Tyhmät kysymykset
-
Viesti Kirjoittaja sivullinen »
Nyt olen jo reilun viikon ollut onnellinen Mac minin omistaja.. Kiitos tämän palstan olen monesta ongelmasta päässyt yli, mutta nyt on muutama kysymys tullut.
1) Kuinka voin luoda seuraavanlaisen pikakuvakkeen työpöydälle? Pikakuvakkeen pitäisi käynnistää Real Player ja avata siinä tämä striimattu pätkä: http://ra.yle.fi/ramgen/yle24/video/uusin_rk.rm
2) Eikö Finderin "Yhdistä palvelimeen" -systeemi tue sftp-protokollaa?
3) Kuinka saisin Finderin tiedostonäkymän (riippumatta onko se sellainen ikoni, lista tms. -malli päällä) näyttämään kansion objektit samoin kuin Windowsissa: eli kaikki aakkosjärjestyksessä, mutta siten että kansiot listassa ylimmäisinä?
Tässä nämä hätäisimmät. Kiitos jo etukäteen!
-
Viesti Kirjoittaja Riku7 »
Jyre kirjoitti:Parallels Desktop for Mac. Eipä juuri muita vaihtoehtoja, jos haluat pitää samanaikaisesti Os X:ää sekä Windows XP:tä päällä.Riku7 kirjoitti:Windows XP x Mac os x.
Voinko hyppiä käyttöjärjestelmästä toiseen hävittämättä niissä pyöriviä ohjelmia ja projekteja tai mitä lie onkaan auki?
Voinko käyttää näitä samaan aikaan?
Tietenkin voit koettaa, josko toimisi Ossissa SafeSleepin ja Winukassa Hibernaten avulla. Tuosta joku viisas voisi kertoa lisää…
-jyrki
Kiitos. Tämäpä ovela ohjelma.
Mitenköhän, kun minulla on jo kovalevy puolitettu ja windows asennettu, mutta sitten tämä ohjelma aloittaa tuon Windowsin asennuksen uudestaan sinisenä näyttönä (ikkunassa tietysti, tuohon kyseiseen ohjelmaan sidottuna)
Meneekö tämä sekaisin jos ns. teen tuon saman Windows setupin vielä kerran tuon ohjelmankin kautta, vai edellyttääkö se nimenomaan tämän setupin sen lisäksi että tuo on tehty ns. oikeasti fullscreeninä aikoinaan?
-
Viesti Kirjoittaja Jyre »
Helpoin vaihtoehto. Raahaa tuo osoite työpöydälle. Avaa tosin ensin Safarin ja sitten vasta RealPlayerin.sivullinen kirjoitti:1) Kuinka voin luoda seuraavanlaisen pikakuvakkeen työpöydälle? Pikakuvakkeen pitäisi käynnistää Real Player ja avata siinä tämä striimattu pätkä: http://ra.yle.fi/ramgen/yle24/video/uusin_rk.rm
-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Viesti Kirjoittaja Jyre »
Tämä menee jo hieman liian korkatasoiseksi minulle. Kun ei nimittäin ole kokemusta tuosta yhtään. Mutta uskoisin, että ei mitenkään sekaisin mene, koska tämä Parallels toimii virtuaalilevyltä. Jossain on tosin saatu toimimaan tuo samalta levyltä kuin BootCamp:n Windows, joten Googlella voisi asiasta löytyä lisää…Riku7 kirjoitti:Jyre kirjoitti:Parallels Desktop for Mac. Eipä juuri muita vaihtoehtoja, jos haluat pitää samanaikaisesti Os X:ää sekä Windows XP:tä päällä.Riku7 kirjoitti:Windows XP x Mac os x.
Voinko hyppiä käyttöjärjestelmästä toiseen hävittämättä niissä pyöriviä ohjelmia ja projekteja tai mitä lie onkaan auki?
Voinko käyttää näitä samaan aikaan?
Tietenkin voit koettaa, josko toimisi Ossissa SafeSleepin ja Winukassa Hibernaten avulla. Tuosta joku viisas voisi kertoa lisää…
-jyrki
Kiitos. Tämäpä ovela ohjelma.
Mitenköhän, kun minulla on jo kovalevy puolitettu ja windows asennettu, mutta sitten tämä ohjelma aloittaa tuon Windowsin asennuksen uudestaan sinisenä näyttönä (ikkunassa tietysti, tuohon kyseiseen ohjelmaan sidottuna)
Meneekö tämä sekaisin jos ns. teen tuon saman Windows setupin vielä kerran tuon ohjelmankin kautta, vai edellyttääkö se nimenomaan tämän setupin sen lisäksi että tuo on tehty ns. oikeasti fullscreeninä aikoinaan?
-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Viesti Kirjoittaja sivullinen »
Tämän konstin jo tiesinkin, kiitos kuitenkin. Mutta tarkoitus olisi tosiaan saada kuvakkeesta käynnistymään Real Player suoraan ja avaamaan tuon striimin.Jyre kirjoitti:Helpoin vaihtoehto. Raahaa tuo osoite työpöydälle. Avaa tosin ensin Safarin ja sitten vasta RealPlayerin.sivullinen kirjoitti:1) Kuinka voin luoda seuraavanlaisen pikakuvakkeen työpöydälle? Pikakuvakkeen pitäisi käynnistää Real Player ja avata siinä tämä striimattu pätkä: http://ra.yle.fi/ramgen/yle24/video/uusin_rk.rm
-jyrki
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Vedä linkki työpöydälle, ctrl-klikkaa sitä (tai oikealla hiiren napilla), kun kontekstuaalivalikko aukeaa paina optio-näppäin alas ja valitse että avataan aina RealPlayerilla. Nyt toimii kuten halusitkin.sivullinen kirjoitti:Tämän konstin jo tiesinkin, kiitos kuitenkin. Mutta tarkoitus olisi tosiaan saada kuvakkeesta käynnistymään Real Player suoraan ja avaamaan tuon striimin.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Terminalissa:sivullinen kirjoitti:Tämän konstin jo tiesinkin, kiitos kuitenkin. Mutta tarkoitus olisi tosiaan saada kuvakkeesta käynnistymään Real Player suoraan ja avaamaan tuon striimin.
Koodi: Valitse kaikki
curl -O http://ra.yle.fi/ramgen/yle24/video/uusin_rk.rm
-
-
Äänet selaimissa
Viesti Kirjoittaja MattiK »
Voisiko joku neuvoa miten saan äänet takaisin nettiselaimiin. Sekä Safari että Firefox mykistyivät ilmeisesti QuickTime päivityksen myötä. Sivut jotka käyttävät QuickTimea äänen toistamiseen toimivat, mutta muut ovat mykkiä, kuva kyllä näkyy.
Toivottavasti osasin selostaa ongelmani oikein ja joku osaisi auttaa...???
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Äänet selaimissa
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
1. Avaa Ääni- ja MIDI-asetukset (Ohjelmat / Lisäohjelmat) >> Äänilaitteet >> Äänituloste, varmista että siinä on 44100.0 Hz ja sulje ohjelma.MattiK kirjoitti:Hello
Voisiko joku neuvoa miten saan äänet takaisin nettiselaimiin. Sekä Safari että Firefox mykistyivät ilmeisesti QuickTime päivityksen myötä. Sivut jotka käyttävät QuickTimea äänen toistamiseen toimivat, mutta muut ovat mykkiä, kuva kyllä näkyy.
Toivottavasti osasin selostaa ongelmani oikein ja joku osaisi auttaa...???
Veikkaan, että ongelma korjaantuisi ykkösellä. Jos ei, niin kokeile näitä alla olevia.
2. Kokeile korjata levyn oikeudet Levytyökalulla (Ohjelmat / Lisäohjelmat).
3. Kokeile, jos äänet toimivat Safe Bootin aikana (käynnistä kone Shift pohjassa).
4. Kokeile heittää pois selainten asetustiedostot, esim. com.apple.Safari.plist >> / Käyttäjät / Omanimesi / Kirjasto / Preferences-kansiosta.
5. Kokeile käynnistää kone uudestaan!
-
Viesti Kirjoittaja MattiK »
Tosin testasin vielä jälkeenpäin myös niillä iSightin asetuksilla (48000 hz) ja toimi nyt silläkin, joten ongelman lopullinen syy jäi minulle hieman epäselväksi, mutta pääasia että nyt toimii.
-
irssi + skandit
Viesti Kirjoittaja anssi »
-
Re: irssi + skandit
Viesti Kirjoittaja mkio »
Terminal > Window Settings > Display ja siellä alhaalla on Character Set Encoding. Tämä siis tietenkin englannin kielisessä järjestelmässä, suomeksi ei silti ole vaikeaa seurata tuota. Itse pidän ihan "Western (Windows Latin 1)" -merkkejä käytössä, ääkköset toimivat hyvin.anssi kirjoitti:Apua, miten saan skandit toimimaan irssissä? Osx:n oman päätteen kautta siis. Tällä hetkellä minulla on macin käyttökokemusta noin 1,5 tuntia...
iPhone 4 | 16Gb | Elisa
http://db.tt/0hA06yK | DROPBOX - virtuaalinen muistitikku, johon pääsee mistä vain käsiksi.
Huuto.net | http://goo.gl/VNLQN
-
Ai niin, tervetuloa Mac-maailmaan.anssi kirjoitti:Apua, miten saan skandit toimimaan irssissä? Osx:n oman päätteen kautta siis. Tällä hetkellä minulla on macin käyttökokemusta noin 1,5 tuntia...

iPhone 4 | 16Gb | Elisa
http://db.tt/0hA06yK | DROPBOX - virtuaalinen muistitikku, johon pääsee mistä vain käsiksi.
-
-
Viesti Kirjoittaja anssi »
Ei tästä niin helpolla päästykäänmkio kirjoitti:Terminal > Window Settings > Display ja siellä alhaalla on Character Set Encoding. Tämä siis tietenkin englannin kielisessä järjestelmässä, suomeksi ei silti ole vaikeaa seurata tuota. Itse pidän ihan "Western (Windows Latin 1)" -merkkejä käytössä, ääkköset toimivat hyvin.anssi kirjoitti:Apua, miten saan skandit toimimaan irssissä? Osx:n oman päätteen kautta siis. Tällä hetkellä minulla on macin käyttökokemusta noin 1,5 tuntia...

-
Mac-puolella nuo ovat hieman hölmösti toteutettu, esc-p menee ylöspäin ja esc-n alaspäin (previous, next). Netistä löytyvillä ohjeilla noita saisi bindattua muihin näppäimiin varmasti mutta itse en ole nähny tarpeelliseksianssi kirjoitti:Ei tästä niin helpolla päästykäänmkio kirjoitti:Terminal > Window Settings > Display ja siellä alhaalla on Character Set Encoding. Tämä siis tietenkin englannin kielisessä järjestelmässä, suomeksi ei silti ole vaikeaa seurata tuota. Itse pidän ihan "Western (Windows Latin 1)" -merkkejä käytössä, ääkköset toimivat hyvin.anssi kirjoitti:Apua, miten saan skandit toimimaan irssissä? Osx:n oman päätteen kautta siis. Tällä hetkellä minulla on macin käyttökokemusta noin 1,5 tuntia.... Nyt en saa page up / downia toimimaan. Kyseiset nappulat kun vaikuttavat irssin sijaan itse päätteeseen.

iPhone 4 | 16Gb | Elisa
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Tee siitä kansiosta levytiedosto. Eli .dmg-päätteinen tiedosto, joka avattaessa tulee työpöydälle ikäänkuin levyke. Onnistuu helposti Levytyökalulla (Ohjelmat –> Lisäohjelmat) Sieltä Arkisto –> Uusi. Voit valita, teetkö tietyn kokoisen tyhjän levytiedoston vai valmiista kansiosta juuri tarvittavan kokoisen. Levytiedostostoon voi liittää ja siitä poistaa tiedostoja sen ollessa "mountattuna". Salasanaa kysytään aina .dmg-tiedostoa avattaessa. Kannattaa siis "irrottaa" levytiedosto, kun sitä ei tarvitse.macki kirjoitti:Miten voin lukita jonkun kansion että siihen pääsee vain salasanalla?
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Tehdessäsi tuota disk imagea, tulee asetusruutu, jossa voi asettaa salauksen sekä imagen koon, jos teet tyhjän imagen.macki kirjoitti:No nyt tein sen mutta ei se kysy salasanaa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
http://matin.maapallo.org/site.pl/osx/ Tuolta löytyy ohjeet aikalailla kaikkeen mitä terminaalille ikinä haluaa tehdä. Myös pageupit ja downit on siellä.anssi kirjoitti:Ei tästä niin helpolla päästykäänmkio kirjoitti:Terminal > Window Settings > Display ja siellä alhaalla on Character Set Encoding. Tämä siis tietenkin englannin kielisessä järjestelmässä, suomeksi ei silti ole vaikeaa seurata tuota. Itse pidän ihan "Western (Windows Latin 1)" -merkkejä käytössä, ääkköset toimivat hyvin.anssi kirjoitti:Apua, miten saan skandit toimimaan irssissä? Osx:n oman päätteen kautta siis. Tällä hetkellä minulla on macin käyttökokemusta noin 1,5 tuntia.... Nyt en saa page up / downia toimimaan. Kyseiset nappulat kun vaikuttavat irssin sijaan itse päätteeseen.
Itse tosin olen tyytynyt tuohon shift - pgup / shift - pgdown yhdistelmään, ei vaadi paljoa opettelua

-
-
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka