Tapahtui seuraavaa:
Macbook pro pimeni - takuu sopivasti ummessa, mutta kone reilusti alle 24 kk ikäinen. Vein koneen paikalliselle Premium edustajalle. Kone otettiin huoltoon sillä viestillä, että takuu (12 kk) on ummessa, mutta tutkivat laitteen ja kun vika löytyy - ovat yhteydessä Appleen meneekö löytynyt vika virhevastuun piiriin. Löytyy vikaa tai ei niin diagnostiikkamaksu tulee maksettavaksi.
OK - vika löytyi ja Apple antoi luvan korjaukseen. Kävin hakemassa koneen ja siellä minua odotti lasku virhevastuudiagnostiikasta, joka huollon mukaan normaalin prosessin mukaan peritään asiakkaalta ja asiakas hakee kustannuksen takaisin myyjältä. Jos työ tehtäisiin takuun aikana - kustannus on 100 % suoraan Applelle, mutta kun menee virhevastuun aikana, myyjä (eli taas tässä tapauksessa samainen Apple, http://www.apple.fi/store) vastaa tästä osasta kustannusta ja myyjältä pitää hakea hyvitys. "Normaali prosessi". Ajattelin, että on byrokratiaa, mutta olkoon.
Noh soitin ohjeiden mukaisesti Applen tukeen, jonne kerroin hakevani diagnostiikkamaksua takaisin. Ei ongelmaa eli suomalainen kaveri sitten ohjasi minut Irlannin puoleen. Irlanti pyysi kuitit, jotka toimitin ja soittivat sitten tänään ja ilmoittivat, että ei voi hyvittää, koska kun ovat antaneet luvan korjauksiin - ei tällaista kustannusta tai rahaa olisi pitänyt minulta periä. He eivät voi hyvittää kun ei tällaista rahaa heille ole maksettu vaan huollolle ja huolto on toiminut väärin.
Olin hieman kysymysmerkkinä ja esitinkin kysymyksen, että miten heidän Premium edustajansa ei muka tiedä sitä miten prosessi toimii. Ja kun kyseessä on paikkakunnan ainoa Premium leimalla oleva huolto, kuvittelisin että tätä tehdään aivan jatkuvasti.
Noh - kyseinen asiakaspalvelija lupasi olla yhteydessä huoltoon ja palata minulle, mutta oli pakko jo ennen tätä kysellä onko täällä kokemuksia - menikö prosessi nyt ihan metsään?
Huolto, virhevastuu ja diagnostiikkamaksu
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 8.1.2008 klo 16.23
Huolto, virhevastuu ja diagnostiikkamaksu
Viesti Kirjoittaja guuga »
Viimeksi muokannut guuga, 16.10.2013 klo 12.54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 28.12.2011 klo 15.53
Re: Huolto, virhevastuu ja diagnostiikkamaksu
Viesti Kirjoittaja aaxxiiss »
Itselläni oli vähän vastaava tapaus reilun vuoden vanhan macbook airini kanssa, jonka huollosta kirjoittelin tuonne toiseen ketjuun:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=67&t=206701
Huolto hoiti oman tonttinsa mallikkaasti eikä minulta laskutettu mitään (kun huolto oli saanut Applelta luvan korjausten tekemiseen virhevastuun puitteissa).
Ennen koneen huoltoon vientiä Apple puhelintuesta kerrottiin, että mikäli vien koneen huoltoon virhevastuuseen vedoten eikä koneesta löydy valmistajan piikkiin menevää vikaa, niin joudun korvaamaan huoltoliikkeelle maksun koneen tarkastamisesta. Mutta jos koneesta löytyy valmistajan piikkiin meneviä korjauksia, niin huoltoliikkeen työkustannukset menevät Applen maksettavaksi.
Eli tämän logiikan mukaan huoltoliikkeesi tulisi palauttaa sinulle tarkastusmaksu, sillä koneesi korjaus meni Applen piikkiin.
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=67&t=206701
Huolto hoiti oman tonttinsa mallikkaasti eikä minulta laskutettu mitään (kun huolto oli saanut Applelta luvan korjausten tekemiseen virhevastuun puitteissa).
Ennen koneen huoltoon vientiä Apple puhelintuesta kerrottiin, että mikäli vien koneen huoltoon virhevastuuseen vedoten eikä koneesta löydy valmistajan piikkiin menevää vikaa, niin joudun korvaamaan huoltoliikkeelle maksun koneen tarkastamisesta. Mutta jos koneesta löytyy valmistajan piikkiin meneviä korjauksia, niin huoltoliikkeen työkustannukset menevät Applen maksettavaksi.
Eli tämän logiikan mukaan huoltoliikkeesi tulisi palauttaa sinulle tarkastusmaksu, sillä koneesi korjaus meni Applen piikkiin.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 8.1.2008 klo 16.23
Re: Huolto, virhevastuu ja diagnostiikkamaksu
Viesti Kirjoittaja guuga »
Kiitos vastauksesta. Näyttäisi siis siltä, että Irlanti on oikeassa ja huolto sooloili. Noh - odotetaan soittoa. Saa Apple tylyttää huoltoa niin minun ei tarvitse todistella mitään.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 8.1.2008 klo 16.23
Re: Huolto, virhevastuu ja diagnostiikkamaksu
Viesti Kirjoittaja guuga »
Nähtäväksi jää miten tarina etenee.
Viime torstaina soittivat Irlannista ja jättivät vastaajaan viestin kun olin varattuna. Viesti oli yksinkertaisesti se, että tarvitsevat vielä muutamia päiviä asian selvittämiseen ja palaavat asiaan tiistaina. Tarinalla on siis todennäköisesti tänään onnellinen loppu tai uusi käänne.
Viime torstaina soittivat Irlannista ja jättivät vastaajaan viestin kun olin varattuna. Viesti oli yksinkertaisesti se, että tarvitsevat vielä muutamia päiviä asian selvittämiseen ja palaavat asiaan tiistaina. Tarinalla on siis todennäköisesti tänään onnellinen loppu tai uusi käänne.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit