Windowsia useammin kaatuileva OS X
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
19 viestiä
• Sivu 1/1
-
Windowsia useammin kaatuileva OS X
Viesti Kirjoittaja Zeroness »
Parisen kuukautta sitten siirryin mac käyttäjäksi. Olen käyttänyt macia ja OS X:ää aikaisemminkin, muun muassa koulussani (opiskelen graafista viestintää AMK:ssa). Kuitenkin käyttöni on ollut aika lyhytaikaista, eli esim. koulupäivän kestoista. Koneen pitkäaikaisessa käytössä ilmenevistä ongelmista minulla ei siis ollut mitään tietoa, ennen kuin lopulta oman Mac Minin hankin.
Kerrottakoon näin alkuun vielä koneeni tekniset tiedot. Kyseessä on siis tämä 1.83 Ghz Mac Mini Intel Core Duolla, 1Gb muistilla. Lisäksi koneeseen on kytketty firewireen 250 gigatavun levy (FAT32) johon kopioin tiedostot aiemmalta Windows koneeltani, ennen kuin myin sen pois. Hiiri ja näppis ovat langattomia bluetooth malleja, molemmat Applen valmistamia.
Nyt itse ongelmaan. Minulle kovasti hehkuteltiin etukäteen, kuinka OS X ei hidastu käytössä ajan myötä kuten Windows. Eli ohjelmien asentelu ei lisää kuormaa ja aiheuta hidastumista (esim. dll-kirjastoja ei ole). Tämä on osoittautunut ainakin omassa käytössäni paikkansapitämättömäksi. Ensimmäisen kuukauden ajan, jolloin koneessani ei ollut vielä useita ohjelmia, kaatuiluja ei esiintynyt lainkaan. Kaikki ohjelmat toimivat muutenkin sulavammin eikä koneen ympärivuorokautinen päällä pitäminen haitannut. Nyt kun kaksi kuukautta on takana, tilanne on aivan toinen. Kerran tai pari viikossa OS X päätyy jotain kauta sellaiseen tilaan, että se on käynnistettävä uudelleen. Yleensä tuo ei onnistu valikon kautta nätisti. OS X siis jää jumiin jossain vaiheessa rebootin aikana ja lopulta vaihtoehdoksi jää virtanappulan painaminen.
Kerron kaksi esimerkkiä tältä viikolta. Ensimmäinen tapahtui parisen päivää sitten, toinen tänä aamuna.
1. Useita ohjelmia pyörii koneella kuten yleensä (Firefox, Thunderbird, Colloquy, Transmission, Skype, Itunes). Haluan käynnistää Frontrown. Valikon saan esiin, mutta mitään ei tapahdu valitessani Frontrown. Yritän useita kertoja, kunnes menen katsomaan järjestelmänvalvontaan mistä kiikastaa. Tapan Frontrown pari kertaa, mutta se auta asiaa. Sitten löydän listasta sovelluksen nimeltä "loginwindow" jonka perässä lukee punaisella "ei vastaa". Päätän sulkea kyseisen sovelluksen, jos se vaikka auttaisi. Saman tien OS X loikkaa suoraan alkuun, sisäänkirjautumisvalikkoon. No, ihmeissäni klikkaan käyttäjätunnustani kirjautuakseni uudelleen. Ilmestyy rantapallo, joka pyörii iloisesti noin 5 minuuttia, eikä mitään tapahdu. Päätän sammuttaa virran väkisin virtanapista. Tämä kerta kieltämättä oli oma vikani sikäli, kun en tiennyt mitä virkaa tämä loginwindow toimittaa. Kuitenkin tyypillistä on, että jokin pieni asia alkaa ensin mättämään kuten Frontrow ja asiaa selvittäessäni lopulta kosahtaa koko OS X.
2. Kone on ollut yön päällä kuten yleensä. Myös Windows 2000 koneeni oli aikoinaan useita viikkoja päällä putkeen ilman ongelmia. Mac ei enää suoriudu yhtä hyvin. Aamulla aukaisen Thunderbirdin. Ikoni pomppii tovin dockissa, kunnes yhtäkkiä katoaa. Yritän käynnistää Thunderbirdin uudelleen. Mitään ei tapahdu. Tarkistan Macin oman sisäisen kiintolevyn tilan ja huomaan, että tyhjää tilaa on enää noin giga jäljellä. Siirrän turhia tiedostoja roskakoriin ja tyhjennän sen. Roskakorin tyhjentämistä ilmenevä ikkuna polkee tyhjää. Poistettavien tiedostojen lukumääräksi se ilmoittaa 0. Yritän sulkea roskakorin tyhjennysikkunaa x-nappulasta. Mitään ei tapahdu. Päätän käynnistää koneen uudelleen. Suljen kaikki ohjelmat ja valitsen omenavalikosta "käynnistä uudestaan". Tulee ilmoitus, ettei voi käynnistyä uudelleen koska Finderilla on toimintoja kesken. Roskakori edelleen polkee tyhjää. Painan esc+omppu+alt ja pakotan Finderin käynnistymään uudestaan. Dock, työpöydän kuvakkeet yms. katoavat ja jään tuijottamaan pelkkää taustakuvaa. Hiiren kursori on näkyvilllä ja voin sitä liikuttaa. Mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä. Näppäinoikotiet eivät toimi. Sammutan taas virran.
Kuten täälläkin on usein neuvottu, olen luonut toisen käyttäjän ja kokeillut sillä. En tosin monta päivää peräkkäin, mutta ilman kaatuiluja olen sillä selvinnyt. Ohjelmat noin yleensäkin tuntuvat toimivan sutjakammin. Siksi ihmettelenkin, mitä sellaista olen tehnyt omalla, alkuperäisellä käyttäjätunnuksella joka aiheuttaa tällaista kaatuilua? Eräässä vaiheessa asentelin paljon erilaisia, yleensä pieniä OpenSource ohjelmia, jotka lopulta poistin kun en niitä hyödyllisiksi havainnut. Voiko niistä silti jäädä jäljelle jotain, mikä aiheuttaa edelleen ongelmia?
Toinen seikka mikä saa koneen usein kaatumaan on iMovie. Sitä käyttäessä koneen kaatumisherkkyys moninkertaistuu, eikä siis pelkästään itse iMovie vaan lopulta koko OS X. Tässä mielessä olen hieman pettynyt maciin, sillä kuvittelin tosiaan että vain itse ohjelmat kaatuilevat, mutta käyttöjärjestelmä pysyy vakaana. Näin ei minun tapauksessani ole ollut.
Vai onko minulla vain huono tuuri? Mitä neuvoksi?
0
Kerrottakoon näin alkuun vielä koneeni tekniset tiedot. Kyseessä on siis tämä 1.83 Ghz Mac Mini Intel Core Duolla, 1Gb muistilla. Lisäksi koneeseen on kytketty firewireen 250 gigatavun levy (FAT32) johon kopioin tiedostot aiemmalta Windows koneeltani, ennen kuin myin sen pois. Hiiri ja näppis ovat langattomia bluetooth malleja, molemmat Applen valmistamia.
Nyt itse ongelmaan. Minulle kovasti hehkuteltiin etukäteen, kuinka OS X ei hidastu käytössä ajan myötä kuten Windows. Eli ohjelmien asentelu ei lisää kuormaa ja aiheuta hidastumista (esim. dll-kirjastoja ei ole). Tämä on osoittautunut ainakin omassa käytössäni paikkansapitämättömäksi. Ensimmäisen kuukauden ajan, jolloin koneessani ei ollut vielä useita ohjelmia, kaatuiluja ei esiintynyt lainkaan. Kaikki ohjelmat toimivat muutenkin sulavammin eikä koneen ympärivuorokautinen päällä pitäminen haitannut. Nyt kun kaksi kuukautta on takana, tilanne on aivan toinen. Kerran tai pari viikossa OS X päätyy jotain kauta sellaiseen tilaan, että se on käynnistettävä uudelleen. Yleensä tuo ei onnistu valikon kautta nätisti. OS X siis jää jumiin jossain vaiheessa rebootin aikana ja lopulta vaihtoehdoksi jää virtanappulan painaminen.
Kerron kaksi esimerkkiä tältä viikolta. Ensimmäinen tapahtui parisen päivää sitten, toinen tänä aamuna.
1. Useita ohjelmia pyörii koneella kuten yleensä (Firefox, Thunderbird, Colloquy, Transmission, Skype, Itunes). Haluan käynnistää Frontrown. Valikon saan esiin, mutta mitään ei tapahdu valitessani Frontrown. Yritän useita kertoja, kunnes menen katsomaan järjestelmänvalvontaan mistä kiikastaa. Tapan Frontrown pari kertaa, mutta se auta asiaa. Sitten löydän listasta sovelluksen nimeltä "loginwindow" jonka perässä lukee punaisella "ei vastaa". Päätän sulkea kyseisen sovelluksen, jos se vaikka auttaisi. Saman tien OS X loikkaa suoraan alkuun, sisäänkirjautumisvalikkoon. No, ihmeissäni klikkaan käyttäjätunnustani kirjautuakseni uudelleen. Ilmestyy rantapallo, joka pyörii iloisesti noin 5 minuuttia, eikä mitään tapahdu. Päätän sammuttaa virran väkisin virtanapista. Tämä kerta kieltämättä oli oma vikani sikäli, kun en tiennyt mitä virkaa tämä loginwindow toimittaa. Kuitenkin tyypillistä on, että jokin pieni asia alkaa ensin mättämään kuten Frontrow ja asiaa selvittäessäni lopulta kosahtaa koko OS X.
2. Kone on ollut yön päällä kuten yleensä. Myös Windows 2000 koneeni oli aikoinaan useita viikkoja päällä putkeen ilman ongelmia. Mac ei enää suoriudu yhtä hyvin. Aamulla aukaisen Thunderbirdin. Ikoni pomppii tovin dockissa, kunnes yhtäkkiä katoaa. Yritän käynnistää Thunderbirdin uudelleen. Mitään ei tapahdu. Tarkistan Macin oman sisäisen kiintolevyn tilan ja huomaan, että tyhjää tilaa on enää noin giga jäljellä. Siirrän turhia tiedostoja roskakoriin ja tyhjennän sen. Roskakorin tyhjentämistä ilmenevä ikkuna polkee tyhjää. Poistettavien tiedostojen lukumääräksi se ilmoittaa 0. Yritän sulkea roskakorin tyhjennysikkunaa x-nappulasta. Mitään ei tapahdu. Päätän käynnistää koneen uudelleen. Suljen kaikki ohjelmat ja valitsen omenavalikosta "käynnistä uudestaan". Tulee ilmoitus, ettei voi käynnistyä uudelleen koska Finderilla on toimintoja kesken. Roskakori edelleen polkee tyhjää. Painan esc+omppu+alt ja pakotan Finderin käynnistymään uudestaan. Dock, työpöydän kuvakkeet yms. katoavat ja jään tuijottamaan pelkkää taustakuvaa. Hiiren kursori on näkyvilllä ja voin sitä liikuttaa. Mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä. Näppäinoikotiet eivät toimi. Sammutan taas virran.
Kuten täälläkin on usein neuvottu, olen luonut toisen käyttäjän ja kokeillut sillä. En tosin monta päivää peräkkäin, mutta ilman kaatuiluja olen sillä selvinnyt. Ohjelmat noin yleensäkin tuntuvat toimivan sutjakammin. Siksi ihmettelenkin, mitä sellaista olen tehnyt omalla, alkuperäisellä käyttäjätunnuksella joka aiheuttaa tällaista kaatuilua? Eräässä vaiheessa asentelin paljon erilaisia, yleensä pieniä OpenSource ohjelmia, jotka lopulta poistin kun en niitä hyödyllisiksi havainnut. Voiko niistä silti jäädä jäljelle jotain, mikä aiheuttaa edelleen ongelmia?
Toinen seikka mikä saa koneen usein kaatumaan on iMovie. Sitä käyttäessä koneen kaatumisherkkyys moninkertaistuu, eikä siis pelkästään itse iMovie vaan lopulta koko OS X. Tässä mielessä olen hieman pettynyt maciin, sillä kuvittelin tosiaan että vain itse ohjelmat kaatuilevat, mutta käyttöjärjestelmä pysyy vakaana. Näin ei minun tapauksessani ole ollut.
Vai onko minulla vain huono tuuri? Mitä neuvoksi?
0
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Se loginwindow näyttää käyttäjät jotka on koneella. Prosessin ownerista aina näkee kuka se on. Sen ku tappaa, käyttäjä menee pihalle.
Muuten kyllä vaikuttaa siltä, että joku vika on päällä. Onks tullut kernel paniikkia vai vaan jumiutumista. Jos vaan jumiutumista, niin sitten se luultavimmin on joku softa tai ajuri. Virtue desktopin uusin beta versio esim. aiheuttaa omituisia asioita. Consolen logeista vois yrittää kattoa, mitä on tapahtunut ennen jumia.
Hardware testin vois kans käyttisrompulta varmuuden vuoksi ajaa.
Muuten kyllä vaikuttaa siltä, että joku vika on päällä. Onks tullut kernel paniikkia vai vaan jumiutumista. Jos vaan jumiutumista, niin sitten se luultavimmin on joku softa tai ajuri. Virtue desktopin uusin beta versio esim. aiheuttaa omituisia asioita. Consolen logeista vois yrittää kattoa, mitä on tapahtunut ennen jumia.
Hardware testin vois kans käyttisrompulta varmuuden vuoksi ajaa.
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Tämmöisiä vuodatuksia lukemalla ei voi kyllä kuin ihmetellä mitä immeiset oikein koneelleen tekevät, kun sen tuommoiseen kuntoon saavat! ![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
No, mutta asiaan. Oletko korjannut kertaakaan oikeuksia Levytyökalulla? Entäpä ajellut huoltoskriptejä (tosin niiden pitäisi kyllä ajaa itse itsensä jos koneesi kerran on öisinkin päällä)? Ovatko muistit alkuperäiset vai jälkeenpäin asennetut, huono muisti nimittäin saattaisi selittää tuota epävakautta?
Lopuksi vielä muutama rohkaisun sana. Itselläni on nyt ollut mac noin vuoden päivät, ja vaikka ohjelmia on asenneltu ja poisteltu TODELLA suuri joukko niin minkäänlaisia ongelmia/ohjelmien asentelusta aiheutuvaa hidastumista ei ole ollut havaittavissa. Oma koneeni on tosin PPC-rautaa, joka vaikuttaa olevan ongelmattomampaa kuin tämä uusi Intel-rauta..
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
No, mutta asiaan. Oletko korjannut kertaakaan oikeuksia Levytyökalulla? Entäpä ajellut huoltoskriptejä (tosin niiden pitäisi kyllä ajaa itse itsensä jos koneesi kerran on öisinkin päällä)? Ovatko muistit alkuperäiset vai jälkeenpäin asennetut, huono muisti nimittäin saattaisi selittää tuota epävakautta?
Lopuksi vielä muutama rohkaisun sana. Itselläni on nyt ollut mac noin vuoden päivät, ja vaikka ohjelmia on asenneltu ja poisteltu TODELLA suuri joukko niin minkäänlaisia ongelmia/ohjelmien asentelusta aiheutuvaa hidastumista ei ole ollut havaittavissa. Oma koneeni on tosin PPC-rautaa, joka vaikuttaa olevan ongelmattomampaa kuin tämä uusi Intel-rauta..
iMac 27" 2,66 GHz i5 | 8 GB | 1 TB | 10.11.0
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Tämä kuulostaa kovin mahdolliselta, kun noita ongelmia näyttää tulevat tunnettujen muistirohmujen iMovien ja Thunderbirdin kanssa.darthmother kirjoitti:Olisi suotavaa jättää kyllä enemmän vapaata tilaa kovalevylle noin 10% on kai suositus. Mun mielestä tämä vaikuttanee nyt siltä että, VM.llä (viruaalimuisti) ei ole tarpeeksi tilaa tehdä fileitään= hidastumista, tahmaamista.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Noin yleisenä, pitkäaikaisena kokemuksena: OS X ei todellakaan hidastu, vaikka ohjelmia asennettaisiin kuinka paljon tahansa.
Jos se kuitenkin hidastuu, jossakin on vikaa. Ei siis ole normaalia kuten Windowsissa.
Mieleen tulevia syitä, joista osa täälläkin on esitetty:
1) Rautavika
2) Liian vähän vapaata kovalevytilaa (Tosin OS X toimii ja on käytettävissä, toisin kuin Windows, jopa ilman kovalevytilaa)
3) Tiedostot jostakin syystä epätavallisen pirstoutuneet
4) Levyn kirjanpidossa häikkää
5) Oikeuksissa häikkää
6) Asennettu jokin ohjelma joka haukkaa koko ajan resursseja taustalla
7) Jokin ohjelma on ollut päällä pitkään ja alkanut omia aikojaan kaapata kohtuuttomasti resursseja, esim. Safari tekee lopulta takuuvarmasti näin ainakin Inteleissä.
Jos se kuitenkin hidastuu, jossakin on vikaa. Ei siis ole normaalia kuten Windowsissa.
Mieleen tulevia syitä, joista osa täälläkin on esitetty:
1) Rautavika
2) Liian vähän vapaata kovalevytilaa (Tosin OS X toimii ja on käytettävissä, toisin kuin Windows, jopa ilman kovalevytilaa)
3) Tiedostot jostakin syystä epätavallisen pirstoutuneet
4) Levyn kirjanpidossa häikkää
5) Oikeuksissa häikkää
6) Asennettu jokin ohjelma joka haukkaa koko ajan resursseja taustalla
7) Jokin ohjelma on ollut päällä pitkään ja alkanut omia aikojaan kaapata kohtuuttomasti resursseja, esim. Safari tekee lopulta takuuvarmasti näin ainakin Inteleissä.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Höpö höpö! Tuohan hipoo jo trollaamista...Macpoika kirjoitti:Olen kuullut, että suurin osa Mac-käyttäjien ongelmista johtuu siitä, että käyttäjä latailee kolmannen osapuolen ohjelmia koneelleen.

Tuolla perusteella mua olisi jo kauan vaivanneet kaikki mahdolliset ongelmat, on meinaan niin simona tullut tehtyä kaiken maailman asennuksia tuhansittain, vaan eipä vain ole. Kovalevylle asennetuilla vaan ei käynnistetyillä ohjelmilla ei ole OS X:n toiminnan kannalta merkitystä, ellei ohjelma ole ronkkinut systeemiä reippaanpuoleisesti. Sitäkään ei pahemmin tehdä käyttäjän tietämättä. Käynnissä olevat ohjelmatkaan eivät juuri koskaan häiritse toisiaan, kun taas Winukassa jokin ohjelma voi lamauttaa toisen kokonaan (kuten Alcohol 120% salvaa MacDriven).
Tällä saa raivattua levytilaa enemmän tai (yleensä) vähemmän, muuta hyötyä siitä ei juuri ole.Macpoika kirjoitti:Kannattaa ohjelman poistamisen jälkeen etsiä Spotlightilla kaikki asetustiedostot ym. kyseisestä ohjelmasta ja poistaa ne.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tämä on kyllä nyt niin pielessä oleva kommentti, että deletenappi kutsuu. Viesti siis poistettu. Joskus oli joku p2p ohjelma mikä sotki koneen (kovalevyn) totaalisesti, mutta se on yksittäistapaus ohjelmana.Macpoika kirjoitti:Olen kuullut, että suurin osa Mac-käyttäjien ongelmista johtuu siitä, että käyttäjä latailee kolmannen osapuolen ohjelmia koneelleen. Kannattaa ohjelman poistamisen jälkeen etsiä Spotlightilla kaikki asetustiedostot ym. kyseisestä ohjelmasta ja poistaa ne.
Simppa: Aloittamasi kritiikki on siirretty omaksi ketjuksi Foorumin ylläpito -alueelle, ettei menisi pelkäksi aiheenvierestä puhumiseksi.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
En tosiaankaan tarkoittanut, että jos lataat jotain, niin heti menee kone sekasin.
Jossain vain on niin mainittu, että suurin osa ongelmista… blah blah…
Eihän Mac-käyttäjillä ole paljoa ongelmia, mutta kun ilmenee, se harvemmin johtuu Mac OS X:stä ja Applen ohjelmistoista, vaan todennäköisemmin syynä on jokin, joka ei ole osa systeemiä. Huom. puhun/kirjoitan softa-ongelmista.
Yksi helppo tapa on sotkea systeemi on ladata kaikenlaista tilpehööriä koneelle, jotta voisi muokata X:n ulkoasua (esim. lataa kauhean määrän jotain skinejä ja ikonipaketteja ym.).
Onhan se ihan ok mielestäni ladata ohjelmia, jotka eivät muuttele systeemiä (esim. Firefox).
Jossain vain on niin mainittu, että suurin osa ongelmista… blah blah…
Eihän Mac-käyttäjillä ole paljoa ongelmia, mutta kun ilmenee, se harvemmin johtuu Mac OS X:stä ja Applen ohjelmistoista, vaan todennäköisemmin syynä on jokin, joka ei ole osa systeemiä. Huom. puhun/kirjoitan softa-ongelmista.
Yksi helppo tapa on sotkea systeemi on ladata kaikenlaista tilpehööriä koneelle, jotta voisi muokata X:n ulkoasua (esim. lataa kauhean määrän jotain skinejä ja ikonipaketteja ym.).
Onhan se ihan ok mielestäni ladata ohjelmia, jotka eivät muuttele systeemiä (esim. Firefox).
"meidän nuorisoliigalainen Macpoika, taituri monessa Mac-meiningissä!" — amanita
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jaa. Wintukassa ainakin tuli siniruutu viallisilla muisteilla, ja vikkelään. Veikkaisin Macissäkin pikaista kaatumista jos muisti krakaa.? Viive ei oikein mielestäni sovi RAM-ongelmien kuvaukseen.mrdc76 kirjoitti:Oireista tulee mieleen, että ovatkohan koneen muistipalikat ehjät?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kyllä ne kuulemma saattaa tuommoistakin aiheutella. Toinen hyvä veikkaus voisi olla hajoamispisteessä oleva kovalevy tai joku fyysinen vika emolevyllä.Lare kirjoitti:Jaa. Wintukassa ainakin tuli siniruutu viallisilla muisteilla, ja vikkelään. Veikkaisin Macissäkin pikaista kaatumista jos muisti krakaa.? Viive ei oikein mielestäni sovi RAM-ongelmien kuvaukseen.mrdc76 kirjoitti:Oireista tulee mieleen, että ovatkohan koneen muistipalikat ehjät?
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Jatketaan vinkkien arvuuttelua. Itselläni alkoi useampikin ohjelma oikutella, kun koneessani oli (pitkään menestyksellä) ivx3 -video-koodekki. Ongelmat alkoivat iTunesin päivittyessä versioon 7. Musavideoiden katselu ei onnistunut enää iTunessista, samoin koodekki aiheutti epäyhteensopivuutta Flashin kanssa. Sen sijaan koodekki toimi moitteetta Quicktimesta. Että sellaista. Kyllä oli tympeää etsiä yksi ilta vikaa, kun huomasin että muilla tunnuksilla samaa video-ongelmaa ei ollut, kun ei ollut koodekkiakaan asennettuna.
---
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Zeroness »
No ei sentään.Repe Ruutikallo kirjoitti:Hmm. Zeroness avasi ketjun kaksi viikkoa sitten ja vetäytyi sen jälkeen hiljaisuuteen, vaikka monet ovat miettineet asiaa.
Trolli? [:/]
Kiitos kaikille neuvoista. Kokeilin levynkorjaustyökalua ja se auttoi. Käyttöoikeuksissakin oli jotain häikkää, jonka se kuitenkin korjasi. Tämä kuitenkin auttoi vain tilapäisesti, myöhemmin (ehkä viikko pari) alkoi taas kaatuilu. Tällä kertaa ei tarvitse edes käyttää iMovieta, riittää kunhan kone on päällä noin 2-5 päivää putkeen. Tuolloin yleensä jossain vaiheessa järjestelmänvalvonta (jota pidän aina päällä) näyttää, ettei loginwindow vastaa. Se tarkoittaa sitä, että konetta ei saa sammettua tai käynnistettyä "kauniisti" valikoiden kautta. Ainoa konsti on siis sammuttaa virta manuaalisesti. Muutkin ohjelmat alkavat tämän loginwindow:n kaaduttua käyttäytyä vähitellen yhä epävarmemmin. Äsken mm. käyttämäni FTP-client Cyberduck kaatui.
Viimeksi koneeni taisi bootata oikeaoppisesti, kun asensin Applen tuoreimmat tietoturva yms. päivitykset. Kerran jopa oikean yläkulman kello kaatui (luulin että se on mahdollista vain Windowsissa). Kun siirsin kursorin sen päälle, siinä pyöri vain rantapallo. Sammutettuani sen järjestelmänvalvonnan kautta, se ei kuitenkaan käynnistynyt uudelleen vaan sain olla ilman kelloa, äänenvoimakkuuden säätöä yms. painikkeita. Ohjelmien kuten Skypen kuvakkeet jäivät vielä näkyviin.
Myös Firefox käyttäytyy vähän hankalasti. Eroa ei ole 1.5 ja 2.0 versioiden välillä, kummatkin alkavat jossain vaiheessa muuttua hirmuisiksi tehosyöpöiksi oltuaan pitkään päällä. Minulla on siinä auki useita tabeja kerralla, mutta toisaalta Windows 2000 ei ollut aikoinaan asiasta moksiskaan. Ongelma ilmenee niin, että Firefox tahmaa hirveästi ja järjestelmänvalvonnan prosessoriaktiivisuus on tapissa. Tarkempi tarkastelu näyttää, että Firefox vie resursseista 99%. Asiaan auttaa yksinkertaisesti ohjelman tappaminen ja uudelleen käynnistäminen. Onneksi Firefox muistaa auki olleet tabit käynnistettäessä.
Firefoxia pahempi on VLC player. Pari kertaa sen kaatumisen jälkeen koko OS X on muuttunut epävaakaksi (esim. juuri loginwindow lakannut vastaamasta). Tiedostokohtaista tämä kaatuilu ei ole ollut. Jos se on siis tapahtunut jotain tiettyä tiedostoa käsitellessä, se ei ole toistunut myöhemmin. Joskus VLC player kaatuu ihan itsekseen, vaikken edes tekisi sillä yhtään mitään. Tuolloin kuitenkin itse OS X on pysynyt vakaana.
Vaikka oikein toimiessaan tämä Mac Mini on todella mainio, enkä vaihtaisi takaisin Windows maailmaan, tuntuu kummalliselta etten kykene vastaavaan uptimeen kuin mitä vanhalla puuceelläni Windows 2000:lla. Tuo vanha, pois myyty rakkine kun toimi helposti ainakin kuukauden päällä yhtä soittoa. Macilla ollaan vielä vähintään viikon päässä tuosta. Tarvitseeko Mac siis unta, vai missä vika?
Vielä cachesta: 80gigan kovalevystä vapaana on yleensä 5-10 gigaa. Vain kerran OS X on alkanut varoitella liian vähäisestä levytilasta (johtui iMovieen siirretystä videoclipistä joka söi roimasi levytilaa).
Listaan vielä ohjelmat jotka minulla on nyt käynnissä ja joita yleensä käytän kun kone on ympärivuorokautisesti auki.
Thunderbrd
Colloquy
Firefox
iTunes
Transmission
Smultron
Cyberduck
Joskus noiden lisäksi myös VLC player, iPhoto, GIMPshop ja Neo-office. Kolme jälkimmäistä ei kuitenkaan yleensä yhtäaikaa, sillä syövät kuitenkin kiitettävän määrän muistia, jota tässä koneessa on tosiaan 1giga.
Olen miettinyt sellaista, jos tuhoaisin tämän käyttäjän täysin ja loisin täysin uuden samoilla oikeuksilla. Vielä en kuitenkaan ole viitsinyt sellaiseen ryhtyä. Ehdotuksia?
0
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Jotain on nyt selvästi vialla. Uuden käyttäjätilin luominen on mahdollinen testi. Shift-pohjassa turvabuuttaaminen auttaa joskus mystisiin ongelmiin. Lisää Safe Bootista linkissä:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107392
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107392
-
19 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka