Mä itse pidän aavistuksen kiihdytetystä, koska tarkkaan vääntöön hidas liikuttaminen tuo tarvittavaa tarkkuutta, ja sitten taas kun kiiruussa heittelee hiirtä, niin hiiri myös liikkuu.
Heitänpä tähän oman mielipiteeni tähän hiukan tunneperäiseen keskusteluun. Minusta jos Applen kiihdytys on ylivoimaista, niin silloin on henkilön käden koordinaatio keskimääräistä heikompi. Ok, ok.. heppoinen perustelu mikä ei tietysti tarkoita paljon mitään: Mun isänpuolella kulkee "sepän" geenit tosi vahvassa, eli suunnilleen kaikki osaa tehdä käsitöitä. Itsellä on todistetusti sama ominaisuus. Hiiri tottelee justiin niinkun käsken. Voin säätää nopeutta isommaksi ja hommaan kuluu max 5 minuuttia ja homma on hanskassa. Eron huomasin aikoinaan selvästi kun tein puolet päivästä PC:llä ja puolet Mac:llä. Aina sama parinminuutin kalibrointivaihe. Mutta ei ongelmaa.
MUTTA(!!!) mun mielestä tuo kiihdytys pitäisi olla saatavissa pois jos käsi ei kykene samaan tarkkuuteen kuin esimerkiksi mulla.
Epätarkka hiiri
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
-
-
Re: Epätarkka hiiri
Viesti Kirjoittaja Hare »
Esim 3D mallinnuksessa/graafisessa työympäristössä tuo kiihdytyksen pitäminen ei ole välttämättä niin hyvä juttu. Toki kaikkeen tottuu, mutta on paljon ihmisiä joille tuon vaihtoehdon pitäisi ehdottomasti olla olemassa... Etenkin jos esim switcher vaihtaa PC:ltä macille ja on tottunut käyttämään hiirtä ilman kiihdytystä (haluaa pitää sen niin, vaikka PC puolellakin kiihdytys on oletusarvo). Annettakoon hänelle siihen mahdollisuus...
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Onko siis ihan varmaa että kekään ei ole tehnyt tuohon mitään pikku softanpoikasta, joka kytkisi kiihdytyksen pois? Kun mitä merkillisimpiin asioihin on kaikenlaista väsätty.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Entelekhia »
Vihdoin löysin suomestakin yhden jolla on sama ongelma. Itse piirrän työkseni todella pikkutarkkaa tavaraa Flashille PC:llä. Ostin uuden Powermacin 30 tuuman näytöllä ja tämä ongelma nousi heti esiin. Osoitin ei yksinkertaisesti mene 1:1 sen kanssa mitä kädellään tekee.
Monille tämä ei varmaan edes tule koskaan mieleen eikä sitä huomaa, mutta jos tekee todella pikkutarkkaa työtä, niin macin viive/epätarkkuus hiiressä on todella rasittavaa.
Onko todellakin niin ettei tähän vaivaan ole tullut vieläkään ratkaisua?
Monille tämä ei varmaan edes tule koskaan mieleen eikä sitä huomaa, mutta jos tekee todella pikkutarkkaa työtä, niin macin viive/epätarkkuus hiiressä on todella rasittavaa.
Onko todellakin niin ettei tähän vaivaan ole tullut vieläkään ratkaisua?
-
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Ainakin nykyinen USB Overdrive X osaa poistaa kiihdytyksen. Valitse alalaidasta Acceleration -> None.Repe Ruutikallo kirjoitti:Onko siis ihan varmaa että kekään ei ole tehnyt tuohon mitään pikku softanpoikasta, joka kytkisi kiihdytyksen pois? Kun mitä merkillisimpiin asioihin on kaikenlaista väsätty.
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja DHL »
Itse ostin koneen mukana applen BT hiiren ja olin todella pettynyt. Oletuksena hiiri oli ihan tajuttoman hitaalla. Vaati miltei kaksi matollista pystysuunnassa, että hiiri liikkui reunasta reunaan. Alkoi hieman tuntumaan rannejumpalta, kun selasi nettiä. Säädin nopeuden asetuksista maximiin ja nopeus oli ok. Hiiri kiihtyi vinhasti, mutta tarkkuus oli ihan jostain muualta.
Olen ollut aika tarkka muutenkin hiiren suhteen ja testat Logitech Wheelmousea ja Logitech MX510:iä. Eroa ei juuri ollut. MX510 oli ehkä hieman tarkempi, mutta nopeuden nostaminen muutti senkin aika käyttökelvottomaksi. Lopuksi tajusin mennä Logitechin sivulle ja imuttaa MX510:n Mac-ajurit. Niillä asia korjaantui, ja minusta tämä hiiri on lähes täysin yhtä tarkka kuin Pc-laitteessani.
Jos joku kaipaa MX510:lle hyviä ajureita, jotka ei kiihdyttele - niin tässä:
http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/FI/EN,CRID=1792,contentid=8027,OSID=9
Olen ollut aika tarkka muutenkin hiiren suhteen ja testat Logitech Wheelmousea ja Logitech MX510:iä. Eroa ei juuri ollut. MX510 oli ehkä hieman tarkempi, mutta nopeuden nostaminen muutti senkin aika käyttökelvottomaksi. Lopuksi tajusin mennä Logitechin sivulle ja imuttaa MX510:n Mac-ajurit. Niillä asia korjaantui, ja minusta tämä hiiri on lähes täysin yhtä tarkka kuin Pc-laitteessani.
Jos joku kaipaa MX510:lle hyviä ajureita, jotka ei kiihdyttele - niin tässä:
http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/FI/EN,CRID=1792,contentid=8027,OSID=9
-
USB Overdrive ja SteerMouse tosiaan poistavat accelerationin, mutta behold: tällöin hiiren viive tulee vieläkin inhottavammin esiin. Ihan kuin acceleration olisi keksitty os x:iin peittämään viivettä
Ehdotuksia?

-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Johtuisikohan sitten tästä että todella pikkutarkkaa työtä tekevät käyttävät usein kynää? Ja moni vähemmän tarkkaakin työtä tekevä. Vaikka monelle ohjauslevy on kauhistus niin itse en käytä hiirtä vaan ohjauslevyä tarkkuushommissa ja muutenkin. Konttorihommissa ja pelatessa tulee tartuttua hiireenkin.Entelekhia kirjoitti:Monille tämä ei varmaan edes tule koskaan mieleen eikä sitä huomaa, mutta jos tekee todella pikkutarkkaa työtä, niin macin viive/epätarkkuus hiiressä on todella rasittavaa.
Tätä väittävät tarkaksi hiireksi.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
-
PC:tä käyttäessäni en tarvitse kynää enkä mitään, koska siinä ei ole viivettä. Miksi Macissa on pakko olla viivettä? Pitäisi ainakin olla mahdollista valita haluaako viiveen vai ei.
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
Itse huomasin kanssa hiiren epätarkkuuden, kun aloin iBookia käyttämään. Asiasta valittivat myös ystäväni, joka tuli laitetta heti testaamaan, sekä isi-papparainen. Tuntuma on lähinnä samanlainen kuin käyttämissäni Linux-koneissa.
Kiihdytyksessä ei mitään vikaa ole (pidän sen myös ehdottomasti Winukassa päällä), mutta kun hiirtä liikuttaa hitaasti, kursori liikkuu tosiaan kuin tervassa. Track padikin tuntuu paremmalta kuin normaali hiiri.
Kahta optista hiirtä olen koittanut, joista Microsoftin perus optinen oli aivän kamala, ja nykyinen Optical Notebook Mouse selvästi parempi, mutta edelleen tahmea.
Onhan tämän kanssa jo oppinut elämään, mutta jos Photoshopissa täytyisi jotain tarkkaa tehdä, niin haaveeksi se varmaan jäisi.
Kiihdytyksessä ei mitään vikaa ole (pidän sen myös ehdottomasti Winukassa päällä), mutta kun hiirtä liikuttaa hitaasti, kursori liikkuu tosiaan kuin tervassa. Track padikin tuntuu paremmalta kuin normaali hiiri.
Kahta optista hiirtä olen koittanut, joista Microsoftin perus optinen oli aivän kamala, ja nykyinen Optical Notebook Mouse selvästi parempi, mutta edelleen tahmea.
Onhan tämän kanssa jo oppinut elämään, mutta jos Photoshopissa täytyisi jotain tarkkaa tehdä, niin haaveeksi se varmaan jäisi.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Onkohan tuo viive hiiren vai Macin ominaisuus? Monet nykyiset optiset hiiret tuppaavat "nukkua" ja aktivoituvat liikkeestä. Tästä luonnollisesti seuraa viive. Razerin hiiret saa väännettyä aina päällä moodiin, sitä hehkuttavat kovasti.Entelekhia kirjoitti:PC:tä käyttäessäni en tarvitse kynää enkä mitään, koska siinä ei ole viivettä. Miksi Macissa on pakko olla viivettä? Pitäisi ainakin olla mahdollista valita haluaako viiveen vai ei.
En väitä etteikö jotakin viivettä voisi olla itse Macissakin. Jos onkin niin sitä ei kuitenkaan ole käytettäessä ohjauslevyä, varsin ristiriitaista siis.
Ja Applea kannattaa asiassa lähestyä suoraan. Jos kyseessä on tosiaan säädettävissä oleva ominaisuus niin Mac OS X:stä voi lähettää tällä lomakkeella kommentteja.
com.apple.Dont_Steal_Mac_OS_X
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka