Minulla on olut macci (Dual 1.8GHz) pari kuukautta. Tänään laitoin koneen nukkumaan ja lähdin ulos. Unohdin jotain tavaroita sisälle, ja kun palasin niitä sisälle hakemaan koneen tuulettimet pauhasivat täysillä, kuin Niagara. Kone ei herännyt vaikka kuinka hakkasin näppäimistöä ja tuulettimien vauhti tuntui vain kiihtyvän. Tästä säikähtäneenä painelin hädissäni virtakytkintä ja kone suostuikin lopulta sammumaan.
Käynnistin koneen ja mitään ihmeellistä ei ollut havaittavissa. Mistä on kyse? Koneessa vikaa? Normaalia?
Powermac kuorsaa!?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Powermac kuorsaa!?
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
-
Re: Powermac kuorsaa!?
Viesti Kirjoittaja at »
Olisiko jokin prosessi jumittanut koneen.
Tai sitten kone on ollut menossa alas mutta on jäähdyttänyt itseään ennen nukkumaanmenoa.
Olen kuullut muutaman muunkin puhuvan nukkumisongelmista.
Mulla ei ole ollut mitään moista ongelmaa (2x2,5 G5 kone).
Jos tuo kone jäähdyttää itseään, vaikka ei ole kuormaa, mutta se kai on normaalia.
Tai sitten kone on ollut menossa alas mutta on jäähdyttänyt itseään ennen nukkumaanmenoa.
Jos tuo kone jäähdyttää itseään, vaikka ei ole kuormaa, mutta se kai on normaalia.
Onnellinenkin loppu on vain loppu
-
En usko että kyse oli jäähdyttämisestä, uudelleenkäynnistyksen jälkeen kone hyrisi aivan hiljaa. Ennen sammutusta kone kävi ns. kybällä.
Myöskään reagoimattomuus näppäimistöön tukee tätä.
Olisiko tosiaan kone ollut jotenkin jumissa. Sillä olikin viikko kovaa työskentelyä sammuttamatta takana ja tänään se oli tuntunut pikkuisen hitaalta.
Mitään vastaavaa ongelmaa en ole aiemmin havainnut, paitsi en tietenkään tiedä mitä kone on poissa ollessani puuhastellut.
Nyt tuli vain semmoinen fiilis että pitäisi kone sammuttaa aina kun lähtee pois kotoa.
Myöskään reagoimattomuus näppäimistöön tukee tätä.
Olisiko tosiaan kone ollut jotenkin jumissa. Sillä olikin viikko kovaa työskentelyä sammuttamatta takana ja tänään se oli tuntunut pikkuisen hitaalta.
Mitään vastaavaa ongelmaa en ole aiemmin havainnut, paitsi en tietenkään tiedä mitä kone on poissa ollessani puuhastellut.
Nyt tuli vain semmoinen fiilis että pitäisi kone sammuttaa aina kun lähtee pois kotoa.
-
Viesti Kirjoittaja at »
Aja terminaalissa huoltoajot.
sudo sh /etc/daily
sudo sh /etc/weekly
sudo sh /etc/monthly
Jos hitaus jatkuu, niin aja koneelle testiohjelma (Tulee koneen mukana se cd).
Voihan olla että jokin muistikampa on hajonnut.
sudo sh /etc/daily
sudo sh /etc/weekly
sudo sh /etc/monthly
Jos hitaus jatkuu, niin aja koneelle testiohjelma (Tulee koneen mukana se cd).
Voihan olla että jokin muistikampa on hajonnut.
-
Nuo on vissiin ne samat, jotka MacJanitor tekee?at kirjoitti: sudo sh /etc/daily
sudo sh /etc/weekly
sudo sh /etc/monthly
-
Viesti Kirjoittaja at »
Juu, mutta aja ne silti, olen ymmärtänyt että tuo janitor ei toimi tikrun kanssa.
-
-
Viesti Kirjoittaja hansu_k »
Mulla ittellä kans on powermac (joka ollut nyt kuukauden-pari) muutamana yönä aamuyöstä ollut hereillä tosin normaalilla puhalluksella. Sitten sammuttelin ohjelmia etupäässä ps CS ja portfolio eikä nyt kone ole viikkoon herännyt itsestään. Luulempa että herääminen jotekin johtuu portfoliosta koska photari on jälkeenpäinkin ollut auki nukkuessa.at kirjoitti:Olisiko jokin prosessi jumittanut koneen.
Viime viikolla jätin koneen yöksi ajaan photarin batchiä ja aamulla koneen hurina kuului jo perähuoneeseen asti kone hurisi täysillä ja ruudulla jotakin prosessor 1 crashed ja muuta konsoli tekstiä. Kuvat kyllä oli photari saanut jo valmiiksi.
Sammutin kans koneen power-napista ja ajoin diskutilityn ja hardware testin -> no problem joten luulen olleen vain bitti poikittain jos nyt ei toistu enempää.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Takana oli kans 2 viikkoa kuvien vääntämistä ilman buuttaamista.
-
Viesti Kirjoittaja Macsam »
Meillä on samanlaista vaivaa ilmennyt 1,6 Ghz yksiprosessorikoneiden kanssa. Kymmenen koneen ryhmässä on pari yksilöä, jotka aina silloin tällöin kaatuvat juuri tuolla tavalla. Tuulettimet puhaltavat kuin viimeistä päivää ja kone ei reagoi muuhun kuin virtapainikkeeseen. Mitään erityistä vikaa ei ole löytynyt ja uniprocessor-firmwarepäivityskin on koneisiin tehty.
Näyttäisi siltä, että ruudulla on yleensä auki MS Explorer kun ongelma ilmenee. Tämä saattaa tosin olla vain sattumaa, sillä koneissa on lähes aina joku nettiselain auki kun niitä käytetään.
Näyttäisi siltä, että ruudulla on yleensä auki MS Explorer kun ongelma ilmenee. Tämä saattaa tosin olla vain sattumaa, sillä koneissa on lähes aina joku nettiselain auki kun niitä käytetään.
-
Hiukan harmittaa kun tuli hankittua Mac että pääsisi juuri tämmöisistä ongelmista, vaan ei näköjään auttanut. Kaksi kertaa olen joutunut väkisin virtanapista sammuttamaan virran ja kerran on muuten vaan kaatunut (tosin aika hallittuun tyyliin).
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Mulla oli Pantterin kanssa se nukkumisongelma. Kone käynnistyi itsekseen jonkin ajan kuluttua. Nyt on ongelmana Tiikerissä Kernel panic kun yrittää sammuttaa konetta. Käyttislevy korjasi mutta ilmoitti että yhtä taltiota ei voitu korjata. Pitäisiköhän installoida koko Tiikeri puhtaalle pohjalle? Siis Sawtoothissa.
DTP-orja
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka