Oikeastaan kaksikin onglmaa:
Ensimmäinen on se, että Airistani hävisi "ohjelmat" -kansio. Tilalle on tullut Applications, joka on kuitenkin tyhjä, kun sen avaa. Dockissa olevat pikakuvakkeet toimivat normaalisti, eli ohjelmat ovat jossain. Miten tuon voisi palauttaa ennalleen ?
Toinen ongelma on MBP:ssäni. Olen "korvannut" Finderin Path Finder -ohjelmalla, joka on monipuolisempi, kuin Applen oma Finder. Aiemmin Path Finder näytti kovalevyt, verkkosijainnit yms. vasemmalla pystypalkissa (kuten Finderkin). Jostain syystä tuo pystypalkki on nyt tyhjä. Ideoita ?
Nuo siis ovat kahdessa eri konessa, eivät samassa (ihan selvennykseksi vielä).
Ohjelmat -kansio hävisi
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ohjelmat -kansio hävisi
Viesti Kirjoittaja arttula »
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Re: Ohjelmat -kansio hävisi
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Klikkaa ohjelman ikonia dockissa pidempään, valitse Näytä Finderissä.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Eh... Joo. Siis tarkennuksena. Se Ohjelmat on kyllä Finderin sivupalkissa, mutta tuonne käyttäjän "arttula" -kansioon on tullut "Ohjelmat" -kansion sijaan tuo tyhjä "Applications" -kansio.kallekilponen kirjoitti:Klikkaa ohjelman ikonia dockissa pidempään, valitse Näytä Finderissä.
Noh, homma kuitenkin korjaantui, kun löysin tuon Ohjelmat -kansion, ja loin siitä aliaksen omaan kansiooni.
-
Käyttäjän kotikansiossa Applications kansio on vain jos on asennettu käyttäjäkohtaisia ohjelmia, tai kansio on sinne itse luotu. Normaalisti siellä ei semmoista ole, kun ohjelmat ovat kovalevyn juuren Ohjelmat kansiossa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Oho ! Jotenkin minulla on koko ajan ollut sellainen muistikuva, että tuolla Airissa olisi aiemmin ollut "Ohjelmat" kansio omassa kotikansiossanikin. Mutta muistan ehkä väärin. Kiitos tästä tiedosta !kallekilponen kirjoitti:Käyttäjän kotikansiossa Applications kansio on vain jos on asennettu käyttäjäkohtaisia ohjelmia, tai kansio on sinne itse luotu. Normaalisti siellä ei semmoista ole, kun ohjelmat ovat kovalevyn juuren Ohjelmat kansiossa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla kyllä näkyy olevan Applications-kansio käyttäjän kotikansiossa. Mitään siellä ei ole. Joku asentaja sen aina luo, poistanutkin olen jonkun kerran mutta sinne se vaan ilmestyy. Olkoot.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja mfrantti »
Käyttäjien kotihakemistoissa ei ole Applications/Ohjelmat kansiota. Vain ja ainoastaan soft link sinne.MacFinn kirjoitti:Mulla kyllä näkyy olevan Applications-kansio käyttäjän kotikansiossa. Mitään siellä ei ole. Joku asentaja sen aina luo, poistanutkin olen jonkun kerran mutta sinne se vaan ilmestyy. Olkoot.
/Applications (kielestä riippumatta) sisältää kaikki ohjelmat. Siis juuritasolla ja terminaalista

Jos tässä kuitenkin tarkoitetaan Finder kautta saatavaa näkymää, missä Paikat kohdassa on kansio Ohjelmat näkyvissä (graafinen käyttöliittymä), niin Ohjelmat kansion saa näkymään avaamalla Finder -> Asetukset -> Sivupalkki ja valitsemalla näytettävät kohteet.
-=<eLiTe>=-
Rig 0: MacBook Pro / 2.53 Ghz / 4 Gt RAM / 256 Gt SSD HD
Rig 1: Mac Pro / Xeon 8-Core 2.80 Ghz / 16 Gt RAM / 2 x ATi Radeon 3870HDx2 / 4 x 1 TB HD / 2 x Samsung WriteMaster DVD+/-RW/RAM
Rig 0: MacBook Pro / 2.53 Ghz / 4 Gt RAM / 256 Gt SSD HD
Rig 1: Mac Pro / Xeon 8-Core 2.80 Ghz / 16 Gt RAM / 2 x ATi Radeon 3870HDx2 / 4 x 1 TB HD / 2 x Samsung WriteMaster DVD+/-RW/RAM
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Kyllä muuten on kansio eikä linkki. Siihen kansioon asennetaan ne ohjelmat, joiden käyttäjä on määrätty. Juuritason Ohjelmat-kansio on niille ohjelmille, joita kaikki koneen käyttäjät saavat käyttää. Valinta tehdään asennusvaiheessa.
Ihan samoin on Kirjasto-kansioita useita, juuressa, Järjestelmä-kansiossa ja käyttäjän kotikansiossa.
Ihan samoin on Kirjasto-kansioita useita, juuressa, Järjestelmä-kansiossa ja käyttäjän kotikansiossa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Ei ole oletuksena kumpaakaan, mutta voihan joku (pöljä) asennusohjelma sellaisen tehdä. Ja tietty käyttäjä itse.mfrantti kirjoitti:Käyttäjien kotihakemistoissa ei ole Applications/Ohjelmat kansiota. Vain ja ainoastaan soft link sinne.
-
Juu ei tosiaan ole linkki, ainakaan normaaloissa. Yleensä tuo kotikansiossa oleva Ohjelmat kansio, johon asennetaan vain yhden käyttäjän ohjelmat, on käytännöllinen lähinnä verkkoympäristöissä, jossa rivikäyttäjällä ei ole oikeuksia asentaa ohjelmia koneille, vaan ainoastaan omalle tunnuksellensa.
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Itse olen laittanut kotikansion Application hakemistoon joitakin tärkeimpiä asennusohjelmia.
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka