Tervehdys!
Ainakin ensimmäisestä on täällä ollut jo jossakin välissä kai juttua, mutta kun tuo "Haku" ei wörki niin kerrataan probleemi. Eli, käytössä on 17" PB tehoilla 1,33 Ghz / 1Gt ja tiikeri tankissa (10.4.3).
Ongelmia ovat seuraavat:
1. koneen mentyä nukkumaan se ei joskus herää muuten, kuin repimällä akun irti ja käynnistämällä sen alusta asti uudestaan. Joka kerta tätä ei tapahdu, mutta turhan usein, eli noin kerran tai kaksi päivässä = aivan liikaa.
2. Quicktime herjaa usein netistä videopätkiä katsottaessa puuttuvaa lisäpalikkaa ja viskaa jollekin sivulle, jossa on jos jonkinlaista härpäkettä. Onko ideaa siitä mitä lisäpulikkaa Quicktime mahdollisesti tarvitsisi?
3. hiiri (Logitechin Marble Mouse) jumittaa turhankin usein, eli jämähtää ikään kuin paikoilleen. - Sitä ei saa muuten liikkeelle kuin PB:n touchpadista vierittämällä. - Koneessa on iScroll2. Voisikohan vika olla siinä? Työskentelytapani on siis sellainen, että hiirellä klikkailen ja liikun näytöllä ja touchpadillä lähinnä skrollaan.
Tällaista nyt tällä erää. Sitten on vielä sekin vika, että kone aiheuttaa tarpeetonta nettiriippuvuutta. - Sitä tosin ei kai voi oikein koneen viaksi laskea. ;-D
Kiitos vinkeistä - varsinkin ensimmäinen onkelma ottaa siinä määrin aivoon, että hyvä juttu jos ratkeaisi!
17 PB ei herää unesta + liuta muita onkelmia =)
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
17 PB ei herää unesta + liuta muita onkelmia =)
Viesti Kirjoittaja Zorro »
-
Re: 17 PB ei herää unesta + liuta muita onkelmia =
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Jos yrität katsoa videopätkää joka on enkoodattu sellaisella codecilla jota QT ei tue, niin seurauksena on epäonninen hakuyritys netistä. Yleensä kyseessä on .AVI -loppuinen tiedosto jonka toistoa kannattaa kokeilla VLC:llä, MPlayerilla tai Windows Media Playerilla. Jotkut AVI:t tosin pyörivät QT:llakin, AVI kun tuntuu olevan melkoisen väljä formaattien kehikko.Zorro kirjoitti:2. Quicktime herjaa usein netistä videopätkiä katsottaessa puuttuvaa lisäpalikkaa ja viskaa jollekin sivulle, jossa on jos jonkinlaista härpäkettä. Onko ideaa siitä mitä lisäpulikkaa Quicktime mahdollisesti tarvitsisi?
Ilmeisesti on olemassa teoreettinen mahdollisuus että joku puuttuva codec tosiaan löytyisi QT:n etsimästä paikasta, mutta henkilökohtaisesti en ole koskaan moista ihmettä päässyt kokemaan, onko joku muu?
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuohon ykköseen, eikö se muka sammu kun painaa virtanappulaa vähän pidempään? En ole itse joutunut tilanteeseen, ettei se olis tehonnut.
Tarkkaile sitä konetta ja pistä ylös missä tilanteissa se jättää heräämättä, mitä ohjelmia oli päällä, mitä oli liitettynä USB/Firewire portteihin, samoin oliko verkkolevyä yhdistettynä jne.
Tuota neljättä ongelmaa olen kanssa havainnut, mutta enpä ole keksinyt parannuskeinoa...![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Tarkkaile sitä konetta ja pistä ylös missä tilanteissa se jättää heräämättä, mitä ohjelmia oli päällä, mitä oli liitettynä USB/Firewire portteihin, samoin oliko verkkolevyä yhdistettynä jne.
Tuota neljättä ongelmaa olen kanssa havainnut, mutta enpä ole keksinyt parannuskeinoa...
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
tattis matteus/2.
MacFinn, en ole saanut virtanappulaa toimimaan. Kun tuo kone tekee tuon tiltin tulee siitä yhtä kuuro ja mykkä komennuksille kuin koirastani, joka näkee jotakin mielestään tavoittelemisen arvoista, kuten jäniksen. Niitä ei meillä kuitenkaan kotona ole -jäniksiä- joten luulen että PB:a vaivaa jokin muu ongelma ;-)
En ole havainnut erityistä systematiikkaa sen suhteen mitä on auki koneen tiltatessa - myöskään laitekokoonpano ei vaihdu sen ollessa vakio: laturi, hiiri (Logitechin Marble Mouse) ja kaapelimodeemin johto.
Minulla on yleensä monta ikkunaa avoinna Safarista yhtáikaisesti, minkä lisäksi joskus satunnainen auki jäänyt Word-, PPT- ja Excell-akkuna. Suoraan sanottuna en keksi missä mättää, asensin kerran koko paketin alusta asti puhtaana ja sama jatkuu. Tuli mieleeni, että voisiko näytönsäästäjässä olla jotakin joka aiheuttaa moisen?
MacFinn, en ole saanut virtanappulaa toimimaan. Kun tuo kone tekee tuon tiltin tulee siitä yhtä kuuro ja mykkä komennuksille kuin koirastani, joka näkee jotakin mielestään tavoittelemisen arvoista, kuten jäniksen. Niitä ei meillä kuitenkaan kotona ole -jäniksiä- joten luulen että PB:a vaivaa jokin muu ongelma ;-)
En ole havainnut erityistä systematiikkaa sen suhteen mitä on auki koneen tiltatessa - myöskään laitekokoonpano ei vaihdu sen ollessa vakio: laturi, hiiri (Logitechin Marble Mouse) ja kaapelimodeemin johto.
Minulla on yleensä monta ikkunaa avoinna Safarista yhtáikaisesti, minkä lisäksi joskus satunnainen auki jäänyt Word-, PPT- ja Excell-akkuna. Suoraan sanottuna en keksi missä mättää, asensin kerran koko paketin alusta asti puhtaana ja sama jatkuu. Tuli mieleeni, että voisiko näytönsäästäjässä olla jotakin joka aiheuttaa moisen?
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Sitä pitää painaa melkoisen pitkään, tarkasta ajasta oli täällä joskus tiukkaa kädenvääntöä, mutta kyllä koneen pitäisi sammua kun pidät nappia tiukasti pohjassa 5-7 sekuntia.Zorro kirjoitti:MacFinn, en ole saanut virtanappulaa toimimaan.
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja route66 »
Se virtanapin painaminen ei tosiaankaan aina toimi. Myös mun 15-tuumaisella (pb 1,33 GHz) on ollut näitä ongelmia. Esimerkiksi voi käydä niin, että kantta avatessa kone ei ensin herää, ja sitten kun on pitänyt sen viisi sekuntia virtanappia pohjassa, herääkin yllättäen jatkaen saman tien niitä prosesseja jotka jäivät taustalle nukkumaan pantaessa.matteus/2 kirjoitti:Sitä pitää painaa melkoisen pitkään, tarkasta ajasta oli täällä joskus tiukkaa kädenvääntöä, mutta kyllä koneen pitäisi sammua kun pidät nappia tiukasti pohjassa 5-7 sekuntia.Zorro kirjoitti:MacFinn, en ole saanut virtanappulaa toimimaan.
Minusta tuntuu että tämä pitkään poissa ollut ongelma palasi, kun asensin Backlight-ohjelman, joka pyörittää Marine Aquarium 2.0 -kuvaruudunsäästäjää taustalla. Useimmiten näin käy akkukäytöllä. Asennan joulunpyhinä käyttiksen uusiksi kun mun käyttäjätunnuksella on muitakin ongelmia (esim. ohjainlevyn kanssa), saas nähdä auttaako myös virtapulmaan.
Omppuvoimalla yli 20 vuotta. eskolius.net
-
Viesti Kirjoittaja inke »
Heissan,
Mun kone tekee tasan samaa, paitsi mulla on iBook (G4, tiikeri,12", 512 eli ihan se peruspaketti). Nukahtaa, yleensä toi kuorsaava alalaidan valo on sammunut eli kone on ihan vaan torkahtanut pöydälle jäätyään - akkua on kyllä aina ollut riittämiin. Kerran tämä hyytyi heti käynnistykseen ja tänään teki sen viimeisen tempauksensa eli kuoli hetkellisesti aivan täysin mentyään lepotilaan, kuorsaava valokin sammui
Nauraisivatkohan ne minut ihan pihalle, jos vaatisin jonkinlaista takuuhuoltoa ongelmaani?
Mun kone tekee tasan samaa, paitsi mulla on iBook (G4, tiikeri,12", 512 eli ihan se peruspaketti). Nukahtaa, yleensä toi kuorsaava alalaidan valo on sammunut eli kone on ihan vaan torkahtanut pöydälle jäätyään - akkua on kyllä aina ollut riittämiin. Kerran tämä hyytyi heti käynnistykseen ja tänään teki sen viimeisen tempauksensa eli kuoli hetkellisesti aivan täysin mentyään lepotilaan, kuorsaava valokin sammui

Nauraisivatkohan ne minut ihan pihalle, jos vaatisin jonkinlaista takuuhuoltoa ongelmaani?
-
Meillä probleema hävisi sekä uudesta iBookista että tästä muutaman vuoden vanhasta PowerBookista, kun poistin käytöstä Backlight / MarineAquarium screen saver -kombon.
-
Viesti Kirjoittaja kerpo »
Tämäpä on hyvin yleinen vika (ainakin omalla kohdalla), iBookkini (G4 800, ikä 2v) kärsii myös tästä kuten siskoni iBook ja kolmen kaverini Powerbookit. Omalla kohdallani kuvaan on myös tullut täydellisiä kaatumisia, eli virrat napsahtaa kesken kaiken poikki ja käynnistettäessä (ja ei välttämättä starttaa ihan ekalla yrityksellä) kone on hukannut kellon ja päivämäärän (PMU resetoituu). Lisäksi herätessä näyttöön saattaa jäädä pikkuisia raitoja ja pikselivirheitä...Zorro kirjoitti:1. koneen mentyä nukkumaan se ei joskus herää muuten, kuin repimällä akun irti ja käynnistämällä sen alusta asti uudestaan. Joka kerta tätä ei tapahdu, mutta turhan usein, eli noin kerran tai kaksi päivässä = aivan liikaa.
Heräämättömistä koneista on paljon juttua Applen foorumeilla mutta enpä ole mitään parannusta sieltä löytänyt. Viimeisin käsitykseni on että kaikki tämä johtuu viallisesta logic boardista, eli jos mahdollista niin kone kannattaa kiikuttaa huoltoon...
-
Viesti Kirjoittaja kerpo »
...Mullakin kone käyttäytyi juuri kuvaamallasi tavalla. En vienyt huoltoon ja ongelmat ovat tänään paljon pahemmat. Kannattaa yrittää huoltokeikkaa vaikka epäilen että tuota kukaan tosissaan ottaa (ainakaan MacHuolto).inke kirjoitti:Heissan,
Mun kone tekee tasan samaa, paitsi mulla on iBook (G4, tiikeri,12", 512 eli ihan se peruspaketti). Nukahtaa, yleensä toi kuorsaava alalaidan valo on sammunut eli kone on ihan vaan torkahtanut pöydälle jäätyään - akkua on kyllä aina ollut riittämiin. Kerran tämä hyytyi heti käynnistykseen ja tänään teki sen viimeisen tempauksensa eli kuoli hetkellisesti aivan täysin mentyään lepotilaan, kuorsaava valokin sammui![]()
-
Kyllä tässä taas kävi niin, että akun tyhjennyttyä PowerBook ei suostunut heräämään: ei välilyöntinäppäimestä, ei virtapainikkeesta - ja tietysti taustalla oli auki GoLive ja tallentamattomia nettisivuja. Odottelin minuutin tai pari ja sen jälkeen uudestaan välilyöntinäppäintä (ilman tulosta) ja virtanäppäintä (jonka painalluksella kone heräsi ja saatoin jatkaa).
Tämä on toiminut mulla ennenkin, kun akku on ihan tyhjä: parin minuutin lataus ja sitten virtanapin painallus saa koneen hereille.
Tämä on toiminut mulla ennenkin, kun akku on ihan tyhjä: parin minuutin lataus ja sitten virtanapin painallus saa koneen hereille.
-
Jatketaanpa tätä jo hiipumaan päässyttä keskustelua... Ensinnäkin kiitos kaikille kommentoineille. - Virtanappulan pitkään painaminen on auttanut, eli kone sammuu eikä tarvi repiä akkua irti. Muuten sama jatkuu. Vastauksia lukiessani olen alkanut ihmetellä, että miten voi olla mahdollista että näin yleiseen (tällaisen käsityksen tästä ketjusta saa) ongelmaan ei ole olemassa selkeää lääkitystä? - Kokeilen siis vielä kerran, anybody, onko lääkettä?
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka