EDIT. Aloitin tekemään kopiota CarbonCopyClonerilla, ja homma lähti käyntiin ihan normaalisti, mutta pysähtyi muutaman sekunnin päästä tähän samaan virheilmoitukseen ja levy katosi näkyvistä. CCC raportoi mahdollisesta syystä seuraavasti: Advice: Filesystem problems can prevent CCC from making changes to a file or folder's filesystem entry. Try removing the parent folder of the affected item on the destination, then try the task again.
Eli mitä pitäisi tuon mukaan tehdä?
Olen viime kesästä lähtien tuskaillut tämän "Levyä ei ole irrotettu oikein" -virheilmoituksen kanssa, joka tulee aina kun kytken ulkoisen SSD-levyn Macbookiin (Air, retina 2020). Levy saattaa vilahtaa näkyvissä, kunnes parin sekunnin päästä tulee tuo ilmoitus ja levy ei tule enää näkyviin mitenkään. Muiden ulkoisten levyjen (ei SSD) kanssa ei ole mitään ongelmia. Kesään asti käytin pari vuotta vanhaa levyä ongelmitta varmuuskopiointiin CCC:n avulla. Ensin luulin, että ongelma on käyttöjärjestelmässä (kesällä päivitin Montereyhin), mutta nyt päivitin Venturaan ja hankin vielä varmuudeksi uuden SSD-levynkin (eri merkkiä kuin aiempi). Heti kun olin saanut levyn alustettua, tuli tuo sama virheilmoitus
Päätin sitten testata, miten käy jos kirjaudun eri käyttäjänä. Hip hei, admin-käyttäjänä virheilmoitusta ei ainakaan heti tullut ja kone tunnisti Finderissa (ja CCC:ssä) levyn.
Olisko tähän ongelmaan jollain ratkaisua?
Ja toinen kysymys, onko sillä jotain väliä jos teen varmuuskopion CCC:llä admin-käyttäjänä?
Tiedostojärjestelmän ongelma? (RATKAISTU)
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tiedostojärjestelmän ongelma? (RATKAISTU)
Viesti Kirjoittaja miumiu »
Viimeksi muokannut miumiu, 6.3.2023 klo 20.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: Tiedostojärjestelmän ongelma?
Testasin nyt myös admin-tunnuksella varmuuskopion tekemisen ulkoiselle ssd:lle. Homma alkoi ihan hyvin, mutta keskeytyi parin minuutin päästä siihen, että levy vain katosi näkyvistä.
Tämä Macbook on Intel-pohjainen, joten onkohan tässä nyt sitten viime vuosien käyttöjärjestelmämuutosten myötä käynyt jotenkin niin, ettei noiden uusimpien päivitysten myötä ulkoiset SSD-levyt enää toimi? Muuta toimimatonta en ole havainnut ja TimeMachine-varmistukset menevät normaalisti HDD-levylle.
Huolto häämöttää, jos ei täältäkään apuja löydy.
Tämä Macbook on Intel-pohjainen, joten onkohan tässä nyt sitten viime vuosien käyttöjärjestelmämuutosten myötä käynyt jotenkin niin, ettei noiden uusimpien päivitysten myötä ulkoiset SSD-levyt enää toimi? Muuta toimimatonta en ole havainnut ja TimeMachine-varmistukset menevät normaalisti HDD-levylle.
Huolto häämöttää, jos ei täältäkään apuja löydy.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Kai ole macOS:n Levytyökalulla tarkistanut (ja tarvittaessa korjannut) ongelmalevyn - ja toki kaikkien muidenkin levyjen - tiedostojärjestelmän? Levytyökalu siis tarkistaa osiokartan ja osioiden hakemistorakenteen ja tarvittaessa korjaa tai yrittäää korjata ongelmat. Levyjen omasta diagnostiikasta (SMART) Levytyökalu antaa vain hälytyksiä tai varoituksia koskevan tiedon. Tarkempia tietoja saa sitten erityisohjelmilla.
Onko noissa ulkoisissa levyissä oma virransyöttö vai ovatko ne koneen USB(?)-liitännän virran varassa?
Jos on useita levyjä tai muita USB-laitteita niin kannattaa kokeilla irroittaa kaikki muut paitsi tuo, jonka ongelmien kanssa painiskelet. Lisäksi eri USB-porteissa saattaa olla eroa virransaannin osalta. Sitten on sovittimia, esimerkiksi Thunderbolt1-2 <-> Thunderbolt3, joka ei välitä virtaa lainkaan, vain signaalin. Ja läppärin on varmaankin syytä olla kytkettynä laturiin.
Sillä ei ole väliä, onko käyttäjätunnuksella ylläpitäjän oikeuksia vai ei. Jos oikeuksia tarvitaan macOS ja CCC osaa välillä kysyä ylläpito-oikeuksin varustettua tunnusta ja sen salasanaa. [Mitään 'admin'-tunnusta ei lähtökohtaisesti ole ellei itse ole sen nimistä tunnusta perustanut. Mille hyvänsä tunnukselle voidaan antaa ylläpitäjän oikeudet.]
Onko noissa ulkoisissa levyissä oma virransyöttö vai ovatko ne koneen USB(?)-liitännän virran varassa?
Jos on useita levyjä tai muita USB-laitteita niin kannattaa kokeilla irroittaa kaikki muut paitsi tuo, jonka ongelmien kanssa painiskelet. Lisäksi eri USB-porteissa saattaa olla eroa virransaannin osalta. Sitten on sovittimia, esimerkiksi Thunderbolt1-2 <-> Thunderbolt3, joka ei välitä virtaa lainkaan, vain signaalin. Ja läppärin on varmaankin syytä olla kytkettynä laturiin.
Sillä ei ole väliä, onko käyttäjätunnuksella ylläpitäjän oikeuksia vai ei. Jos oikeuksia tarvitaan macOS ja CCC osaa välillä kysyä ylläpito-oikeuksin varustettua tunnusta ja sen salasanaa. [Mitään 'admin'-tunnusta ei lähtökohtaisesti ole ellei itse ole sen nimistä tunnusta perustanut. Mille hyvänsä tunnukselle voidaan antaa ylläpitäjän oikeudet.]
-
Olen kyllä Levytyökalua yrittänyt käyttää, ongelmana siinä se kun kone ei kerta kaikkiaan tunnista koko levyä eli näin ollen se ei näy myöskään levytyökalussa. Macbookin omat levyt olen myös tarkistanut (käynnistystilassa, oilkohan tämä oikea termi) aina ennen kuin olen päivittänyt uusimman käyttöjärjestelmän - niissä ei ole koskaan ollut mitään vikaa. Tämän ongelmalevyn käytin myös Datasystemsillä, josta se oli ostettu, ja myyjä teki jonkun tarkistuksen Kingstonin omalla testiohjelmistolla, jonka mukaan levyssä oli joku vika (ei tunnistanut koko levyä tms). Siksipä hankinkin sitten uuden SDD-levyn, tällä kertaa Samsungin. Sen sain alustettua Levytyökalulla APFS-muotoon ja heti kun oli valmis, alkoi tuo sama rumba eli kone ilmoitti että levy irrotettu väärin ja se hävisi näkyvistä.
Molemmat levyt ottavat virran koneen USB-portista. Tässä on vain 2 USB-C -porttia, joissa toisessa on virtapiuha ja toiseen olen kytkenyt levyn (ja olen vaihdellut noita porttejakin). Minulla on useampi vanhempi HDD-levy, jotka ottavat virran koneesta, eikä niiden kanssa ole mitään ongelmia.
Ja eihän noissa tosiaan pitäisi olla eroa, käyttääkö ylläpitäjän oikeuksia vai ei, mutta jostain syystä pystyin tosiaan yp-oikeuksilla operoimaan vähän pidempään tuon uuden Samsungin kanssa ennen kuin kone sylkäisi senkin irti.
Molemmat levyt ottavat virran koneen USB-portista. Tässä on vain 2 USB-C -porttia, joissa toisessa on virtapiuha ja toiseen olen kytkenyt levyn (ja olen vaihdellut noita porttejakin). Minulla on useampi vanhempi HDD-levy, jotka ottavat virran koneesta, eikä niiden kanssa ole mitään ongelmia.
Ja eihän noissa tosiaan pitäisi olla eroa, käyttääkö ylläpitäjän oikeuksia vai ei, mutta jostain syystä pystyin tosiaan yp-oikeuksilla operoimaan vähän pidempään tuon uuden Samsungin kanssa ennen kuin kone sylkäisi senkin irti.
-
Jos tästä sattuisi olemaan iloa jollekin toiselle, niin kerrottakoon että ongelma ratkesi viimein sillä että hankin uuden SSD-levyn lisäksi myös uuden kiintolevysovittimen ja tadaa, homma rupesi jälleen toimimaan. Harmi, etten tajunnut jo aiemmin....
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka