Jamac kirjoitti:ja optionäppäimellä (alt) mennään sana kerrallaan, ja lisätään jompaan kumpaan (komento tai optio) vielä shift niin se tekee valinnan.
Nice! Toi oli hyvä ohje, kiitos. Ja tässä pähkäillessäni löysin opastusta myös ekaan kysymykseenikin!
Mutta toi kalenterijuttu: siinä olisi kyllä pojilla kehittämisen varaa, haluisin näkymään kenen synttärit ja paljon täyttää, en ainoastaan, että tänään on jonkun synttärit (tai sitten vaan on vika näppiksen ja tuolin välissä, niin kuin se usein on 8)...
"Leluna" MacBook Pro 2.2GHz Intel Core 2 Duo
So much to learn, so little time...
mepsukka kirjoitti:[Mutta sehän siirtää kursorin ylös / alas riveittäin, ei rivillä...
Haluaisin päästä esim. rivin loppuun ilman, että näpyttelen kursoria kirjain kerrallaan... niin no, saanhan sen tietty hiirelläkin, mutta on jäänyt näppivika windowsista (vrt. ctrl end), joka oli mielestäni kätevä ja nopea käyttää
Siis jos olet yhdellä rivillä niin, se toimii. Muussa tapauksessa omppu+nuolet.
Omppu + nuolet, tietysti . Paljon kiitoksia! Et sattuisi tietää vastausta myös ekaan kysymykseen?
En valitettavasti tiedä. Osoitekirjan ohjeista voi löytyä.
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
Juu taas morjens...
Onkelma on tämänlainen, miten saan dv-videokameralta (sony dcr-hc19) kuvaa macbookilleni siirrettyä..? Kameran mukana tuli vain usb piuha, ja ymmärtääkseni macbook tajuaa vain firewireä...? saanko usb:n kautta mitään siirrettyä?
Siirsin videon jo tallentavan dvd soittimen avulla dvd:lle mutta ei macilla pysty siirtää dvdltä koneelle eikä imoviehd:lle? Tarviinko jonkun firewirekortin ?
sebulba kirjoitti:Juu taas morjens...
Onkelma on tämänlainen, miten saan dv-videokameralta (sony dcr-hc19) kuvaa macbookilleni siirrettyä..? Kameran mukana tuli vain usb piuha, ja ymmärtääkseni macbook tajuaa vain firewireä...? saanko usb:n kautta mitään siirrettyä?
Siirsin videon jo tallentavan dvd soittimen avulla dvd:lle mutta ei macilla pysty siirtää dvdltä koneelle eikä imoviehd:lle? Tarviinko jonkun firewirekortin ?
Tuossa mallissa pitäisi olla DV out eli Sonyn termein iLink. Firewire-kaapelin hankinta riittää tuomaan avun. Mitään kortteja ei tarvi, Macbookissahan on FW-liitäntä. USB:n kautta voi ymmärtääkseni siirtää still-kuvia tai joitakin malleja käyttää web-kamerana. Itse en alkaisi leikkiä USB:n kanssa.
Tuossa mallissa pitäisi olla DV out eli Sonyn termein iLink. Firewire-kaapelin hankinta riittää tuomaan avun. Mitään kortteja ei tarvi, Macbookissahan on FW-liitäntä. USB:n kautta voi ymmärtääkseni siirtää still-kuvia tai joitakin malleja käyttää web-kamerana. Itse en alkaisi leikkiä USB:n kanssa.
Hei, sulle tuli 3333:s viesti!
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Lisään tähän vielä sen, että macissahan toimii mikä tahansa videokamera webcamina, jos se on fw:llä kiinni. Eli siihenkään sitä usbia ei tartteta. Stillien siirtoon vain.
Hei, sulle tuli 3333:s viesti!
Hei, sulle tuli 6866:s viesti!
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
Hei onko tässä uudessa iLifen iPhotossa sitä "vapaankäden" rajausta? Nyt kun laittaa rajauksen päälle, iPhoto automaattisesti tarjoaa ruutua. Vanhassa pystyi itse hiirtä pohjassa pitämällä valitsemaan alueen. Onko sama toiminto vielä iPhoto 08:ssa?
Toinen ongelmani koskee iDVD:tä. ILife 08:n asennettua iDVD ei ole toiminut. Se aukeaa ja näyttää valintaruudun vajaan sekunnin, ja iDVD sulkee itsensä? Olen kokeillut oikeuksien tarkastamista ja uudelleenkäynnistämistä, mutta ei toimi. Missähän voisi olla vika?
MacBook Pro 15", 2,16GHz, Core2Duo, 2GB, 120GB, Radeon X1600 128MB
Yritin etsiä mutta osumia tuli aivan käsittämättömän paljon, joten ongelma on seuraavanlainen:
Viikon vanhan Macbook Pron akku ei suostu latautumaan 100% joten kalibroin sen ohjeiden mukaan. Kalibroinnin jälkeenkään akku ei ole 100% vaan edelleen 99% joten mikäköhän on vialla? Konetta on käytetty akulla noin tunin verran maksimissaan, joten ainakaan liika kulutus ei pitäisi estä sen palautusta 100%:ksi.
Lisäksi, kone käy todella kuumana välillä. Pitäisikö tästä huolestua? Mulla on iStat jolla voin seurailla noita tuulettimen pyörimisnopeuksia ja tietokoneen lämpötilaa.
Jii kirjoitti:Hei onko tässä uudessa iLifen iPhotossa sitä "vapaankäden" rajausta? Nyt kun laittaa rajauksen päälle, iPhoto automaattisesti tarjoaa ruutua. Vanhassa pystyi itse hiirtä pohjassa pitämällä valitsemaan alueen. Onko sama toiminto vielä iPhoto 08:ssa?
Kyllä on. Ota vain rajauksessa rasti pois kohdasta "Rajoitus:", niin voit vetää kuvan kulmista haluamasi rajauksen.
Sikari-Sakari kirjoitti:
Lisäksi, kone käy todella kuumana välillä. Pitäisikö tästä huolestua? Mulla on iStat jolla voin seurailla noita tuulettimen pyörimisnopeuksia ja tietokoneen lämpötilaa.
Asenna MenuMeters, jotta voit nähdä prosessorien käyttöasteen ja verrata sitä lämpötilaan sekä tuuletukseen. Omituisuuksien ilmetessä voit katsoa Järjestelmän valvonnasta, mikä prosessi ryövää tehoja. Tyypillinen sellainen on muuten selain, joka on ollut kauan päällä ja jossa on roppakaupalla ikkunoita auki.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
[quote]Toinen ongelmani koskee iDVD:tä. ILife 08:n asennettua iDVD ei ole toiminut. Se aukeaa ja näyttää valintaruudun vajaan sekunnin, ja iDVD sulkee itsensä? Olen kokeillut oikeuksien tarkastamista ja uudelleenkäynnistämistä, mutta ei toimi. Missähän voisi olla vika?[/quote]
Jii kirjoitti:Hei onko tässä uudessa iLifen iPhotossa sitä "vapaankäden" rajausta? Nyt kun laittaa rajauksen päälle, iPhoto automaattisesti tarjoaa ruutua. Vanhassa pystyi itse hiirtä pohjassa pitämällä valitsemaan alueen. Onko sama toiminto vielä iPhoto 08:ssa?
Kyllä on. Ota vain rajauksessa rasti pois kohdasta "Rajoitus:", niin voit vetää kuvan kulmista haluamasi rajauksen.
Tarkoitin tuolla vapaankädenrajauksella sitä, että ei tarvitse noista kulmista vedellä. Vanhassa kun pysyi painamaan mistä tahansa kuvaa kiinni, ja siitä vetämään laatikon. Uudessa kuva pitää rajata niitä reunoja vetämällä, joka typerää... Tällä vanhalla kuvien rajaus onnistui nopeasti, tällä uudella ei. Haen siis samaa rajausominaisuutta kuin esim. Photoshopeissa.
MacBook Pro 15", 2,16GHz, Core2Duo, 2GB, 120GB, Radeon X1600 128MB
Kuinka saan siirrettyä itunesin kirjastoon ulkoiselta kovalevyltä biisejä (n.5000kpl) ilman että ne siirtyvät samalla koneen kovolle...? Ne vievät niin paljon tilaa etten halua ahtaa macbookkia täyteen, sillä siinä tulee myös leffoja samalla...
Kun painan enteriä kun jokin tiedosto / kansio on valittuna, niin se aiheuttaa rename hässäkän. Mistä tuon saa muutettua tuplaklikiksi, eli niin että se kansio / tiedosto aukeaa enterin painalluksesta?[/quote]
Asentamalla Windowsin. Tuo on MS:n toiminto, tuo enter-avaaminen, peritynee DOS-tyyppisestä ajattelusta. Macissä se on komento + O (open).
Tai komento-nuoli alas.
Itse tykkään käyttää jälkimmäistä. Tuo toimii finderissa kätevästi. nuoli ylös palaa edelliseen kansioon ja nuoli alas avaa valitun kansion tai ohjelma ja sivunuolilla taas voi selata. Kuvakenäkymässä siis. Toimii kyllä palstanäkymässäkin ylös ja alas.
Jii kirjoitti:Toinen ongelmani koskee iDVD:tä. ILife 08:n asennettua iDVD ei ole toiminut. Se aukeaa ja näyttää valintaruudun vajaan sekunnin, ja iDVD sulkee itsensä? Olen kokeillut oikeuksien tarkastamista ja uudelleenkäynnistämistä, mutta ei toimi. Missähän voisi olla vika?
Koitan purkaa varmuuskopioitua good shepherd-leffaa UnRarX:llä, ja sitten se ilmottaa että:
Write error in the file /Volumes/HD-HCU2/Apocalypto.2006.NORDiC.DD5.1.AND.DTS.PAL.DVDR-DNA/dna-apo.img [R]etry, [A]bort
Write error in the file /Volumes/HD-HCU2/Apocalypto.2006.NORDiC.DD5.1.AND.DTS.PAL.DVDR-DNA/dna-apo.img
Program aborted
File too large
Mitä perskuletta toi meinaa? Kyseessä siis dvd-image, jolle pitäis kertyä kokoa sen 4.7gt.
Sieni kirjoitti:Koitan purkaa varmuuskopioitua good shepherd-leffaa UnRarX:llä, ja sitten se ilmottaa että:
Write error in the file /Volumes/HD-HCU2/Apocalypto.2006.NORDiC.DD5.1.AND.DTS.PAL.DVDR-DNA/dna-apo.img [R]etry, [A]bort
Write error in the file /Volumes/HD-HCU2/Apocalypto.2006.NORDiC.DD5.1.AND.DTS.PAL.DVDR-DNA/dna-apo.img
Program aborted
File too large
Mitä perskuletta toi meinaa? Kyseessä siis dvd-image, jolle pitäis kertyä kokoa sen 4.7gt.
Koitatko purkaa kyseistä imagea ulkoisella kovalevyllä tms. joka on alustettu FAT32-muotoon?
Ja muuten, tuo näyttää Apocalypto-leffan imagelta, ei Good Shepherdin.
mepsukka kirjoitti:1. Olen täydennellyt kalenteria ja vei hetken, ennen kuin tajusin kuinka sinne lisätään ihmisten syntymäpäivät (=osoitekirjan kautta, miksi ihmeessä ...).nyt kuitenkin kone on sitä mieltä, että kaikki lisäämäni ihmiset ovat syntyneet elokuussa , missä siis vika?
Tämä on ihan tunnettu virhe, jota ei valmistaja ole kiinnostunut korjaamaan. Mene Järjestelmäasetuksiin, Maakohtaiset-sivulle. Muokkaa päivämäärän esitystapoja siten, ettei niissä ole sijapäätteitä. Eli se pitkä muoto pitää muuttaa lyhyemmäksi.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)