Hei,
Tästä on ollut aiemminkin kyselyitä ja vastauksia, mutta en vain enää löydä lisää vastauksia valmiista ketjuista.
Miten rakentaisin kuvakirjaston? Siten että oikeasti toimii, tarkoitan, että kärsimätön vaimo ja lapsetkin osaavat käyttää. Ongelman tekee se, että sitä käytetään 11tuuman pienikovalevyisellä MacBook Airilla. Eli kuvat eivät vois sijaita ko. läppärilla koska niitä on n.2500 kuvaa / vuosi. Vuosia on useita.
Ympäristö, johon kokoan:
- Mac Mini tulee toimimaan "serverinä". Siksi serveri-sana on hipsuissa, että siinä ei ole sitä serverisoftaa.
- MacBook Air on läppäri, jolla kuvarkirjastoa tullaan hallinnoimaan. Ei pakko millään muulla.Täältä kuvat puretaan kameralta, niitä katsellaan ja tulostellaan ym.
- Time Capsule toimii langattoman verkon keskipisteenä (ja varmuuskopiopaikkana)
- lisäksi on AppleTV, pari iPadia, mutta ne ovat sivuseikkoja.
Nyt olen koonnut siten, että kuvat ja iPhoto-kirjasto sijaitsevat Mac Minillä. Olen sinne tehnyt levytiedoston, jolle olen jakanut kaikille käytäjille kaikki oikeudet sekä laittanut rasti, ettei huomoida taltion omistajamäärityksiä. MacBook Airille olen kopioinut aliakset iPhoto-kirjastoihin pääsemiseksi.
Koneiden ristinkäyttö ja jako yleisesti näyttää nyt toimivan hyvin. Esimerkiksi näytön jakaminen tomii hienosti. Samoin iTunesissa musiikit ja elokuvat, jotka myös sijaitsevat Mac minillä ja käytän AirBookkilla.
IPhoto tökkii. Eilen viimeksi olin jo sitä mieltä että nyt pelaa, kun vielä kävin lisää määrittelemässä lisää käyttöoikeuksia kansioihin. Tänään taas aamulla ongelmat.
- AirBookilta aamulla aliaksesta iPhoto kirjastoa avatessa kertoo, että ei toimi, korjataanko.
- Käynti MacMinissä jaetun näytön kautta ja klikkaamalla iPhotokirjasto.dmg -tiedostoa, joksi nimesin tiedostolevyn auttoi asiaa. Nyt aukesi IPhoto kirjasto.
- Seuraava ongelma oli jälleen, että aukeaminen kesti kauan, ehkä 5min (ei siis voi olla päivittäinen viive)
- toinen ongelma oli, etä kun aukesi, niin esim. tapahtumat näkymässä selailu toimii näkymä kerrallaan, sitten iPhoto jumittuu miettimään ehkä 3min ajaksi. Tämä toistuu, kunnesa kaikki tapahtumat on kerran selailtu läpi. (ei siis voi olla päivittäiskäytön viive)
- kun kerran kaikki viiveet ja temput tehty, toimii hyvin.
Itse nyt mietin eri vaihtoehtoja.
- teenkö kuvakansiot ja iPhoto-kirjaston kokonaan Mac Minille, ja käytän näytönjaon kautta? Miten osaisin sitten rakentaa toimivat Workflowt vähemmän kiinostuneille käyttäjille?
- luovunko iPhotosta? Tuoko Aperture jotain helpostusta? Netin keskusteluiden perusteella ei tähän. Voisiko käyttää esim. Canonin Windows-maailmassa riittävän hyväksi kokemaani ZoomBrowseria ja Canonin kameraikkkunaa?
- vai mitähän ihmettä teen...
jos jollain hyviä vihjeitä, ne ovat nyt tarpeen.
Paikallinen Mac-huolto on soittamassa ensi viikolla, mutta viimeiseen asti yritän itse ratkoa ensin, jotta oma osaaminen kehittyy samalle tasolle kuin ratkaisut.
Kuvakirjaston (kansion rakentamisen vaikeus)
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kuvakirjaston (kansion rakentamisen vaikeus)
Viesti Kirjoittaja Sarkka0666 »
Mac Mini, Mac Book air
AppleWatch Sport42, iPadAir2, iPad3, iPad4, iPadAir, 3*Apple TV, Time Capsule, Airport express, 3x4S, LaCie d2 3TB, WD MyBoon 1TB
AppleWatch Sport42, iPadAir2, iPad3, iPad4, iPadAir, 3*Apple TV, Time Capsule, Airport express, 3x4S, LaCie d2 3TB, WD MyBoon 1TB
-
Re: Kuvakirjaston (kansion rakentamisen vaikeus)
vielä yhden bongasin aiemmista keskusteluista.
Joku oli käyttänyt ostettavissa olevaa Library Share -ohjelmaa.
(ei löytynyt Appstoresta, vaan uskallettava ostaa suoraan joltain toiselta sivustolta.)
Onko jollain tuosta oikeasti käyttökokemusta?
Saattaisiko tosiaan auttaa siihen, että yhdellä koneella olevaa iPhoto-kirjastoa voisi luotettavasti hallinnoida eri koneilta saman verkon sisällä?
Joku oli käyttänyt ostettavissa olevaa Library Share -ohjelmaa.
(ei löytynyt Appstoresta, vaan uskallettava ostaa suoraan joltain toiselta sivustolta.)
Onko jollain tuosta oikeasti käyttökokemusta?
Saattaisiko tosiaan auttaa siihen, että yhdellä koneella olevaa iPhoto-kirjastoa voisi luotettavasti hallinnoida eri koneilta saman verkon sisällä?
Mac Mini, Mac Book air
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Olen käyttänyt iPhoton kirjastoa verkkojaon kautta, mutta kuitenkin niin vähän, etten osaa sanoa toimivuudesta pitemmällä tähtäimellä.
Kuitenkin Disk Utilitylla sparsebundle-image (tämä kasvaa datan mukaan) verkosta (afp:lla) mountatulle levylle. Mountataan image, jolloin se näkyy Finderin sivupalkissa. Sitä hiiren oikealla, valinta Add to Dock. Nyt se näkyy Dockissa "suojatien" oikealla puolella silloinkin kun se ei ole mountattu.
iPhoto muistaa edellisellä kerralla käytetyn kirjaston. Nyt jos verkkojakoa ja imagea ei ole mountattu, se kysyy mitä kirjastoa käytetään. Tässä vaiheessa (viimeistään) voi klikata Dockin image-kuvaketta, jolloin verkkojako ja image mountataan ja siellä oleva kirjasto tulee valittavaksi. Jos se oli tehty ennakkoon, iPhoto löytää sen suoraan.
Kuitenkin Disk Utilitylla sparsebundle-image (tämä kasvaa datan mukaan) verkosta (afp:lla) mountatulle levylle. Mountataan image, jolloin se näkyy Finderin sivupalkissa. Sitä hiiren oikealla, valinta Add to Dock. Nyt se näkyy Dockissa "suojatien" oikealla puolella silloinkin kun se ei ole mountattu.
iPhoto muistaa edellisellä kerralla käytetyn kirjaston. Nyt jos verkkojakoa ja imagea ei ole mountattu, se kysyy mitä kirjastoa käytetään. Tässä vaiheessa (viimeistään) voi klikata Dockin image-kuvaketta, jolloin verkkojako ja image mountataan ja siellä oleva kirjasto tulee valittavaksi. Jos se oli tehty ennakkoon, iPhoto löytää sen suoraan.
-
Olen ollut Apple-käyttäjä vasta muutaman kuukauden, joten paljon on opittavaa jo termeistä.
Mitä tarkoittaa: "mountataan"?
Miten Sparsebundle-image liittyy asiaan?
Olen löytänyt sellaisen vasta Time Capsulesta.
Kuvani eivät ole siellä (enää).
Mitä tarkoittaa: "mountataan"?
Miten Sparsebundle-image liittyy asiaan?
Olen löytänyt sellaisen vasta Time Capsulesta.
Kuvani eivät ole siellä (enää).
Mac Mini, Mac Book air
-
Mounttaaminen tarkoittaa järjestelmään liittämistä. Eli jos tuplaklikkaat vaikka dmg-(image-levykuva)tiedostoa tai verkkojakoa (cmd+k) ja afp://osoite/jako.
Jos tehdään vaikka 1GB:n dmg-image, niin se vie tilaa fyysiseltä levyltä sen yhden gigatavun verran tyhjänäkin. Sparsebundle-tyyppinen image taas kasvaa (max. kokoonsa) sitä mukaa kun sinne lisätään tavaraa. Time Machine käyttää sparsebundle-tyyppistä imagea silloin kun varmistus tehdään verkkoon.
Jos tehdään vaikka 1GB:n dmg-image, niin se vie tilaa fyysiseltä levyltä sen yhden gigatavun verran tyhjänäkin. Sparsebundle-tyyppinen image taas kasvaa (max. kokoonsa) sitä mukaa kun sinne lisätään tavaraa. Time Machine käyttää sparsebundle-tyyppistä imagea silloin kun varmistus tehdään verkkoon.
-
Ok kiitos Kermit.
Nyt minulle alkaa valmeta, että taitaa olla suurin pullonkaula palvelimeen yhteyden ylläpitäminen ja uudelleen yhdistäminen.
Esimerkiksi nyt aamulla yhdistin palvelimeen, ja pelasi hyvin.
Tunnin päästä uusi kokeilu. Finderkin näytti, että aloittaa uudelleen yhdistämisen Mac miniin.
(eikä saanut edes muodostettua). Kokeilin myös cmd+k kautta, ei pääse.
Mitähän minun pitäisi palvelin ja jako -asetuksissa muuttaa, että yhteys oisi stabiilimpi?
pitäisi siis saada tästä Airbookista ja Mac ministä sellainen pari, että aina AirBookin päällä ollessa olisi jatkuvasti palvelinyhteys Mac Miniin. MIni voi olla päällä vaikka aina.
Edellyttääkö, että IP:t ovat kiinteitä? Mitenkähän ne muutetaan? Onko täysin omassa hallinnassa?
Nyt minulle alkaa valmeta, että taitaa olla suurin pullonkaula palvelimeen yhteyden ylläpitäminen ja uudelleen yhdistäminen.
Esimerkiksi nyt aamulla yhdistin palvelimeen, ja pelasi hyvin.
Tunnin päästä uusi kokeilu. Finderkin näytti, että aloittaa uudelleen yhdistämisen Mac miniin.
(eikä saanut edes muodostettua). Kokeilin myös cmd+k kautta, ei pääse.
Mitähän minun pitäisi palvelin ja jako -asetuksissa muuttaa, että yhteys oisi stabiilimpi?
pitäisi siis saada tästä Airbookista ja Mac ministä sellainen pari, että aina AirBookin päällä ollessa olisi jatkuvasti palvelinyhteys Mac Miniin. MIni voi olla päällä vaikka aina.
Edellyttääkö, että IP:t ovat kiinteitä? Mitenkähän ne muutetaan? Onko täysin omassa hallinnassa?
Mac Mini, Mac Book air
-
Ei se vakio ip pahitteeksi olisi. Siihen on olemassa kaksi tapaa. Koneen verkkoasetuksista automaattisen tilalle manuaalinen ja siihen sitten se ip-osoite mieluiten DHCP-palvelimen jakaman osoitepoolin ulkopuolelta, mutta kuitenkin samasta sarjasta.Sarkka0666 kirjoitti:Edellyttääkö, että IP:t ovat kiinteitä? Mitenkähän ne muutetaan? Onko täysin omassa hallinnassa?
Toinen tapa (ja minusta parempi) reitittimen asetuksiin (dhcp reservation) laitetaan, ettei kyseisen koneen ip-osoitetta vaihdeta. Nyt koneen verkkoasetukset jätetään automaattisiksi. Valitettavasti en osaa kertoa yksityiskohtaisesti Time Capsulen tapauksessa.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka