![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Eli, ystävättäreni loppuvuodesta 2006 ostettu 24 tuumainen iMac alkoi oikuttelemaan, värikäitä viivoja näytöllä, käyttöliittymä elementtien "silpoutumista", näytön totaalista puuroutumista, täydellisiä jumiutumisia.
Laitteistosta ei löytynyt vikaa hardware testin mukaan, käyttis on asennettu pariin kertaan uudestaan (10.5 ja 10.6), uusia käyttäjätunnuksia luotu ja vanhoja poistettu, hinkattu ja hangattu. NVRAMin nollauspa ei onnistunutkaan vaan kone jäi harmaaseen ruutuun.
Puhelin käteen ja soitto Applelle, lopulta päädyttiin viemään laite jälleenmyyjälle katsottavaksi. Kovasti varoiteltiin että vähintään tarkastusmaksu tulee hinnaksi, moneen otteeseen ja ihan tosissaan. Varmaan syystäkin. Vajaa viikko ja nyt kone on haettavissa, näytönohjain on vaihdettu - ilmaiseksi tietenkin kun virhevastuuseen vedottiin. Ns. "consumer claimin" takaisinperintä Applelta täytyy vielä suorittaa, kyseessä siis jälleenmyyjän hinnoittelu tarkistusoperaatiolle.
Lopputulos siis; vanhakin kone voi mennä huoltoon ja tulla kuntoon ihan ilmaiseksi. Varsinkin näissä "late 2006" iMaceissa tuntuu olevan ongelmana noiden näytönohjainten ylikuumentumisesta johtuva hidas hajoaminen. Laite on joko kasattu viallisesti (lämpötahnat), siinä on käytetty halpoja ja huonoja osia, tai koko suunnittelu on surkea lämpötalouden kannalta. Ei väliä, valmistaja on vastuussa vaikka takuu olisi umpeutunut.
Pitäkää oikeuksistanne kiinni kuluttaja-toverit!
Linkki vielä:
http://tomppu.fidisk.fi/imac/
Parin vanhaa ketjua löytyi, mutta en ala 2009 posteja piruuttanikaan nostelemaan.