”Tyhmät kysymykset” Mac-ongelmista 3
-
Re: Tyhmät kysymykset 3
Viesti Kirjoittaja pling »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Öö ellen nyt väärin muista, niin Safari ei avaa mitä välilehdillä, ellei käyttäjä itse tahdo.pling kirjoitti:Mitenkäs Safarista saisi välilehdet kokonaan pois? Firefoxissa itsellä on plugin joka ne poistaa, ja omassa käytössä ovat vain tiellä ja ikkunat sitten väärän kokoisia toisille sivuille kun toisille oikean kokoisia.
Asetukset -> Välilehdet ja sieltä kaikki ruksit pois, niin ei avaa edes vahingossa. Ja sitten vielä Sisältö valikosta "kätke välilehtipalkki", jos sen olet päälle jostain syystä laittanut. Ja asetusten Yleiset osastolta vielä "Avaa sovellusten linkit: uudessa ikkunassa".
-
Nyt ainakin tuntuu pelaavan, en vain ajatellut että homma olisi noin helppo. (vrt. Firefox ja ties mitkä plugarit)
-

Mutta makunsa toki kullakin.
-
Viesti Kirjoittaja tjm »
Firefoxissa Preferences->Tabs ja kohdassa "New Pages should be opened in" valitaan "a new window".pling kirjoitti:en vain ajatellut että homma olisi noin helppo. (vrt. Firefox ja ties mitkä plugarit)
Voi vielä varmistaa, että kohdassa "Always show the tab bar" ei ole valittuna.
Eli ei se ole Firefoxissa sen vaikeampaa.
Osoiterivin saa muuten pois FF:ssa klikkaamalla selainikkunan oikean yläkulman "jellybeania". Safarissa et tähän pysty, sille kyseinen nappi puuttuu kokonaan (mikä on hieman surkuhupaisaa, kun kyse on Applen omasta ohjelmasta).
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
Jaa, no, itsellä ainakin Exposella on kivempi vedellä tekstiä ja kuvia ikkunasta toiseen kun välilehtiä ei tarvitse vaihdella ja muutenkin kun kaikki sivut näkee samaan aikaan. Tietty jos samaan aikaan olisi useampia ikkunoita auki, mutta kun yleensä auki ei ole muuta kuin iTunes ja sitten ne pari kolme Safarin ikkunaa. Ehkä siis riippuu tuon omakohtaisen maun lisäksi myös käytöstä, sillä jos niitä ikkunoita olisi auki vaikkapa kymmenen niin kyllä silloin itsekin välilehdillä pitäisin.TheKraken kirjoitti:Minun mielestä taas välilehtien käyttäminen vasta yksinkertaista onkin, verrattuna siis siihen, että sinulla on toistakymmentä ikkunaa levällään pitkin työpöytää
Mutta makunsa toki kullakin.
Se vain, että jos on vaikka tässä sivuja auki, niin ei taida onnistua että aina kun välilehden avaa, niin ikkuna skaalautuisi oikean kokoiseksi - nyt kaikkia välilehtiä pitää katsoa saman kokoisena tai sitten joka kerta painaa tuota vihreää nappia. Siksikin tykkään ikkunoissa pitää.
Toi jellybeanin puuttuminen on itseäkin useasti mietityttänyt, ymmärtäisin oikein hyvin jos Safarissa se olisi ja FFssa ei, mutta kun se on juurikin toisin päin. Onneksi sentään näppäinyhdistelmät ovat suht helppoja ja muistettavia, mutta silti.
Toinen kysymykseni liittyy tuohon yläpalkkiin - saako sitä piilotettua niin kuin dockin saa, että se näkyisi vain osoitettaessa. Itseäni se yleensä vain häiritsee, kun haluan pitää varsinkin tuolla perheen pienimmän tunnuksella näkymän mahdollisimman yksinkertaisena, kun ei osaa edes lukea - pelaa vain ylen sivuilla Hertan maailmaa ja välillä katsoo DVDtä niin siihen ei paljoa dockia tai yläpalkkia tarvita, kun olen Safarin laittanut aukeamaan automaattisesti. Itselletänikin haluaisin sen pois ihan selkeyden vuoksi, tällainen minimalisti kun olen.
-
Viesti Kirjoittaja tjm »
Osoitettavuudesta en osaa sanoa, mutta ohjelmakohtaisia piilotusohjeita löytyy Googlella esim.:pling kirjoitti:Toinen kysymykseni liittyy tuohon yläpalkkiin - saako sitä piilotettua niin kuin dockin saa, että se näkyisi vain osoitettaessa.
http://www.macosxhints.com/article.php? ... 8003804854
http://www.macworld.com/article/55321/2 ... nubar.html
Tuolta lisää:
http://www.google.com/search?q=hide%20menu%20bar%20osx
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Harvinainen mutta kaunis piirre naisessa.pling kirjoitti:tällainen minimalisti kun olen.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
No mutta miettikää kuinka komea olisi tasan yksi Safarin ikkuna kellumassa taustakuvan päällä, ilman häiritseviä juttuja kuten juurikin dockia ja yläpalkkia. Dockin karmeine värikkäine kuvineen nyt sentään saa piiloon, mutta tuo yläpalkki kuitenkin häiritsee vaikka melko yksinkertainen onkin. Se onkin toinen niistä kahdesta ominaisuudesta joita kaipaan windowsista, siinä meinaan sai piilotettua kaikki maailman palkit.Repe Ruutikallo kirjoitti:Harvinainen mutta kaunis piirre naisessa.pling kirjoitti:tällainen minimalisti kun olen.Eh, jatkakaa, häviän...
Ja sitten vielä se että MacBookia mulla ei kyllä ehkä olisi jos en näin yksinkertaisena haluaisi pitää ympäristöäni - Markantalossa knu näin MacBookin niin sanoin heti että sitten kun kannettavan ostan ostan tämän, kun tässä on vain näppäimistö, touchpad ja näyttö. Muissa oli sitä vastoin ties mitä sormenjäljenlukijaa ja kääntyvää webkameraa ja hienoa kilkettä ja värillistä tarraa - ymmärrätte siis varmasti miksi päädyin juurikin tähän söpöliiniin.
Nyt kuitenkin liippaa harvinaisen kaukaa aiheesta, joten siihen vielä - en minä tajunnut noista linkeistä mitään, enklanninkielen taito kun on muutenkin hieman vajavaista, ja sitten kun sanat ovat sellaisia joita en osaa suomeksikaan. Ei siis taida onnistua millään piilottamaan sitä samaan tapaan kuin tuota dockia? Kun en mä tahdo nähdä sitä kun vaan sillon jos on pakko.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Ei nätit pienet tytöt ajattele mitään millään mielellä.Repe Ruutikallo kirjoitti:Joskus tuntuu ihan oikeesti helpottavalta kun kaikki 2-mielisyydet ei mee ihan 1-mielisesti läpi täällä.
-
Viesti Kirjoittaja pehvo »
edit, lisäksi: ohjelma on siis poistettu kokonaan kun sen tuolta ohjelmat -kansiosta siirtää roskakoriin (ja tyhjentää sen)?
-
https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.dopehvo kirjoitti:Minulla on takuukuitti, mutta onko mahdollista tarkistaa jäljellä oleva aika sarjanumeron tms. perusteella applen sivuilla? Rekisteröidyin sinne, mutta en tällaista löytänyt. Mac mini siis käytössä.
edit, lisäksi: ohjelma on siis poistettu kokonaan kun sen tuolta ohjelmat -kansiosta siirtää roskakoriin (ja tyhjentää sen)?
-
Viesti Kirjoittaja Sikari-Sakari »
Mitä tietoja koneesta tarvitaan huollossa case numberin lisäksi?
Mulla on Kingstonin lisämuistit koneessa. Ystäväni sanoi ettei vaikuta mihinkää, sillä se on rinnastettavissa akun vaihtoon tai vastaavaan (koneen muistissa tai kovalevyssä ei ole mitään vialla).
Backupit teen varmuuden vuoksi.
-
Viesti Kirjoittaja pehvo »
Mahtavaa, kiitos ja aivan oikein näytti, eli tammikuu 2009. Harvalla palstalla saa näin nopeasti vastauksia.TheKraken kirjoitti:https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Sammuksissa se sinne jätetään. Backupit pitää tottakai olla ja niistä lisämuisteista kannattaa mainita viedessä. On käynyt niinkin, että huollosta ovat antaneet uuden koneen ja muisteja ollaan sitten jälkikäteen etsitty kissojen ja koirien kanssa.Sikari-Sakari kirjoitti:Läppäri menee applen huoltoon, mutta olen todella huolissani keskeneräisistä töistäni tietokoneella. Missä tilassa kone jätetään huoltoon (sammuksissa, päällä?)
Mitä tietoja koneesta tarvitaan huollossa case numberin lisäksi?
Mulla on Kingstonin lisämuistit koneessa. Ystäväni sanoi ettei vaikuta mihinkää, sillä se on rinnastettavissa akun vaihtoon tai vastaavaan (koneen muistissa tai kovalevyssä ei ole mitään vialla).
Backupit teen varmuuden vuoksi.
-
Onko mitään käsitystä voiko koneen lunastaa toisesta kaupungista mihin se on jätetty? Sain sellaisen käsityksen, että koneet (isommat remontit) suoritetaan Helsingissä. Lähden ulkomaille viikoksi ja voisin lunastaa koneen Stadista jos saavat sen viikossa valmiiksi.
-
Enpä usko, että onnistuu ellet itse tahdo huoltojen välisiä rahteja maksaa. Tietty jos oikein hyvä ole puhumaanSikari-Sakari kirjoitti:Ok. Pääasia ettei niistä muisteista tule mitään ongelmaa.
Onko mitään käsitystä voiko koneen lunastaa toisesta kaupungista mihin se on jätetty? Sain sellaisen käsityksen, että koneet (isommat remontit) suoritetaan Helsingissä. Lähden ulkomaille viikoksi ja voisin lunastaa koneen Stadista jos saavat sen viikossa valmiiksi.

-
-
Niin siis tässä tapauksessa tietty. Itse olen silti ymmärtänyt, että ei ne aina tänne lähetä niitä.Sikari-Sakari kirjoitti:Jos koneet siis menevät Helsinkiin ja tarjoudut sen itse sieltä hakemaan, sen sijaan, että he itse joutuvat sen lähettämään takaisin vaikkapa Ouluun niin miten se voi olla huonoa bisnestä applelle? Hehän säästävät kustannuksissa vai onko meillä nyt meneillään iso väärinkäsitys?
-
Viesti Kirjoittaja Kontti »
Kiitos jo etukäteen!
edit: Olin hiukan liian hätänen. Ongelma löysi jo ratkaisunsa.
-
Viesti Kirjoittaja Juraca »
Juu no tulin nyt tuolta riparilta (joo oon suht nuori :>), et siksi en ole päässyt vastailemaan. Niin mistä haluisit kuvia? koneesta? En huomannut ottaa mitään kuvia sen aikana, kun asensin uutta kovalevyy, sen verran täyty keskittyä itse asentamiseenmikastus kirjoitti:Mageeta! Foto olis kiva.Juraca kirjoitti:Juu eli ostin "Seagate Momentus 5400.3 100GB ATA100 2.5" 5400rpm 8MB" kovalevyn verkokaupasta ja parit työkalut class ohlsonista. Ifixit:in ohjeita seuraamalla asennus onnistui suht helposti ja nyt kone taas toimii todella mukavastiEikä edes käyny kalliiksi: maksoin noin 60e kovalevystä + työkaluista ja asennuksen pystyi tehdä itse.
Ja tässä viellä linkki siihen asennusohjeeseen:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBo ... rive/54/8/

-
Viesti Kirjoittaja ravene »
-
Viesti Kirjoittaja simontheman »
Liitin macbookkini sonyn tv:seen dvi kaapelilla ja välissä on dvi-->hdmi liitin.
Kuinka saan macin näkymään pelkästään tv:ssä, eikä sekä macbookissa että tv:ssä? Pystynkö siirtämään myös äänet, että ne tulisivat tv:n kautta, eikä macbookin?
-
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Vaikka äänilähdöstä johto telkkariin. Tai kaiuttimiin mieluummin. Järjestelmäasetuksista näytöt-osiosta voi vaihtaa järjestystä, ja MBn voi vaikka laittaa kiinni.simontheman kirjoitti:Moro,
Liitin macbookkini sonyn tv:seen dvi kaapelilla ja välissä on dvi-->hdmi liitin.
Kuinka saan macin näkymään pelkästään tv:ssä, eikä sekä macbookissa että tv:ssä? Pystynkö siirtämään myös äänet, että ne tulisivat tv:n kautta, eikä macbookin?
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka