TheKraken kirjoitti:En sanonut etteikö olisi bugeja, mutta tarkoitin että tuollaista ei tule sietää vaan voi selvittää mikä ohjelma/kombinaatio/laite sen aiheuttaa ja sen jälkeen yrittää välttää sitä.
Itselläni esiintynein on DVD-soitin ja sen kaatuminen käynnistyksessä, korjattaneen 10.5.2:sessa korjauskuvausten mukaan.
Toinen yleinen on ilmeisesti AirPortin ajureihin liittyvä.
...
Noh, jos vakavasti puhutaan, niin epäilen kernel panicien aiheuttajaksi Logitechin hiiriajuria. Se kuulemma tekee sellaista.
Mutta. Siltikin tätä vehjettä mainostettiin laitteena, joka ei kaadu, vaikka yksi ohjelma kaatuisikin. Näin ei näytä kuitenkaan olevan.
Katsotaan, jospa Logitech ja Apple jaksaisi päivitellä ohjelmiaan pian.
Ja ei tuo kernel panic tosiaankaan ainoa Leopardin ongelma ole ollut. Bluetooth näppis katoaa jatkuvasti, eikä kone tunnista wlan verkkoa koskaan, ilman tukiaseman restarttia. Ja hirmuisesti on ollut kaikkea muutakin pientä bugia. Viimeksi tänään stacksit menivät rikki ja dashboardissa webclipsit menivät täysin sekaisin.
Mutta siis en nyt jaksa valittaa pikkuvioista, ennenkun tuo seuraava päivitys tulee. Niinkuin sanoin, vähän pitää ymmärrystä löytyä näin uuteen käyttikseen, varsinkin kun seuraavaa päivitystä odotellaan ihan pian. En minä vihainen vielä ole. Kaikista ongelmista huolimatta olen tykännyt tästä koneesta enemmän, kuin mistään aikaisemmasta.
TheKraken kirjoitti:Ohjelma ei todellakaan ole samassa asemassa kuin ajuri.
Vialliset ajurit voi kaataa koneen kuin koneen. Sille ei voi mitään.
Ok. Olet varmasti oikeassa.
Mutta juuri tuota minä tarkoitinkin sillä, ettei pari kuukautta vanhaa käyttistä kannata syyttää, jos muut ei pysy kehityksen perässä.
Mutta kyllähän tuo vähän kyrsii, kun ostaa kalliin mac-yhteensopivan hiiren, joka sitten ei toimikaan. Mutta siitä sitten jossain siihen liittyvässä ketjussa enemmän.
Moro. Mulla on ollut marraskuusta 2007 asti MBP 2.2 GHz / 2GB, jossa käyttiksenä 10.5.1. Outoa käytöstä on esiintynyt yhden koneen tarpeisiin enemmän kuin laki sallii. Alla vähäsen listaa.
- Kesken tiedostojen kopioinnin usb-muistille prosessi pysähtyy ja koko Finder lakkaa vastaamasta. Finderin lopettaminen tai koko koneen uudelleenkäynnistys ei onnistu. Ainoa mitä pystyy tekemään on sammuttaa virrat väkisin. -- Nyt ei enää ole tehnyt tätä. Tämän syy jäi kuitenkin mysteeriksi.
- Koko järjestelmä kaatui siihen, että Needle Drop ajoi läpi iTunes-kirjastoa, ja kirjasto loppui. Ei toiminut muu kuin sammutus virtanapista. -- Ongelma toistuu, jos Needle Dropia käyttää kirjaston loppuun asti. Syy on varmaan Needle Dropissa, mutta ei sen saisi kai koko järjestelmää kaataa. Korkeintaan jumittaa iTunes.
- Näppäimistö meni kummalliseksi: Yhtenä päivänä kesti esim. kursorin aktivoimisesta Firefoxin syötekenttään tai tekstinkäsittelyohjelman ikkunaan aina noin 30s ennen kuin kone suostui kirjoittamaan mitään. Näppäinyhdistelmät tai enter eivät myöskään toimineet. Samaan aikaan hiiri kuitenkin toimi. -- Uudelleenkäynnistys auttoi, mutta ei hajua mikä tässä oli syynä.
- Taisi olla akun loppuminen syy, kun laitoin koneen nukkumaan, niin seuraavana päivänä ei lähtenyt käyntiin, ennen kuin laitoin laturin kiinni. Silloin oli kylläkin vielä useita kymmeniä minuutteja akun kestoa jäljellä, että aika nopeasti kulutti nukkumatti virtaa.
- HS Digilehti ei toimi mun Safarilla, vaikka ilmeisesti muilla Hompun käyttäjillä toimii. Ei pysty kirjautumaan.
- On tapahtunut pari kertaa, että heräämisen jälkeen kone on jumissa, kun pitäisi kirjautua sisään. Trackpad sen paremmin kuin näppäimistökään ei reagoi. Sammutusnappi toimii. Lyhyt painallus tuo esiin sammutusdialogin. --Väkisinsammutus ja uudelleenkäynnistys auttoi. Ei ole esiintynyt enää.
- Kirjautumisikkunassa tuli kerran jokin näytön sekoaminen. Klikkasin omaa tunnustani, jolloin salasanakenttä piirtyi osittain tunnuskuvakkeen TAAKSE samaan näyttöön, eikä niin, että olisi näkynyt pelkkä oma tunnukseni, ja sen alapuolella salasanakenttä. Räpläys auttoi, ei tarvinnut buutata.
- Koko järjestelmä kaatuu kernel-paniikkiin aika-ajoin (on tapahtunut 9 kertaa kahden kk aikana), ja esiin tulee järjestelmän ilmoitus, että kone on sammutettava pitämällä virtanappia pohjassa. Mitään ulkoista syytä ei ole. Firefox on ollut joka kerta päällä, joko taustalla tai päällimmäisenä. Ensin Firefox lakkaa lataamasta sivuja väittäen, ettei osoitetta löydy. Kun klikkaan Airportin kuvaa, niin koko kone lakkaa reagoimasta ja ruutu valahtaa harmaaksi. Yhden kerran tämä paniikki on tapahtunut Photoshop CS:ää käytellessä. Silloin Firefox oli taustalla. Ei tarvinnut klikata Airportin kuvaketta, vaan harmaus tuli kesken photaroinnin. En tiedä riippuuko Firefoxista, kun se on käytännössä aina päällä. Ei tule siten kokeiltua toistuuko tämä ilman sitä. Tätä kaatuilua on tapahtunut vain omalla käyttäjätunnuksellani, ei koskaan vaimon tunnarilla. Hänkin kyllä käyttää konetta aika ahkerasti, noin tunnin päivässä.
- Hiiri jäätyi joskus ruudulle, kun Mail on päällimmäisenä. Jos vaihdan omppu+altilla muun ohjelman päällimmäiseksi, niin hiiri alkaa taas liikkua. -- Esiintyi vain kerran. Mailin sammutus ja käyttäjän uudelleenloggaus auttoi.
- Ei ilmeisesti ole käyttiksen syy, mutta kuitenkin: Photoshop cs kaatui, kun sillä avattiin kuvaa. Toisen kerran puolen tunnin sisällä se kaatui rantapalloiluun kesken kuvan muokkauksen.
- Joskus uloskirjautumiskomento ei toimi. Ei myöskään sammuta eikä mene nukkumaan -komennot. Kannen sulkeminen laittaa sen nukkumaan kyllä. --Tätä on esiintynyt kolme kertaa parin kk aikana.
- Spotlight ei yhtäkkiä löydäkään erästä tiedostoa, vaikka minuuttia aiemmin löysi. 5 minuutin jälkeen uudelleen kokeillessa toimi taas.
- Firefox käynnistyy tällä haavaa itsekseen, kun kone käynnistetään, vaikkei se ole käynnistyskohteissa. Se OLI käynnistyskohteissa, mutta olen ottanut sen pois pari uudelleenkäynnistystä sitten, koska silloinkaan ei toiminut odotetulla tavalla (kts alla). Ongelma toistuu nyt joka kerta. En tiedä miten pääsen siitä eroon.
- Silloin, kun Firefox vielä oli käynnistyskohteissa, se käynnistyi piiloon. Piti klikata Dockista, että sen ikkunan sai esiin.
- Kerran oli tällainen, että laitoin MB Prossa päälle US-näppäinasettelun. En enää saanut kaksoispistettä siitä mistä pitäisi. Sehän pitäisi tulla L-kirjaimen oikealta puolelta, kun pitää shiftiä pohjassa. Sen sijaan siitä tuli viiva. Aiemmin samana päivänä toimi niin kuin piti. -- Tämä oli kummitusjuttu. Nyt taas toimii kuten kuuluu, mutta käsittämätöntä mistä tuo johtui.
remppa kirjoitti:Outoa käytöstä on esiintynyt yhden koneen tarpeisiin enemmän kuin laki sallii. Alla vähäsen listaa.
No on kyllä enemmän kuin monella sadalla muulla yhteensä!
Meikäläisen kolmella läheltä seuraamalla koneella (sigun PowerMac, Santa Rosa -MacBook ja alu-iMac) ainoat ongelmat ovat olleet Skypen kanssa PowerMacilla. Ei ihan taida vielä olla 100% Leopard-yhteensopiva, kaatuilee vähän turhan usein siihen verrattuna että Tigerissa ei tainnut mennä kuin kerran tai kaksi nurin parin vuoden sisään. Mutta itse Leopard on tosiaan ollut aivan yhtä vakaa kuin Tiikerikin, nopeampi vain.
EDIT: Ja tupla ja triplapostien syy on siinä tuolin ja näppiksen välissä
Painaa sitä nappia kerran, vaikka foorumisofta antaisi erroria, niin eipähän tule tuplia [/quote]
Öh, olen melkein 100% varma, etten nähnyt mitään error messagea tai painanut nappia montaa kertaa.
Nämä ovat näitä tietokonemaailman kummallisuuksia. Todennäköisesti vika oli kuitenkin minussa, koska eihän se ainakaan softassa voinut olla.
Sovitaanko vaikka, että syytetään ongelmasta jotain windows-pohjaista palvelinta jossain matkan varrella, että pysytään mahdollisimman puhdasoppisina
Mutta aiheeseen:
Noista rempan kommenteista tunnistan aika monia omassa koneessani. Joko minulla on kakka hardware tai sitten pitää vaan ootella sitä seuraavaa päivitystä.
Maentti kirjoitti:
Öh, olen melkein 100% varma, etten nähnyt mitään error messagea tai painanut nappia montaa kertaa.
Nämä ovat näitä tietokonemaailman kummallisuuksia. Todennäköisesti vika oli kuitenkin minussa, koska eihän se ainakaan softassa voinut olla.
Sovitaanko vaikka, että syytetään ongelmasta jotain windows-pohjaista palvelinta jossain matkan varrella, että pysytään mahdollisimman puhdasoppisina
Jos en ole toivotellut Maenttiä tervetulleeksi, toivottelen nyt, jotta tervetuloa foorumille!
Olen ollut huomaavinani, että jos painan vähäistä kauemmin lähetä-namiskaa, saattaa lähteä noita tuplia maailmalle. Mutua, mutta tukevaa!
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Mulla on aina errorista huolimatta ilmestynyt viesti foorumille. Jos viestin lähetys jumii, eli selain jää lataamaan php-skriptiä, eikä koskaan kuittaa viestiä toimitetuksi, viesti ilemstyy foorumille puolisen tuntia viestin lähetysyrityksen jälkeen. Tämä ei minulla mene mitenkään jakeluun.
Oi, joku (no siis Miklu) on huomannut poissaoloni! Olen imarreltu!
Ja terkkuja etelän mutkamäistä![:D]
Onkos amanita ny hyvin laskenu!
Amanita osaa aina laskea hyvin, 3800:sta 2000:een suorastaan loistavasti.
Mutta mitä kauheaa on tapahtunut kunnioitettavalle kollegalleni Jamacille? Ollut tappelussa ja paikattu järkyttävän huonosti? Sinkkuketjussa pärjääminen tolla avattarella ei lupaa hyvää.....!
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-