Kaikkihan on ihan kiinni mitä haluaa kuvata, joten kannattaa kalustoa kattella sen mukaan
studiosalamat (yhdyssana?)
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
SamiPe
Viesti Kirjoittaja SamiPe »
Yks syy miks mä tykkää kuvata kuumilla valoilla on lämmöntuotto ja sähkönkulutus. Saa olla aikas tarkkana välillä sähkön kanssa, jos haluaa esim kolmella tai useammalla valolla kuvailla ja ne on esim. tonnisia Arreja. Dedot on sitten asia erikseen sähkönkulutuksen kannalta, mut niissä ei oikein tehot riitä riittävän nopeisiin valotusaikoihin... Tokihan niitäkin on tehokkaampia, mut hinnat alkaa silloin pyöriin pelkällä valopäällä ja säätimellä 1500€ ja yli/kpl. ISOn saa nostaa heti 400 ja aukko 2,8-4, mut valotusajat pyörii 1/60 nurkilla. Esinekuvauksessahan tolla ei oo mitään merkitystä, kun esine nyt ei karkaa minnekään
Siihen touhuun nuo kuumat valot ja etenkin Dedot on SE juttu....
Kaikkihan on ihan kiinni mitä haluaa kuvata, joten kannattaa kalustoa kattella sen mukaan
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
TheKraken
-
jmattila
vielä niistä radiosynkista
Viesti Kirjoittaja jmattila »
niin unohtuipi mainita siinä aikasemmassa viestissäni, että luuri kannattaa pitää pois päältä tai ainakin eri huoneessa missä kuvaa. Kävi tässä tänään niin, että tekstari sai salamat välähtämään ennen aikojaan, mitään vahikoa ei siitä tietenkään koitunut mutta vähän sitä jäi ihmettelemään. Niin ja sitten vielä, että tässä on nyt ensimmäinen otos ihmisestä noilla D-LITE 4lla, harjaannusta kaipaa toki vielä mutta kaikki aikanaa. http://www.photosig.com/go/photos/view? ... rward=user
-
TheKraken
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itse varmaan myös antaisin hieman "pyöreämpää" ja tasaisempaa valoa. Ellei sitten nimenomaan tahallaan haluta varjoa jommalle kummalle puolen. Usein mallin kannalta on edullisempaa että käytetään mahdollisimman tasaista ja pehmeää valoa.
EDIT: Mainittakoon vielä, että mallissa ei mitään vikaa
Ihminen vaan tuppaa näyttämään kivemmalta, kun iholla ei ole varjoja 
EDIT: Mainittakoon vielä, että mallissa ei mitään vikaa
Viimeksi muokannut TheKraken, 12.1.2007 klo 10.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
jmattila
Kiitoksia oikein paljon, katselin eilen yöllä kolmeen asti tuota kuvaa ja miettisin, että mikä siinä oikein mättää. Pitäneen kokeilla ehdotuksia, joskin tila on aina se rajoittava (kuvan avovaimon "mieliksi" pystytin studion olohuoneeseen
) tekijä eikä noita linssejä ole kuin 50mm saakka. Nooh onhan tässä aikaa opetella jipot ja jutut 
-
Fixx
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Itsekin olen halpoja salamia kalastellut. Yksi mahdollisuus ois jos täältä löytyy Leppävaaran/Lintuvaaran suunnalla asustavia harvakseltaan kuvaavia, että ostais kimppasalamat. D-lite4 ois hyvä valinta. Ja toisaalta, mä pärjäisin yhdelläkin valolla aika pitkälle, jos paketin jakais..
-
jmattila
"EDIT: Mainittakoon vielä, että mallissa ei mitään vikaa Ihminen vaan tuppaa näyttämään kivemmalta, kun iholla ei ole varjoja"
Sitähän minäkin, olisin voinut muuten loukkaantua
Heh.. ei maar hyvä vaan, että saa palautetta. Itse kun olen noita pärstöjä vaan kuvannut niin ei oikein nuo silmät ole vielä harjaantuneet koko kroppaan.
Sitähän minäkin, olisin voinut muuten loukkaantua
-
SamiPe
Viesti Kirjoittaja SamiPe »
Tota kans kannattaa miettiä, et onks maha tuossa se tärkein kohta. Kasvot on nimittäin aika paljon tummemmat ja katse kiinnittyy maha heti ekana. Mut jos se on se juttu tässä, niin mikäs siinä
Valoa vaan ylemmäs ja yläviistoon, niin eiköhän sinne kasvoillekin ala sitä valoa löytymään. Toinen keino viedä lamppu riittävän kauas mallista, niin valon määrä ei muutu tuollasilla matkoilla, jolloin joka paikkaan tule se sama valo...
Ja saa sitä varjoa tulla mun mielestä kuviin. Näyttää vaan hassulta, kun joka paikka on tasasta platkua, eikä muodot näy juuri ollenkaan 8)
Valoa vaan ylemmäs ja yläviistoon, niin eiköhän sinne kasvoillekin ala sitä valoa löytymään. Toinen keino viedä lamppu riittävän kauas mallista, niin valon määrä ei muutu tuollasilla matkoilla, jolloin joka paikkaan tule se sama valo...
Ja saa sitä varjoa tulla mun mielestä kuviin. Näyttää vaan hassulta, kun joka paikka on tasasta platkua, eikä muodot näy juuri ollenkaan 8)
-
TheKraken
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tämä sinänsä ihan mielipidekysymys ja suurin tekijä on toki se mitä kuvilla ollaan tekemässä. Jos tavoitteena on jonkinlainen "muotikuva" tai vastaava, niin tasainen valo yleensä on kivemman näköinen. Jos taas enemmänkin "taidekuva", niin tällöin varjoilla leikittely on enemmänkin sääntö kuin poikkeusSamiPe kirjoitti:Ja saa sitä varjoa tulla mun mielestä kuviin. Näyttää vaan hassulta, kun joka paikka on tasasta platkua, eikä muodot näy juuri ollenkaan 8)
-
jmattila
Katos pirulainen, kyllä sitä sokeaksi tulee kun tuijottaa kuvaa putkeen, niin ei enään sitten itse näe sitä oikein
Nooh... kyllä se tästä pikku hiljaa, tässä taas yksi otos, joka on jo mun mielestä parempi. Joskin värit ei miellytä tossa srgbssä ja asentoa voisi vähän korjailla, mutta muuten parempi (?). http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1912993
-
harri
Viesti Kirjoittaja harri »
Yksi henkilökuvauksen perussääntöjä:jmattila kirjoitti:tässä taas yksi otos, joka on jo mun mielestä parempi. Joskin värit ei miellytä tossa srgbssä ja asentoa voisi vähän korjailla, mutta muuten parempi (?). http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1912993
Älä ikinä katko kuvattavan raajoja nivelistä (= ranteet, kyynärpäät, polvet, nilkat)
Eli tässä tapauksessa nilkoista.
-Harri
-
Fixx
-
jmattila
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka