Samalla otsikolla voi jatkaa, eli nyt kyse tuosta 1.33 Ghz koneesta
Vähän siihen tulokseen olen tullut että sen epävakauden syy on melko klassinen ongelmanaiheuttaja tietokoneissa eli ylikuumeneminen. OS X:n uudelleenasennus onnistui, mutta sitten hetken jälkeen alkoi esiintyä kummallisia ongelmia, esim. ladattuja .dmg-tiedostoja ei pystytty varmentamaan, Software Update jumitti jne.
Odotin sitten jonkin aikaa ennenkuin käytin konetta taas ja 10.4.1 päivityksen asennus onnistui ilman ongelmia, olen tässä nyt pikkuhiljaa päivitellyt 10.4.3 -versioon asti. Kone toimii yleensä jonkin aikaa OK esimerkiksi netissä, mutta sitten saattaa yhtäkkiä lätkästä kernel panicin eli samaten käyttäytyy kuin ylikuumeneva Windows PC, blue screeniä näkyy.
Latasin Applen sivuilta jonkin lämpöjenseurantasoftan joka näyttikin viimeiseksi lukemaksi (ennen kaatumista) noin 57C, sikäli mielestäni korkea lämpötila että tuon koneen yläkansi on siis pois ja kone on tuossa avoinaisena, samalla tämä toinen bookki millä kirjoitan näyttää että noin 40C, ja tässä koppa kiinni ja kone muutenkin kasassa.
Tuossa viallisessa iBookissa tuuletin kuitenkin toimii kun teen PMU resetin eli ei se ihan mykkä ole, mutta eipä ole kertaakaan lähtenyt pyörimään kun olen konetta käyttänyt joten kaippa se tuolla suunnalla on se vika. Onkos kellekään muulle tullut samaa vastaan ja voiko tuolle tehdä jotain, esim. onko jokin osa vaihdettavissa, muu kuin emolevy
NVRAMia ja PMU:ta on kyllä nollattu, OpenFirmwareen olen myöskin käynyt kirjoittelemassa set-defaultas ja reset-all.