Tämä on tuttu juttu. On tullut taitettua erinäisiä lehtiä jossa paljon ilmoitusaineistoja mainostoimistolta, isossa osassa on jotakin laittamista. Yleisimmät kuvalajit niissä ovat RGB- , matalareso-, puuttuva ja päivittämätön. Oma haasteellinen alalajinsa on ilmoituksen ulkopuolelle sijoitetut piilokuvat, eri suosittuja esim. Freehand-aineistoissa. Niin, ja kuvathan nimetään sitten kuvaavasti näin: KUVA.JPG, LOGO.JPGPowerMac kirjoitti:Tallennusasiat CD:lle ovat mun mielestäni perusasioita kun aineistoja lähetetään eteenpäin. Toinen laita on sitten ne CD:t joissa on vaikka mitä sälää mukana ja niistä voi sitten valikoida sopivan.
Illulla piirtäminen
-
Re: Illulla piirtäminen
Viesti Kirjoittaja eskofot »
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Enpä huomannut tuota viimeisintä kommenttia. Joo 72 dpi kuvat ovat yksi lajinsa. Tosin syytän siitä myyntiä joka ei tajua tuon taivaallista mistään. "Polaroid" kuva työstä on usein aineistona. Monta kertaa on käynyt kun itse soittaa tekijälle, saa järkitavaraa.
-
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
Kyl pitäis olla painoilla ainakin toiseksi viimeinen versio ohjelmista. Ei aina voi lähettää 3 versiota joka aineistosta. 20 henkilön mainostoimistosta lähtee 10-30 aineistoa päivässä! Vinku-Kiinasta ymmärrän, mutta en täällä Suomessa. Puttipajat taas ovat asia erikseen!PowerMac kirjoitti:Taitaa olla tää unohtelu aika yleistä mainostoimistoilla. On vaan tullut huomattua. Milloin puuttuu epsit milloin fontit. Kiire taitaa olla kova jonnekin tai sitten ammattitaidossa olisi parantamisen varaa. Tallennusasiat CD:lle ovat mun mielestäni perusasioita kun aineistoja lähetetään eteenpäin. Toinen laita on sitten ne CD:t joissa on vaikka mitä sälää mukana ja niistä voi sitten valikoida sopivan. Ihan kivaa. Siinä tietysti säästää CD:n hinnan kun siellä on koko työhistoria mukana.
Ja näillä tumpeloilla se mahtuukin yleensä yhdelle CD:lle.
Täytyy muuten myöntää, että mainostoimistoissa on paljon puutteita painokuntoonlaitossa. 4-6 vuotta sitten ei tehty mitään itse loppuun asti. Paino teki kuvat ym. Nyt ne samat ihmiset, jotka olivat siihen tottuneet tekevät/yrittävät tehdä sen (ei assarit kaikkia ehdi tehdä
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Osaatteko muuten, arvon kolleegat, kertoa että mistä kummasta se johtuu että mainostoimistoista tulevissa pdf aineistoissa on usein laitettu leikkuumerkit ilmoitukseen [:S]PowerMac kirjoitti:Ei kannata yleistää. Näitä tahvoja riittää kuitenkin tarpeeksi. Hyviä aineistoja tulee paljon. Ja jos jotain on kysyttävää, saa oikein fiksua palautetta ja toiveet tulevat sellaisina kuin pyytää. Mutta se pieni ryhmä....
Enpä huomannut tuota viimeisintä kommenttia. Joo 72 dpi kuvat ovat yksi lajinsa. Tosin syytän siitä myyntiä joka ei tajua tuon taivaallista mistään. "Polaroid" kuva työstä on usein aineistona. Monta kertaa on käynyt kun itse soittaa tekijälle, saa järkitavaraa.
Vaikka olen asiaa koittanut miettiä, niin mitään syytä tähän en kertakaikkiaan keksi. Mutta kuka tuollaisen tavan ON keksinyt. Ei siinä mitään muuta ole turhaa työtä joutuu tekemään.
-
Viesti Kirjoittaja Kottarainen »
-
Jamac kirjoitti:Osaatteko muuten, arvon kolleegat, kertoa että mistä kummasta se johtuu että mainostoimistoista tulevissa pdf aineistoissa on usein laitettu leikkuumerkit ilmoitukseen [:S]PowerMac kirjoitti:Ei kannata yleistää. Näitä tahvoja riittää kuitenkin tarpeeksi. Hyviä aineistoja tulee paljon. Ja jos jotain on kysyttävää, saa oikein fiksua palautetta ja toiveet tulevat sellaisina kuin pyytää. Mutta se pieni ryhmä....
Vaikka olen asiaa koittanut miettiä, niin mitään syytä tähän en kertakaikkiaan keksi. Mutta kuka tuollaisen tavan ON keksinyt. Ei siinä mitään muuta ole turhaa työtä joutuu tekemään.
Yhden klikkauksen päässä ovat nuo leikkuumerkit
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Öh? Minä laitan aina kans. Eihän sitä muuten voi asemoida. Ilman leikkausmerkkejä lehti ei tiedä mistä ilmo alkaa esim. tapauksissa jossa mainos menee leikkaukseen tai jos siinä ei ole bordereita.Jamac kirjoitti:Osaatteko muuten, arvon kolleegat, kertoa että mistä kummasta se johtuu että mainostoimistoista tulevissa pdf aineistoissa on usein laitettu leikkuumerkit ilmoitukseen [:S]
-
"Moduuli-ilmoissa" ei tietenkään ole leikkuumerkkejä, koska ei mene leikkuuseen. Leikkuuseen menevissä tottakai! Miksi ei???Jamac kirjoitti:Osaatteko muuten, arvon kolleegat, kertoa että mistä kummasta se johtuu että mainostoimistoista tulevissa pdf aineistoissa on usein laitettu leikkuumerkit ilmoitukseen [:S]PowerMac kirjoitti:Ei kannata yleistää. Näitä tahvoja riittää kuitenkin tarpeeksi. Hyviä aineistoja tulee paljon. Ja jos jotain on kysyttävää, saa oikein fiksua palautetta ja toiveet tulevat sellaisina kuin pyytää. Mutta se pieni ryhmä....
-
Ei, yleensä mediaohjeissa vaaditaan ne tässäkin tapauksessa, nehän määrittelevät rajauksen kehyksettömissä ilmoituksissa. Dokumenttikoko kun ei ole mikään yksiselitteinen rajausmalli.Mac_Veikka kirjoitti:"Moduuli-ilmoissa" ei tietenkään ole leikkuumerkkejä, koska ei mene leikkuuseen.
En ymmärrä kans mitä lisätyötä niistä tulee taitossa: PDFn sijoitan preflightin jälkeen kuvalootaan jossa rajaan sen kohdalleen niin että leikkausmerkit jäävät lootan ulkopuolelle.
-
-
En nyt kyllä vieläkään ymmärrä ongelmaa. Selänpuoleinen reuna alkaa siitä mistä leikkausmerkit osoittavat sen alkavan. Nehän osoittavat sen mistä bleed alkaa eikä mihin se loppuu, joten eihän sun tarvitse mitään siirrellä tai olla kiinnostunut bleedin suuruudesta kunhan sitä vain on riittävästi. Ja eihän niitä merkkejä tarvita näkyviin taittotiedostossa vaan ne voi rajata pois kun ne ovat tehtävänsä täyttäneet eli osoittaneet taittajalle miten ilmo asemoidaan, oikeat leikkuumerkithän tulevat sitten taitto-ohjelmasta, or what?Jamac kirjoitti:Se on vaan kun tietäisi että ilmoituksessa on 3mm bleedit niin selänpuoleisesta reunasta olisi helppo napsasta se -3 mm pois, mutta kun on epämääräiset leikkuumerkit niin sitten pitää siirtää käsivaralla.
-
-
Painolaitoksissa reproissa on kyllä yleensä viimeisimmät softaversiot. Mainostoimistoista sen sijaan tulee mm. Friikku 8:lla tehtyjä töitä joka vaikuttaa aika naurettavalta. Tai sitten kertoo vaan siitä osaamisesta.Mac_Veikka kirjoitti:Kyl pitäis olla painoilla ainakin toiseksi viimeinen versio ohjelmista. Ei aina voi lähettää 3 versiota joka aineistosta. 20 henkilön mainostoimistosta lähtee 10-30 aineistoa päivässä! Vinku-Kiinasta ymmärrän, mutta en täällä Suomessa. Puttipajat taas ovat asia erikseen!PowerMac kirjoitti:Taitaa olla tää unohtelu aika yleistä mainostoimistoilla. On vaan tullut huomattua. Milloin puuttuu epsit milloin fontit. Kiire taitaa olla kova jonnekin tai sitten ammattitaidossa olisi parantamisen varaa. Tallennusasiat CD:lle ovat mun mielestäni perusasioita kun aineistoja lähetetään eteenpäin. Toinen laita on sitten ne CD:t joissa on vaikka mitä sälää mukana ja niistä voi sitten valikoida sopivan. Ihan kivaa. Siinä tietysti säästää CD:n hinnan kun siellä on koko työhistoria mukana.
Täytyy muuten myöntää, että mainostoimistoissa on paljon puutteita painokuntoonlaitossa. 4-6 vuotta sitten ei tehty mitään itse loppuun asti. Paino teki kuvat ym. Nyt ne samat ihmiset, jotka olivat siihen tottuneet tekevät/yrittävät tehdä sen (ei assarit kaikkia ehdi tehdä)! Ei heillä ole koulutusta siihen – sääli.
Mitä tulee siihen painokuntoonlaittoon, suosittelisin että mainostoimisto antaa sen asian olla koska pelkällä höpinällä ei ammattitaitoa synny. Sitä ei mainostoimistoissa ole ikinä ollutkaan eikä tule. Nykyään siellä vilisee jo faktorin nimeä käyttäviä henkilöitä. Eräskin faktori ihmetteli kun vedoksessa ei näkynyt minimipistettä mikä tietysti Epson 10000 vedostimella onkin aika piilossa.
-
No joo siis kyse on lähinnä laiskuudesta. Ei se mikään varsinainen ongelma ole.eskofot kirjoitti:En nyt kyllä vieläkään ymmärrä ongelmaa. Selänpuoleinen reuna alkaa siitä mistä leikkausmerkit osoittavat sen alkavan. Nehän osoittavat sen mistä bleed alkaa eikä mihin se loppuu, joten eihän sun tarvitse mitään siirrellä tai olla kiinnostunut bleedin suuruudesta kunhan sitä vain on riittävästi. Ja eihän niitä merkkejä tarvita näkyviin taittotiedostossa vaan ne voi rajata pois kun ne ovat tehtävänsä täyttäneet eli osoittaneet taittajalle miten ilmo asemoidaan, oikeat leikkuumerkithän tulevat sitten taitto-ohjelmasta, or what?
Otetaan nyt lehti minkä sivukoko on A4 + 3mm bleedit.
Tulee kokosivun ilmoitus mikä on tehty taittajan kannalta mukavasti, eli ei leikkuumerkkejä, bleedit 3 mm kauttaaltaan (216 x 303 mm).
Taittaja peistaa ilmoituksen sivulle taiton ylä+ulkoreunan bleedistä. Nyt ilmoitus on kohdallaan! Rajataan vain ilmon kehyksellä pois selän kohtaa 3 mm, mikä on helppoa koska ilmoituksen kehys tarttuu sivun (selkä)reunaan (snap to guides tms.).
Jos taas ilmoituksen *dokumenttikoko* on "A4+jotain", minkä keskellä on ilmoitus + leikkuumerkit. Ensin se ilmoitus pitää rajata joka reunasta (edit: no, selkä+ylä- tai alareunakin riittää oikeaan asemointiin) "silmällä-zoomaamalla" oikeaan kokoon, minkä jälkeen sen voi lätkästä sivulle niin että se on oikeassa kohdassa. Sitten ilmoituksen kehyksiä siirretään taittodokumentin bleediin. Siinä vaan miettii että helpommallakin voisi päästä.
Kaikista optimaalisin tietty olisi jos ilmoituksessa ei olisi selänpuolella ollenkaan bleediä (213 x 303) jolloin ilmoitukselle ei tarvitsisi tehdä mitään rajauksia.

-
Jos taas joku neropatti toimittaa ilmon jossa ei ole leikkausmerkkejä, mutta on dokumenttikoossa mukana leikkausvarat x mm niin menee täysin arpomiseksi mistä leikataan, voi mennä 5 minuuttia siinä ihmetellessä mitä on aioittu ja että ei varmasti yhteystiedot leikkaannu pois
-

Mutt siis tosiaan tuo sun työnkuva kyllä vaikuttaa äkkiäajateltuna kätevimmältä vaihtoehdolta jos ilmoituksen dokumenttikoko on epämääräinen ja siinä ON ne leikkuumerkit.
Mutta ylivoimaisesti paras on jos se ilmoitus on tehty vimpanpäälle oikein eli samoilla bleedeillä (esim 3 mm) mitä taittodokumentissa on. Silloin vain ilmoitus sijoitetaan suoraan alkamaan taittodokumentin bleedistä:
(edit: tai siis vielä parempi jos ilmoituksen selänpuolisessa reunassa ei ole bleediä ollenkaan jolloin selkäreunaa ei tarvi rajata ollenkaan, selviää yhdellä hiiren klikkauksella, tällöin ilmolla pitää tietty olla määräpaikka vasemmalla tai oikealla sivulla)

Jolloin koko ilmoitus tipahtaa heti oikein paikalleen, ainoastaan cropataan selkäreuna sitten dokumentin reunaan.

Musta tämä olisi toivottavaa.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Mistäs kummaa minä tiedän kummalle sivulle ilmoitrus sijoitaetaan - parittomalle vai parilliselle?Jamac kirjoitti: Kaikista optimaalisin tietty olisi jos ilmoituksessa ei olisi selänpuolella ollenkaan bleediä (213 x 303) jolloin ilmoitukselle ei tarvitsisi tehdä mitään rajauksia.))
Onko nyt niin että jos on kokosivun ilmoitus ja kuva menee leikkaukseen niin leikkuuvarat (bleed) laitetaan mutta ei leikkuumerkkejä? Onko asiasta viralista ohjeistusta missään?
Tuosta cd:lle tallentamisesta sen verran että itse en ole lähettänyt cd:llä tms. tavaraa painoona/reproon enään vuosikausiin vaan kaikki menee linjasiirtona. Jos ei muuten niin laitan aineiston omalle serverille ja linkki aineistoon sähköpostlla. Muutama epätietoinen on kysellyt reprosta että missä aineisto oikein on.
-
No, sepäs justiinsa onkin, että bleedi saa olla kummallakin pystysivulla jos ei tiedetä justiinsa tarkkaan kummalle sivulle se tulee.Mistäs kummaa minä tiedän kummalle sivulle ilmoitrus sijoitaetaan - parittomalle vai parilliselle?
No, ainakin minun mielestäni tuo on optimaalinen tapa. En minä nyt mene mitään globaaleja sääntöjä asettamaan mutta minun mielestäni jos mediakortissa on ilmoituksen koko vaikka tuo 216 x 303 (sis. 3 mm bleedit) niin silloin se koko on se. Ja jos se ilmoitus tulee sen kokoisena *dokumenttina* niin taittaja ei joudu asemoimaan ilmoitusta silmämääräisesti minkään leikkuumerkkien avulla, vaan tiputtaa se ilmoitus heti kättelyssä siihen kohtaan mihin se kuuluu.Onko nyt niin että jos on kokosivun ilmoitus ja kuva menee leikkaukseen niin leikkuuvarat (bleed) laitetaan mutta ei leikkuumerkkejä? Onko asiasta viralista ohjeistusta missään?
-
Oletko työn uuvuttama? Se on mun mielestä varsinkin ammattitaitoa jos käyttää FH8:aa. Viiminen kunnolla toimiva FH-versio! Ei MX:ssä ole mitään ihmeellistä muuten kun että kaatuu usein = susi. Henkilökohtaisesti ainakin osaan painokuntoonlaiton työssä kuin työssä. Jos tulee propleema otan painoon yhteyttä. Ei se ole mitään ihmeellistä duunia. Ihan perusjuttuja. Jos jostain toimistosta tulee skeidaa niin siitä täytyy antaa heille palautetta. Puolin ja toisin täytyy pystyä kommunikoimaan...PowerMac kirjoitti:Painolaitoksissa reproissa on kyllä yleensä viimeisimmät softaversiot. Mainostoimistoista sen sijaan tulee mm. Friikku 8:lla tehtyjä töitä joka vaikuttaa aika naurettavalta. Tai sitten kertoo vaan siitä osaamisesta.Mac_Veikka kirjoitti:Kyl pitäis olla painoilla ainakin toiseksi viimeinen versio ohjelmista. Ei aina voi lähettää 3 versiota joka aineistosta. 20 henkilön mainostoimistosta lähtee 10-30 aineistoa päivässä! Vinku-Kiinasta ymmärrän, mutta en täällä Suomessa. Puttipajat taas ovat asia erikseen!PowerMac kirjoitti:Taitaa olla tää unohtelu aika yleistä mainostoimistoilla. On vaan tullut huomattua. Milloin puuttuu epsit milloin fontit. Kiire taitaa olla kova jonnekin tai sitten ammattitaidossa olisi parantamisen varaa. Tallennusasiat CD:lle ovat mun mielestäni perusasioita kun aineistoja lähetetään eteenpäin. Toinen laita on sitten ne CD:t joissa on vaikka mitä sälää mukana ja niistä voi sitten valikoida sopivan. Ihan kivaa. Siinä tietysti säästää CD:n hinnan kun siellä on koko työhistoria mukana.
Täytyy muuten myöntää, että mainostoimistoissa on paljon puutteita painokuntoonlaitossa. 4-6 vuotta sitten ei tehty mitään itse loppuun asti. Paino teki kuvat ym. Nyt ne samat ihmiset, jotka olivat siihen tottuneet tekevät/yrittävät tehdä sen (ei assarit kaikkia ehdi tehdä)! Ei heillä ole koulutusta siihen – sääli.
Mitä tulee siihen painokuntoonlaittoon, suosittelisin että mainostoimisto antaa sen asian olla koska pelkällä höpinällä ei ammattitaitoa synny. Sitä ei mainostoimistoissa ole ikinä ollutkaan eikä tule. Nykyään siellä vilisee jo faktorin nimeä käyttäviä henkilöitä. Eräskin faktori ihmetteli kun vedoksessa ei näkynyt minimipistettä mikä tietysti Epson 10000 vedostimella onkin aika piilossa.
PS. Täytyy sanoa, että on painojenkin taso mennyt ainakin Turussa alamäkeä. Ei välillä sinnepäinkään – jatkuvasti uusiksi!
-
Viesti Kirjoittaja Appleboy »
Ammattitaito voi olla yksi syy asiaan, mutta uskoisin kuitenkin suurimmaksi syyksi älyttömän sähläämisen. Kaikilla tuntuu olevan kiire ja se viimeinen tärkeä työ ennen painoon lähettämistä jätetään viime tippaan ja roiskitaan kasaan. Sitten ihmetellään kun painosta tulee paskaa kuten itselläni syksyllä kävi. Olemme ihmisiä ja tätä sattuu ja siksi toivonkin että ammattimiehet siellä kirjapainoissa ovat niin eteviä, että osaavat ja haluavat kertoa mainostoimistolle mahdollisista virheistä. Tämä kun ei tunnu kuuluvan kirjapainojen palveluun!
P.S. Ja eikös se CD-aika ala olla jo aika hankalaa? Vai onko se joku tapa josta ei osata luopua? Ainakin meidän toimistossa on linjat auki ja FTP:llä matsku siirtyy kivasti kirjapainolle...
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
- aukee sitten vanhemmillakin versioilla
- aukeaa jopa illussa (fontit konvertoituna homma toimii 1/1)
---
Kerran sain sähköpostilla Londoniumista asti huippuvirmasta hienon matskutoimituksen - mainosmaakari meilasi shortcutit työpöydältään dokkareihinsa ja ihmetteli sitten kuinka täällä skandinaviassa ei hommat suju.
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Itse pidän siitä, että leikkuumerkit ovat osoittamassa missä ilmoituksen reunan halutaan kulkevan. Kun tuo asia jollain tavalla pitää kuitenkin ohjeistaa niin on paljon helpompaa ilmoittaa että
cropmarks: yes,
bleed: 5mm
kuin alkaa ohjeistamaan, että muistattehan asettaa arkkikoon tasan 5mm suuremmaksi kuin aineiston nettopinta-ala jne... Sitten alkaa tulla possua tulostettaessa ilmoituksia, että aineisto ei mahdu arkille jne... Ilmoituksen tekijän pitäisi tulostaa pdf isommalle arkille ja cropata ilmoke acrobatissa jolloin se tietysti tallennetaan acrobatissa uudelleen, mitä en ainakaan itse tee mielellään ellei ole pakko.
Ainoat ongelmat viimeisen vuoden aikana ovat olleet muistaakseni yksi pdf jossa oli matalaresokuvia ja yksi ilmoke, joka tuli jpg-kuvana (?!?!?!). Mustassa taustassa total inkit paukkuivat yli suositusrajojen niin että suhina kävi... Muuten on tullut pääosin priimaa. Freehand- tai InDesign-dokumentteihin en aineistoissa ole törmännyt ainakaan vuoteen.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Mitä ihmettä, nyt mä putosin totaalisesti. Mikä ohjelma? Tämä kuulostaa todella ihmeelliseltä..barcoder kirjoitti: Sitten alkaa tulla possua tulostettaessa ilmoituksia, että aineisto ei mahdu arkille jne... Ilmoituksen tekijän pitäisi tulostaa pdf isommalle arkille ja cropata ilmoke acrobatissa jolloin se tietysti tallennetaan acrobatissa uudelleen, mitä en ainakaan itse tee mielellään ellei ole pakko.
Eikun siis kun asiakas tekee sitä ilmoitusta, jooo muistan kyllä Freehandissa tuollainen ilmoitus taisi tulla jos dokumentissa on bleedit ja postaria tulostettaessa jätetään dokumentin kooksi se koko mikä ilmoituiksen koko on. Tietty sivukoko kuuluu olla Custom jotta bleedit tulee mukaan.
Eikös tuolalinen automaattisesti käytetä Photarin kautta, jos se on CMYKkiä niin muutos RGB ja takaisin lehden käyttämään CMYK-profiililin niin total inkit on kunnossa. Tai noin mä ainakin teen.yksi ilmoke, joka tuli jpg-kuvana (?!?!?!). Mustassa taustassa total inkit paukkuivat yli suositusrajojen niin että suhina kävi...
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
No juurikaan muuta mahdollisuutta ei ole kuin lähteä purkamaan hommaa photoshopissa. Kaikki on kunnossa jos aineiston tekijä on kaikessa jalomielisyydessään upottanut käyttämänsä icc-profiilin kuvaan (mitä tässä tapauksessa ei tietystikään oltu tehty) Jos kuvaa lähdetään muuttamaan uudelleen RGB:ksi tai tekemään siihen jotain CMYK-assignmenttia niin aika heikoilla jäillä ollaan jos ei tiedetä onko värierottelua tehty esim. päällystetyn paperin yleisprofiililla, jollain painon laatimalla konekohtaisella profiililla tai vaikka sanomalehtiprofiililla. Tämä seikka pitää arvata ennenkuin ensimmäistäkään konversiota mihinkään suuntaan voi tehdä ja jos arvaa pieleen niin koneesta voi tulla ulos mitä vain.Eikös tuolalinen automaattisesti käytetä Photarin kautta, jos se on CMYKkiä niin muutos RGB ja takaisin lehden käyttämään CMYK-profiililin niin total inkit on kunnossa. Tai noin mä ainakin teen.
Joten mielummin tuollaisessa tapauksessa lähden keventämään mustemääriä muilla tavoilla.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Joo-niin, en osaa muuten ajatellakaan, ma olen Kuarkkilasta kotoisin. Moni lehti on siellä vieläkin.Jamac kirjoitti:Hmm, en ole koskaan piirtänyt mitään kuvalaatikkoa erikseen, kun kerran kaikki kuvat ja pdf:t on valmiiksi omassa framessaan jolla kuvaa/ilmoitusta voi rajata. Miksi laittaa ne kaksinkertaisesti frameen.
Aikakausmedian sivuilla pitäisi olla ohjeistusta, vaatii rekisteröitymisen. Yleisimmin käytetty ohje on tämä: "Leikkausvara 5 mm, leikkausmerkit näkyvillä" Varat laitetaan kaikille sivuille, tarpeeton rajataan pois sitten asemoinnissa. Mutta sitä juuri ei voi tehdä jos ei ole leikkausmerkkejä. Ne merkit osoittavat ilmon absoluuttisen koon. Aikakausmedia laskuttaa tekijältä rahaa jos ilmoitus ei ole tehty oikein, se on tehty väärin jos leikkausmerkkejä ei ole.barcoder kirjoitti:Onko nyt niin että jos on kokosivun ilmoitus ja kuva menee leikkaukseen niin leikkuuvarat (bleed) laitetaan mutta ei leikkuumerkkejä? Onko asiasta viralista ohjeistusta missään?
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka