Hei,
Minulla on kyseisen mallin iMac joka on 2,5 vuotta vanha. Muistia 12GB. Kovalevyllä on vapaata tilaa n.600GB. Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa koneen kanssa, mutta viime aikoina kone on alkanut jäämään jumiin jatkuvasti. Se alkoi muutama viikko sitten. Käytän konetta lähinnä Excel, Spotify, nettisurffailu ja Youtube -juttujen tekemiseen. Kun kone jää jumiin, niin näyttö muuttuu harmaaksi/siniseksi/mustaksi/valkoiseksi/keltaiseksi. Hiiri ei näy, näppämisto ei reagoi. Mikään muu ei toimi, kuin koneen sammuttaminen napista. Kone siis jää jumiin, kun käytän perusohjelmia.
Käyttöjärjestelmä on Mavericks 10.9.2 ja kaikki ohjelmat ovat päivitetty uusimpaan versioon (flashplayer, firefox, office-paketti jne.)
Käytin konetta Mustapekan huollossa ja he kertoivat, että eivät löytäneet mitään vikaa. Stressitesti oli ok, eikä kone jäänyt silloin jumiin. He asensivat kaiken uudestaan(puhdas asennus), eikä sekään auttanut tähän ongelmaan. Lämmöt ovat ok (voin tarvittaessa laittaa kuvankaappauksen tänne). Huolto ei siis saanut vikaa näkyviin, eivätkä tienneet mikä konetta vaivaa.
Mitä olen itse tehnyt ja tutkinnut:
Olen tehnyt Vikatilan A-B-C -kohdan A eli nollannut rammit ja tarkastanut kovalevyn.
- Minulla on erillinen Logitechin hiiri, mutta kokeilin toista hiirtä ja ongelma ilmaantui jälleen. -> ei vaikutusta
- Kaikki usb-laitteet irti -> ei vaikutusta
- Vanhempi Flashplayer versio -> ei vaikutusta
- Kaikki asennettu uudestaan(ei tietojen palautusta) -> ei vaikutusta
- Poistin Firefoxin ja käytän pelkästään Safari+Flashplayer -> tällä hetkellä testissä <-luin tästä googlen kautta, että uusin Firefox+Flashplayer on tuottanut ongelmia.
Osaisiko joku ystävällisesti auttaa? Olen aika pulassa, koska olin varma siitä, että viimeistään huollossa se osataan korjata. Nyt minulla on 2100 euron iMac, millä ei voi tehdä oikein mitään. En oikein osaa tehdä itse tälle koneelle mitään, koska en ymmärrä tietokoneista kovinkaan paljon. Sijoitin tähän koneeseen juuri siksi rahaa, jotta minun ei tarvitse säätää mitään - vain käyttää konetta. Tekemistä olisi paljon ja en pärjää ilman konetta.
Mikä avuksi? Kahvirahat on luvassa hänelle, joka antaa ratkaisevan vihjeen, miten saan koneeni toimimaan taas!
Yritin tehdä tästä postauksesta mahdollisimman tarkan, mutta jos jotain tärkeää tietoa puuttuu niin kysykää. Ilmoitan ketjuun tiedot.
Ystävällisin terveisin
Orginaali
iMac 27" (mid 2011) jää jumiin jatkuvasti
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMac 27" (mid 2011) jää jumiin jatkuvasti
Viesti Kirjoittaja Orginaali »
Viimeksi muokannut jjpeltola, 12.4.2014 klo 9.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: iMac mid-2011 27' jää jumiin jatkuvasti
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Et kertonut, kuinka olet kytkenyt laitteen verkkoon - kaapelilla vai AirPortilla.
Jos kaapelilla, koita vaihtoehtoisesti AirPortilla eli WiFillä.
Ja toisinpäin myös.
Jos nämä eivät muuta tilannetta, kokeilisin silti uutta modeemia/kytkintä/kaapelia, koska vaivasi näyttää olevan kiinni siitä, missä koneesi on fyysisesti = eivät huollossa saaneet vikaa näkyviin, mutta taas kotona vika ilmenee.
Ja toisinpäin myös.
Jos nämä eivät muuta tilannetta, kokeilisin silti uutta modeemia/kytkintä/kaapelia, koska vaivasi näyttää olevan kiinni siitä, missä koneesi on fyysisesti = eivät huollossa saaneet vikaa näkyviin, mutta taas kotona vika ilmenee.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Re: iMac 27" (mid 2011) jää jumiin jatkuvasti
Viesti Kirjoittaja omenaairapple »
Mitä konsoli sanoo?
Jos vika on ilmaantunut vain muutama viikko sitten, syynä voi olla se, että uusin ohjelmisto on käytössä. Onko ongelmaa ollut 10.9.1 -versiossa?
Jos vika on ilmaantunut vain muutama viikko sitten, syynä voi olla se, että uusin ohjelmisto on käytössä. Onko ongelmaa ollut 10.9.1 -versiossa?
"Mielummin liikaa kuin liian vähän" - Pikku Myy opastamassa keskusmuistin valinnassa
-
Re: iMac mid-2011 27' jää jumiin jatkuvasti
Nettiyhteys tulee suoraan kaapelimodeemista. Kiitos vinkistä, tämän "firefox -pois" -testin jälkeen kokeilen sitä.Raikka kirjoitti:Et kertonut, kuinka olet kytkenyt laitteen verkkoon - kaapelilla vai AirPortilla.
Ja toisinpäin myös.
Konsoli? En osaa katsoa sitä. Ongelmaa ei ole aiemmin ollut, joten oletan, että 10.9.1 -versio toimisi.omenaairapple kirjoitti:Mitä konsoli sanoo?
Päivitys tilanteeseen: Koneessa ei ole ilmenny ongelmia aamun jälkeen, kun uninstalloin Firefoxin. Käytän siis tällä hetkellä uusinta veriota Safarista ja Flashplayeristä. Täytyy vielä testata muutama päivä, mutta olen erittäin toiveikas tällä hetkellä.
Kiitos vastauksista!

-
Viesti Kirjoittaja mommmmi »
Paina Cmd-Space (avaa Spotlight-haun) ja kirjoita siihen "konsoli". Valitse vasemmasta sivupalkista "Kaikki viestit" ja rullaa aikakoodeissa siihen kohtaan milloin kone viimeksi meni jumiin ja katso onko siellä jotain ikävää.
Rivit, joita epäilet voinet copypasteta tänne, niin selvitellään yhdessä.
Rivit, joita epäilet voinet copypasteta tänne, niin selvitellään yhdessä.
Viimeksi muokannut mommmmi, 13.4.2014 klo 8.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 5K 2019 | Air 13" M1 | Pro 16" M1 Max | iP 13 Pro Max | AirPods Pro 2.Gen | Watch S10 42mm | FTTH-netti
http://www.youtube.com/watch?v=5GZcCLfeH28
http://www.youtube.com/watch?v=5GZcCLfeH28
-
Ok, kun kone jää jumiin ensi kerralla, niin laitan tiedot tänne. Tosiaan vika on korjaantunut, kun otin sen Firefoxin pois. Kone ei ole jäänyt jumiin 29 tuntiin. Täytyy tosin vieläkin testata.
.
.
-
Olen hieman yllättynyt, koska sain ratkaistua ongelman itse. Ongelma taisi olla juurikin Firefox. Kun poistin sen, niin ongelma hävisi samantien. Kone ei ole kertaakaan jäänyt jumiin viime lauantaina jälkeen. Hieno homma! Safari on käytössä tällä hetkellä.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka