Miaaaaaau!
Noin 5-vuotias iMacini väittää, että käynnistyslevy on täysi. Uskotaan. Yskii kuin vanha keuhkotautinen kissa, vaikka onkin upouusi leopardi.
Mistäs hemmetistä se levy siis löytyy?
Mulla on suomenkielinen leopardi käyttiksenä, joten olis kiva jos saisin ohjeita in finnish. Tänkjuu.
Jostakin luin, että pc:llä voi laittaa jotain käynnistymisiä maluaaliseen tilaan, jolloin ne vievät vähemmän tilaa (?) tms. No, miten se on Macissä?
Ja mitä tuolta levyltä voi heivata surutta mäkeen ja minkä kohdalla kandee olla varovaisempi? Kiitos avusta jo etukäteen.
Koneen sisältä, olipa iMacin malli mikä tahansa. Jos se on apoutirallaa viisi vuotta vanha, kone voi olla lampunjalka-G4-iMac tai sitten varhainen littana G5-iMac. Molemmat mallit saa avattua ja kovalevyn vaihdettua isompaan, jos ruuvari pysyy kädessä. Toisaalta hyvä ratkaisu voisi olla hankkia koneen kaveriksi ulkoinen kovalevy, jonne voi siirtää tiedostoja sisäistä kovalevyä tukkimasta.
Jostakin luin, että pc:llä voi laittaa jotain käynnistymisiä maluaaliseen tilaan, jolloin ne vievät vähemmän tilaa (?) tms. No, miten se on Macissä?
Ja mitä tuolta levyltä voi heivata surutta mäkeen ja minkä kohdalla kandee olla varovaisempi?
Mitä tavaraa siellä koneella oikein on, joka vie tilaa? Kuvia, musiikkia, videoita? Kirjoituksilla ja taulukoilla koneen kovalevyä on aika mahdoton täyttää. Millään käynnistyskikkailuilla tilannetta ei voi korjata Macissä tai PC:ssä. Jonkin verran tilaa saisi poistamalla käyttiksestä ylimääräisiä kieliä ja kirjoitinohjaimia, mutta pian tuokin tila sulla täyttyisi. Ehdotan ulkoista kovalevyä iMacin kaveriksi.
Tämä on G5, jossa on 1,5 Gt muisti.
Ongelma on ilmiselvästi n.8000 kuvaa, joista noin luolet raw-muodossa, ja siinä iPhoton ja CS3 photoshopin kanssa sinkoillessani tuo ilmoitus lävähti näyttöön ja nyt kone ei suostu tallentamaan mitään mihinkään, hyvä kun suostuu hyrräämään ilman saakutti tuuletinmurinaa…
Jollakin konstilla tää katti pitäis nyt saada hiekkalaatikolle "keventämään" oloaan, että saan nuo hommat hoidettua, mutta miten..?
Lisäboxin hommaaminen on siis venynyt liian pitkäksi, I know, mutta en nyt ehdi sitä ostamaan tänään, joten jonkinlainen peräruiske nyt tarvttais…
Macinen kirjoitti:Jollakin konstilla tää katti pitäis nyt saada hiekkalaatikolle "keventämään" oloaan, että saan nuo hommat hoidettua, mutta miten..?
Lisäboxin hommaaminen on siis venynyt liian pitkäksi, I know, mutta en nyt ehdi sitä ostamaan tänään, joten jonkinlainen peräruiske nyt tarvttais…
Ainoa pikainen tapa on poistaa kovalevyltä jotain tarpeettomia kuvia tai sellaisia, jotka on varmasti tallella myös jossain muualla. Muistathan tyhjentää sitten roskakorin, jotta sitä tilaa todella vapautuu.
/Library/Printers -kansiosta löytynee paljon tilaa vieviä tulostinajureita. En tiedä voiko turhia ajureita poistaa turvallisesti käsin sieltä, mutta tälläinen ohjelma tekee sen ainakin http://www.fixamacsoftware.com/software/psr/
Macinen kirjoitti:Ongelma on ilmiselvästi n.8000 kuvaa, joista noin luolet raw-muodossa
Muut jo neuvoivat kovalevyasioissa, mutta minä puuttuisin tuohon kuva-asiaan.
Miksi säilytät RAW-kuvia kovalevylläsi?
Itse tekisin sinuna (jos et ole ammattikuvaaja) niin, että tallentaisin kaikki (käsitellyt) RAW-kuvat vaikkapa JPG-kuviksi laadulla 11 (=toiseksi paras) jolloin niiden koko on n. 1/5 RAW-kuvasta. RAW-kuvat tallentaisin vaikkapa DVD:ille ja heittäisin sitten ne kovalevyltä pois.
Ja jos ei varmuuskopiointia ole hoidettu vielä, niin sitten myös ulkoinen kovalevy, jonne Time Machine ruksuttamaan. Ja samalle ulkoiselle kovikselle vielä niistä RAW-DVD:istä diskimaget.
Ja varmuuden maksimoimiseksi veisin vielä ne RAW-kuva-DVD:t jonnekin fyysisesti eri osoitteeseen.
Kiitos, Harri, valokuvaaja, ohjeista. En nyt sattuneista syistä ole ehtinyt muuta kuin ladata kuvat ulos kamerasta ja painella takas baanalle ja siitä tämä ongelma on syntynyt.
Täytyy hipsiä kauppaan ja hommata se lisäboksi ja organisoitua, ennen eteen kuin tulee todellinen katastrofi.
Kiitos muillekin putasus ohjeista, täytynee kokeilla niitäkin sitten kun tämä kuva-asia on hoidossa. Epäilen, että kovalevyllä on paljos turhaa skeidaa, jonka vois yhtä hyvin singota avaruuteen kun kerran siivoamaan alan.
Mou.
Mulla vuoden (tai alle) vanha 120Gt Mac Mini joka ilmoittaa käynnistyslvyn täyttyneen. Ottaako Time Machine musiikit talteen? Musiikkia on mukavasti, kuviakin nelisentuhatta, jokunen video. Voisin poistaa jotain jos tiedän TM:n tallentavan ne varmasti. Olen sen verran vanhoilinen käyttäjä, ettei tuo automaattitallennus ole saanut oloa varmaksi, vain itse kansiosta toiseen siirtäminen vakuuttaa että kamat on tallessa.
Le App kirjoitti:Ottaako Time Machine musiikit talteen? Musiikkia on mukavasti, kuviakin nelisentuhatta, jokunen video. Voisin poistaa jotain jos tiedän TM:n tallentavan ne varmasti. Olen sen verran vanhoilinen käyttäjä, ettei tuo automaattitallennus ole saanut oloa varmaksi, vain itse kansiosta toiseen siirtäminen vakuuttaa että kamat on tallessa.
Kyllä se ottaa kaikki talteen, usko nyt. Myös musiikit.
Ellet siis nimenomaisesti kiellä joidenkin kamojen varmuuskopiointia.
Le App kirjoitti:Olen sen verran vanhoilinen käyttäjä, ettei tuo automaattitallennus ole saanut oloa varmaksi, vain itse kansiosta toiseen siirtäminen vakuuttaa että kamat on tallessa.
Sama vika täällä - Time Machinen lisäks mulla on tärkeimmistä asioista kopiot optisilla levyillä - ei suuri lohtu kun optinen media on aina mitä on, mutta edes laiha mikäli jotain käy...
Toisaalta, reilu vuosi sitten en luottanut levyn kloonaukseen ohjelmallisesti, vaan halusin siirtää kaiken käsin - ja tuhosin pari tuhatta kuvaa omasta kirjastostani.
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
Le App kirjoitti:Mulla vuoden (tai alle) vanha 120Gt Mac Mini joka ilmoittaa käynnistyslvyn täyttyneen. Ottaako Time Machine musiikit talteen? Musiikkia on mukavasti, kuviakin nelisentuhatta, jokunen video. Voisin poistaa jotain jos tiedän TM:n tallentavan ne varmasti. Olen sen verran vanhoilinen käyttäjä, ettei tuo automaattitallennus ole saanut oloa varmaksi, vain itse kansiosta toiseen siirtäminen vakuuttaa että kamat on tallessa.
Yllä jo hyvin selitettykin, mutta se mikä tässä omaan silmään osui oli se, että aiot nyt siis poistaa jotain "turhia" tiedostoja, mutta tahdot kuitenkin että TM:llä on ne tallessa?
Se homma ei kuitenkaan ihan niin toimi. TM nimittäin ajan myötä kyllä ne poistetut tiedostot hävittää. Eli siis jos oletat että TM jotenkin mystisesti voisi pitää kaikki (myös jo poistetut) tiedostosi tallessa hamaan maailmaloppuun asti, niin se on väärä.
Riippuu sen kovalevyn koosta johon backuppaat kuinka paljon sinne noita poistettuja tiedostoja mahtuu.
120 Gt levylle kyllä pitäisi mahtua vähän enemmänkin kuin "mukavasti" musiikkia, nelisentuhatta kuvaa ja "jokunen" video. Eli kannattaa tsekkailla vähän onko siellä jotain oikeasti oikeasti turhaa jäänyt tilaa viemään.
Miau!
Pöydällä komeilee upouusi WD-pönttö, jossa pöhisee noin 1000Gt apujoukkoja. Wonderful. Tyhmänä kuvittelin, että tämä mun mirrini olisi niin viisas, että siirtyisi käyttämään sitä jotenkin vaan simsalabim kun oma HD on täys, mutta eihän se niin mene! Eihän?
Tuo pönttö on siis pelkkä varmuuskopiomasiina...ko?
No, eikä tämä tähän lopu. Toinen "mörkö" on tuo iPhoto, jonka logiikka on mulle edelleen hieman sumean hämärää epäselvyyttä...
Whatsize tuli siihen tulokseen, että eniten kattini mahaa venyttää Pictures ja siellä iPhoto Library. Okei, fotojahan tämä mirri oli mättänyt yli 8000klp, joten onko ihme jos pötsi viistää lattiaa. No ei. Siispä ulostimme valtaosan kuvista DVD:ille, kuten valokuvauksen ammattilainen täällä ystävällisesti neuvoi meitä tekemään, ja nyt ovat iPhoton kirjasto ja kansiosto melkein tyhjät. Loistavaa. Johan pitäis mirrin kehrätä vaivatta.
Ja katin kontit.
Käynnistyslevy on edelleenkin täysi. Siispä ei kun lisätutkimuksiin. Diagnoosi: iPhoton (ja sen mystisen roskiksen, jota se ohjelma käyttää ja joka ei ole tuo roskis tuossa ohjelmasymbolijonon hännillä) siivoaminen ei riitä raivaamaan muistitilaa vapaaksi. No eipä tietenkään.
Miksi, oi miksi, iPhoto (tai tää katti?) menee ja tekee tuonne Finderissa näkyvään Kuvat-osioon (tai miksi sitä nyt kutsutaankin, kamera-symbolin alle kuitenkin) kansioita, jotka se nimeää ominnokkinensa vuosiluvun mukaan?? Mitä ne on?! Ja syntyvätkö ne sinne kenties silloin kun lataan kuvat kamerasta koneelle tai menen käpälöimään iPhoton kirjastoa tai siirtelemään/tallentelemaan kansioissa olevia (kopio)kuvia? Yhden vuosiluvun alla saattaa olla kymmeniä kansioita ja kansion kansioita, jotka on numeroitu jollain ihme logiikalla (06, 08, 11 jne). Siis jotain automaattista historian ylläpitoa vai..?
Ne siis vievät yhäkin tilaa käynnistyslevyltä, joka on siis kovalevy! (Kiesus kun tuonkin olisin heti älynnyt...)
Pitääkö nuo mystiset kansioarmeijat siis heivata aina käsin mäkeen kun polttelee kuvat pois HD:ltä, vai mistä oikein on kyse?
Ja jos tämän katin sisuksissa on jukolauta vielä jotain salametadatalokeroita, joista meikäläinen pässi ei vielä tiedä, niin valistakaa vapaasti.
Mou.
Käsittämättä taas mitään asiasta. Voisiko tehdä sen sun koneesta oman osion ulkoiselle, kopasta sen koviksen sinne (vaikka ajoittainkin) ja sulla olis backup siellä. Sitten vaan kovasti siivoamaan sitä alkuperäistä. Ja jos joku menee mönkään palauttaa sen sieltä backupilta. Hölmöä, mutta helppoa? ko? Ihan hölmöä.
Mulla on iPhotossa n. 10000 kuvaa ja sen koko on 14 gigaa. Ei pitäisi nykykovalevyjen sillä täyttyä. Omnidisksweeperillä voi katsoa mikä sitä tilaa vie.
Kyllä mahtais harmittaa jos kovo sanoisi ykskaks KLIK KRUNKS POKS ja menis 8000 kuvaa.
Mitenhän julumeetun paljon tässäkin pienessä maassamme on ihmisiä joilla on hirveä määrä henkilökohtaisesti tärkeitä kuvia tai videoita yhden kovon varassa
TimeMachine EI ole arkistointityökalu. Eli sinne ei siirretä pysyvästi alkuperäisiä RAW kuvia. Alkuperäiset pitää edelleen kopioida DVD:lle tai sille ulkoiselle erikseen, TimeMachinen ulkopuolelle.
TM tekee varmistuksia kunnes levy on täynnä ja sitten heittelee vanhempia pois. Ja sinne katosivat ne alkuperäiset.
Joten hoitakaa se arkistointi kuntoon toisin, siitä on tässäkin ketjussa hyvin neuvottu.
Se sinun WD on ihan tavallinen kovalevy. Voit sinne kopioida ihan ihan mitä haluat. Siitä vaan rohkeasti testaamaan.
iPhoto tekee vuosilukukansioita silloin kun tuot kuvia. Jos kuva on otettu vuonna 2008 niin se menee kansioon 2008. Tosin sinun ei tarvitse eikä pidäkään siellä Finderissa näitä käydä ihmettelemässä. Sinä hoidat hallinnoinnin iPhoton käyttöliittymän kautta. Jos olet iPhoton kirjaston sekä roskiksen tyhjentänyt ja vieläkin on kovalevy täynnä, niin sitten on koneessa jo varmastikin jotain vikaa.
Ei varmaan ketään haittaa että nostan vanhaa aihetta.
Suoraan asiaan --> Miksi Macbookini valittaa, että käynnistyslevy on täysi vaikka tilaa on finderin tietojen mukaan viel 70Gt käyttämättä (eli n. puolet)? Mistä poistan ja mitä poistan, että tilaa vapautuisi käynnistyslevyltä?
jozan kirjoitti:Ei varmaan ketään haittaa että nostan vanhaa aihetta.
Suoraan asiaan --> Miksi Macbookini valittaa, että käynnistyslevy on täysi vaikka tilaa on finderin tietojen mukaan viel 70Gt käyttämättä (eli n. puolet)? Mistä poistan ja mitä poistan, että tilaa vapautuisi käynnistyslevyltä?
jozan kirjoitti:Ei varmaan ketään haittaa että nostan vanhaa aihetta.
Kummallista... :S
Tyhmä kysymys, mutta onko roskakori tyhjennetty?
Kyllä, jostain syystä editoin sen ensimmäisestä viestitäni pois.
Ainiin, unohdin mainita, että varoitus ikkuna on tullut vain kerran. Montako kertaa se yleensä hälyyttää?
Kovalevyt ovat halpoja ja valitettavan lyhytikäisiäkin voivat olla.
Itse ostaisin uuden ja nopean sisäisen levyn, vanhalle telakka tai kotelo. Uusi levy voi nopeuttaa huomattavasti esim. iPhoton kirjaston selaamista.
Mulla itselläni on yksi Time Machine-levy ja kaksi arkistolevyä, josta toinen on eri kaupungissa. Kohta tulee kolmas arkistolevy/klooni, kun saan uuden nopean 320 GB:n levyni, vanhalle Acen alumiinikotelo, 15,90e.
iMacini (Leopard 10.5.5) ilmoitti, että käynnistyslevy on täysi. 280gt levystä on kuitenkin yli selvästi puolet vapaana. Korjaan parhaillaan levyn oikeuksia levytyökalulla, joten ei ole vielä tietoa poistuuko ongelma sillä.
Mehu kirjoitti:Tänään tuli vastaan erikoinen yllätys.
iMacini (Leopard 10.5.5) ilmoitti, että käynnistyslevy on täysi. 280gt levystä on kuitenkin yli selvästi puolet vapaana. Korjaan parhaillaan levyn oikeuksia levytyökalulla, joten ei ole vielä tietoa poistuuko ongelma sillä.
Onko kellään muulla käynyt vastaavaa?
Jo vain on,
Isän MacBookilla oli tarkoitus importtailla videotiedostoja iMovieen, kun tulikin yhtäkkiä herja "käynnistyslevy täynnä". Tämän johdosta ei voinut videoita koneelle tuoda ja siirtyi editointi hommat toiselle koneelle.
Noh, tarkistin toki HD: muistin määrän, ja 1Tt levyllä pitäisi olla kuitenkin 40Gt vapaata tilaa. Tarkistin toki paljonko videotiedostojen koko oli, vain 100Mt. Sepäs alkoi ihmetyttää...
Eli samanlaisia ongelmia, mutta ei vastauksia tiedossa...?
Mehu kirjoitti:Tänään tuli vastaan erikoinen yllätys.
Onko kellään muulla käynyt vastaavaa?
Jo vain on,
Isän MacBookilla oli tarkoitus importtailla videotiedostoja iMovieen, kun tulikin yhtäkkiä herja "käynnistyslevy täynnä". Tämän johdosta ei voinut videoita koneelle tuoda ja siirtyi editointi hommat toiselle koneelle.
Noh, tarkistin toki HD: muistin määrän, ja 1Tt levyllä pitäisi olla kuitenkin 40Gt vapaata tilaa. Tarkistin toki paljonko videotiedostojen koko oli, vain 100Mt. Sepäs alkoi ihmetyttää...
Eli samanlaisia ongelmia, mutta ei vastauksia tiedossa...?
Tässä kohtaa kannattaa kysyä, kuinka monta prosenttia 40GT on 1Tt:stä?
Näetsen, tietokoneen joustava toiminta yleensä edellyttää, että kovolla on min. 10 prosenttia tyhjää tilaa..
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.