Ongelma: Miten saada käyttäjätunnus palaamaan käyttäjä:ksi kaikkialla käyttöjärjestelmässä?
Tausta: Olin pitämässä PowerPoint-esitelmää MBP:ni kanssa ja samalla kone oli kiinni esitystilan (yliopisto) WLAN-verkossa. Kesken esityksen sain esityskalvojen päällä jonkinlaisen "virheilmoituksen", jossa kerrottiin käyttäjänimien törmäyksestä (collision) WLAN:iin liittyen. Tarkkaa virheilmoitusta en ehtinyt tarkkaan lukea, sillä esitys piti saada jatkumaan mahdollisimman pian "nolon" tilanteen jälkeen.
Seuraukset: Huomasin myöhemmin, että mm. Terminal ja System Profilerin Software Logs näyttivät käyttäjätunnukseni (käyttäjä) sijaan tunnuksen käyttäjä-2. Siis tyyliin:
Koodi: Valitse kaikki
käyttäjä-2:~ käyttäjä$
Muuta: "Väärä" käyttäjätunnus näkyy vain oltaessa yhteydessä WLAN:n yli. Koneen alkuperäinen (käyttöönoton yhteydessä määritelty) verkkoyhteys on Ethernet kiinteällä julkisella IP-osoitteella ja sen isännäksi (host) asetin huoneistonumeron (esim. a123). Kyse on taloyhtiön Ethernet-verkosta. Ollessani tässä verkossa mm. Terminal näyttää tietoni "oikein" - eli esim.
Koodi: Valitse kaikki
a123:~ käyttäjä$
Mitä olen jo kokeillut: Olen käynyt läpi tuloksetta OS X:n verkkoasetuksia System Preferences -ohjelman kautta, josta sopivaa asetusta ei tunnu löytävän. Myöskään Spotlight tai Finderin haku ei anna tuloksia haettaessa sanalla käyttäjä-2.
Kaikki rakentavat neuvot tervetulleita!

P.S. Käyttäjä ja a123 ovat esimerkkejä - eivät todellisia tunnuksiani. Todellinen käyttäjätunnukseni on sen verran epätavallinen, että tunnustörmäyksen toistumisen mahdollisuus on äärimmäisen pieni.