aloittelija laajakaistan kimpussa
-
aloittelija laajakaistan kimpussa
Viesti Kirjoittaja nina »
-
Re: aloittelija laajakaistan kimpussa
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Sitten laitat WPA-salauksen päälle siitä tukiasemasta, tämän lisäksi MAC osoitetunnistus päälle, ei pääse muilla koneilla verkkoon. Jos haluat voit vielä ottaa sen verkon nimen lähetyksen pois (SSID), jolloin kukaan ei edes näe, että verkkoasi on. Näin on vainoharhaisinkin suojassa. Todellisuudessa DHCP, WPA ja MAC riittää oikein hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja Reckless »
Ehheh... Suomentaisitko minunkaltaiselleni aloittelijalle..MacFinn kirjoitti:Olettaisin, että se wlan-tukiasema jakaa DHCP:llä PB:lle IP numeron eli NATtaa. (Anteeksi lyhennesoppa). Joten se toimii rautapalomuurina.
Sitten laitat WPA-salauksen päälle siitä tukiasemasta, tämän lisäksi MAC osoitetunnistus päälle, ei pääse muilla koneilla verkkoon. Jos haluat voit vielä ottaa sen verkon nimen lähetyksen pois (SSID), jolloin kukaan ei edes näe, että verkkoasi on. Näin on vainoharhaisinkin suojassa. Todellisuudessa DHCP, WPA ja MAC riittää oikein hyvin.
-
wlan eli langaton tukiasema jakaa automaattisesti Powerbookille nämä IP-numerot. Useimmiten 10.0. tai 192.168. tai 172.16. alkuiset. En kyllä tiedä miten tuon IP-numeron suomentaisin. NAT tarkoittaa taas sitä, että palveluntarjoaja (eli mulla DNAinternet) antaa mun langattomalle tukiasemalle yhden numeron. Tämä taas jakaa verkossamme oleville koneille ihan eri numerot (noista ns yksityisistä sarjoista). Eli muuntaa matkalla internetistä mun Powerbookille nämä numerot. Joten ulkopuolelta ei juurikaan pääse mun koneelle.
WPA on ehkä paras tämänhetkinen radioliikenteen salausjärjestelmä (siis se tieto, joka kulkee tietokoneestani tuonne tukiasemalle salakirjoitetaan). MAC on Media Access Control (muistaakseni) ja tarkoittaa sitä, että jokaisella verkkolaitteella on oma tunnusnumero. MAC osoitetunnistus tarkoittaa sitä, että tukiasemalla on lista hyväksytyistä MAC numeroista ja päästää vain ne yhteyteen. SSID on taas tukiaseman luoman verkon nimi ja sen lähetys voidaan estää, jolloin liittyjän on tiedettävä verkon nimi, salaustapa, salauksen purkuun tarvittava salasana voidakseen liittyä verkkoon tai salakuunnellakseen sitä.
Toivottavasti tuo meni edes sinnepäin. NOx osais ton paljon paremmin kun se oikeasti ymmärtää mitä toi on. Mä vaan oon tällainen maallikko.
-
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Minä en ole SSID lähetystä viitsinyt omista verkoistani kätkeä. MAC tunnistus ja DHCP sekä WPA riittää.
-
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Joku väitti että SSID-peittäminen on myös aika turhaa sillä client lähettää SSID:n selväkielisenä verkkoon. Jos totta, sekin vaikeuttaa oikeastaan vain itseäsi. Itsellä on salattuna. Ainakin XP:ssä näyttäisi toimivan ärsyttävästi, yrittää joka kerta / usein ehdotella naapurien verkkoja, vaikka edellisellä kerralla olisi käyttänyt omaa verkkoa. W2k oli fiksumpi.
Eli, kunhan on WEP tai WPA salaus, sillä pärjää. Avoimia verkkoja hämäräheikeille riittää, joten jo näillä menevät muualle.
Näistä verkkoasioista pitäisi melkein olla a) oma palsta b) FAQ-sivu. Varsinkin tuo WLAN on äkikseltään aika haastava, varsinkaan jos ei ole tuuria eikä toimi heittämällä.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Tuo viimeinen lause on hieman harhaanjohtava. Ulkoa pääsee koneeseen, mutta vain julkisella IP-osoitteella. WLAN AP/ADSL-purkki muuntaa julkisen IP-osoitteen aina aliverkon osoitteeksi (tyypillisesti 10.x.x.x). Aliverkon sisällä monet asiat toimii "paremmin". Mm tulostinten jako, yms asiat jotka käyttävät broadcast-sanomia. Ne pätevät vain aliverkon sisällä. Ns subnet mask kertoo, mitkä osoitteet kuuluvat aliverkkoon.MacFinn kirjoitti:ääk
NAT tarkoittaa taas sitä, että palveluntarjoaja (eli mulla DNAinternet) antaa mun langattomalle tukiasemalle yhden numeron. Tämä taas jakaa verkossamme oleville koneille ihan eri numerot (noista ns yksityisistä sarjoista). Eli muuntaa matkalla internetistä mun Powerbookille nämä numerot. Joten ulkopuolelta ei juurikaan pääse mun koneelle.
NATtia ilmeisesti käytetään myös siihen että 1 IP-osoite riittää usealle koneelle. NATtaaja muistaa IP-osoite + porttinumero yhdistelmiä, ja muuttelee lennosta sanomia. Esimerkiksi WEB-selain on portti 80, tai 8080.
Karseita vastauksia...
-
-
Viesti Kirjoittaja raistlin2u »
Langattomaan verkkoon murtautuminen on verrattain helppoa asiaan hieman perehtyneeltä ja työkalut löytyvät netistä. Linuxilla mm. väärän mac osoitteen lähettäminen on verrattain helppoa, ja liikennettä seuraamalla saa kyllä tarpeeksi tietoa myös salausten purkamiseksi...Lare kirjoitti:Tuo MAC-osoiteesto tekee elämisen hieman vaikeaksi. Todelliset häkkerit saa koneensa lähettämään softalla minkä tahansa MAC-osoitteen. Mutta kun parin vuoden päästä yrität jollain toisella koneella verkkoon, muistatko että sulla oli tämmöinen esto päällä?
Joku väitti että SSID-peittäminen on myös aika turhaa sillä client lähettää SSID:n selväkielisenä verkkoon. Jos totta, sekin vaikeuttaa oikeastaan vain itseäsi. Itsellä on salattuna. Ainakin XP:ssä näyttäisi toimivan ärsyttävästi, yrittää joka kerta / usein ehdotella naapurien verkkoja, vaikka edellisellä kerralla olisi käyttänyt omaa verkkoa. W2k oli fiksumpi.
Eli, kunhan on WEP tai WPA salaus, sillä pärjää. Avoimia verkkoja hämäräheikeille riittää, joten jo näillä menevät muualle.
Näistä verkkoasioista pitäisi melkein olla a) oma palsta b) FAQ-sivu. Varsinkin tuo WLAN on äkikseltään aika haastava, varsinkaan jos ei ole tuuria eikä toimi heittämällä.
Mutta kuten Lare asian jo hyvin ilmaisi, niin perustason salaus on yleensä tavalliselle käyttäjälle riittävä. Naapurista kun kuitenkin löytyy se avoin verkko kuitenkin
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Risuja wlan maailman vaikeudesta sen sijaan pitää antaa laitteiden valmistajille! Se on kumma, että suuri osa laitteista ei vaadi edes perustason salausta käyttöönottaessa! [:@] Sen ei luulisi olevan ylivoimaista tehdä asennusvelhoa, joka on kansantajuinen ja pakottaa käyttäjän valitsemaan vaikka jonkun salausfraasin jotta verkko olisi edes jollain tavalla suljettu.
- Mac Mini, early 2009
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Jos ne ovat siis selaimen historiassa, se tarkoittaa että niillä sivuilla on käyty SINUN koneellasi.nina kirjoitti:Kaikki yllä mainitut systeemit eli WPA-salaukset jne. asensin siis koneeseeni vastikään ja koneelle ei pääse näiden seinien sisäpuolella muut kuin minä. Tänään sitten huomasin, että koneella on käyty kaiken maailman pesis- ja salibandysivuilla, matkatoimistosivuilla, veikkaussivuilla, pelisivuilla jne, osoitteet ovat tallentuneet koneelle. Joku siis surffailee minun laineilla edelleen ! Mikä nyt neuvoksi ? Ja mistä tiedän kenen naapurin ovikelloa soittaisin ? [:S]
Eli onko koneella muta käyttäjiä? Vai oletko peräti käynyt itse ko. sivuilla?
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka