Haluaisikos joku viisaampi kertoa mulle, miksi ihmeessä lähettämissäni viesteissä ääkköset ja jotkut kirjainyhdistelmät (?) on korvautuneet aivan jollain muilla merkeillä. Ja sitten kun vastaanottajat replyaa, niin niistä tulee sellaisia salmiakkikuvioita. Sama ilmiötä on luettavissa aika monilla nettisivuilla.
Olen yrittänyt vaihdella fontteja ja encodingia ja muuta (sekä mailissa että Safarissa), mutta ei tunnu vaikuttavan.
ääkköset (ja jotain muuta) ihan hukassa
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Viesti Kirjoittaja Burn »
-
-
iäti
Ihan alusta saakka on ollut tuota(kin) ongelmaa. Ts. vuoden.
Ensin ajattelin, että mä olen vaan PC-idiootti, joka ei osaa Macia, mutta kun ei omppuja käyttäneet kaverit ole koskaan törmänneet tilanteeseen ja yksi kehotteli juuri niitä fontteja ja encodingeja vaihtelemaan.
Jossain vaiheessa luulin ongelman jo kadonneen, kun ei ole valituksia tullut. Se oli kuitenkin harhaa. Ne, joille useammin mailailen, ovat lakanneet vain vinkumasta ja omituisia webbisaitteja olen pitänyt vain optimoituina IE:lle (mikä yleensä selittää paljon).
MacBook Pro ja 10.4.10 on parivaljakkoni tää..
Ensin ajattelin, että mä olen vaan PC-idiootti, joka ei osaa Macia, mutta kun ei omppuja käyttäneet kaverit ole koskaan törmänneet tilanteeseen ja yksi kehotteli juuri niitä fontteja ja encodingeja vaihtelemaan.
Jossain vaiheessa luulin ongelman jo kadonneen, kun ei ole valituksia tullut. Se oli kuitenkin harhaa. Ne, joille useammin mailailen, ovat lakanneet vain vinkumasta ja omituisia webbisaitteja olen pitänyt vain optimoituina IE:lle (mikä yleensä selittää paljon).
MacBook Pro ja 10.4.10 on parivaljakkoni tää..
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuolle ongelmalle ei ole mitään oikeaa konstia. Joskus vaan lähettämäsi posti menee huonosti konffatun sähköpostipalvelimen läpi ja se muuttaa merkistökoodausta.
Sen huomaan mm. siitä, että merkit eivät muutu samalla vastaanottajalla säännöllisesti, vaan silloin tällöin.
Itse pidän päällä merkistökoodauksena Automaattista. Sillä pärjää pitkälle. Tietysti, jos itse olet huonon postipalvelimen takana, se sotkee koodauksen joka kerta.
Sen huomaan mm. siitä, että merkit eivät muutu samalla vastaanottajalla säännöllisesti, vaan silloin tällöin.
Itse pidän päällä merkistökoodauksena Automaattista. Sillä pärjää pitkälle. Tietysti, jos itse olet huonon postipalvelimen takana, se sotkee koodauksen joka kerta.
-
entä nettisivut
Ja sittenhän mun pitää ryhtyä kyykyttämään Elisaa (ja Nebulaa) tästäkin asiasta. Elisan kanssa vasta kolmas asia, mitä vänkään. Laajakaistan ja kännyverkon toimimattomuuksista kyllästyttyäni laitoin mailin johtoryhmälle. Johan alkoi tapahtua.. Sieltä oikein soitettiin ja autettiin sellaisissakin asioissa, jotka ei niille kuulu.
Mutta onko nettisivujen (kuten esmes tavaraailmaiseksi.com) näkyminen ilman ääkkösiä sitten jotenkin kytkyssä tähän samaan asiaan?
Mutta onko nettisivujen (kuten esmes tavaraailmaiseksi.com) näkyminen ilman ääkkösiä sitten jotenkin kytkyssä tähän samaan asiaan?
-
Re: entä nettisivut
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ei ole. Tuo on vika selaimessasi. Ääkköset näkyy täällä Safarin kolmosversiolla oikein kuulaasti ja kirkkaasti.Burn kirjoitti:Mutta onko nettisivujen (kuten esmes tavaraailmaiseksi.com) näkyminen ilman ääkkösiä sitten jotenkin kytkyssä tähän samaan asiaan?
Ja ennen kuin alat Elisaa hiillostamaan, niin selvitä nyt että noin tosiaan tapahtuu aina kun lähetät jotain. Yleisemmin vika on siellä vastaanottopäässä.
Itse en silti ole tuohon kertaakaan törmännyt.
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Vika ei ole varmaankaan Elisan päässä, koska normaalit Mac-käyttäjät pärjäävät sen kanssa ilman mitään ongelmia.
Laita Safarin asetuksista oletuskoodaukseksi Länsimainen (Latin1). Useimmat tautiset sivut, joilla ei koodausta kerrota, pohjatuvat kuitenkin siihen.
Jos Mail ei pelaa, mikset kokelisi Thunderbirdiä? Ainakin sillä sekä lähtevän että saapuvan postin merkkikoodaukset pysyvät hyvin hanskassa.
Laita Safarin asetuksista oletuskoodaukseksi Länsimainen (Latin1). Useimmat tautiset sivut, joilla ei koodausta kerrota, pohjatuvat kuitenkin siihen.
Jos Mail ei pelaa, mikset kokelisi Thunderbirdiä? Ainakin sillä sekä lähtevän että saapuvan postin merkkikoodaukset pysyvät hyvin hanskassa.
-
Noi nettisivut on vähän toinen juttu. Ne on harvassa, jos hommat ei pelitä, mutta jatkuvasti tulee palautetta ton mailin kanssa. Järjestäin ne vinkujat on tietenkin PC-käyttäjiä. Mutta eihän kaikkia maailman PC-käyttäjiäkään voi käydä kouluttamaan ihan koko ajan. Eli todennäköisintä on, että yli 90% lähtevistä viesteistä lähtee niin, että ääkköset muuttuu ruuduiksi ja sitten paluu viestissä ne ovatkin muuttuneet jo salmiakkikuvioiksi, joissa on kysymysmerkkejä ja sellaista. Joku fonttiongelmahan se on, mutta mistä sitä voisi lähteä etsimään, kun "auto", "western (ISO Latin 1)", "western (Windows Latin 1)" tai "Unicode UTC-8" ei tee temppuja.
-
ja juuri kun...
pääsin taas sanomasta, ettei muutokset text encodingissa toimi, niin johan alkoi toimia. SEKÄ ISO, että Windows Latinit...
Hyvä, ettei ole toiminut aiemmin. Mulla on varmaan joku ajastin asennettuna tähän masiinaan, että ehtii aina mennä hermo ja sitten se käy pelaamaan..
Hyvä, ettei ole toiminut aiemmin. Mulla on varmaan joku ajastin asennettuna tähän masiinaan, että ehtii aina mennä hermo ja sitten se käy pelaamaan..
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka