Ensimmäinen Mac - tyhmien ongelmien välttäminen
-
Ensimmäinen Mac - tyhmien ongelmien välttäminen
Viesti Kirjoittaja Karlos »
Käyttöjärjestelmä on kuitenkin hyvin erilainen, joten toivoisinkin saavani vinkkejä, mitä EI kannata tehdä. Ja toiseksi, jos entisillä PC:n käyttäjillä - nykyisillä macin nimeen vannovilla - on mielessään suurimmat eroavaisuudet (paljon pyydetty, tiedän) käyttiksien välillä, niin kertokoot. Tai jos mielessä on asioita, joiden kanssa itse takkusitte vaihdon yhteydessä, niin valaiskaahan.
Toisin sanottuna haluan ajaa itseni nopeasti sisään uuteen koneeseen. Parhaiten se tietenkin onnistuu vanhalla kunnon trial&error-menetelmällä, mutta nyt haluaisin jättää ne errorit vähemmälle!
Foorumia selaamalla on toki tarttunut paljon hyödyllistä tietoa joukkoon, mutta ihan koko tyhmät kysymykset-ketjua en ole ehtinyt käydä läpi....
Ja sitten liuta nobokysymyksiä siinä järjestyksessä, jossa ne päähän nyt tulevat..
1) Millä ohjelmalla kannattaa pyörittää leffoja? Vaikka siis Divx-muodossa olevia. Täytyykö hankkia jotain codekkeja?
2) Jotkut suosittelevat, että tekee koneelle kaksi käyttäjätunnusta(?), joista toisella on admin-oikeudet ja toisella ei. Miksi näin?
3) Ulkoinen kovalevyni tukee MAC OS X:ää. Voinko siis vain ensin siirrellä tavaraa PC:ltä kansioittain kovolle ja sieltä mäkkiin? Lähinnä askarruttaa tuo, miten windowsin kansiot pelittävät mäkissä.
4) Tuleeko koneessa jokin oikeasti hyvä cd-levyjen poltto-ohjelma mukana? Jos ei, niin mikä kannattaisi hankkia?
5) Tarkoituksenani olisi hoitaa netti väliaikaisesti puhelimen kautta. Palveluntarjoajaltako (tässä tapauksessa kai Elisa, liittymäni on Kolumbus) pitää hoitaa asetukset koneeseen? Puhelimeni ei tarvitse kai kuitenkaan olla iSync-yhteensopiva, bluetoothin luulisi riittävän?
-
Viesti Kirjoittaja biblo »
2.Riippuu käyttäjien määrästä (kai)
3.Itsellä aikoinaan siirto toimi oikein hyvin.Jälkikäteen ajatellen firewire olisi ollut varmaan nopeampi.
4.Levytyökalulla pystyy levtjä polttamaan,ohjeet saa näkyviin ohjelmassa.Itse hankin tuon rinnalle Toastin.
5.Tästä en osaa valitettavasti sanoa mitään.Tuolla matkapuhelin-osastolla joku osaa varmasti neuvoa.
-
-
Viesti Kirjoittaja vzeen »
2) Mitäää!? Jos käytät konetta pelkästään itse niin ei mitään hyötyä.
3) Varmista että levy on FAT32-muodossa ennen kuin teet mitään, jos haluat välttyä ongelmilta tämän kanssa. NTFS-toimii siinä tapauksessa jos et aio kirjoittaa levylle Macilla _yhtään mitään_.
4) Ei tule, hanki vaikka Roxio Toast.
5) Bluetooth riittää, mutta tarvitset Modem Scriptin joka löytyy täältä: http://www.taniwha.org.uk/
-
-
-
-
-
- Ylläpitäjä
Re: Ensimmäinen Mac - tyhmien ongelmien välttäminen
Viesti Kirjoittaja amanita »
Onneksi olkoon hienosta laitevalinnasta ja tervetuloa Mac-foorumille!![:D]Karlos kirjoitti: mitä EI kannata tehdä.
Ihan tärkeimpiä oivalluksia on OLLA MUUTTAMATTA KOTIKANSION NIMEÄ!!!
Käyttäjänimesi tulee kotikansion nimeksi, älä milloinkaan sitä muuta! Foorumissa riittämiin tuon nimen muuttaneiden ongelmia.
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Onhan noita. Vaikka Omppu+shift+a Finderissa avaa Applications-kansion. Omppu+shift+n tekee uuden kansion. yms.Karlos kirjoitti:No heitäppä joku omppu+vaihto+kirjainyhdistelmä, jolla pitäis tapahtua jotain. Onkohan mulla asetukset vähä pielessä?Jamac kirjoitti:shift, eli se näppäin millä saa kirjaimista tulemaan ISOJA kirjaimia.
-
Re: Ensimmäinen Mac - tyhmien ongelmien välttäminen
Viesti Kirjoittaja LightScience »
1) Eli se VLC joka tuli jo ilmi.Ja sitten liuta nobokysymyksiä siinä järjestyksessä, jossa ne päähän nyt tulevat..
1) Millä ohjelmalla kannattaa pyörittää leffoja? Vaikka siis Divx-muodossa olevia. Täytyykö hankkia jotain codekkeja?
2) Jotkut suosittelevat, että tekee koneelle kaksi käyttäjätunnusta(?), joista toisella on admin-oikeudet ja toisella ei. Miksi näin?
3) Ulkoinen kovalevyni tukee MAC OS X:ää. Voinko siis vain ensin siirrellä tavaraa PC:ltä kansioittain kovolle ja sieltä mäkkiin? Lähinnä askarruttaa tuo, miten windowsin kansiot pelittävät mäkissä.
4) Tuleeko koneessa jokin oikeasti hyvä cd-levyjen poltto-ohjelma mukana? Jos ei, niin mikä kannattaisi hankkia?
5) Tarkoituksenani olisi hoitaa netti väliaikaisesti puhelimen kautta. Palveluntarjoajaltako (tässä tapauksessa kai Elisa, liittymäni on Kolumbus) pitää hoitaa asetukset koneeseen? Puhelimeni ei tarvitse kai kuitenkaan olla iSync-yhteensopiva, bluetoothin luulisi riittävän?
2) Itse tein näin jotta pysyy itellä hyppysissä se vihonviimeinen tietokoneen juuri. Jos joku haluaa räplää esim. innostuneena humalassa: "Hei anna mä katon sun konetta... lää lää lää-... rai rai rai... " Niin sulla on sille sättäykselle täysin oma käyttäjätili jonka voi pyyhkäistä pois vaikkapa kokonaan sättäyksen jälkeen. (Ja nopea kirjautuminen kehissä: omppu+shift+Q)
3) Mulla on Maxtorin 250Gb levy ja oon käyttäny normaalisti Windowsissa pari vuotta, ja muistaakseni oli NTFS formaatti alla. Pääsin kansioihin kopioimaan ja tarkastelemaan, mutta en esim. tuhoamaan tietoja. Tarkoitus myöhemmin vaihtaa FAT32 formaatti kunhan tarvittavat materiaalit on tallessa. (... ja sit MacMini ... ja Airport Extreme... ja langaton näppis... ja ja... 30" Cinema Display.... --- Sit oon velkakierteessä sohvalla ja muutun omenaks...

4) En oo vielä polttanu. (14 vuotta PCllä, ja nyt toista viikkoa MacBook Pro.)
5) Riippuu paljon mikä liittymä: 3G / HSDPA mahdollistaa megasen langattoman netin (Vaatii sen mikäsenytoli 34 Express Card Bus hässäkän kylkeen. 3G puhelin riittäis jos olis Nokia PC Suite for Mac*). TAI: Bluetoothin kautta puhelimen modeemi. HUOM: Nokialla paljon yhteensopivuusongelmia. (PC Suite, only for George Winkosh) Modeemin komentosarjoilla saa ehkä parempaa aikaseks jos jaksaa säätää.
*(PCllä mahdollista käyttää USB väylän kautta esim. Nokia E50 EGPRS/EDGE yhteyttä 480 Kbps nimellisnopeudella. En oo saanu Macin kanssa toimimaan. Kiitos Windows & Nokia kinkeripiirien

Bluetooth on vaan aika hidas. Mut väliaikaisena ratkaisuna ehkä ihan ok. Ihan omien tarpeiden mukaan. (Päivittäminen saatta vetää vaan liinat kiinni ekan yhteyden aikana, koska mulla oli ainakin heti jotain 90Mb päivitettävänä.)
------------------------------
Pari nappia jotka opin muutama päivä sitten:
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Perusnäppäimiä:
Ctrl + Klikkaus = "Hiiren oikea nappi"
----
Ja nyt ei jaksa enää. Ja duunit puskee niskaan.
AirPort Express
iPod Nano 4Gb
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Elisa hoitaa ne asetukset siihen puhelimeen. Itse haet sopivat ajurit netistä, osoite tulikin jo. Ja Järjestelmäasetukseta/Verkko kohtaan sitten lisäät sen Bluetooth modemin.
-

Ja toinen vastausta vaille oleva kysymys: kannattaako minun poistaa koneelta microsoft office for macin 30-päivän testiversion ennen kuin asennan saman setin ostamaltani levyltä? Vai pystynkö suoraan rekisteröimään nämä versiot. jolloin vältyn asennukselta?
EDIT: Mikä on optionappi? (ai tyhmiä kysymyksiä ei ollut?) Entäs mistä täältä löytyi semmonen toiminto, jonka avulla pystyy katselemaan, mitä kustakin näppäinyhdistelmästä tapahtuu? Ja vielä yksi nappi hakusassa, ympyrä, josta menee nuoli vasempaan yläkulmaan?
-
-
Viesti Kirjoittaja vzeen »
Office asennuksen pitäisi tunnistaa toi testiversio ja se kysyy poistetaanko se, ja kyllähän se kannattaa tehdä.
option nappi = alt
-
Viesti Kirjoittaja KinZZa »
Ohjeissa sanotaan, että pitää poistaa. Tulee ilmi myös, kun aloitat office paketin asennuksen. Eli käytä ohjelman omaa uninstall-komentoa.Karlos kirjoitti: Ja toinen vastausta vaille oleva kysymys: kannattaako minun poistaa koneelta microsoft office for macin 30-päivän testiversion ennen kuin asennan saman setin ostamaltani levyltä? Vai pystynkö suoraan rekisteröimään nämä versiot. jolloin vältyn asennukselta?
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
-
EDIT: Menin tyhmänä painamaan sitä ejectiä,ja koko ohjelma tais kadota huitsinnevadaan. How come?
EDIT2: Ongelma ratkesi, sillä ohjelma löytyi roskiksesta.Ja sain ohjelman jotenkin päälle, mutta nyt kun haluaisin käyttää messengeriä, niin se ei onnistu. Tulee vain tuollainen ikkuna "yhteystietojen käsittely", joka huutaa tyhjyyttään.
-
No, olipas se helppoa. Tosin edelleen Adium x hieman oikuttelee, mutta messenger toimii. Ainut juttu, joka tossa mesessä nyt hämää, on se, että kirjoitukseni alleviivautuu punaisella sahaaidalla. Eli niin kuin wordissa, jos sana on kirjoitettu väärin, niin kone huomauttaa siitä vastaavalla punaisella viivalla. Onko tämä vika korjattavissa? jos on, niin mistä? Jokin kieliasetus varmaankin, mutten löydä sitä...Wespa kirjoitti:Luepa tämä.
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
No mä en saa mitenkään siihen noita messengerkavereita näkymään. Tai siis, ohjelman saan auki, mutta en millään keksi, miten saan tyypit siihen, jotta saan heiän kanssa puhuttuaWespa kirjoitti:Kerrotko tarkemmin, miten Adium oikuttelee, niin ei tarvitse tyytyä tuohon Billy boyn surkeaan Messengeriin.Tuon oikeinkirjoituksen tarkistuksen saat pois Messengerin valikkoriviltä Edit-->Spelling-kohdasta, ruksi pois jokaisesta vaihtoehdosta.

EDIT: No nyt onnas. Kaipa tämä tästä!
-
-
Juu, lähti rullaamaan. Jotai pieniä juttuja vielä hakusassa, mutta eiköhän ne siitäWespa kirjoitti:Adiumin valikkorivi-->Asetukset ja sieltä Tunnukset-välilehti ja eikun tietoja täyttelemään.

Mites sitte ihan toinen juttu, eli iPod. Semmoinen mulla on ´, mutta se kai pitäis alustaa jotenki macintoshille. Miten mä saan ne biisit sieltä eka koneelle?
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka