Terve. Ajattelin kokeilla elektroniikka-asentaja kykyjäni ja vaihtaa Ibookin G4:een kovalevyn. Ifixitin mukaan pääsin aika loppuun asti: sitten se tapahtui. Kohdassa 24 sininen ja valkoinen johto sisältämä pienoinen virtaliitin lähti kokonaan irti piirilevystä! Eli uros ja naaras, vaikka vain uros piti irottaa.
Onko mitään tehtävissä? Voiko sen toisen puolen juottaa piirilevyyn kiinni vai menikö uuden logiikkakortin ostoksi vai mitä ehdotuksia.
Kiitos tiedoista ja ehdotuksista.
Markku
Kyllähän niitä pystyy juottelemaan tosin se on aika tarkaa puuhaa noissa piirilevyissä ne kun on pintaliitos tekniikalla juotettuja.
Eräät ovat juotelleet kortteja mikroskoopin kanssa ja erittäin ohuella juotospäällä mikäli vahingossa juottaa kaksi eri väylää toisiinsa käry käy kun laittaa virrat päälle.
Tässä toi linkki: http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Inst ... ment/703/9
siis kohta 26.
Olisihan se mukavaa jos toivoa vielä on.
Mä en omista kolvia enkä niin paljon tosta hommasta ymmärrä,
joten jostain se know how pitäisi löytää.
Ehdotuksia,. kuka voisi Turun puolessa moista osata??...
Samalta sivulta näkyy löytyvän alhaalta kommenteista "ohjeet" takaisinjuottamiseen - ei lisätinaa ja kapealla kärjellä.
Jos yhtään lohduttaa niin et näy olevan ensimmäinen joka tuon saa kortilta irti. Itse olen pari kertaa iBookin kovon ottanut irti mutta välttynyt noilta ongelmilta
Revi vasen kajari pois. Sitten teet poralla reiän, ja koska reiästä ei tule ekalla kerralla ihan sopiva, niin laajenna reikää mahdollisimman epämääräisen näköiseksi vaikka Dremelillä. Nyt voit käynnistää iBookin talttapääruuvarilla yhdistämällä kohdat, joissa irronnut liitin oli kiinni. Been there, done that. 8)
kokeile sinitarralla!
kyllä se sillä pysyy! samalla tahmalla tein pienenä hälyttimen kallistussensorilla leluautosta ja sinitarrasta...
ja eka tietokone tuli rakennettua 8 vuotiaana vuonna '05... joutui improvisoimaan virtalähteen mutta siinä samalla oppi paljonkin elektroniikasta!