No niin, jos tätä on käsitelty aiemmin (en löytänyt), niin varmaan modet voi tämän siirtää siihen ketjuun tarvittaessa.
Ongelmani on se että, nyt kun viimein olen saanut oikean koneen, eli macin (macbook 13.3) ja siirryn pc-maailmasta omena maailmaa, niin miten ihmeessä saan ulkoisen kovalevyni toimimaan macissä kun se ei edes tunnista sitä eikä löydä, että mitä minun pitää tehdä?
Kaikki digikuvani ja musiikkini ja jotain muuta sälää on tuolla aika lailla ja haluan ne nyt käyttöön macbookin kanssa. PC jää puhdistuksen ja uudelleen asennuksen jälkeen kotiin vain netti/skype/mese ymymym käyttöön vaimolle toistaiseksi kun macci on minulla töissä/reissussa mukana.
En ole mikään tietotekniikan velho ja jotain selkeitä yksinkertaisia ohjeita tarvitsen. Onko tuo bonjour sitten ratkaisu? Alustanko kovalevyyn osion, sinne winxp ja kansioon musat ja kuvat ja sitä kautta siirto sitten macciin? Jos joku osaa neuvoa tai vaikka pk-seudulla avittaa tämän kanssa ihan livenä niin tosi upeaa olisi.
Kiitän kaikkia mahdollisia aiheen lukijoita ja mahdollisesti tulevista vastauksista jo näin etukäteen.
T: Jani, Vantaa
Tyhmä kysymys kait, mutta ei minulle. ulk hdd pc:stä macciin
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tyhmä kysymys kait, mutta ei minulle. ulk hdd pc:stä macciin
Viesti Kirjoittaja jah3 »
-
Re: Tyhmä kysymys kait, mutta ei minulle. ulk hdd pc:stä macciin
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Kokeile avata Levytyökalu, näkyykö siellä? Komennolla "Tuo näkyviin" voit mountata levyn, joka ei jostain syystä tule näkyviin muuten. Jos ulkoinen kovalevysi on NTFS-muodossa, OS X pystyy vain lukemaan sitä. FAT-muotoiselle levylle OS X myös kirjoittaa. NTFS on yleisin Windowsissa käytetty levymuoto. Joka tapauksessa levyn pitäisi näkyä Finderissa, kun kytket sen kiinni Maciin.
edit. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että siirrät tavarat ulkoiselta hetkeksi PC:lle ja alustat kovalevyn FAT-muotoon. Siirrät tavarat takaisin ja kopsaat haluamasi Maciin. Toinen vaihtoehto on verkottaa tietokoneet keskenään ja siirtää verkon yli. Mac-ohjeissa (Finder > yläpalkista Ohjeet) on tarkemmin apua verkottamisesta.
edit2. Kopsatessa ei käsittääkseni tarvitse muuta kuin lukemista, eli tiedostojen kopioinnin pitäisi sujua, kun saat levyn näkyviin. Oletuksena siis, että levy on NTFS-muodossa. Sori viestin sekavuus, pitäisi lukea ja kirjoittaa viestit huolella.![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
edit. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että siirrät tavarat ulkoiselta hetkeksi PC:lle ja alustat kovalevyn FAT-muotoon. Siirrät tavarat takaisin ja kopsaat haluamasi Maciin. Toinen vaihtoehto on verkottaa tietokoneet keskenään ja siirtää verkon yli. Mac-ohjeissa (Finder > yläpalkista Ohjeet) on tarkemmin apua verkottamisesta.
edit2. Kopsatessa ei käsittääkseni tarvitse muuta kuin lukemista, eli tiedostojen kopioinnin pitäisi sujua, kun saat levyn näkyviin. Oletuksena siis, että levy on NTFS-muodossa. Sori viestin sekavuus, pitäisi lukea ja kirjoittaa viestit huolella.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Ei löydy ollenkaan alustamatonta osiota tuosta levystä eikä myös sitä osiota joka on NTFS muodossa ja jossa matsku siis on, kyllä se jonnekin on piilotettu.
PC:llä pystyy siis vain alustamaan NTFS-muotoon (ainakin tuossa mun HP:ssa on vain tuo vaihtoehto), mutta ei tämä löydä sitäkään osioo. Toisekseen tuo hp:n hdd on niin pieni etten mitenkään saa noita tiedostoja mahtumaan sille edes väliaikaisesti, eli soppa on valmis. Pitää palata illalla aiheeseen, nyt lähden kattoo josko tarjottu kämppä olisi ok. Kirjoittakaa toki vinkkejä mulle, kun en mä tyhmänä osaa tätä hommaa vielä. =)
>J<
PC:llä pystyy siis vain alustamaan NTFS-muotoon (ainakin tuossa mun HP:ssa on vain tuo vaihtoehto), mutta ei tämä löydä sitäkään osioo. Toisekseen tuo hp:n hdd on niin pieni etten mitenkään saa noita tiedostoja mahtumaan sille edes väliaikaisesti, eli soppa on valmis. Pitää palata illalla aiheeseen, nyt lähden kattoo josko tarjottu kämppä olisi ok. Kirjoittakaa toki vinkkejä mulle, kun en mä tyhmänä osaa tätä hommaa vielä. =)
>J<
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Verkko koneiden välille ja tiedostonjaolla siirto PC:stä Macille. Siirron ja tiedostojen tarkastuksen jälkeen ulkoinen levey Macciin kiinni ja alustus tarpeen mukaan joko FAT32 tai HFS+ -muotoon. Jälkimmäiseen jos levyä ei ole tarkoitus käyttää PC:ssä.
--Ari
--Ari
-
Mutta kun tuota levyä ei edes löydä macin järjestelmästä, että mistä sen voisi löytää tai mitä tehdä sille. Tuo levytyökalu ei sitä löydä ollenkaan. On siis USBilla liitetty.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Näkyykö Järjestelmäkuvaus-ohjelmalla USB-ketjussa?jah3 kirjoitti:Mutta kun tuota levyä ei edes löydä macin järjestelmästä, että mistä sen voisi löytää tai mitä tehdä sille. Tuo levytyökalu ei sitä löydä ollenkaan. On siis USBilla liitetty.
--Ari
-
Eipä löydy. Nyt teen kyl jotain väärin (en kyl osaa järjestelmää vielä mitenkään), kun ei se tunnistu mistään. Pc löytää sekä alustetun että alustamattoman osion, mutta miten ihmeessä saan sen macciin (tuntuu kuin jankutan jo asiasta, but im not a mac wizard).
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Lähteekö levy edes pyörimään kun kytket sen Macciin? Onko levylle virtalähdettä vai ottaako se virran USB-väylästä, saattaa olla ettei virta riitä asemalle.jah3 kirjoitti:Eipä löydy. Nyt teen kyl jotain väärin (en kyl osaa järjestelmää vielä mitenkään), kun ei se tunnistu mistään. Pc löytää sekä alustetun että alustamattoman osion, mutta miten ihmeessä saan sen macciin (tuntuu kuin jankutan jo asiasta, but im not a mac wizard).
--Ari
-
Erillinen virtalähde, ei mitään eri muutosta vaikuta tapahtuvan, mut kyl vaikuttaa jollain nopeudel pyörivän.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Kannattaa kokeilla myös toista USB-porttia. Sen jälkeen katsoa onko USB-laite vieläkään näkyvissä.jah3 kirjoitti:Erillinen virtalähde, ei mitään eri muutosta vaikuta tapahtuvan, mut kyl vaikuttaa jollain nopeudel pyörivän.
--Ari
-
Nyt tuli joku ATAPI controller esiin renklaamisen jälkeen USB jatkossa, miten saa tuon nyt alustettua kun levytyökalu ei kuitenkaan tuota löydä vieläkään.
-
En mä ymmärrä, pitää kait käydä liikkeessä kysymässä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka