Hei.
Osaisiko joku kertoa miksi mulla on yhtäkkiä macissa finderin "jaetut" palkilla jonkun tuntemattoman macbookin nimen? Ei mulla ole siis langatonta nettiä. Voiko tätä jotenkin poistaa?
Tack!
Tuntematon "jaetut" tietokone
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tuntematon "jaetut" tietokone
Viesti Kirjoittaja galenos686 »
Macbook air 11,6 4gig, 128gig (2010), imac 27", iphone 4, ipod nano 8g.
-
Re: Tuntematon "jaetut" tietokone
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ko. kone on kuitenkin kanssasi samassa verkossa. Onko käytössä kenties talolaajakaista, jolloin kyseessä voisi olla naapurin kone? Tai kenties toinen kone omassa kodissasi?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja galenos686 »
Se on joo talolaajakaista eli luultavasti naapurin kone. Ei toinen kone omassa kodissani. Ei kai hän kuitenkaan pääse katsomaan mun koneen tietoja tms.?
Macbook air 11,6 4gig, 128gig (2010), imac 27", iphone 4, ipod nano 8g.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Nyt huomasin itsekin ekaa kertaa oudon koneen. Hyökkäsin heti routerille tutkimaan ketä on sisällä. Ei kuitenkaan mitään erikoista, kaikki omia laitteita. Sitten keksin, että sehän on verkossa oleva tulostin. Niissähän on muistikorteille ja tikulle paikkansa. Lykkäsin SD-kortin tulostimeen, niin Finderistä näki kortin sisällön.
Omituista kuitenkin, etten ole hoksannut sitä aiemmin. Pakko olla jollain lähiaikojen päivityksillä osuutta asiaan.
Omituista kuitenkin, etten ole hoksannut sitä aiemmin. Pakko olla jollain lähiaikojen päivityksillä osuutta asiaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Vain jos sinulla on tiedostojen jako päällä. Järjestelmäasetusten jako kohdasta voi määrätä kuka näkee ja mitä.galenos686 kirjoitti:Se on joo talolaajakaista eli luultavasti naapurin kone. Ei toinen kone omassa kodissani. Ei kai hän kuitenkaan pääse katsomaan mun koneen tietoja tms.?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja hepburn »
minulla on sama ongelma. finderissa näkyy "jaetut" listalla minulla vaihdellen vajaa 10 eri macia, joiden omistajista ei minulla ole hajuakaan. henkilöt eivät myöskään kuulosta naapureiltani. olen juuri hankkinut macbookproni ja käytössäni on salattu wlan. poistin heti käytöstä järjestelmäasetusten kautta vieraiden mahdollisuuden yhdistää jaettuihin kansioihin, vieraiden kirjautuminen koneelleni oli oletuksena poissa päältä. lisäksi poissa käytöstä ovat tietenkin tiedostonjako ja muut mahdolliset jaettavat asiat. poistin kokonaan myös jaettavaksi tarkoitetun kansion. olenko unohtanut estää jotain muuta, vai miksi ne muut henkilöt edelleen näkyvät koneellani? oletusarvoisesti ajattelen, että minunkin täytyy näkyä sitten jonkun koneella? vai..? eli miten voin estää tuntemattomien "jaetut" listan muodostumisen? voinko olla varma, ettei nämä tyypit pääse koneelleni?
-
Muiden henkilöiden näkymistä et voi estää kuin kahdella tavalla:
1.) Laittamalla reitittimen (ja siihen NAT päälle) siihen pisteeseen, mistä nettiyhteys tulee kotiisi, jolloin luot itsellesi oman eristetyn verkon.
2.) Etsimällä käsiisi nämä muut ihmiset ja neuvomalla heitä laittamaan tiedostojen jaon pois päältä.
Eli lyhyesti, se että sinä näet heidät, ei tarkoita että he näkisivät sinut.
1.) Laittamalla reitittimen (ja siihen NAT päälle) siihen pisteeseen, mistä nettiyhteys tulee kotiisi, jolloin luot itsellesi oman eristetyn verkon.
2.) Etsimällä käsiisi nämä muut ihmiset ja neuvomalla heitä laittamaan tiedostojen jaon pois päältä.
Eli lyhyesti, se että sinä näet heidät, ei tarkoita että he näkisivät sinut.
Viimeksi muokannut kallekilponen, 16.4.2011 klo 2.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka