Verkko ei toimi.
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Verkko ei toimi.
Viesti Kirjoittaja Ritzo »
Miten saisin verkon toimimaan kunnolla AirPortExpressin kanssa. TiBook on langattomasti liitettynä AirPortExpressiin ja AE ethernetkaapelilla hubiin joka taas kahteen muuhun koneeseen. printteriin. Hubi on liiettty (kerros)-talon Ethernetverkkoon. Internettiin pääsen langattomasti AE:n kautta. Miten pitäisi asetukset laittaa että saisin kaksi muuta konetta näkyviin verkossa ja myös printterin toimimaan ethernetin kautta. (AE:n USB-liittimen kautta toimii mutta kuitenkin..) Kun liitän Titaniumin normaalisti suoraan hubiin ilman AE:tä niin kaikki toimii kuin unelma. Mac-numeroitakin on kaikilla omansa: TiBook, AirPort-kortti ja AE. Ilmeisesti määritykset pitäisi tehdä AirPort Admin Utilityn kautta mutta miten????
-
Re: Verkko ei toimi.
Viesti Kirjoittaja masa »
Oletko määritelyt AE:lle kiinteän oman ip:n? Sitten annat AE:n jakaa yhteys DHCP:lläja määrittelet osoiteavaruuden joka sopii muun verkkosi kanssa yhteen. Ohjelma ei anna tehdä päällekkäisiä osoitteita.
Taisin laittaa 192.168.0.200 - 250 .
Nimenomaan Airport Admin Utilityllä.
Taisin laittaa 192.168.0.200 - 250 .
Nimenomaan Airport Admin Utilityllä.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ehdottaisin vähän toisenlaista rakennetta:
Pistä talon ethernet-verkko kiinni AEBS:n WAN porttiin, se hubi kiinni AEBS:n LAN porttiin.
Ja sitten teet kuten tuossa yllä ehdotettiin.
Näin AEBS tosiaan jakaa ne IP numerot DHCP:llä kaikille koneille ja samalla toimii kevyenä rautapalomuurina verkon ja kotiverkkosi välissä.
Mulla on homma just noin töissä ja todella hienosti toimii.
EDIT: täysin metsäänhän toi meni, sullahan on Express eikä Extreme base station, joka mulla on.
Miten asensit tuon Expressin, eikös siinä asennussoftassa ole liitäntä olemassaolevaan verkkoon, jolla homma hoituu automaattisesti kuntoon. Niin minä tein, kun kokeilin kotona pojan Expressiä.
Pistä talon ethernet-verkko kiinni AEBS:n WAN porttiin, se hubi kiinni AEBS:n LAN porttiin.
Ja sitten teet kuten tuossa yllä ehdotettiin.
Näin AEBS tosiaan jakaa ne IP numerot DHCP:llä kaikille koneille ja samalla toimii kevyenä rautapalomuurina verkon ja kotiverkkosi välissä.
Mulla on homma just noin töissä ja todella hienosti toimii.
EDIT: täysin metsäänhän toi meni, sullahan on Express eikä Extreme base station, joka mulla on.
Miten asensit tuon Expressin, eikös siinä asennussoftassa ole liitäntä olemassaolevaan verkkoon, jolla homma hoituu automaattisesti kuntoon. Niin minä tein, kun kokeilin kotona pojan Expressiä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Ritzo »
AE:lle ei voi antaa kiinteää IP-numeroa koska se tulee internetpalvelun tarjoajalta eikä ole siis kiinteä vaan vaihtuva. Sen sijaan toisessa verkon koneessa on kiinteä IP. Koneethan ovat siis kiinni hubissa eternet johdolla paitsi Titanium joka on langattomasti AE:n kanssa yhteydessä. AirPortExpressissä on vain yksi portti johon on liitetty yksi hubin eternetjohdoista joka aikaisemmin meni Titaniumiin. AirPortExtreme-asemassa on portteja enemmän ja homma onnistuukin varmaan helpommin.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Siis Airport Expressille pystyy antamaan kiinteän ip:n. Kai sulla on Nat toiminnalla oleva adsl modeemi tai palomuuripurkki joka antaa kiinteitä/ Dhcp osoitteita sisäverkkoon? Mun piti eilen säätää tuolle Expressille kiinteä ip ennenkuin iTunes musiikin jako iBookin airportin kautta muihin koneisiin onnistui. Mulla on Telewell Adsl-modeemi jossa palomuuri/Nat. Airport admin utilityllä homma onnistuu helpohkosti.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka