Ajattelin kysyä asiantuntemusta täältä näin parin päivän itsenäisen yrittämisen jälkeen. Täällä on todennäköisesti paras asiantuntemus, kun palveluntarjoajat eivät tue virallisesti HomePna:ta MacOS 9:lle
Tarkoituksena on siis saada iBook 466:n VVO-verkkoon (taloyhtiössäni Saunalahden toteuttama) City-Netek 112 HomePna-Ethernet konvertterin kautta. Olen imuroinut parikin versiota Enternet-ohjelmasta, mutta jostain jää kiikastamaan (versiot 1.11, 1.22 & 1.25). Yhteyden muodostaminen katkeaa aina virheilmoitukseen "The EnterNet server not responding".
Kaiken säätämisen ohella onnistuin eilen tekemään sen, että en päässyt Internettiin enää edes modeemilla. Yhteys muodostui, mutta TCP/IP:ssä oli jotain häikkää, kun selain ei löytänyt sivuja. Ilo oli suuri, kun tänään sain modeemiyhteyden jälleen toimimaan asennettuani uuden puhtaan Järjestelmäkansion.
Usko ei ole vielä loppunut, mutta olen neuvoton, kun olen yrittänyt kaikkia keksimiäni keinoja. Haluaisin vielä yrittää saada yhteyden Ysiin ettei tarvitsisi investoida X:ään. Ysi riittää muuten minulle mainiosti.
Minulle voi vastata tässä tai sitten maililla. Kerron tarvittaessa yksityiskohtaisemmin, jos osaan.
HomePna & MacOS 9
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
HomePna & MacOS 9
Viesti Kirjoittaja tuonela »
-
Re: HomePna & MacOS 9
Viesti Kirjoittaja blindeye »
Saunalahti ei anna tukea kuin Win, Linux ja OSX koneille. Ohjeita Enternet ohjelmistolle ei löydy.
Oletko testannut ilman VPNää? eli TCP/IP-säätimessä kytkentä ethernet + DHCP
Jos kuitenkin tarvii sovella näitä ohjeita (ei hajuakaan et saatko toimimaan)
http://saunalahti.fi/tuki/internet/koti ... /index.php
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107706
Kerro oliko apua?
Seuraava askel on mennä paikalliseen Valtuutettuun Apple-liikkeeseen ostamaan reilusti muistia ja Panther paketti :-)
Oletko testannut ilman VPNää? eli TCP/IP-säätimessä kytkentä ethernet + DHCP
Jos kuitenkin tarvii sovella näitä ohjeita (ei hajuakaan et saatko toimimaan)
http://saunalahti.fi/tuki/internet/koti ... /index.php
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107706
Kerro oliko apua?
Seuraava askel on mennä paikalliseen Valtuutettuun Apple-liikkeeseen ostamaan reilusti muistia ja Panther paketti :-)
-
Kiitos vastauksesta.
Ei valitettavasti toiminut vieläkään. Olen mielestäni kokeillut noita keinoja jo aiemminkin, mutta kokeilin vielä varmuuden vuoksi. Myöskin nuo linkin olivat jo entuudestaan tuttuja.
Tiesin kyllä etukäteen, että Saunalahti ei anna "virallisesti" tukea Classicille. Olen kuitenkin huomannut, että tässä PC-voittoisessa tietokonemaailmassa useat asiat toimivat myös Macilla, vaikka niille ei virallista tukea annetakaan. Johtuisiko se sitten siitä, että Maceistä ei yleisesti tiedetä niin paljon, että asioiden toimivuus uskallettaisiin luvata myös Mac-ympäristössä. En tiedä onko tässä tilanteessa kyse siitä vai vain yksinkertaisesti yhteensopimattomuudesta. Kun monessa asiassa joutuu/saa ajattella eri tavalla (think different), niin tarvitsee välillä lukea rivien välistä ja silloin tulee myös virheitä. Tämä siis varsinkin, kun tietämykseni tietokoneista ja etenkin PC:eistä on rajallinen. Onneksi X:n myötä moni asia saa jo virallisenkin tuen palveluntarjoajilta yms. tahoilta. Se ei vaan minua ainakaan vielä auta.
Ilmeisesti on olemassa myös macistejä, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet HomePna-yhteyttä Classic-ympäristössä. Kuulisin mielelläni heidän kokemuksiaan. Miten tapaukseni eroaa heidän tilanteesta? Vai onko vain niin, että asia on teoriassa ja jopa käytännössä mahdollista, mutta ei onnistu minun tapauksessa ja tällä palveluntarjoajalla? Tietystihän voisin ottaa yhteyttä myös käyttötukeen, mutta en tee sitä ainakaan vielä. 1,34e/min+pvm hillitsee hiukan soittamista varsinkin, kun vastaus on todennäköisesti:"Emme tue Ysiä".
Olen ollut varmaankin hiukan tyhmä olettaessani jotain, mikä ei taida sittenkään toimia. Onneksi tilanteeni on siinä mielessä hyvä, että voin hankkia Pantherin, jos tämä ei onnistu? Paljonko sitä muistia pitäisi olla koneellani, jotta Panther jaksaa pyöriä? Koneessani on muistia 320 Mt eli 64 Mt (sisäänr.) + 256 Mt. Koneessa on vain yksi lisämuistipaikka ja sekin on siis täytetty. Kuinka X:n Dock ja muut ymmärtääkseni isohkot visuaaliset puolet istuvat iBookin näytölle?
Ei valitettavasti toiminut vieläkään. Olen mielestäni kokeillut noita keinoja jo aiemminkin, mutta kokeilin vielä varmuuden vuoksi. Myöskin nuo linkin olivat jo entuudestaan tuttuja.
Tiesin kyllä etukäteen, että Saunalahti ei anna "virallisesti" tukea Classicille. Olen kuitenkin huomannut, että tässä PC-voittoisessa tietokonemaailmassa useat asiat toimivat myös Macilla, vaikka niille ei virallista tukea annetakaan. Johtuisiko se sitten siitä, että Maceistä ei yleisesti tiedetä niin paljon, että asioiden toimivuus uskallettaisiin luvata myös Mac-ympäristössä. En tiedä onko tässä tilanteessa kyse siitä vai vain yksinkertaisesti yhteensopimattomuudesta. Kun monessa asiassa joutuu/saa ajattella eri tavalla (think different), niin tarvitsee välillä lukea rivien välistä ja silloin tulee myös virheitä. Tämä siis varsinkin, kun tietämykseni tietokoneista ja etenkin PC:eistä on rajallinen. Onneksi X:n myötä moni asia saa jo virallisenkin tuen palveluntarjoajilta yms. tahoilta. Se ei vaan minua ainakaan vielä auta.
Ilmeisesti on olemassa myös macistejä, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet HomePna-yhteyttä Classic-ympäristössä. Kuulisin mielelläni heidän kokemuksiaan. Miten tapaukseni eroaa heidän tilanteesta? Vai onko vain niin, että asia on teoriassa ja jopa käytännössä mahdollista, mutta ei onnistu minun tapauksessa ja tällä palveluntarjoajalla? Tietystihän voisin ottaa yhteyttä myös käyttötukeen, mutta en tee sitä ainakaan vielä. 1,34e/min+pvm hillitsee hiukan soittamista varsinkin, kun vastaus on todennäköisesti:"Emme tue Ysiä".
Olen ollut varmaankin hiukan tyhmä olettaessani jotain, mikä ei taida sittenkään toimia. Onneksi tilanteeni on siinä mielessä hyvä, että voin hankkia Pantherin, jos tämä ei onnistu? Paljonko sitä muistia pitäisi olla koneellani, jotta Panther jaksaa pyöriä? Koneessani on muistia 320 Mt eli 64 Mt (sisäänr.) + 256 Mt. Koneessa on vain yksi lisämuistipaikka ja sekin on siis täytetty. Kuinka X:n Dock ja muut ymmärtääkseni isohkot visuaaliset puolet istuvat iBookin näytölle?
-
itselläni on imac DV 400MHz 256MB ja Panther pyörii mainiosti, tosin jos otan Classicin käyttöön nii sit kone alkaa ryömimään.
eli koneesi muistimäärä riittää mainiosti pantherin pyörittämiseen. Näytön laatu/resoluutio riippuu työstä.
eli koneesi muistimäärä riittää mainiosti pantherin pyörittämiseen. Näytön laatu/resoluutio riippuu työstä.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Noita visuaalisia kokoja – niiden kokoa voi säätää (ikonit ja Dock portaattomasti), ikonien fonttikokoakin normaalin oloisilla portailla 8, 9, 10, 11, 12, 14 pistettä tai jotain vastaavaa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja xman »
Käyttääkö saunalahden HomePNA PPPoE:ta?
Soneran vastaavan systeemin ainakin saa toimimaan helposti, kun pistää sopivan reitittimen siihen HomePNA-Ethernet-purkin ja mäcin (tai ethernet-hubin) väliin. Purkkiin nuo yhteysastukset ja nat + dhcp päälle (konffaus selaimella, siis suht helppoa). Sen jälkeen ei itse koneisiin mitään ihme säätöjä tarvitakaan.
Perässä voi olla yksi tai useampi kone, puucee tai mäcci (Ainakin Mac OS 9 ja OS X, vanhemmista ei kokemusta).
Itse tein tällaisen Zyxelin Prestige -purkilla, tarkankin mallin voin tarkistaa jos on tarvetta.
Soneran vastaavan systeemin ainakin saa toimimaan helposti, kun pistää sopivan reitittimen siihen HomePNA-Ethernet-purkin ja mäcin (tai ethernet-hubin) väliin. Purkkiin nuo yhteysastukset ja nat + dhcp päälle (konffaus selaimella, siis suht helppoa). Sen jälkeen ei itse koneisiin mitään ihme säätöjä tarvitakaan.
Perässä voi olla yksi tai useampi kone, puucee tai mäcci (Ainakin Mac OS 9 ja OS X, vanhemmista ei kokemusta).
Itse tein tällaisen Zyxelin Prestige -purkilla, tarkankin mallin voin tarkistaa jos on tarvetta.
-
Hyvä huomio! olen itse käyttänyt tuota vastaavaan tilanteeseen. (eipä tullut heti mieleen)
Eli esim. D-linkin 604 n. 50-60e
http://www.dlink.com/products/?pid=62
Eli esim. D-linkin 604 n. 50-60e
http://www.dlink.com/products/?pid=62
-
Viesti Kirjoittaja LOGINI »
Taloyhtiömme siirtyi äskettäin HomePna:n käyttöön palveluntarjoajana Netsonic. Puhelinpistokkeeseen liitetystä adapterista ristiinkytketty kaapeli reitittimeen, josta jako kaapelilla suoraan koneisiin (Os 8.5-9.2 ja lisänä WIN toosa). Hyvin toimii. Aiemmin käytössä HTV-modeemi.
-
Kiitos vastauksista jälleen.
Ratkaisin/ratkaisen ongelman kuitenkin siirtymällä Pantheriin. Tosin käyttis on vielä matkalla postitse. Ensi viikolla sitten.
Mukavia muuten nämä arkipyhät. Siihen kun vielä lisätään reittejään opettelevat kesäpostinjakajat ja heille ekstrana sysätyt kaupunki-infot ym. jakelut, niin aamupäivällä laatikkoon kolahtava posti on suorastaan lottovoitto. Kylläpäs tekniikka voikin tehdä ihmisestä kärsimättömän.
Toivottavasti vastauksista on jollekin vielä hyötyä.
Ratkaisin/ratkaisen ongelman kuitenkin siirtymällä Pantheriin. Tosin käyttis on vielä matkalla postitse. Ensi viikolla sitten.

Mukavia muuten nämä arkipyhät. Siihen kun vielä lisätään reittejään opettelevat kesäpostinjakajat ja heille ekstrana sysätyt kaupunki-infot ym. jakelut, niin aamupäivällä laatikkoon kolahtava posti on suorastaan lottovoitto. Kylläpäs tekniikka voikin tehdä ihmisestä kärsimättömän.
Toivottavasti vastauksista on jollekin vielä hyötyä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka