moi! olen pulassa. pelkään pahinta. latasin epähuomiossa työpöydälleni n.3000 kuvaa (aivan, kuinka kukaan pystyy moiseen idiotismiin) ja tukin koko koneen. Mitä tehdä? koneessani toimii netti, mutta mikään muu ei. uudelleen käynnistys ei luonnollisestikaan auttanut. työpöydälläni on nyt kasa kuvia, joista osa on kuvakkeina näkyvissä. sitten kone itse avasi pöydälle finderin ja photos-kansion, joihin se ei kuitenkaan vastaanota mitään käskyjä. en pysty tekemään kuville mitään ja kone käy hitaalla. nuoli on sateenkaaripallero ja kone imac g4 ja käyttis os x.
olisikohan kenelläkään mitää neuvoja vai oliko tämä nyt tässä
Eli siis mikään muu ohjelma ei käynnisty, paitsi Safari? Johan on outoa. Kyllä tämä tästä lutviintuu.
Voiko ne työpöydän kuvat ihan suosiolla poistaa, vai onko ne tärkeitäkin?
Pystytkös avaamaan järjestelmäasetukset ja luomaan koneelle uuden käyttäjän? Sillä tuo korjaantuisi. Sitten voisit vain siirtää vanhat tiedot sille uudelle käyttäjälle ja sitten tuhota vanha käyttäjätunnus.
Toki jos pääte käynnistyy, niin sillä tuon pöydän saa tyhjäksi myös kätevästi.
sain luotua uuden käyttäjän. miten mä kopioinkaan kaikki jumittajan profiilin tiedot sinne? työpöydällä olevat kuvat saa mun puolesta tuhoutua, jos vain rakas koneeni soisi onnen käyttää häntä normaalisti. en tosin pääse mistään vaihtamaan käyttäjää, siis että voisin startata uudelleen toisella profiililla, kun finderin ylävalikko ei toimi.
nolo kirjoitti:sain luotua uuden käyttäjän. miten mä kopioinkaan kaikki jumittajan profiilin tiedot sinne? työpöydällä olevat kuvat saa mun puolesta tuhoutua, jos vain rakas koneeni soisi onnen käyttää häntä normaalisti. en tosin pääse mistään vaihtamaan käyttäjää, siis että voisin startata uudelleen toisella profiililla, kun finderin ylävalikko ei toimi.
No kopsaamalla nyt ensihätään kaiken sen käyttäjän kotikansiosta, paitsi tuon desktop-kansion.
Toki voit yrittää tuolla käyttäjällä nyt poistaa ne toisen käyttäjän tiedostot sen /desktop/ kansiosta, tällöin voisit vielä palauttaa sen aiemman käyttäjän toimintakuntoon.
Katselin viime viikolla konetta, jonka työpöydällä oli noin 600 sekalaista tiedostoa. Kaikki ohjelmat tahmasivat käynnistyksessä siten, että aikaa kului minuutteja minkä tahansa ohjelman käynnistyksessä.
Kokeilin Desktop-kansion uudelleen nimeämistä, jolloin tiedostot eivät olleet enää työpöydällä. Tällöin kaikki ohjelmat käynnistyivät parin pomppauksen aikana. Kun vanha Desktop palautettiin käyttöön, niin kone hidastui entiselleen.
Mitä tästä opimme. Jos työpöydällä on suuri määrä tiedostoja, niin kone hidastuu merkittävästi. Varsinkin jos tiedostoilla on kustom-ikonit. Onneksi hoitokeino on helppo. Tiedostot pois työpöydältä (vaikka toiseen kansioon), niin kone on ennallaan.
tkt kirjoitti:Katselin viime viikolla konetta, jonka työpöydällä oli noin 600 sekalaista tiedostoa. Kaikki ohjelmat tahmasivat käynnistyksessä siten, että aikaa kului minuutteja minkä tahansa ohjelman käynnistyksessä.
Kokeilin Desktop-kansion uudelleen nimeämistä, jolloin tiedostot eivät olleet enää työpöydällä. Tällöin kaikki ohjelmat käynnistyivät parin pomppauksen aikana. Kun vanha Desktop palautettiin käyttöön, niin kone hidastui entiselleen.
Mitä tästä opimme. Jos työpöydällä on suuri määrä tiedostoja, niin kone hidastuu merkittävästi. Varsinkin jos tiedostoilla on kustom-ikonit. Onneksi hoitokeino on helppo. Tiedostot pois työpöydältä (vaikka toiseen kansioon), niin kone on ennallaan.
--Ari
Kiitos, asuinpaikkatoveri. Tämä pannaan heti testiin!