Moido!
Onko mahdollista, että Mac menee ajan myötä jotenkin tukkoon ja suorituskyky heikkenee? Eikös se ole lähinnä Windowsin ongelma? Nimittäin syksyllä 2005 hankkimani PowerBook (prossu 1,5 GHz, muistia 1,25 GB, käyttis 10.4.11) tuntuu mielestäni nykyään menevän kyykkyyn paljon helpommin kuin ennen. Esimerkiksi kun yrittää käyttää GarageBandiä (versio 4.0.0) vaikka vain kolmella softasynaraidalla ilman sen kummempia efektejä, niin melko pian tuuletin hurisee jo aivan täyttä häkää ja rantapallo sen kuin pyörii tai kaikki vain tapahtuu tosi hitaasti. Muutenkin tuntuu, että kone tuulettelee nykyään enemmän kuin ennen ja rantapalloa saa ihailla tuon tuostakin.
Kun välillä käy vilkuilemassa Dashboardissa pyörivää iStatia, niin se ilmoittaa CPU-käytön olevan tapissa. Prossun lämpötila pyörii jossain 60 asteen kieppeillä. Muistimittari harvoin nouse yli puolenvälin, eli free memory on semmoiset reilut 600 megaa. Muita ohjelmia ei ole päällä.
Asennuslevyn hardware-testin olen tehnyt (kaikki ok), kuten myös korjannut levytyökalulla oikeudet. Mitä muuta voisin tehdä? iStatin processes-ikkuna kertoo, että WindowServer käyttää välillä melkein 20 prossaa tehoa. Onko se normaalia?
Kiitos, jos osaatte auttaa! Onko muuten jotain ilmaisia/edullisia testiohjelmia, joilla voisi tarkastella koneen tehonkäyttöä, etsiä mahdollisia ongelmia yms.?
PowerBook G4 ja suorituskyvyn lasku?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
PowerBook G4 ja suorituskyvyn lasku?
Viesti Kirjoittaja analogue »
-
Re: PowerBook G4 ja suorituskyvyn lasku?
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Onyxia kannattaa ajaa. Myös Leopard Cache cleaner tekee ihmeitä. Powerbook taitaa olla 12-tuumainen?
Tietenkin on sanomatta selvää että daily-weekly-mothly rotla jo yksinään auttaa monesti.
Tietenkin on sanomatta selvää että daily-weekly-mothly rotla jo yksinään auttaa monesti.
Viimeksi muokannut NeliX4, 17.3.2008 klo 23.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Paljonko sulla on niitä widgettejä käytössä?
Jokainen vetäisee sellaiset kivat safari-resurssit, joten niitä kannattaa varoa.
Itse katson tehoja mieluummin Järjestelmän valvonnalla, vaikka tehoja sekin vie.
Jokainen vetäisee sellaiset kivat safari-resurssit, joten niitä kannattaa varoa.
Itse katson tehoja mieluummin Järjestelmän valvonnalla, vaikka tehoja sekin vie.
---
-
No mä oon poistanut melkein kaikki widgetit just sen takia, kun ne kuulemma vie niin paljon tehoa. Nyt ei ooo kuin toi iStat, muistilappu ja joku konvertteriohjelma. Mutta oon unohtanut tosiaan, että Järjestelmänvalontakin on olemassa...! Kokeillaan sitä seuraavaks.
Latasin nyt koneelle Onyxin ja Leopard Cache Cleanerin, täytyypä asennella ne ja kokeilla, mitä he sanovat.
Latasin nyt koneelle Onyxin ja Leopard Cache Cleanerin, täytyypä asennella ne ja kokeilla, mitä he sanovat.
-
Eikö sulla ole 10.4.jotain, tekeekös Leopardin cliinerillä mitään...analogue kirjoitti:Leopard Cache Cleaner

---
-
Ainakin ton nettisivun perusteella se toimii nimestään huolimatta versioissa 10.3.9 -10.5.2.
Oon vähän dille näissä jutuissa, eli onko ihan turvallista deletoida kaikki cachet?
Oon vähän dille näissä jutuissa, eli onko ihan turvallista deletoida kaikki cachet?
-
Kyllä mun mielestä voi. Ne on ohjelma-aikaisia välimuisteja.analogue kirjoitti:onko ihan turvallista deletoida kaikki cachet?
---
-
-
Ajoin eilen illalla Onyxin kaikki testit, optimoinnit ja systeemit. Työpöydän taustakuvankin vaihtui takaisin alkuperäiseen siniviiruiseen. Tuli jotenkin puhdistunut olo...
Mutta vaikea nyt suoralta kädeltä sanoa, nopeutuiko kone merkittävästi. Kunhan ehdin taas istua alas ja palata töiden ääreen, niin eiköhän sitä pian näe, jaksaako voimakirjani paremmin kuin ennen. Toivotaan parasta!
Kiitos vinkeistä!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kiitos vinkeistä!
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka