jomppeli kirjoitti:Kone on mbp 2.53ghz mid 09 ja kysymys on. Kannatteeko heti ostaa 8gb ram tai futaako softa vakio neljällä? Viikko sit olin tilaamas 8gb muistia mutta tarvetta ei vielä ole ollut mutta kun lightroom 3 tulee hankittua täs viimeistään 2 viikon sisällä niin vois samalla ramit hankkia jos menee tökkimiseksi neljällä gigalla.
Itse ottaisin mielelläni omaan koneeseeni 8G muistia vaan kun ei saa LR3+PS CS5 kombinaatio vie kaiken. Aivan kaiken
PC:ni on tullut tiensä päähän ja uusi pöytäkone pitäisi hommata. Macia on moni suositellut, mutta toivoisin lisää vastauksia. Vaativinta työtäni on 12-24 Mpix kuvien käsittely, pelaamista en harrasta. Näyttönä on Eizo Flexscan L557, jossa ei ole muuta vikaa kuin aavistuksen liian pieni koko. Sen kanssa kuitenkin pärjää.
Saako iMac -pöytäkoneista mallia, jossa ei olisi kiiltävää lasia näytön edessä? Pelkään pahoin, että ulkopuoliset valonlähteet heijastuvat työpisteessäni näytöstä sinä määrin, että työ muuttuu pian tuskaksi. Onko ainoa vaihtoehto Macmini + vanha Eizo?
Olen hankkimassa koneeseeni Lightroom 3:n. Riittääkö Macminissä puhtia kuvien pyörittämiseen tuolla ohjelmalla vai mennäänkö heti äärirajoille? Päivittämisiä en haluaisi uuden koneen kanssa heti ruveta miettimään. Toinen vaihtoehto olisi rahojen törsääminen uuteen PC:hen.
Mikäli osaatte muita vinkkejä antaa, nekin ovat tervetulleita!
sepesusi
Tosiaan, jos ekana mietityttää budjetti, ehkä PC olisi järvevämpi.
Budjetista en tiedä, mutta minulla on ensimmäisen sukupolven alumiininen iMac ja vähän muistia (4G). Kuvien koot vaihtelee välillä 15M-350M. Tällä kombinaatiolla editoin erittäin sujuvasti kuvia suoraan verkkolevyltä ohjelmilla LR3 ja CS5. Toki pitää pitää mielessä, että verkkolevy on gigasen ethernetin päässä ja samassa verkossa ei ole muita. Ei se jää tietsikan kyvyistä kiinni...
Ja Lightroom kyllä tuntuu käyttävän muistia ja tätä myöten myös hyötyy muistin lisäyksestä. tse taidan kohtapuoleen tuplata Minin 4 gigan RAMmin, kuitenkin jo vähän alle 100€ 2x4GB kammat. Ja tietysti SSD pitäisi laittaa...
Mikä tilanne nyt on Photoshopin 64 bittisyyden ja Macin eri versioiden kanssa. Eli pelaako muutaman vuoden takainen 64 bittinen kone eri photos. versioissa ja miten? Ainakin uudet SL mallit tukevat SC5:ta
Tyydyin pitämään hyvän näyttöni ja tilasin uuden PC:n. 60 Gb:n ssd -kiintolevy, Intelin i5 2500 3,3 GHz -prossu ja 8 Gb 1600 MHz muistia. Tulee piakkoin. Ans kattoo, miten toimii. Laitan kommentteja kokemuksistani, mikäli ketään kiinnostaa.
Vipu82 kirjoitti:Budjetista en tiedä, mutta minulla on ensimmäisen sukupolven alumiininen iMac ja vähän muistia (4G). Kuvien koot vaihtelee välillä 15M-350M. Tällä kombinaatiolla editoin erittäin sujuvasti kuvia suoraan verkkolevyltä ohjelmilla LR3 ja CS5. Toki pitää pitää mielessä, että verkkolevy on gigasen ethernetin päässä ja samassa verkossa ei ole muita. Ei se jää tietsikan kyvyistä kiinni...
Mikä sitten kenenkäkin mielestä on sujuvaa... Itse päivitin MacBook pro 2.4GHz core2duo -> Mac pro 2.8GHz 4-core ja esim. häädokkarisetin käsittelyajasta katos n. 4-5h pelkästään kasvaneen suorituskyvyn ansiosta. Mutta jos tuota ei tee työkseen niin kyllähän toi hiukan tehottomammallakin koneella onnistuu.