klo 21.21
Jos Optio-näppäintä kutsutaan Alt-näppäimeksi, se ei tee siitä Alt-näppäintä.
Ei sitä sellaiseksi ”kutsuta”. Siinä näppäimestä kirjaimellisesti lukee ”alt”. Sen on siihen laittanut valmistaja Apple itse.
Keyboard shortcuts use one or more of these modifier keys, which in menus are abbreviated using symbols:
Fn (Function) or Globe
Control (or Ctrl) ⌃
Option (or Alt) ⌥
…
Mutta joo, tikusta asiaa.
Siunatuksi lopuksi, onko jossain Applen näppäimistössä Alt-näppäin - siis näppäin, jossa on VAIN teksti ’Alt’ eikä mitään ’optio’-tekstiä tai vastaavaa symbolia?
EDIT: Vastaavaa keskustelua voisi syntyä myös Enter-näppäimestä, Applen läppärien näppäimistössä tai kapeissa erillisnäppäimistöissä sitä ei ole - leveissä kyllä. Tekstillä 'Enter' tuskin niissäkään.