koneeni on siis MacBook (2 Ghz, intel core 2 Duo, 2GB muisti). OS 10.5.7, softapäivityksien pitäisi olla kohdallaan.
ongelma ilmeni ensimmäisen kerran eilen. kone sammui ilman mitään varoitusta samalla tavoin kuin sillioin kuin akku loppuu, eli ruutu mustaksi ja virrat pois. eikä herää takaisin ilman restart-nappulan painamista.
tässä vaiheessa olin pubissa ja olin juuri laittanut laturin kiinni kun huomasin että akkua oli 20min jäljellä, joten oletin että ongelma oli vain tyhjässä akussa.
jätin koneen lataamaan akkua tunniksi ja koetin uudelleen, kone toimi ihan normaalisti, akun statuksessa oli jotain 1 ja 2 tunnin välillä. mutta taas n. 10min päästä ilman mitään varoitusta virrat menivät pois.
tunteja myöhemmin kotona, sama jatkui. onnistuin käyttämään konetta n. 10minuuttia kerrallaan ennenkuin virta taas katkeaa. sama toistui melkein kymmenkunta kertaa ennenkuin kyllästyin.
aina sammumisen aikaan käytin joko safari 4.0.1 tai firefox 3.0.11. alkuun epäilin että sammuilu oli joku bugi safarissa mutta sama jatkui firefoxin kanssa.
sammumisien aikaan katselin joko youtubesta videoita, tai chattasin javapohjaisessa chatissa. kun jätin kokeeksi koneen auki tekemättä mitään kone pysyi kiltisti päällä yön yli.
ja ainakin toistaiseksi guest accountin kautta pystyn käyttämään nettiä ilman sammumisia.
yritin myös vähän pitää silmällä activity monitoria mutta en huomannut mitään hälyttävää siellä.
parasta aikaa tosin kernel_task ruskuttaa tasaista 35% cpu:ta, mikä ei liene täysin normaalia..
MacBook sammuu itsestään
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook sammuu itsestään
Viesti Kirjoittaja Randy »
-
Re: Macbook sammuu itsestään
ongelman syy selvis luultavasti, jos joku sattuu törmäämään vastaavaan sammuilu-ongelmaan niin tarkastakaapa tuuletin..
tuuletin on nimittäin rikki. fan antaa 0 rpm ja lämpotilat ovat sen mukaiset, CPU a oli jo 90 asteen paikkeilla kun laitoin koneen hädissäni kiinni.
huoltoon menee siis.
kellään kokemuksia, onko tuuletin kovin vaikea vaihtaa itse? en ole kovin näppärä, onnistuin hädin tuskin asentamaan lisämuistit muinoin.. ja takuu ei ole enää voimassa.
tuuletin on nimittäin rikki. fan antaa 0 rpm ja lämpotilat ovat sen mukaiset, CPU a oli jo 90 asteen paikkeilla kun laitoin koneen hädissäni kiinni.
huoltoon menee siis.
kellään kokemuksia, onko tuuletin kovin vaikea vaihtaa itse? en ole kovin näppärä, onnistuin hädin tuskin asentamaan lisämuistit muinoin.. ja takuu ei ole enää voimassa.
-
Re: MacBook sammuu itsestään
Viesti Kirjoittaja Kaskelotti »
Mulla oli kerran sama ongelma ja tuuletin oli vain tukossa pölystä. Jos et uskalla avata konetta, niin varovainen paineilman tai imurin käyttö tuulettimen aukkoon voisi saada mahdollisen pölykerroksen liikkeelle. Kannattaa ainakin kokeilla ennen huoltoon viemistä, vaikka voihan se olla hajallakin.
-
Re: MacBook sammuu itsestään
pölyähän se vain oli.
uskaltauduin parin oluen jälkeen avaamaan koneen itse kun hyviä ohjeitakin löytyy netistä.
sisukset oli ihan täynnä pölyä ja villakoiria, hiuksia ja muuta sälää.
paineilman kanssa puhaltelin, ja sörkin hellästi tuulettimen pyörää varmistaakseni että se lähtee vielä rullaamaan.
hyvin toimii taas, ja jonkin verran hiljaisemmilla kierroksilla pyörittää.
voin siis suositella macbookin käyttäjille lämpimästi puhdistusoperaatiota silloin tällöin, taatusti lisää koneen elinikää..
uskaltauduin parin oluen jälkeen avaamaan koneen itse kun hyviä ohjeitakin löytyy netistä.
sisukset oli ihan täynnä pölyä ja villakoiria, hiuksia ja muuta sälää.
paineilman kanssa puhaltelin, ja sörkin hellästi tuulettimen pyörää varmistaakseni että se lähtee vielä rullaamaan.
hyvin toimii taas, ja jonkin verran hiljaisemmilla kierroksilla pyörittää.
voin siis suositella macbookin käyttäjille lämpimästi puhdistusoperaatiota silloin tällöin, taatusti lisää koneen elinikää..
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka