Mulla on iMac (24-tuumainen, alkuvuosi 2009), MacBookPro (13-tuumainen, vuoden 2009 puoliväli)
ja nyt asensin ethernekaapelilla ensimmäisen sukupolven TimeCapsulen Telewellin (TWEA510) luomaaan lähiverkoon. Eli tuo TimeCapsule toimii vain verkkokovalevynä varmuuskopiointia varten.
Pitkään on ollut jo ongelma etteivät Macit löydä joskus toisiaan verkossa ollenkaan. Olen kokeillut ottaa takaisin omaan macciin toiminnon pois ja päälle monta kertaa. Splashtop 2 nimisellä ohjelmalla olen saanut näytönjaon toimimaan. Mutta ei silläkään onnisttu jos toinen Macci on nukkumassa, vaikka rasti on ruudussa herää verkkoyhteydestä. Eli iMacci pitää olla hereillä koko päivän jos aion MacBookilla sitä käytellä. Nyt olen tehnyt kummallekkin koneelle kokonaan uudet varmuuskopiot.
Kopiointi tyssäsi aina välillä kun kone herjasi ettei Timecapsule ole käytettävissä. Koneet löysivät Timecapsulen vain käynnistämällä koneen uudelleen. Joskus tulee ilmoitus että samalla ip osoitteella joku laite käyttää verkkoa. Mutta en oikein ymmärrä että mikä laite siellä yhtäkkiä alkaisia verkkoa käyttämään. Ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta osaisiko joku ystävällisesti ja mahdollisimman yksinkertaisesti selittää mitä tässä voisi tehdä että systeemit alkais pelittämään .
Kummassakin koneessa käyttiksenä on Mountain Lion. Jotenkin tuntuu että ongelma on vaan kasvanut tuon Lionin asennuksen jälkeen.
Verkko-ongelma
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Verkko-ongelma
Viesti Kirjoittaja tamppi »
Viimeksi muokannut amanita, 5.2.2013 klo 12.06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
Aloitin huipulta ja raivasin itse tieni pohjalle.
-
Re: Verkkoongelma
Viesti Kirjoittaja peku »
Kannattaisi laittaa Time Capsule toimimaan reitittimenä (luomaan lähiverkon) ja Telewell sillattuna hoitamaan ADSL-yhteyttä. Ongelmasi ratkeasivat tällä järjestelyllä. Ohjeita laitteiden konffaamisesta em. tilaan löydät manuaaleista tai Googlelta.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
-
peku kirjoitti:Kannattaisi laittaa Time Capsule toimimaan reitittimenä (luomaan lähiverkon) ja Telewell sillattuna hoitamaan ADSL-yhteyttä. Ongelmasi ratkeasivat tällä järjestelyllä. Ohjeita laitteiden konffaamisesta em. tilaan löydät manuaaleista tai Googlelta.
On ollut tuokin asetelma käytössä ja sama ongelma oli silloinkin, sen takia vaihdoin tähän nykyiseen systeemiin ajatellen jos se korjaisi asian.
-
Periaate olisi seuraava:
1. Time Capsule reitittävään (routed) tilaan
2. Time Capsuleen NAT ja DHCP päälle
3. Time Capsuleen mahdolliset laajakaistatunnukset
4. Telewell sillatuksi (bridged)
5. Koneiden verkkoasetukset automaattiselle IP-osoitteen haulle (using DHCP)
Näillä eväillä koneet ovat samassa lähiverkossa ja näkevät toisensa eivätkä IP-osoitteet mene päällekkäin.
Näillä eväillä koneet ovat samassa lähiverkossa ja näkevät toisensa eivätkä IP-osoitteet mene päällekkäin.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
-
Ookei, pitää kokeilla ehtoolla nyt ei jus kerkiä.peku kirjoitti:Periaate olisi seuraava:
-
1. Pääsiäiskäsi kun olen näissä verkkoasioissa niin ensinnäkin en löydä tuolta Capsulen asetuksista mistään miten se asetetaan reitittävään tilaan.peku kirjoitti:Periaate olisi seuraava:
2. NAT ja DHCP löytyi helposti
3. Ei myöskään tuollaista kohtaa mihin voisin tunnukseni laittaa. Jos pelkällä tewellillä aikoo nettiin niin se vaatii tunnukset.
4. Telewellin sain kyllä asetetuksi siltaustilaan. (operaattorin ystävällisellä avustuksella tosin)
5. Koneiden verkkoasetukset on kyllä tuossa automaattitilassa.
Airport-työkalulla kun haen capsulen noilla asetuksilla mitä olen saanut sinne viriteltyä niin herjaa että on jokin kaksinkertainen nat päällä. Eli ei tahdo homma edetä

-
Re: Verkko-ongelma
Itselläni ei Time Capsulea ole joten en tarkemmin osaa neuvoa, mutta olisiko näistä ohjeista apua?
-
On tullut luettua ja moneen kertaan, ei ole löytynyt apua.peku kirjoitti:Itselläni ei Time Capsulea ole joten en tarkemmin osaa neuvoa, mutta olisiko näistä ohjeista apua?
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
1. Reititystila valitaan Network-välilehden Router Mode -valinnasta. Se on arvoltaan DHCP and NAT, kun reititys on päällä ja Off kun käytetään siltaavaa tilaa. Paikka on juuri sama, mistä kakkoskohdassa on jo valittu NAT ja DHCP. Tätä toimitoa ei tarvitse erikseen asettaa.tamppi kirjoitti:1. Pääsiäiskäsi kun olen näissä verkkoasioissa niin ensinnäkin en löydä tuolta Capsulen asetuksista mistään miten se asetetaan reitittävään tilaan.peku kirjoitti:Periaate olisi seuraava:
2. NAT ja DHCP löytyi helposti
3. Ei myöskään tuollaista kohtaa mihin voisin tunnukseni laittaa. Jos pelkällä tewellillä aikoo nettiin niin se vaatii tunnukset.
4. Telewellin sain kyllä asetetuksi siltaustilaan. (operaattorin ystävällisellä avustuksella tosin)
5. Koneiden verkkoasetukset on kyllä tuossa automaattitilassa.
Airport-työkalulla kun haen capsulen noilla asetuksilla mitä olen saanut sinne viriteltyä niin herjaa että on jokin kaksinkertainen nat päällä. Eli ei tahdo homma edetä
--Ari
-
No mikähän tuo kaksinkertainen nat virhe on. Telewellin valot kyllä näyttää että vettiin olisi yhteys.
Oisko siellä telewellin boxissa jotain asetuksia mitä pitäis säätää. Apua vaan tarttisin kun ei ole tarvinnut näitä verkkoja koskaan viritellä.
Oisko siellä telewellin boxissa jotain asetuksia mitä pitäis säätää. Apua vaan tarttisin kun ei ole tarvinnut näitä verkkoja koskaan viritellä.
Viimeksi muokannut Anniel, 6.2.2013 klo 16.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Rikkinäinen lainaus poistettu
Syy: Rikkinäinen lainaus poistettu
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ilmeisesti Telewellissä on NAT päällä. Ja jos TC tekee sen myös, ei toimi. Vanha Extreme salli senkin, uudet ei enää.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Extremen määrittely ei ole ongelma. Kaikki asennusohjeet on tehty siltä pohjalta, että extreme reitittää ja hoitaa verkon perustamisen. Tarvittaessa extremen voi resetoida tehdasasetuksiin ja jatkaa siitä.
Vaikeampaa on telehellin määrittely siltaavaksi. Tähän on ohjeet sen manuaalissa.
Minulla on juuri tällainen kytkentä. Telehell toimii siltaavana modemina ja extreme luo verkon. Osa koneista on kiinni piuhalla ja osa langattomasti.
Vaikeampaa on telehellin määrittely siltaavaksi. Tähän on ohjeet sen manuaalissa.
Minulla on juuri tällainen kytkentä. Telehell toimii siltaavana modemina ja extreme luo verkon. Osa koneista on kiinni piuhalla ja osa langattomasti.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka