Epätarkka hiiri
-
Epätarkka hiiri
Viesti Kirjoittaja Hene1 »
Mistähän johtuu että hiiri on paljon epätarkempi kuin PC:ssä. Pahiten tämä tulee esiin tilanteissa joissa pitäisi piirtää jotain photoshopissa. Ensimmäiset pari milliä menee kuin tervassa, jos tökkäsee hiiren vauhtiin niin se kyllä silloin kulkee. Olen koittanut valmistajan ajureilla ja ilman, ei eroa. Hiiri on MX500, käyttis OS X 10.3.6. Olisiko mäkille saatavissa samanlaisia ohjelmia kuin PC:llä, jotka nostaa USB-väylän suorituskykyä niin että hiirestä tulee tarkempi?
Kiitos.
-
Re: Epätarkka hiiri
Viesti Kirjoittaja MVi »
Tarkemmat säädöt saa USB Overdrivella.
-
Viesti Kirjoittaja rugueux »
Tähän on ainakin toistaiseksi vain pakko tottua. Apple toimii tiettyjen asioiden kanssa käsittämättömän ylimielisesti ja pakottaa käyttäjänsä tiettyyn muottiin. Tämä sopii osalle käyttäjistä, toisia valinnanvapauden riistäminen ihmetyttää kummasti. Applen tuki ei osannut sanoa korjaako mahdollisesti tuleva Tiger ainakin osan ongelmista.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja jannehh »
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
Viesti Kirjoittaja Hare »
Fakta. Tuo oli äärimmäisen typerä kommentti. Mutta elä harhaluulossasi (olen sekakäyttäjä ja kumpikin laite toimii uskomattoman hyvin). Lisäksi minun ei tarvi maksaa itseäni kipeäksi, että saan tehoa, yada yada yada...Hehheh, ihan kaikkea järkevää peeceessäkään ei kai voi valita...mä haluun valita, että mä saan viruksen joka viikko ja käyttis kaatuu joka arkipäivä ja itsenäisyyspäivän osuessa arkipäivälle kello 16.00.
Fakta2 ja olennainen asia. Mäcin vakiohiiri on aivan säälittävä kötöstys minkä anturi on varmaan jostain sergein autotallipajasta. Hiiri ei seuraa nopeita liikkeitä jne. Tilalle esim MX510, joka seuraa mm. 10g kiihdytykset niin ei tarvi tuskailla. Applen "pro" mousen (yksi nappi, ei rullaa, ei seuraa nopeasti) käyttäminen saa raivostumaan. Ja olen kokeillut useaa hiirtä (läpinäkyvää, valkoista eri pinnoilla jne). Surkea ja säälittävä, tosin hieno...
-
-
Hiiri on mielestäni surkea. Se on mielestäni silkka fakta, josta ei pääse mihinkään. Jos apple esim on tarkoittanut, että hiiressä kuuluu olla vain yksi nappi niin minkä takia sitten näppäimistöltä pitää ylipäätään käyttää omppua? Eikö käytettävyydeltään olisi luontevaa olla se toinenkin nappi-> vastaus. Kyllä olisi. Näppäinongelmakaan ei ole kriittinen, sen sijaan on, että en voi heittää hiiren kursoria näytön laidalta toiselle 1600pixeliä, koska sensori ei pysy mukana. Noh, pieni miinus koska osan voi korvata. Silti applen hiiret ovat minulle täysin ja absoluuttisen turhia. Minkä ihmeen takia sitä pitää puolustaa, koska siinä on applen merkki? Itse suhtaudun objektiivisemmin ja puntaroin vain tuotteen ominaisuuksia/käytettävyyttä, en imagoa.Tuskimpa hare itsekkään uskot noihin "Faktoihin"? Perplexed
Se tarttuuko PC:lle joka päivä viruksia ja kaatuuko kone on kiinni käyttäjästä. Tietoturva ei ole lähellekään samaa tasoa kuin Applella, mutta hinta ja teho ovat saaneet minut myös PC käyttäjäksi (olen käyttänyt vain macceja aina AppleII ajoista ibookin, nyt on vain PC rinnalla). Tällaisella forumilla vaan kommentit menevät helposti fanaattisiksi (kuten on osoitettu). Nautin omasta ibookista, mutta saan aivan yhtälailla työni tehtyä tehokkaalla PC:llä. Ohjelmat kun kummallakin koneella pyörii aivan identtisesti (photoshop, dreamveawer jne jne...)
Tehokäyttäjä saa vain PC maailmasta rahalla enemmän tehoja. WinXP on minulla ollut päiviä putkeen päällä eikä järjestelmä ole kaatunut ? vuoteen? En muista millon olisi.
En ala lietsomaan enempää tappelua, koska se ei johda mihinkään. Pistää vain ärsyttämään leimautua itse applemieheksi, kun yleisesti nauretaan sille, että macin käyttäjillä on vain se mac ja muut tuotteet ovat absoluuttista sontaa. esim kyseinen hiiri leimattaisiin paskaksi jos se olisi MS:n tekele...
-
Viesti Kirjoittaja matteus »
>nappi niin minkä takia sitten näppäimistöltä pitää ylipäätään käyttää omppua?
Jos Apple "ei olisi tarkoittanut" että hiiressä on vain yksi nappi, niin miksi sen vakiohiiret sitten olisivat yksinappisia?
Applellahan on aina ollut hiiressä vain yksi nappi, olisi vaikea uskoa että firma pitäisi tuosta ideologiasta kiinni vailla mitään järkiperusteita vain sen takia tuo melko äskettäin lanseerattu hieno vakiohiiri on niin hieno

Jännä juttu sinänsä että PC-miehet aina valittavat tuosta hiirestä, itse olen puhtaana Mac-käyttäjänä joskus joutunut PC:n kanssa puuhastelemaan enkä ole huomannut hiiren toiminnassa mitään eroa. Uskon kyllä että eroa on kun siitä niin monet puhuvat, mutta itse en ole sitä huomannut eikä se minua siten myöskään vaivaa.
Tietysti voisi sanoa että Mac käyttäjänä minulla ei vain ole tietoa paremmasta, mutta varmasti olisin näiden kymmenen Mac-vuoden aikana (käyttö päivittäistä ) vähintäänkin kuollut ja halvaantunut jännetuppitulehdukseen ja v*tutukseen jos tuo hiiri niin huono olisi - mutta edelleenkään en keksi siitä valittamista.
Ja tosiaan, saahan sitä Macillekin moninappisen rullahiiren jos haluaa.
EDIT :
>en voi heittää hiiren kursoria näytön laidalta toiselle 1600pixeliä, koska sensori ei pysy mukana
Kyllä mulla ainakin onnistuu ihan näpsäkästi, irroittamatta rannetta pöydästä..?
-
Viesti Kirjoittaja iRock »
-
Viesti Kirjoittaja Sorjonen »
Googleen hakusanaksi Optimatto, niin heti löytyy.
Sikäli erikoinen firma, että lähettävät mainoksen ja näytekappaleen postitse, mutta eivät sitten vastaa sähköpostitse hintatiedusteluihin, kun asiakas on kiinnostunut ostamaan tuotteen.
Löytyy muitakin välineitä tarkkuusongelmien poistoon: piirtopöytä ja pallohiiri. Käytän molempia samanaikaisesti, koska osa työtehtävistä sujuu aina paremmin jommalla kummalla.
Ne ovat näppäimistön molemmilla puolilla. Oikea- ja vasenkätiseksi oppi muistaakseni hyvin nopeasti.
-
-
Tajuatko miten ristiriitainen lause tuo on. Mielipide on mieli pide ja fakta on fakta. Älä sekota niitä toiseensa."Se on mielestäni silkka fakta..."
-
Viesti Kirjoittaja steelgrass »
Oma iBookini on vielä matkalla uuteen kotiinsa (enää viikko ja risat odottelua!), joten en hetkeen pääse tuota itse kokeilemaan. Olisi kiva kuulla, auttaako tuo ajuri. Jos kukaan muu ei testaile niin minä sitten aikanaan... olen nimittäin aikas pikkumainen työvälineiden suhteen ja jos näppis tai hiiri ei oikein toimi (tai siis jos toimii miten sattuu tai tuntuma on hakusessa), niin siinä palaa hihat.
Todennäköisesti liitän iBookiin ensimmäisenä Acerin TM243LC läppärin kanssa käyttämäni Logitechin Notebook Optical Mouse Plus hiirulaisen johon olen ollut erittäin tyytyväinen (käyttiksenä Debian).
-
Viesti Kirjoittaja Swoosher »
Voi sitä iloa, kun saa käyttää kaikkia nappeja photarissa & co. apuna, oppii kunnioittamaan hyvää insinöörityötä. Kuinkas paljon tulee matkaa liikuttaa hiirtä kuvan päältä ylös valikkoon, klikata valikkoa, etsiä oikea alivalikko ja sitten klikata sieltä kohtaa, kuin painaa oikealla ja valitsee suoraan oikean kohdan. Kerralla ei ehkä paria senttiä enempää, mutta työkseen tekevä saattaa huomata miellyttävän eron.
Toisekseen, tämä "Pro"-hiiri, joka on täälläkin riesana jopa kaksin kappalein, on todella nirso alustasta. Curtisin geelirannetuellinen musta matto kului sileäksi puolessa vuodessa -> Pro ei toimi, Logitechin langaton toimii hyvin, Mikkisoftan joku Intellimouse explorer (tjsp.) toimi hyvin, samoin Logitechin DualOptical. Kertooko tämä jotakin laadusta?
Eikös olisikin ihanaa, kun sanottaisiin, että saat vaihtaa vaihteita vain vasemmalla kädellä tai että kännykkää pitää tikulla tökkiä, tai saa sähköiskun näpeille?
No tätä se Apple harrastaa, halusitte siihen uskoa tai ette.
-
Hmhp. Olen ehdoton mac mies ollut about 20v, tosin nyt olen hankkinut myös PC:n rinnalle. Mac kommuunissa on juuri tämä ongelma, että kun hiiressä on se omenan kuva päällä sen on oltava hyvä. No kun se ei vaan ole, miksi sitä ei voi myöntää? Kilpailevat esim logitechin tuotteet ovat todella paljon parempia. Parempi sensori, RULLA ! Painikkeita... Ja tuo hiiri tulee mukana esim 3000€ paketissa, todella pro...Jännä juttu sinänsä että PC-miehet aina valittavat tuosta hiirestä, itse olen puhtaana Mac-käyttäjänä joskus joutunut PC:n kanssa puuhastelemaan enkä ole huomannut hiiren toiminnassa mitään eroa. Uskon kyllä että eroa on kun siitä niin monet puhuvat, mutta itse en ole sitä huomannut eikä se minua siten myöskään vaivaa.
Ne ylimääräiset napit eivät ole koristeita vaan niillä voi laukaista funkitioita, esim Expose, esim uusi tabi selaimessa jne jne jne. Tehokäyttäjälle nuo ovat tärkeitä! Ilmankin pärjää, mutta miksi helvetissä pitäisi pärjätä kun nuo tekevät työnteosta paljon sujuvampaa? Nuokin voisi antaa anteeksi, mutta kun hiiri EI vaan seuraa salamannopeita liikkeitä. Olen duunissa koneilla joissa on vakiohiiri menettänyt hetkessä hermoni kun hiiri ei tee sitä mitä haluan.
Ja kyllä, olen koittanut muutamaa eri läpinäkyvää hiirtä ja valkeaa hiirtä eikä yksikään pysty seuraamaan liikettä oikein. Mattojakin on tullut paria koitettua, jotka eivät ole mitään pahvinpalasia. Oma Logitech MX510 on joka ikiseltä osa-alueeltaan paljon parempi hiiri ja apple on tässä mielessä konservatiivinen kun se ei voi laittaa sitä rullaa ja painikkeita hiireen. Jätettäköön tuo paskaläjä vaikka imacciin, emacciin jos perustelu on, että se on helpompi peruskäyttäjälle. En halua tuota roskaa omaan >3000€ laitteeseen!
-
Viesti Kirjoittaja B_Cruel »
Ja siitä tuntumasta... PC-puolelta siirtyneenä, olen todellakin pettynyt OS X:n tapaan pakottaa hiiren kiihdytys päälle. Olen koittanut kaikkea mahdollista, USB overdrivestä Logitechin ajureihin tuloksetta, Acceleraatiota voi saada hieman kuriin, mutta ei se kokonaan poistu.
Voi olla että se on jollekkin se oikea tapa käyttää hiirtä, mutta kuten jo aiemmin on todettu, sen tulisi olla valinnaista.
-
Viesti Kirjoittaja matteus »
>päällä sen on oltava hyvä. No kun se ei vaan ole, miksi sitä ei voi myöntää?
Siksi koska mielestäni se ei ole huono. Jos olisi niin hommaisin hetimiten uuden! Itseasiassa hommasinkin erääseen vanhaan iMaciin uuden kun se pyöreämallinen originaali oli todella kehno, Applen logosta huolimatta.
En kuitenkaan näe mitään järkeä lähteä kauppaan testailemaan muita hiiriä tuon optisen vakiomallin tilalle ja kuluttamaan rahaa uuden ostamiseen kun mitään valittamista ei ole. If it ain't broken, don't try to fix it.
-
Jos se sinulle kelpaa ja ajaa asiansa niin todella kiva. Rulla+lisäpainikkeet ovat kuitenkin erittäin hyvä lisä ja tekee hiirestä työkalun. Pro-käyttäjät haluavat tätä, he eivät halua yhtä hikistä nappia ja huonon seurantakyvyn. Kuka täällä vastustaisi jos uuden G5 koneen mukana tulisi rullahiiri ja ehkä painikkeet mm. expose:lle tms muulle haluamallesi ohjelmalle... Niin minäkin ajattelin. Jätetään simppelit hiiret sitten niihin entry/peruskuluttajamalleihin.En kuitenkaan näe mitään järkeä lähteä kauppaan testailemaan muita hiiriä tuon optisen vakiomallin tilalle ja kuluttamaan rahaa uuden ostamiseen kun mitään valittamista ei ole. If it ain't broken, don't try to fix it.
Se, että ei tiedä paremmasta ei tee käyttämästäsi tuotteesta yhtään parempaa.
-
Viesti Kirjoittaja jannehh »
Tuon allekirjoitan varsinkin tässä hiiriasiassa. Ehdin pari vuotta yksinappisella olla onnellinen ja haistatella useamman napin ehdottajille, mutta sitten saivat tietokonekaupan sedät salakavalasti ujutettua pöydälleni muka testattavaksi tuollaisen kaksi nappia + rulla -laitteen. Ei vaatinutkaan sitten montaa tuntia, että testailut loppuivat ja kaupat tuli.Se, että ei tiedä paremmasta ei tee käyttämästäsi tuotteesta yhtään parempaa.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Olen huomannut, että helkkarin iso osa ns. tavallisista käyttäjistä ei Winukka-puolellakaan koskaan käytä "sitä oikeanpuoleista nappia".
Itse olen käytellyt Applen omaa hiirtä ainoastaan taiton perkausvaiheessa, jolloin tulee naksuteltua kursoria jatkuvasti uuteen kohtaan. Ei etusormi rasitu niin pahasti, kun keskisormi tekee osan työstä.
Muutoin käytän yksinomaan Logitechin rottaa.
Mielestäni on erittäin hyvä, että Apple ei pakota oikeanpuoleista nappia mihinkään tiettyyn toimintoon, mikä todennäköisesti tapahtuisi, jos perushiiri olisi kaksinappinen. Itselleni oikea on ollut ALT-click (loistava Photaria ja Freekkua käyttäessä, sekä ohjelman pikakätkentään) siitä saakka kun Wacomin piirtopöydän mukana tutustuin kaksi-nappia-ja-rulla-mahdollisuuteen, CTRL-click vain InDesignia käyttäessä.
Optiikkaongelmaan/kuluneeseen hiirimattoon auttaa vaalea paperi, reunat maton alle taiteltuna.
Kiihdytys on välttämättömyys, kun on kaksi monitoria jatkettuna työpöytänä (melkein 2500px laidasta laitaan); samalla sekunnilla ensin klikkaa tarkkaa kohtaa ja sitten heittää kursorin apuruudulle kasatuile paleteille...
hyvähän se tietysti olisi, että ko. ominaisuus olisi valinnainen.
-
Ps. Sama ongelma on muuten vaivannut windows käyttäjiä, sillä kiihdytys ei ole ruksista huolimatta mennyt pois päältä vaan tähän on vaadittu rekisteritweak. Itsellä tästä ei ole kokemusta, mutta tiedän muutaman tapauksen.
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka