kuollut pixeli
-
kuollut pixeli
Viesti Kirjoittaja heigo »
-
Re: kuollut pixeli
Viesti Kirjoittaja lemantra »
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
About LCD display pixel anomaliesheigo kirjoitti:joo frendi osti uuden imacin ja huomasi kotona että näytössä on yksi viallinen pikseli..onko mikä politiikka applella ton suhteen..luulis et jos noil koneil tehään paljon grafiikkaa yms ni olis aika hyvät takuuehdot viallisten pikseleiden suhteen..
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
jos ei se haittaa ei tarvitse.lemantra kirjoitti:Juu, mulla löyty uudesta iBookista ilmeisesti samanmoinen. Siis sellainen kirkas sininen piste ruudussa, se kait on se kuollut pikseli? Eikai tätä tartte alakaa vaihtoon laittamaan ja jos tarttee, niin onko juurikin takuuhommia?
ps. jotkut pikselihäiriöt saa herätettyä henkiin varovasti hieromalla esim. näytön puhdistukseen tarkoitetulla vaikkapa mikrokuituliinalla.
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
Heh, toi on sitä perinteistä settiä kuolleista pikseleistä valmistajan osalta[:D] Käyttäisivät vaan suoraan ISO-standardeja, niin ei jäisi mitään epäselvää.NOx kirjoitti:About LCD display pixel anomaliesheigo kirjoitti:joo frendi osti uuden imacin ja huomasi kotona että näytössä on yksi viallinen pikseli..onko mikä politiikka applella ton suhteen..luulis et jos noil koneil tehään paljon grafiikkaa yms ni olis aika hyvät takuuehdot viallisten pikseleiden suhteen..
Jos se pikseli todella häiritsee, niin kannattaa ruikuttaa myyjälle...ei se yrittäminen mitään maksa.
Itsellä oli juuri Moton V547:ssa kuollut pikseli, ja kun siitä tarpeeksi itki, niin vaihtoivat koko etuläpän huollossa[H]
-
Viesti Kirjoittaja gaimelef »
Eihän tuo oikeastaa häiritse yhtään, mutta jos on koneestaan maksanut 2.600 EUR, niin...
-
Viesti Kirjoittaja JuhaT »
gaimelef kirjoitti:Nohnih. Toukokuussa ostetussa Powerbookissa on näytön ylälaidassa kuollut sininen pikseli. Että osaakin olla raivostuttava huomio. En tietenkään osannut edes ajatella asiaa, vaikka olin täysin tietoinen mahdollisista kuolleista pikseleista LCD-näytöissä. Ja nyt kun asia tuli esille, ei tarvinnut kun hieman katsettaa nostaa ylös, niin siinähän tuota möllötti yksi kuollut pikseli.
Eihän tuo oikeastaa häiritse yhtään, mutta jos on koneestaan maksanut 2.600 EUR, niin...
Eikös se olekkin niin, että kuollut pikseli on musta ja jumissa oleva loistaa jollakin värillä.
Itse olen aikoinaan saanut jumissa olevan pikselin toimimaan hieromalla sitä "rätillä". Sitä pitää hieroa tarpeeksi kovaa, eikä vaan "pyyhkiä". Näyttää näytöllä aika hurjalta, mutta siitä vaan...
Aluksi pikseli toimi vain jonkin aikaa, mutta muutaman hieronta kerran jälkeen alkoi toimimaan.
JuhaT
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
JuhaT kirjoitti:gaimelef kirjoitti:Nohnih. Toukokuussa ostetussa Powerbookissa on näytön ylälaidassa kuollut sininen pikseli. Että osaakin olla raivostuttava huomio. En tietenkään osannut edes ajatella asiaa, vaikka olin täysin tietoinen mahdollisista kuolleista pikseleista LCD-näytöissä. Ja nyt kun asia tuli esille, ei tarvinnut kun hieman katsettaa nostaa ylös, niin siinähän tuota möllötti yksi kuollut pikseli.
Eikös se olekkin niin, että kuollut pikseli on musta ja jumissa oleva loistaa jollakin värillä.
Itse olen aikoinaan saanut jumissa olevan pikselin toimimaan hieromalla sitä "rätillä". Sitä pitää hieroa tarpeeksi kovaa, eikä vaan "pyyhkiä". Näyttää näytöllä aika hurjalta, mutta siitä vaan...
Aluksi pikseli toimi vain jonkin aikaa, mutta muutaman hieronta kerran jälkeen alkoi toimimaan.
JuhaT
Kuollut pikseli on kirkkaan valkoinen...ja muut värit (myös musta) jumittuneita.
-
Viesti Kirjoittaja JuhaT »
Hmmm....kallekilponen kirjoitti:
Kuollut pikseli on kirkkaan valkoinen...ja muut värit (myös musta) jumittuneita.
Eikös aktiivinen pikseli loista jotakin RGP väreistä tai niiden yhditelmiä, ja valkoisena loistavassa ovat kaikki kolme väriä aktiivisena? Eli jos valkoinen olisi kuollut, niin sammutettu näyttö olisi silloin valkoinen???
Tietysti kaikki kolme voivat olla jumittuneita kiinni asentookin.
T:JuhaT
ps. En nyt jaksanut Goolettaa, mutta viissaammat kertokoot
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Näin minä ainakin olen asian aina käsittänyt; jos kaikki alipikselit ovat jumittuneena päälle, niin eikös se silloin valkoisena loista. Mustassa pikselissä ei pelaa mikään, jolloin se on kuollut.JuhaT kirjoitti:Hmmm....kallekilponen kirjoitti:
Eikös aktiivinen pikseli loista jotakin RGP väreistä tai niiden yhditelmiä, ja valkoisena loistavassa ovat kaikki kolme väriä aktiivisena? Eli jos valkoinen olisi kuollut, niin sammutettu näyttö olisi silloin valkoinen???
-
Viesti Kirjoittaja masa »
-
Viesti Kirjoittaja gaimelef »
JuhaT
Yritin kyllä hieman tuota hierontaa, mutta juuri tuo voimankäyttö hieman arveluttaa. Tunnetusti kun aina LCD-näytöissä tuota painamista on yrittänyt välttää tietäen että se on pahasta, ja tuosta myös varoittavat.
Kyse on siis todellakin nk. jumiutuneesta sub-pixelistä. Pixeli on musta punaista taustaa vasten. Sinisellä ja vihreällä toimii normaalisti. Vaaleaa taustaa vasten pixeli on vaalean sininen.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Täytyy muistaa LCD:n toimintaperiaate. Eli kiteet LCD:ssä nimenomaan peittävät taustavaloa, eli kaikkien kiteiden ollessa "päällä" kuva on musta, ja "pois päältä" valkoinen.Legge kirjoitti:Näin minä ainakin olen asian aina käsittänyt; jos kaikki alipikselit ovat jumittuneena päälle, niin eikös se silloin valkoisena loista. Mustassa pikselissä ei pelaa mikään, jolloin se on kuollut.JuhaT kirjoitti:Hmmm....kallekilponen kirjoitti:
-
Viesti Kirjoittaja jeejee »
Myyjä kertoi että rajana on 3-5 pikseliä, mutta jos sellainen on huomattavan häiritsevässä paikassa niin vähempikin riittää. Toisaalta Applella on ollut hyvin vähän kyseisiä ongelmia.
-
Jahas, aina oppii uutta...kallekilponen kirjoitti: Täytyy muistaa LCD:n toimintaperiaate. Eli kiteet LCD:ssä nimenomaan peittävät taustavaloa, eli kaikkien kiteiden ollessa "päällä" kuva on musta, ja "pois päältä" valkoinen.
Itse hieroskelin pikseliä Viewsonicin LCD-töllössä...ei se siitä hajonnut, mutta ei kyllä pikselikään herännyt.
Tuollaista värejä vilkuttavaa videota voi kanssa kokeilla. Itsellä häipyi yksi jumittunut pikseli PSP:stä tuolla keinolla.
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Jos omaa kuollutpikselisen näytön ja jotenkin saisi tapettua pari lisää, saisi vaihdokin helposti.

-
Jos kirveellä vetäis paneeliin, niin eiköhän se nirri ala lähteä...ja sitten vaan takuuseen "en mä mitään o tehny"[A]jamo kirjoitti:Minullakaan ei ole Viewsonicista vihreä pikseli keskeltä näyttöä lähteny mihinkään vaikka kuinka hieroin.
Jos omaa kuollutpikselisen näytön ja jotenkin saisi tapettua pari lisää, saisi vaihdokin helposti.Mikähän olisi helpon tapa tappaa pikseli?
Viewsonicillahan menee muuten yhdestäkin pikselistä takuuseen, jos on kokonaan kuollut tai kaikki alipikselit jumittuneet. Meikän tuurillahan silloin ei tietenkään ole kuin alipikseli jämähtänyt, kun muuten menisi takuuseen.
-
Viesti Kirjoittaja iPete »
Ostopäivän jälkeisenä päivänä soittin Applelle ja sovittiin, että yritetään korjata, vaikka kuulemma menisi valmistajan specseistä läpi. Olihan kone sentään pakasta revitty.
Machuolto haki koneen himasta. Yrittivät vaihtaa näyttöä, mutta eivät saaneet toimimaan, rikkoivat kuulemma kaksi näyttöyksikköä asennusvaiheessa.
Tässä vaiheessa mulle soitettiin Applelta, että käykö, josko ottaisin kokonaan uuden koneen ja totesin, ett mikä ettei.
Seuraavana päivänä tuli jo uusi kone kotiovelle.
Ja koko rulianssiin meni alle viikko. Ei siitä pahoja henkisiä vammoja jäänyt, vaikka piti kaikki softat kahteen kertaan asennella.
iPete
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka