Miten AirPort Extremeen laitetaan asetukset?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Miten AirPort Extremeen laitetaan asetukset?
Viesti Kirjoittaja black »
Olen meuhkannut tuon pizzalaatikon kanssa nyt jo sen verran monta päivää, että jostain pitäis apua saada. Kun olen liittänyt extremen ethernet kaapelilla wimax-nimisen nettiyhteyden sisäyksikköön (kuten ohjeissa neuvotaan) ja ohjeiden mukaisesti käynnistän airport työkalun, niin mitään ei tapahdu..paitsi että keltainen valo vilkkuu. Olen resetoinut, päivittänyt ohjelmia yms. mutta valo senkun vilkkuu vain. Viimeisin epäillys koskee päivitystä, koska minulla on tiikeri MPB:ssa ja jollakin applen sivulla näytti siltä, että päivitysversio kuuluisi leopardin kaveriksi, toisissa taas sanotaan kyseisen päivityksen olevan juuri 10.4. tai uudemmalle tarkoitettu. Uusi 7.4.1 tuntuu aiheuttaneen monelle tuskaa ja palaaminen 7.3.2 on taas poistanut ongelmia. Miten saan "vanhan" version koneelleni?
-
Re: Miten Airport Extremeen laitetaan asetukset?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Onko kone siis yhdistetty tukiasemaan joko johdolla, tai langattomasti AirPort -valikosta?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Re: Miten AirPort Extremeen laitetaan asetukset?
Normaalisti nettiyhteyteni toimii käyttämällä ethernet-kaapelia MBP:N ja wimaxsisäyksikön välillä. Extremeohjeissa neuvotaan laittamaan ethernetkaapeli Extremen wan-porttiin kiinni ( DSL- tai kaapelimodeemiin liitetty ethernet-kaapeli(jos haluat ottaa internetyhteyden)) ja (jos olen ymmärtänyt oikein)toinen pää wimaxiin. Tämän jälkeen extremeen virta ja airport työkalu (levyltä asennettu) klikataan käyttöön ja tehdään tarvittavat asetukset (PPpoe yms.). En ole pääsyt extremelaatikkoon mitenkään kiinni. Valon pitäisi palaa vihreänä kun yhteys on luotu. Tarkoitukseni on saada extreme toimimaan wimaxin "anteenina"..ja olisihan se mukava laittaa siihen kiinni ulkoinen kovalevy ja tulostinkin, kunhan saisi edes jonkin yhteyden aikaiseksi.
Wimaxin tuen puolelta ohje oli, että MBP kiinni ethernet-kaapelilla Extremeen (ethernetporttiin(3kpl) vai wanporttiin(1kpl)?), asetusten teko, mistä?..sen jälkeen kaikista virrat pois, ethernetkaapeli wimaxin ja extremen väliin ja lopuksi virrat järjestyksessä wimax, extreme ja kannettava.
En vain pääse extremen sisään..no vasaraakin olen jo harkinnut
Sivustoilla surffatessa vaikuttaa siltä, että todella monilla on ollut erilaisia ongelmia tämän purnukan kanssa.
Wimaxin tuen puolelta ohje oli, että MBP kiinni ethernet-kaapelilla Extremeen (ethernetporttiin(3kpl) vai wanporttiin(1kpl)?), asetusten teko, mistä?..sen jälkeen kaikista virrat pois, ethernetkaapeli wimaxin ja extremen väliin ja lopuksi virrat järjestyksessä wimax, extreme ja kannettava.
En vain pääse extremen sisään..no vasaraakin olen jo harkinnut
Sivustoilla surffatessa vaikuttaa siltä, että todella monilla on ollut erilaisia ongelmia tämän purnukan kanssa.
-
Kun extreme ensi kerran laitetaan päälle, se luo verkon jossa on yleislaatuinen nimi, muistaakseni apple tai airport ja numero kirjainsarja perään. Se tulee valita MacBookin AirPort valikosta, että tukiasema ilmestyy AirPort työkaluun.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
joo, jossain vaiheessa extreme näkyi tukiasemavalikossa, mutta kun painoi jatka nappia niin alkoi määrittely joka ei loppunut koskaan..
-
Koita rebootata Extreme ja katso sitten ilmestyykö se MacBookin Airport valikkoon. Jos ilmestyy, valitse se sieltä, ja avaa vasta sitten AirPort työkalu.
-
Kaikki tämä tehty, boottasin, valitsin valikosta, jatkanappula...määrittelyä...määrittelyä..pari tuntia seurasin mutta edistystä ei tapahtunut.
Miten tämä voi olla näin vaikeaa, jos ohjeissa kehutaan "-hetkessä yhteys-"
Miten tämä voi olla näin vaikeaa, jos ohjeissa kehutaan "-hetkessä yhteys-"
-
Itse olen useamman laittanut toimintaan ja aina on sujunut muutamassa minuutissa.
Ettei sitten vain olisi maanantaikappale, ja syytä vaihtaa toimivaan?![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ettei sitten vain olisi maanantaikappale, ja syytä vaihtaa toimivaan?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Nyt on hieman selvinnyt, ei ole nähtävästi ma-kappale. On vain joutunut tekemään sellaisia asioita joita ei ole missään neuvottu. Purkille lopulta pääsin poistamalla MBP:n verkko-osiosta kaikki salasanat yms., sitten vasta pääsin tekemään uudelleen asetuksia extremeen. Wimaxin nettituesta kerrottiin että he näkevät minulla olevan nettiyhteyden, extremessä palaa vihreä valo, se on yhdistetty siltana, eli en laittanut siihen pppoe-tunnuksia vaan ip ja maski ja se viimeinen kohta, jonka nimitystä en nyt muista (olikohan reitittimen osoite).
Wimaxin tuesta sanottiin, että MBP:sta tulisi poistaa pppoe-tunnukset ja antaa extremen hoitaa nettiyhteydet...joo, mitä asetuksia sitten MBP:hon teen ja mitä poistan ?. ..eli kun järjestelmäasetusten verkko-osiossa on yhteysmahdollisuuksia airport, sis.ethernet, automaattinen...sinnehän ei tarvisi jäädä kuin airport vaihtoehdoksi, jos extreme hoitaa asian jatkossa vai..?
Ensimmäinen kerta kun olen tekemässä näitä juttuja ja sillat, reitittimet yms. DHCP:t vaan vilisee etulohkossa
Wimaxin tuesta sanottiin, että MBP:sta tulisi poistaa pppoe-tunnukset ja antaa extremen hoitaa nettiyhteydet...joo, mitä asetuksia sitten MBP:hon teen ja mitä poistan ?. ..eli kun järjestelmäasetusten verkko-osiossa on yhteysmahdollisuuksia airport, sis.ethernet, automaattinen...sinnehän ei tarvisi jäädä kuin airport vaihtoehdoksi, jos extreme hoitaa asian jatkossa vai..?
Ensimmäinen kerta kun olen tekemässä näitä juttuja ja sillat, reitittimet yms. DHCP:t vaan vilisee etulohkossa
-
Re: Miten AirPort Extremeen laitetaan asetukset?Ratkaisu löytyi
..omien korvien välistä...ja muutamista palveluntarjoajan hudeista. Kauan meni, että ymmärsin MBP, wimaxin ja extremen toiminnan, siis kuka ohjaa ketä,mitä,hä. IP-tunnuksissa oli häikkää, yhden ratkaisevan numeron verran. Ihme vain ettei kone herjanut mitään. Lopulta PPPoe extremeen (vaikka olin tehnyt sen jo aiemmin) pelasti tilateen. Tuli kallis yhteys kaikkine puheluineen, mitä jouduin soittamaan eri tahoille. Extremen mukana tullut manuaali ei auennut ensikertalaiselle, vasta applen sivustojen 72 sivuinen manuaali alkoi auttaa...ja tietysti koko hommaa sekoitti oma ajatus/luulo miten homma toimii.
Suurin ongelma koko jutussa tuntui olevan, toinen puoli neuvojista ymmärsi wimaxia ja toinen mäkkejä.
Kiitos kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan ja mikä hienointa, kaikki oli asiallista palautetta, mistä suuri kiitos myös.
Suurin ongelma koko jutussa tuntui olevan, toinen puoli neuvojista ymmärsi wimaxia ja toinen mäkkejä.
Kiitos kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan ja mikä hienointa, kaikki oli asiallista palautetta, mistä suuri kiitos myös.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka