Miten tuoda vanhalla PC:llä tehdyt hakemistorakenteet Maciin
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
Miten tuoda vanhalla PC:llä tehdyt hakemistorakenteet Maciin
Viesti Kirjoittaja mattiham »
Pääsin vihdoinkin mac-käyttäjien joukkoon. Viime maanantaina saapui kauan odotettamani 20" iMac. Nyt haluaisin siirtää ulkoista kovalevyä käyttäen kaikki kuvani hakemistorakenteineen iPhotoon. Yritin sitä copy/pastella tai tuomalla kuvia kirjastoon, mutta hakemistopolkuja en saanut tuotua. Onx kellään mitään tipsiä, kuinka toimia?
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Sinun täytynee nyt luoda vain albumeja ja kansioita iPhotoon, johon sitten sijoittelet kuviasi.
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=76915
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=76915
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Sulla on nyt tietokone. Se on sitä varten, että tietää missä sun kuvas on. Ja iPhoto on sulla siksi, että voit muokata, ryhmitellä, lajitella, arvioida, hallinoida kuviasi.
Keskity kuvien käyttöön sen sijaan, että käyttäisit aikasi niiden sijoittamiseen oikeisiin kansioihin.
Keskity kuvien käyttöön sen sijaan, että käyttäisit aikasi niiden sijoittamiseen oikeisiin kansioihin.
-
-
Viesti Kirjoittaja titityyana »
Minäkin olin ennen (PC aikaan) kauhea järjestelemään tiedostoja. Koko hemmetinmoisen musiikkikirjastoni olin lajitellut kansioihin ja sama kuvien kanssa. Ja niitäkin on aikasen paljon.
Nykyään mua ei voisi vähempää kiinnostaa missä ne tiedostot koneella sijaitsee. Jos haluan jonkin tietyn kuvan, niin iPhoto vaan auki ja hakusanoilla ettii tai thumbnailien avulla oikeasta kansiosta. Ja jos mun pitää saada siitä tiedostosta kopio niin raahaan sen vaan hiirellä esim työpöydälle. Ja edelleenkään mua ei kiinnosta missä se alkuperäinen lymyää.
Sama iTunesin kanssa, hakusanoja käyttäen löytyy kappaleet ja mahdolliset kopipot saa ihan vaan vetämällä. Miksi sun pitäisi lajitella ne tiedostot kauheisiin määriin kansioita, kun et kuitenkaan niistä kansioista niitä käytä, vaan esim suoraan iPhoton kautta? Ja jos käytät niistä kansioista, niin en voi kuin vain kysyä, että miksi ihmeessä haluat tehdä asiat vaikeasti?
Nykyään mua ei voisi vähempää kiinnostaa missä ne tiedostot koneella sijaitsee. Jos haluan jonkin tietyn kuvan, niin iPhoto vaan auki ja hakusanoilla ettii tai thumbnailien avulla oikeasta kansiosta. Ja jos mun pitää saada siitä tiedostosta kopio niin raahaan sen vaan hiirellä esim työpöydälle. Ja edelleenkään mua ei kiinnosta missä se alkuperäinen lymyää.
Sama iTunesin kanssa, hakusanoja käyttäen löytyy kappaleet ja mahdolliset kopipot saa ihan vaan vetämällä. Miksi sun pitäisi lajitella ne tiedostot kauheisiin määriin kansioita, kun et kuitenkaan niistä kansioista niitä käytä, vaan esim suoraan iPhoton kautta? Ja jos käytät niistä kansioista, niin en voi kuin vain kysyä, että miksi ihmeessä haluat tehdä asiat vaikeasti?

-
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Nyt sinun pitää miettiä mitä jatkossa haluat tehdä pitkässä juoksussa. Hakemistorakenne on paikallaan jos editoit kuvia Photoshopilla, ja/tai PC:llä myös. Jos aiot jatkossa vain ja ainoastaan iPhotoa käyttää, voit unohtaa hakemistot. iPhoton kanssa on aika lailla naimisissa, siitä ei ole helppoa paluuta hakemistorakenteisiin. Toinen vaitoehto on säilyttää hakemistorakenteet ja tagittää kuvat standardienmukaisesti. Silloin niitä voi käsitellä myös PC:ssä. IPhotoa voi käyttää rinnalla esim kirjojen tulostukseen.
Itse säilytän hakemistorakenteet, editoin PS Elementsillä, tagitän Elementsillä myös. Tällöin myös Spotlight löytää aiheittain kuvia. Myöhemmin voi ottaa käyttöön arkistointiohjelman. IPhotarilla saatan tilata esim tulostuksia, eli siirrän sitten yksittäisiä kuvia sinne tilapäisesti.
Itse säilytän hakemistorakenteet, editoin PS Elementsillä, tagitän Elementsillä myös. Tällöin myös Spotlight löytää aiheittain kuvia. Myöhemmin voi ottaa käyttöön arkistointiohjelman. IPhotarilla saatan tilata esim tulostuksia, eli siirrän sitten yksittäisiä kuvia sinne tilapäisesti.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ymmärrän tuon PC:n, mutta miten tuo photari liittyy tähän? Eikö olisi helpointa vaan linkittää photari iPhoton muokkaajaksi ja sitten siirtää ainoastaan nuo muokatut kuvat johonkin kansiorakenteeseen.Lare kirjoitti:Nyt sinun pitää miettiä mitä jatkossa haluat tehdä pitkässä juoksussa. Hakemistorakenne on paikallaan jos editoit kuvia Photoshopilla, ja/tai PC:llä myös.
-
-
-
No, tällä hetkellä PC:ssä mielestäni tarvitsee hakemistorakenetta jos meinaa pysyä tilanteen herrana. Tilanne muuttuu kun sinnekin tulee kunnon Spotlight-vastine. Pointtini oli se että IPhotosta voi olla vaikea saada irti alkuperäiset ja muokatut tiedostot selkeästi, jos jostain syystä siihen tulee tarve/halu.
-
-
Joo, mutta onko hakemistorakenne enää tallella?AppleFarmer kirjoitti:Eikö niiden vetäminen albumista / kirjastosta vaikka työpöydälle ole tarpeeksi helppo tapa?Lare kirjoitti:IPhotosta voi olla vaikea saada irti alkuperäiset ja muokatut tiedostot selkeästi, jos jostain syystä siihen tulee tarve/halu.
Korjatkaa jos olen väärässä: Jostakin olen saanut päihini että iPhoton tapa tagittää kuvia on sellainen että se ei toimi Macin ulkopuolella. Totta vai tarua?
-
-
ID-tagit on ainakin minulla ollut ihan kuosissa, jos olen jotain näytteitä kavereille lähettänyt.Jamac kirjoitti:Mä kurkkaisin ihan itte kotikansion Music kansioon. Siellä on artistit albumeittain ja kappaleet biisin nimineen ja raidan numeroineen. Noista id (?) tageista en sitten tiedä.
-
Vastaan tuohon aiempaan viestiisi, jossa puhuit että pc-puolella tilanne helpottuu, kun tulee spotlightin korvaaja. Miten se vaikuttaa mihinkään? Eikai niitä tiedostoja silti ihan ilman kansiorakenteita kukaan lähde levyllee heittämään. C:n juureenko ne sitten pistettäisiinLare kirjoitti:Joo, mutta onko hakemistorakenne enää tallella?AppleFarmer kirjoitti:Eikö niiden vetäminen albumista / kirjastosta vaikka työpöydälle ole tarpeeksi helppo tapa?Lare kirjoitti:IPhotosta voi olla vaikea saada irti alkuperäiset ja muokatut tiedostot selkeästi, jos jostain syystä siihen tulee tarve/halu.
Korjatkaa jos olen väärässä: Jostakin olen saanut päihini että iPhoton tapa tagittää kuvia on sellainen että se ei toimi Macin ulkopuolella. Totta vai tarua?

Mutta sitten tähän viestiin. Nyt en ymmärrä miten hakemistorakenteen tulisi olla tallessa. Sinä saat a) joko mentyä iPhoto libraryyn ja kopioitua sieltä vaikka koko iPhoton kansiorakenteet jos siltä tuntuu tai b) teet vaikka työpöydälle kansion "kotipor..taat" ja sitten drag'n'droppaat kaikki asiaankuuluvat kuvat siihen kansioon. Ei ole vaikeaa.
-
No siinä mielessä hieman helpottuu kun haut toimii niin hakemistorakenne ei ole niin oleellinen. Edelleen aion käyttää rakenteita, mutta ongelmia ovat tiedostot jotka kuuluvat loogisesti 2-3:een paikkaan. Jos unohdetaan kuvat, niin esim sulla voi ollaTheKraken kirjoitti: Vastaan tuohon aiempaan viestiisi, jossa puhuit että pc-puolella tilanne helpottuu, kun tulee spotlightin korvaaja. Miten se vaikuttaa mihinkään? Eikai niitä tiedostoja silti ihan ilman kansiorakenteita kukaan lähde levyllee heittämään. C:n juureenko ne sitten pistettäisiin
- hakemistoja per asiakas, vaikka X, Y, Z. ...
- hakemistoja per asia, vaikka Autot, Veneet, ...
Nyt sitten kun Asiakkaan Y Vene on mielenkiintoinen, niin se on hakemistorakenneasrkistoinnilla hankalaa. Kun haku toimii, laitat toiseen. Harva jaksaa kaikkeen tehdä aliaksia ja päivitellä niitä...
17 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka