Aperture 3
-
Re: Aperture 3
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Tätäkö Anghorn odotti? "Canon sRaw"
http://support.apple.com/kb/DL1001?viewlocale=en_US
-
Viesti Kirjoittaja Jari-eripari »
Tietysti Photoshopin kanssa pelaava kaipaa Lightroomin säätöjen tallennusta xmp-tiedostoon jolloin Bridge ja PS osaavat ne lukea sieltä.
Nämä kun on vaan ohjelmia jotka joko sopivat tai eivät sovi omaan työnkulkuun. Itselle esim. tuo Aperture3:n mahdollisuus nimetä mastereita uudelleen on ihan ykkösparannus. Ja itse asiassa korjailusiveltimet toimii nopeammin Aperturessa (3) kuin Lightroomissa.
Täytyy sanoa että hieno päivitys kunhan noi bugit saadaan pois. Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kasvojentunnistus ei ole ammattilaisohjelman ominaisuus.
-
Itse en ole ammattilainen vaan harrastelija joten minulle tuo ominaisuus taas passaa vallan hyvin, onneksi tuota ei ammattilaisten tarvitse pakolla käyttää.Jari-eripari kirjoitti:Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kasvojentunnistus ei ole ammattilaisohjelman ominaisuus.
-
Joo onneksi sen saa poisSherukka kirjoitti:Itse en ole ammattilainen vaan harrastelija joten minulle tuo ominaisuus taas passaa vallan hyvin, onneksi tuota ei ammattilaisten tarvitse pakolla käyttää.Jari-eripari kirjoitti:Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kasvojentunnistus ei ole ammattilaisohjelman ominaisuus.

-
Viesti Kirjoittaja Lebako »
Juu näinhän se taitaa mennä. Itsekin päädyin lopulta ostamaan upgradeni läheisestä kivijalkaliikkeestä, meinasivat että läpyskä saapuu hyllyllemmikko kirjoitti:Tuolloin ei ilmeisesti tule ollenkaan mediaa kotiin? Hinta kun näyttäisi olevan sama pelkällä serialilla ja boxilla?Lebako kirjoitti: edit2: ihan hyvinhän tuo upgraden netin kautta päivittäminen näyttää onnistuvan, taisi olla Applen aspan kanssa ns. lost in translation-tilanne.
hyvissä ajoin ennen trial-version käyttöajan umpeutumista.
http://www.twitter.com/lebako
-
Viesti Kirjoittaja Konditionaali »
Riippuu vähän siitä että millaista se ammattilaisuus on.Jari-eripari kirjoitti: Edelleen olen kyllä sitä mieltä että kasvojentunnistus ei ole ammattilaisohjelman ominaisuus.
On aika helppo kuvitella että esim. vaikka jossain järjestölehdessä journalistista ja tiedottavaa työtä tekevälle on melko paljon apua siitä, että voi hakea kuva-arkistosta naamahaulla tiettyä henkilöä ja/tai arkistoida ja nimetä koko kuvamassansa siten, että yllättäen hakutarpeen kohteeksi joutunut henkilö löytyy nopeasti. "Kaakkois-Suomen piirisihteeri joutui kolariin ja kuoli. Äkkiä suru-uutinen seuraavaan lehteen. Etsikää äkkiä jos onnistuisitte löytämään sen kuvan mistään niin ettei tarvitse leskelle soitella!"
Sama vaikka oppilaitoksen kuvaajan/tiedottajan kanssa. "Meiltä 5 vuotta sitten valmistunut Arska Tavanomainen voitti just tärkeen kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun/taidepalkinnon/tiesmitä. Löytysköhän sen kuva jostain niin saatais puffijuttu sinnejasinne. Siitä vois olla apua kun haetaan projektirahoitusta sille uudelle hankkeelle."
Ammattimaisemmassa käytössä joku kasvojentunnistus ei ole "kiva ominaisuus" vaan ehkä enemmänkin harvemmin tarvittava haku- ja järjestelymahdollisuus, joka säästää uskomattoman paljon aikaa joissain tilanteissa. On aika helppo kuvitella että esim. työntekijän vaihtumisen yhteydessä tai vaikka äitiyslomasijaisen ottaessa vakkarin paikan vuodeksi moiselle voi monessa tiedottamiseen liittyvässä työssä olla huikean iso hyöty.
-
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Ammattihommissa kuvissa olevien ihmisten nimet isketään joka tapauksessa asiasanoiksi kuvatietokantaan. Joten tuo argumentti on aika tyhjä. Mutta myönnän kyllä, että olishan se ihan kiva jos ohjelma itse hakis turhajulkkisten nimet jostain online-tietokannasta vaikka niin ei tarviis itse muistella :-) (...ja tästähän Aperturessa ei ollut kyse.)Konditionaali kirjoitti:on melko paljon apua siitä, että voi hakea kuva-arkistosta naamahaulla tiettyä henkilöä ja/tai arkistoida ja nimetä koko kuvamassansa siten, että yllättäen hakutarpeen kohteeksi joutunut henkilö löytyy nopeasti.
-
Viesti Kirjoittaja _Valtteri_ »
-
Viesti Kirjoittaja hkivimak »
Anteeksi jos oli itsestäänselviä kysymyksiä. Itse en vain ole kovasti harrastanut näitä trial-versioita.
Kiitos niille, jotka vaivautuivat vastaamaan.
-
-
Tarvitsenko siis tuplan verran tilaa kun päivitän Aperture 3:een?Jari-eripari kirjoitti:Nimesin olemassa olevan Aperturen nimellä Aperture2 ja asensin trialin kolmosesta. Vanhaa kirjastoa ei kai anna käyttää vaan luo uuden,
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
Ei, vaan Aperture3 käyttää uutta kirjastoa ja vaatii kirjaston päivittämisen. Trial ei anna päivittää vanhaa kirjastoa, sillä sitä ei pystyisi enää sen jälkeen avaamaan aikaisemmilla versioilla. Aperture 3 päivitys päivittää kirjaston ekalla käynnistyskerralla. (oletettavasti, näin ainakin 1.x:stä 2.x:ään mani, itse vielä odottelen omaa pakettia)Sherukka kirjoitti:Tarvitsenko siis tuplan verran tilaa kun päivitän Aperture 3:een?Jari-eripari kirjoitti:Nimesin olemassa olevan Aperturen nimellä Aperture2 ja asensin trialin kolmosesta. Vanhaa kirjastoa ei kai anna käyttää vaan luo uuden,
-
Viesti Kirjoittaja mikita »
Juuri näin tapahtuu, aktivoin eilen trialini. Päivitys on suhteellisen nopea ja kirjaston koko säilyy suurin piirtein samana. Itse ohjelma on yli tuplasti suurempi kuin Aperture 2. Jos haluaa kokeilla kuviaan trialilla niin niitä pitää esim. exportata ulos vanhalla ja lukea uuteen. Ja tuhoaa sitten sen harjoittelukirjaston jos päättää päivittää.mikian kirjoitti:Ei, vaan Aperture3 käyttää uutta kirjastoa ja vaatii kirjaston päivittämisen. Trial ei anna päivittää vanhaa kirjastoa, sillä sitä ei pystyisi enää sen jälkeen avaamaan aikaisemmilla versioilla. Aperture 3 päivitys päivittää kirjaston ekalla käynnistyskerralla. (oletettavasti, näin ainakin 1.x:stä 2.x:ään mani, itse vielä odottelen omaa pakettia)Sherukka kirjoitti:Tarvitsenko siis tuplan verran tilaa kun päivitän Aperture 3:een?Jari-eripari kirjoitti:Nimesin olemassa olevan Aperturen nimellä Aperture2 ja asensin trialin kolmosesta. Vanhaa kirjastoa ei kai anna käyttää vaan luo uuden,
-
Viesti Kirjoittaja ramses »
Muuten ohjelma vaikuttaa hyvältä.
P.S. Luen itse http://aperture.maccreate.com/ palstaa, sieltä saa hvyiä vinkkejä käyttöön. Aperture käyttäjät, käykää lukemassa.
R
-
Ei sovi ammattilaiskäyttöön hitautensa vuoksi. Toivottavasti uudet päivitykset tuovat apua.
-
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Lightroom on tietokantaohjelma ja ammattityöskentelyssä siihen pitää tehdä kamerakohtaiset väriprofiilit kuten kaikkiin muihinkin Raw-työnkulun ohjelmiin. Ei kai kukaan käytä automaattisia tai oletusväritiloja tämänkaltaisissa ohjelmissa. Ei muuta kuin kuvaamaan ensiksi Macbethin väritargetti ja sen arvoilla tehdään kullekin käytössä olevalle kameralle profiili ja tallennetaan se lightroomiin. Joitain noin suunnilleen olevia profiileja löytynee netistä mutta parhaan saa itse tekemällä - vrt. näytönprofilointia.En ole koskaan pitänyt LR:n sävymaailmasta, Aperturessa vastaa paremmin minun mieltymyksiä. Plussaaa myös siitä, että toimii Hasselin tiedostojen kanssa!
http://blogs.oreilly.com/lightroom/2008 ... -ligh.html
http://www.lightroomkillertips.com/2008 ... e-presets/
-
Viesti Kirjoittaja sakrra »
iPhone 4 32GB
iPod Touch 1st gen. 32GB
-
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Nää ei-ammattilaiskäyttöön kommentit on kyllä hauskoja. Herra eripari voisi varmaan kertoa mitä tämä maaginen ammattilaiskäyttö hänen tapauksessaan on, kun siihen sovellukkaan kuin yhden toimittajan tuotteet?Jari-eripari kirjoitti:Onhan se käsittämättömän hidas verrattuna Lightroomiin. 100% näkymä rendataan joka kerta uudelleen ja se kestää.
Ei sovi ammattilaiskäyttöön hitautensa vuoksi. Toivottavasti uudet päivitykset tuovat apua.
Yleisesti ottaen "ei ammattikäyttöön" kommentteja kuulee tai näkee ihmisiltä, jotka itse käyttävät Adoben ohjelmistoja. Mielestäni tilanne on kuitenkin sellainen, että lähinnä ne Adoben ohjelmistot eivät sovi ammattilaiskäyttöön. Ainakaan ne eivät tee parastaan tukeakseen kenenkään "työnkulkuja". Photoshoppikin on niin sekava ja sotkuinen ohjelmisto käyttöliittymältään, että se kaipaisi ihan välttämättä päivitystä edes oikealle vuosituhannelle. Ammattilaisohjelmistojen pitäisi mielestäni olla sellaisia, että niillä saa laskutettavaa työtä tehtyä nopeasti, eikä suinkaan sellaisia, että niiden kanssa täytyy hampaat irvessä painia. Lightroomia en ole tutustumista enempää joutunut käyttämään, kun on tämä Aperture, mutta ei sekään ihan yksinkertaiselta toteutukselta näytä.
-
Viesti Kirjoittaja Aperture »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Oho. Mikäs on vaihtoehto sitten? Eipä niitä värierotteluja paljon muilla softilla synny. Mutta noissa valokuvaajien softissa tilanne on kyllä vielä se, ettei ne valmiita ole.tianyl kirjoitti:Yleisesti ottaen "ei ammattikäyttöön" kommentteja kuulee tai näkee ihmisiltä, jotka itse käyttävät Adoben ohjelmistoja. Mielestäni tilanne on kuitenkin sellainen, että lähinnä ne Adoben ohjelmistot eivät sovi ammattilaiskäyttöön. Ainakaan ne eivät tee parastaan tukeakseen kenenkään "työnkulkuja". Photoshoppikin on niin sekava ja sotkuinen ohjelmisto käyttöliittymältään,
-
Viesti Kirjoittaja wec »
Nopeus. Aperture 3 on aivan käsittämättömän hidas joissain toiminnoissa, ainakin jos kuvia on tuhansia. Harkitsin itsekin tuota uusinta Aperturea kun ominaisuudet näyttivät olevan ihan hyvät ja hintakaan ei ole paha. Nyt kun olen nähnyt tuon käytännössä niin on mieli muuttunut täysin. Ehkä näihin Lightroomin ongelmiin tulee muutoksia, mutta julkaistun ohjelmiston ei pitäisi olla näin hidas ja epävakaa. Onhan Lightroom 3:n beta-versiossakin muistivuoto-ongelma, mutta tuo on sentään vasta beta-versio, joten voi olettaa että ongelmat on korjattu siihen mennessä kun ohjelma julkaistaan.sakrra kirjoitti:En kyllä keksimälläkään löydä enää syitä pysyä Lightroomissa
-
Viesti Kirjoittaja eqe »
iPad WiFi 16Gb
iPhone 4 32gb Black
iPhone 3G 16gb White
-
Viesti Kirjoittaja hkokko »
Toimii hyvin pienen käytön jälkeen.
Varsin nopea koneellani importin ja face detectionin jälkeen. Ei tunnistanut kuin murto-osan naamioista (1000 naamaa 48000:sta) - olisi yllä pitänyt, samoja tyyppejä vaikka kuinka paljon.
Nopeampi koneellani kuin Aperture 2. Paikoitellen paljonkin.
Kirjastossa suurin osa kuvista managed mutta kaksi viime vuotta on erillisissä reference kirjastoissa. Kamaa joku 700 gigaa, ehkä 50-60.000 kuvaa joissa monissa mutta ei kaikissa kevyttä säätöä. Viimeiset kaksi vuotta pelkkiä Raw kuvia 10megaisia -> ehkä 15-20% kuvista?
Masiinaani olen yrittänyt optimoida tähän ohjelmaan:
pari vuotta vanha macpro 9gb muistia, ati hd4870. kuvat sata-levyillä. Kaksi 24" ruutua - Aperture näyttää peruskamat vasemmalla ja ison kuvan oikealla.
Koneessa asennettuna kaiken maailman apuohjelmia suuri määrä (esim 15 systeemipanelilisäkettä) eli kone ei ole kuitenkaan tuotantokäyttöön optimoitu siten että siellä olisi vain "tarvittava" minimimäärä ohjelmia. 10.6.2
Esim autoenhance on klik ja sekunnin murto-osa 10 megan raw:lle.
Valitse jokin projekti - tulee kutakuinkin heti.
Valitse smart folder jossa haetaan koko kirjastosta nopeus vaihtelee sekunnin osista muutamaan sekuntiin. Useimmiten näyttää olevan sekunnin osia kun kokeilin randomilla muutamaa smart folderia sieltä täältä (mulla on aika paljon näitä).
Kuvakirjastolistan rullaaminen alas todella nopeaa.
Browsemoodi suoraan raw kuvista kuvat melkein pienimmällä koolla - rullaus pystyy varsin mukvasti kyydissä, alareuna alkaa piirtyä kun silmä ehtii kuvan keskelle kuvia etsiessä.
Kuvaa valittaessa levels graafi päivittyy noin ehkä sekunnissa useimmiten alle. Kakkosessa kesti kauemmin.
Levels säädön reunoja siirrettäessä ei viiveitä tähän mennessä. Normaalitoiminnot - auto enhance preset, crop, valitse jokin toiminto adjustments menusta ja anna mennä.
Kannattaa varmaan kertoa että missä kohtaa ei ole "nopea" niin on vähän referenssiä... Varmasti hitaita juttuja löytyy, en tätä ole vielä niin paljon kokeillut. Mullakin heittänyt välillä rantapalloa kun tekee jotain - mutta ei kyllä kovin usein.
Importti kesti enemmän kuin tusina tuntia. Face detection reilusti yli vuorokauden.
Olen tyytyväisempi kuin oletin releaseen vaikka eivät luvanneet suorituskykyparannuksia kovin paljon niin silti tää tuntuu mun käytössä vikkelämmältä.
YMMV.
--h
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
Elä ny viitti. Kyllä siihen värierotteluun pystyy muutkin. Eiköhän se tärkein syy ammattilaisten fotarin suosimiseen liene siinä, että siellä ammattilaiskoulussa on joskus se fotari opetettu ja kaikki muutkin käyttää sitä kun se on opetettu niille muillekin. Kun painetaan duunia, niin ei kai siinä viitsitä ruveta etsimään saatikka opettelemaan mitään uusia softia ja tuntuuhan se vanha varmaan turvallisemmaltakin. Eihän sitä tarvitse kun lukea näitä foorumeita, niin huomaa että millainen vitutus niille ammattilaisille syntyy jo pelkästään fotarin versiopäivityksistä niin mikä se tilanne olisi jos pitäisi jotain ihan oikeasti uutta alkaa katsastamaan. Kai työkalu on paras silloin kun siihen tarvitsee kiinnittää mahdollisimman vähän huomiota.Fixx kirjoitti:Oho. Mikäs on vaihtoehto sitten? Eipä niitä värierotteluja paljon muilla softilla synny. Mutta noissa valokuvaajien softissa tilanne on kyllä vielä se, ettei ne valmiita ole.tianyl kirjoitti:Yleisesti ottaen "ei ammattikäyttöön" kommentteja kuulee tai näkee ihmisiltä, jotka itse käyttävät Adoben ohjelmistoja. Mielestäni tilanne on kuitenkin sellainen, että lähinnä ne Adoben ohjelmistot eivät sovi ammattilaiskäyttöön. Ainakaan ne eivät tee parastaan tukeakseen kenenkään "työnkulkuja". Photoshoppikin on niin sekava ja sotkuinen ohjelmisto käyttöliittymältään,
Ainoastaan harrastajalla voi olla aikaa, ja intoa nysvätä uutuuksien kanssa ilman dedlinea.
Ei mun tarkoitus ole photaria sinällään moittia. Se on varmasti hyvä softa kaikista puutteistaan huolimatta. Minusta on vain hupaisaa tässä topikissa, että joku ammattilainen ottaa uuden softan ja koittaa käyttää sitä niinkuin jotain fotaria ja kun ei ohjelma toimikaan niin, niin sitten kiukutellaan että on ihan tuubaa kun ei siinä ole adoben logoa.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka