Noniin, on tämmöinen tusinasoitin, joka näkyy USB-väylään kytkettynä kovalevynä. Soitti ihan kiltisti biisejä mitä kopioin sinne. Nyt se ei anna mun poistaa tiedostoja. Finderissä kun katson, niin mulla on vain lukuoikeus. Terminaali näyttää, että mulla on kaikki oikeudet niin levyyn kuin siinä oleviin biiseihinkin. Silti terminaalikaan ei anna mun poistaa tiedostoja, vaan väittää, että se on read only. Täydellisenä Unix-novisiina uskon, että teen nyt jotain väärin. Ottakaa ite selvää:
a***-***-***-***:~ Julle$ cd ../../Volumes/PASKA\ 128/ && ls -l
total 237968
-rwxrwxrwx 1 Julle Julle 12995290 Aug 12 20:26 01 More Than A Life Away (Original Mix).mp3
-rwxrwxrwx 1 Julle Julle 13780992 Jun 7 13:54 Come Around Again (DJ Danjo & Rob Styles Remix).mp3
-rwxrwxrwx 1 Julle Julle 81276635 Jun 27 06:17 Live At ID&T Radio 06-15-2001.mp3
-rwxrwxrwx 1 Julle Julle 13783168 Apr 15 13:56 Point Zero 2004 (Agnelli & Nelson Remix).mp3
a***-***-***-***:/Volumes/PASKA 128 Julle$ rm *
override rwxrwxrwx Julle/Julle for 01 More Than A Life Away (Original Mix).mp3? y
rm: 01 More Than A Life Away (Original Mix).mp3: Read-only file system
override rwxrwxrwx Julle/Julle for Come Around Again (DJ Danjo & Rob Styles Remix).mp3? y
rm: Come Around Again (DJ Danjo & Rob Styles Remix).mp3: Read-only file system
jne jne..
Löytyykö jostain vehkeen kyljestä semmosta vipua, jonka toiseen asentoon vääntämällä tulee kopiosuojaus käyttöön? Ainakin joissain USB-muisteissa on tuollainen ominaisuus.
Onko soitin formatoitu jossain windows koneessa? Tai jokatapauksessa voisi käydä katsomassa disk utilityllä (mikä tuo onkaan suomeksi, olikohan levytyökalu), mitä se ilmoittaa format kohdassa levyn formaatiksi.
Ongelma ei ole tiedostojen oikeuksissa vaan siinä että jostain syystä tuo soitin on mountattu read-only tilassa. Syytä onkin sitten vaikeampi sanoa, ellei soittimessa tosiaan ole mitään write-protection kytkintä. Terminaalista voisi kokeilla yrittää uudelleenmountia read-write modessa jos soittimen käyttämä tiedostojärjestelmä olisi tiedossa.