Moikka,
itelläni on pöytäkoneena iMac5.1 versio 10.6.8. Olen itse todella tietämätön kaikesta tietokoneisiin liittyvästä ja sen takia joudunkin turvautumaan teihin tietävimpiin. En juuri tiedä mitä kaikkea tietoja tarvitaan siihen että joku osaisi auttaa joten laitan copypastena nämä:
Mallin nimi: iMac
Mallin tunniste: iMac5,1
Prosessorin nimi: Intel Core 2 Duo
Prosessorin nopeus: 2,16 GHz
Prosessorien määrä: 1
Ytimien kokonaismäärä: 2
L2-välimuisti: 4 Mt
Muisti: 1 Gt
Ongelmani koskee oikeastaan kaikkia ohjelmia, sekä nettiä että officeohjelmia jne, joissa ainakin tämän olen kokenut. Eli ylipäänsä kone on todella hidas (vaikka käytössäni on todella nopea kotiliittymä) ja mikä kaikkein raivostuttavinta, kone todella usein yhtäkkiä jumahtaa tai jättää tiimalasin vain pyörimään päälle, jonka jälkeen ainut keino saada kone edes sammutettua on painaa virtanäppäimestä virta pois koska kone on täysin jumitilassa. Toisinaan taas kone yhtäkkiä ennaltavaroittamatta vain sammuu tai näytön kuva on hyvin epäselvä. Useimmin toistuva ongelma on kuitenkin tuo että kone jumittuu täysin, esim. katsottaessa leffoja tai sarjoja, jonka jälkeen mikään nappula ei toimi ja joudun sulkemaan koko koneen.
Olen yrittänyt tyhjentää välimuistin ja nollata safarin että firefoxin, koittanut päivittää kaikki ohjelmat mitä kone on tarjonnut... äshhh, olen vain liian tietämätön näistä asioista. Osaako kukaan antaa mitään vinkkejä vai onko näin, että kone on jo niin vanha että se pitäisi laittaa hautuumaalle ja ei kannattaisi edes yrittää myydä sitä minnekään?
Lämpimästi kiittäen jo etukäteen Saija
Itse ongelma
Ongelmia iMac5.1 kanssa, hitaus ja itsekseen sammuminen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
2 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ongelmia iMac5.1 kanssa, hitaus ja itsekseen sammuminen
Viesti Kirjoittaja Saija1979 »
-
Re: Ongelmia iMac5.1 kanssa, hitaus ja itsekseen sammuminen
Viesti Kirjoittaja iMies »
1 Gt ei ole turhan paljon muistia, mutta kyllä 10.6.8:n pitäisi sillä pyöriä.
Katso vaikka ihan ensin paljonko sinulla on vapaata levytilaa, eli vaikka sieltä Omppuvalikko > Tietoja tästä Macista > Lisätietoja > Tallennus -välilehdeltä. Voisit myös ajaa Levytyökalulla oikeuksien korjaamisen.
Koneen sammuminen ja täydellinen jumahtaminen voi johtua myös lämpöongelmista – oletko milloin viimeksi imuroinut iMacin?
Katso vaikka ihan ensin paljonko sinulla on vapaata levytilaa, eli vaikka sieltä Omppuvalikko > Tietoja tästä Macista > Lisätietoja > Tallennus -välilehdeltä. Voisit myös ajaa Levytyökalulla oikeuksien korjaamisen.
Koneen sammuminen ja täydellinen jumahtaminen voi johtua myös lämpöongelmista – oletko milloin viimeksi imuroinut iMacin?
Memento Audere Semper!
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka