Painoviestinnän opiskelusta
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
Painoviestinnän opiskelusta
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Reilu vuosi sitten oli aiheesta pitkä ketju, mutta enpä sitä jaksa kaivaa esille.
Nyt on sitten vuosi oltu koulussa. Onhan siellä kaikenlaista opittu, mutta tuntuu että meiningissä on aika pahasti historian siipien havinaa, syksyllä saatiin onneksi CS3 ohjelmistot. Koneet ovat mäkkiluokassa G4 PowerMacceja ja Cubeja. Windows-luokassa näytöt ovat niin karmeita että silmiin sattuu.
Opetuksen suurin vika on monitasoisuus, aikuispuolella kun ollaan. Joillekin tiedoston avaaminen on hankalaa, toisilla on jo kokemusta ohjelmista. Hitaimman mukaan mennään ja harjoitukset tukevat enemmän ulkoa opettelua kuin itsenäistä työskentelyä.
Monisteita on kauhea kasa, mutta olen varallisuuden salliessa yrittänyt hankkia kirjallisuutta. Välillä tuntuu olevan hyödyllisempää lukea hopeista omenaa ja pinkkaria tunneilla. Paljon olen oppinut toisten ketjuista ja saanut apua ongelmiini. Opettajilta on turha kysyä esimerkiksi indyn kanssa touhuamisesta. Yhdellä on aina tapana puhua ysikäyttiksestä ja kymppi on uutta ja ihmeellistä. Tuntuu oudolta kun itselle ysi on täysin vieras.
Onneksi on yliopisto-opiskelun peruna kontakteja ainejärjestöihin, niille voi aina tehdä pieniä proggiksia, suunnitella haalarimerkkejä ja taittaa lehtiä. Taloudellisesti ei kovin kannattavaa, mutta saa harjoitusta ja hyvän mielen.
Eli varauksin voin suositella ihmiselle jolle tietokone ei ole vieras, mäkkikokemus plussaa ja mielellään jotain omia projekteja pitämään mielen virkeänä. Näin siis Turussa.
Kesällä odottaa työharjoittelu, sitten nähdään kuinka äijän käy. Voi olla että meneekin niin päin että minä opetan, sillä firmassa ollaan vasta siirtymässä InDesigniin ja Illustratoriin.
Nyt on sitten vuosi oltu koulussa. Onhan siellä kaikenlaista opittu, mutta tuntuu että meiningissä on aika pahasti historian siipien havinaa, syksyllä saatiin onneksi CS3 ohjelmistot. Koneet ovat mäkkiluokassa G4 PowerMacceja ja Cubeja. Windows-luokassa näytöt ovat niin karmeita että silmiin sattuu.
Opetuksen suurin vika on monitasoisuus, aikuispuolella kun ollaan. Joillekin tiedoston avaaminen on hankalaa, toisilla on jo kokemusta ohjelmista. Hitaimman mukaan mennään ja harjoitukset tukevat enemmän ulkoa opettelua kuin itsenäistä työskentelyä.
Monisteita on kauhea kasa, mutta olen varallisuuden salliessa yrittänyt hankkia kirjallisuutta. Välillä tuntuu olevan hyödyllisempää lukea hopeista omenaa ja pinkkaria tunneilla. Paljon olen oppinut toisten ketjuista ja saanut apua ongelmiini. Opettajilta on turha kysyä esimerkiksi indyn kanssa touhuamisesta. Yhdellä on aina tapana puhua ysikäyttiksestä ja kymppi on uutta ja ihmeellistä. Tuntuu oudolta kun itselle ysi on täysin vieras.
Onneksi on yliopisto-opiskelun peruna kontakteja ainejärjestöihin, niille voi aina tehdä pieniä proggiksia, suunnitella haalarimerkkejä ja taittaa lehtiä. Taloudellisesti ei kovin kannattavaa, mutta saa harjoitusta ja hyvän mielen.
Eli varauksin voin suositella ihmiselle jolle tietokone ei ole vieras, mäkkikokemus plussaa ja mielellään jotain omia projekteja pitämään mielen virkeänä. Näin siis Turussa.
Kesällä odottaa työharjoittelu, sitten nähdään kuinka äijän käy. Voi olla että meneekin niin päin että minä opetan, sillä firmassa ollaan vasta siirtymässä InDesigniin ja Illustratoriin.
Re: Painoviestinnän opiskelusta
Kolutuksen tärkein tehtävä on oppia käyttämään korvanvälyksiä. Ongelmanratkaisukyky tuppaa pysymään - ohjelmaversiot ja käyttöjärjestelmät sen sijaan tulee tulee ja menee. Eli kannattaa keskittyä olennaiseen vaikka ei tiedäkkään mikä se on.
Muodit (käyttikset ja ohjelmat ja versiot) tulee ja menee. Tärkeintä on osata vaatettaa (teoria & käytäntö) oikein olosuhteiden mukaan. Respectiä, nöyrää asennetta (ja kärsivällisyyttä) tarvitaan kun mennään työpaikalle ammattilaisten pariin suoraan koulun harjoitustöistä asiakastöihin. Heti ei kannata mennä ammattilaisia opettamaan.
Vaikkakin meillä sushirajan koulussa on ihan uusia koneita ja ohjelmia. On perusidea sama - työskentelyn perusteet ensin kuntoon. Kun nykyisten opiskelijoiden eläkeikä lähenee, saattaa käyttikset ja ohjelmat olla ihan toisenlaisia. Kultainen leikkaus ja Garamondin kiekurat ovat kuitenkin samat kuin nykyään.
Joo mutta se silmä pitää opettaa katsomaan.Saltikov kirjoitti:Eihän noita tartte opiskella - silmä ne tekijälleen kertoo.Pastori kirjoitti:Kultainen leikkaus ja Garamondin kiekurat ovat kuitenkin samat kuin nykyään.
Itsekin aloittelen työharkkaa piakkoin ja kyllähän sitä on yrittänyt miettiä, että miten siellä työelämässä kuuluu olla. Tai no oikeastaan ainut iso huoli ja kysymerkki on se, että saanko
pitää verkkareita duunia tehdessä
Se on kulkaas huomattavasti mukavempaa kyyristellä kameran takana verkkarit jalassa kuin jotkut takapuoli repijä farkut, vaikkakin ehkä ei yhtä
hyvältä näytä. Mitä muuten tulee niin ihan oppimaan sinne olen menossa, vaikka tiedän olevani jokseenkin hyvä siinä mitä teen niin aina löytyy opittavaa. Ehkä näin harjoittelija valokuvaajan
kannalta suurin asia on se painovalmiiksi saattaminen, eli miten saada kuvat näyttämään hyviltä myös cmykeinä.
pitää verkkareita duunia tehdessä

hyvältä näytä. Mitä muuten tulee niin ihan oppimaan sinne olen menossa, vaikka tiedän olevani jokseenkin hyvä siinä mitä teen niin aina löytyy opittavaa. Ehkä näin harjoittelija valokuvaajan
kannalta suurin asia on se painovalmiiksi saattaminen, eli miten saada kuvat näyttämään hyviltä myös cmykeinä.
Juurikin näin. Asianmukainen itsekritiikki on aina paikallaan. Hyvän yläpuolellahan on vielä kiitettävä, jota tavoitella.jmattila kirjoitti:vaikka tiedän olevani jokseenkin hyvä siinä mitä teen niin aina löytyy opittavaa.
No mä yritin tällä karrikoinnilla viestiä sitä, että esim. typografian ja sommittelun saralla harjaantuminen edesauttaa työntekoa.Macco kirjoitti:Joo mutta se silmä pitää opettaa katsomaan.Saltikov kirjoitti:Eihän noita tartte opiskella - silmä ne tekijälleen kertoo.Pastori kirjoitti:Kultainen leikkaus ja Garamondin kiekurat ovat kuitenkin samat kuin nykyään.
Vaikka olisi kuinka lahjakas, ei ilman jonkinlaista opiskelua tiedä vaikkapa mitä eroa on groteskilla ja antiikvalla.
Esim. täällä idässä on kokeiltu yhdistää esim. typografia, kulttuuri/taidehistoria sekä vuorovaikutus. Taka-ajatuksena on se, että opiskelijat harjaantuvat kommunikoimaan asiakkaan kanssa asianmukaisilla termeillä ja yhdistelemään erilaisia kulttuurisia vaikutteita suunnitelutyöhön.
Tämänkaltaisia taitoja tarvitaan riippumatta koneen käyttiksestä ja työkalujen merkistä.
Opiskelu on usein sitä että opetellaan tekemään asiat oikein, tietyn kaavan mukaan.Pastori kirjoitti:
No mä yritin tällä karrikoinnilla viestiä sitä, että esim. typografian ja sommittelun saralla harjaantuminen edesauttaa työntekoa.
Vaikka olisi kuinka lahjakas, ei ilman jonkinlaista opiskelua tiedä vaikkapa mitä eroa on groteskilla ja antiikvalla.
Ja sitä ruutina ei tarvitse kovin kauaa opiskella kun aivot lepää - usein hautaan asti. Siinä meidän kolulaitos on hyvä.
Edelleekin - koulutuksen tärkein asia on opiskella käyttämään aivoja - tietysti kaurapuuroakaan .... siis perusteita ei saa unohtaa.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Yosh!
Olen kuullut että Turussakin on amiksessä tämä linja... Mutta olin kyllä odottanut sen olevan vähän tasokaampi, noh, onneksi olen tääl porvoon amistossa.
Meillä on kaksi suuntautumis vaihtoehtoa, ulkoasuntoteuttaja ja painaja. Itse oon ulkoasuntoteutusta opiskelemassa, meillä on koulussa yksi iMac luokka (valkoiset 20") ja sitten on eMac luokka, sekä yksi Puucee-luokka jonka koneet alkaa olla jo aikansa eläneitä, ehkä saadaan uudet joskus, tosin en välitä koska suurin osan tunneistani olen iMaceillä tai eMacillä.
Meillä on pääasiassa koneissa CS2 ohjelmat, tosin iMacit pitäisi päivittää Leopardiksi ja samalla niihin CS3 ohjelmisto, mutta sitä ei olle kaikkiin koneisiin ehditty tehdä vielä.
Mielestäni meillä on täällä hyvät opettajat, ehkä siitä kertookin se että saatiin taitaja kisoista pronssia (osastomme ulkoasuntoteuttaja nimenomaan). Posin tuolla paino puolella asiat eivät samat, opettajien taso on aika kirjava... (en sen enenpää kommentoi, olen vain kuullut painaja kaveriltani).
Olen tosi hyvin oppinut tässä koulussa, ajattelin tästä hakea ammattikorkeaan sitten mikäli vain pääsen.
Tämän koulun ansioista ihastuin maceihin totaallisesti, ja nyt onkin kotona jo MacBook ja Mac Mini ^__^
Eli, Porvoon amisto RULEZ!
Olen kuullut että Turussakin on amiksessä tämä linja... Mutta olin kyllä odottanut sen olevan vähän tasokaampi, noh, onneksi olen tääl porvoon amistossa.
Meillä on kaksi suuntautumis vaihtoehtoa, ulkoasuntoteuttaja ja painaja. Itse oon ulkoasuntoteutusta opiskelemassa, meillä on koulussa yksi iMac luokka (valkoiset 20") ja sitten on eMac luokka, sekä yksi Puucee-luokka jonka koneet alkaa olla jo aikansa eläneitä, ehkä saadaan uudet joskus, tosin en välitä koska suurin osan tunneistani olen iMaceillä tai eMacillä.
Meillä on pääasiassa koneissa CS2 ohjelmat, tosin iMacit pitäisi päivittää Leopardiksi ja samalla niihin CS3 ohjelmisto, mutta sitä ei olle kaikkiin koneisiin ehditty tehdä vielä.
Mielestäni meillä on täällä hyvät opettajat, ehkä siitä kertookin se että saatiin taitaja kisoista pronssia (osastomme ulkoasuntoteuttaja nimenomaan). Posin tuolla paino puolella asiat eivät samat, opettajien taso on aika kirjava... (en sen enenpää kommentoi, olen vain kuullut painaja kaveriltani).
Olen tosi hyvin oppinut tässä koulussa, ajattelin tästä hakea ammattikorkeaan sitten mikäli vain pääsen.
Tämän koulun ansioista ihastuin maceihin totaallisesti, ja nyt onkin kotona jo MacBook ja Mac Mini ^__^
Eli, Porvoon amisto RULEZ!
- iPhone 6 - 16 GB Silver
- iPad mini 32 GB Wi-Fi Black
- MacBook Pro Retina 15" 2,2 GHz Intel Core i7 / 16 GB / SSD 250 GB
- iPad mini 32 GB Wi-Fi Black
- MacBook Pro Retina 15" 2,2 GHz Intel Core i7 / 16 GB / SSD 250 GB
No eihän se ole tarkoituskaan, mutta kovasti tuntuivat olevan mielissään kun kerroin että olemme Adoben ohjelmia opetelleet. Firmassa oli kyllä ainakin illu, mutta eivät tienneet edes mikä versio... Koneelta kävimme katsomassa, niin oli CS2.Herra77 kirjoitti:Heti ei kannata mennä ammattilaisia opettamaan.
Vaan ei se taida aikuiskoulutuksen taso olla kovin kova muillakaan aloilla, kaveri opiskelee jotain sähköjuttuja ja opettaja on kuulemma koko ajan ihan pihalla. Historian siivet havisevat sielläkin.
Firmoissa ohjelmat on työntekoa varten eikä niiden versionumeroilla ole niin suurta merkitystä - tärkeintä on saada hommat tehtyä. Harvoilla firmoilla on myöskään halua tai tarvetta päivittää jokaiseen versioon - päivitys vaatii paitsi investointeja, myös koulutusta (joka vaatii investointeja).dogmulder kirjoitti: Firmassa oli kyllä ainakin illu, mutta eivät tienneet edes mikä versio... Koneelta kävimme katsomassa, niin oli CS2.
---
Jep. Siksi joskus tuntuu kummalta kun isoissa firmoissa saatetaan tehdä aivan aataminaikuisella työkalulla jotain hommaa. Mutta kuten Jungner jo sanoi "so fucking what". Vanhempi softa toimii vanhemmassa koneessa ja saattaa tuottaa melkoista tulosta. Jokaisen CS paketin vaihto vaikkapa pariinkymmeneen työasemaan teettaa jo vähän duunia joka ukolla/akalla - ennenkuin investointi ja liksat sun muut on tienattu.wanders kirjoitti:Firmoissa ohjelmat on työntekoa varten eikä niiden versionumeroilla ole niin suurta merkitystä - tärkeintä on saada hommat tehtyä. Harvoilla firmoilla on myöskään halua tai tarvetta päivittää jokaiseen versioon - päivitys vaatii paitsi investointeja, myös koulutusta (joka vaatii investointeja).dogmulder kirjoitti: Firmassa oli kyllä ainakin illu, mutta eivät tienneet edes mikä versio... Koneelta kävimme katsomassa, niin oli CS2.
Tosin joskus voisi taas työnkulku parantua ja työteho kasvaa.
Mutta lienee silti outoa että pieni firma hankkii kalliin ohjelman ja sitä ei osata käyttää? Ja ainakin minusta on joskus hyvä tietää ohjelmansa versio (esim. jos joutuu neuvoa tai tuotetukea kysymään, tulee matskua joka on tehty ohjelman omaan muotoon yms). Mutta tietystikään versionumerolla ole merkitystä kun siinä koneella istuu ja tekee duunia. En minä sitä ihmetellytkään että siellä on "vain kakkonen". FreeHandilla siellä duunia painetaan ja siitä halutaan eroon. Meilläkään ei enää sitä koulussa opeteta, viime syksynä tuli CS3 ja Tiikeri söi FreeHandin.wanders kirjoitti:Firmoissa ohjelmat on työntekoa varten eikä niiden versionumeroilla ole niin suurta merkitystä - tärkeintä on saada hommat tehtyä. Harvoilla firmoilla on myöskään halua tai tarvetta päivittää jokaiseen versioon - päivitys vaatii paitsi investointeja, myös koulutusta (joka vaatii investointeja).dogmulder kirjoitti: Firmassa oli kyllä ainakin illu, mutta eivät tienneet edes mikä versio... Koneelta kävimme katsomassa, niin oli CS2.
Itsekin havittelin ensin kakkosta, koska ajattelin että CS3 ei pyöri kunnolla tässä wanhassa Minissä, mutta kun se pyöri sutjakasti koulun koneilla ja kakkosta ei enää saanut, tilailin CS3-paketin. Mulla on joku opensource-taitto-ohjelma ja se on paljon raskaampi kuin InDesign.
Kaivelin tässä vanhoja topiceja ja tämä osui kirkkaasti silmiin.
Itse aloitin -09 syyskuussa opiskeluni samassa puljussa ja tutkinnossa, josta dogmulder on valmistunutkin jo?
Itsellä sikäli oli hieman eri lähtökohdat kuin muilla kanssa aloittaneilla opiskelijoilla, olin juuri valmistunut media-assitentiksi vuotta aiemmin (graafiseen viestintään suuntautuneena) ja työkokemusta jonkin verran myös taustalla (pääasiassa friikkuna toiminut). Korkeakouluhakujen ryssittyäni päätin lähteä hakemaan lisää pohjaa alalle.
Itseäni myös hämmästytti laitekannan vanhuus ja juuri nuo harjoitukset ja materiaalit jotka olivat 90-luvulta. Samaten myös ihmetyttää millaisella perusteilla jengiä otetaan myös opiskelemaan ja mistä lähtökohdista. Opetuksen tasoa voin vain kuvailla sanalla: heikko. Materiaaleja ei ole ties päivitetty koska viimeksi, samoin myös muutamalla opettajalla tuntuu olevan hieman tiedot vanhentuneita.
Tosin laitekanta päivittyi juuri, toimipaikan muuttaessa uuteen osoitteeseen myös macit päivitettiin uusiin 21,5" iMaceihin, joka oli positiivinen yllätys.
Itse en kyllä usko tutkinnon työllistävän monia valmistuttuaan, mutta hyvää pohjaa antaa eteenpäin jatkaakseen alalla.
Erityisesti itsellä oli pohjalla ajatus saada lisää teknistä osaamista (esim. arkkiasemointia edellisessä koulussa ei edes mainittu), kerrata ja hakea vauhtia kouluhakuihin (taik/aalto kiinnostaisi)
ps. Mitenkäs muuten dogmulderin koulun jälkeinen elämä, työllistynyt?
Itse aloitin -09 syyskuussa opiskeluni samassa puljussa ja tutkinnossa, josta dogmulder on valmistunutkin jo?
Itsellä sikäli oli hieman eri lähtökohdat kuin muilla kanssa aloittaneilla opiskelijoilla, olin juuri valmistunut media-assitentiksi vuotta aiemmin (graafiseen viestintään suuntautuneena) ja työkokemusta jonkin verran myös taustalla (pääasiassa friikkuna toiminut). Korkeakouluhakujen ryssittyäni päätin lähteä hakemaan lisää pohjaa alalle.
Itseäni myös hämmästytti laitekannan vanhuus ja juuri nuo harjoitukset ja materiaalit jotka olivat 90-luvulta. Samaten myös ihmetyttää millaisella perusteilla jengiä otetaan myös opiskelemaan ja mistä lähtökohdista. Opetuksen tasoa voin vain kuvailla sanalla: heikko. Materiaaleja ei ole ties päivitetty koska viimeksi, samoin myös muutamalla opettajalla tuntuu olevan hieman tiedot vanhentuneita.
Tosin laitekanta päivittyi juuri, toimipaikan muuttaessa uuteen osoitteeseen myös macit päivitettiin uusiin 21,5" iMaceihin, joka oli positiivinen yllätys.
Itse en kyllä usko tutkinnon työllistävän monia valmistuttuaan, mutta hyvää pohjaa antaa eteenpäin jatkaakseen alalla.
Erityisesti itsellä oli pohjalla ajatus saada lisää teknistä osaamista (esim. arkkiasemointia edellisessä koulussa ei edes mainittu), kerrata ja hakea vauhtia kouluhakuihin (taik/aalto kiinnostaisi)
ps. Mitenkäs muuten dogmulderin koulun jälkeinen elämä, työllistynyt?
Viimeksi muokannut mzus, 14.1.2010 klo 14.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nimimerkki on vaihtunut, mut täällä ollaan vieläkin.
Taisin olla ainoa joka ko. koulutuksen avulla sai edes jotain alan töitä. Tosin sekin homma meni pätkätöiksi ja palkka oli surkea. Nyt on oma firma ja työnhaku käynnissä, viime vuonna paikkoja ei juurikaan ollut avoinna, nyt näyttää tilanne parantuneen.
Arkkiasemointi siellä oli lähinnä Heidelbergin softan pyörittelyä, ei siitä paljoa iloa taida olla. Itse olin pienessä painossa töissä jossa asemoitiin FreeHandilla.
Taisin olla ainoa joka ko. koulutuksen avulla sai edes jotain alan töitä. Tosin sekin homma meni pätkätöiksi ja palkka oli surkea. Nyt on oma firma ja työnhaku käynnissä, viime vuonna paikkoja ei juurikaan ollut avoinna, nyt näyttää tilanne parantuneen.
Arkkiasemointi siellä oli lähinnä Heidelbergin softan pyörittelyä, ei siitä paljoa iloa taida olla. Itse olin pienessä painossa töissä jossa asemoitiin FreeHandilla.
Kappas vain!
Jooh, eipä se asemointi niin kummoista ole. Kertauksen puolesta on kyllä ollut ihan ok settiä. Ainoa, että v*tuttaa se materiaalin vanhuus ja eräs opettaja on niin jäässä koko ajan, syö hieman motivaatiota. Kyllä enemmän sitä oppia tulee, kun omia projekteja tekee ohella.
Sattuipat tuossa silmään kun jatkokoulutusta tsiigailin tuo markkinointi-instituutin mainosgraafikon tutkinto. Mahtaakohan jollain olla kokemusta tai tietoa millaista asiaa/opetusta tutkinto pitää sisällään ja millaisia ihmisiä sinne otetaan sisään? Onko mahdollisesti enemmän suunnattu jo firmoissa toimiville alan ihmisille?
Jooh, eipä se asemointi niin kummoista ole. Kertauksen puolesta on kyllä ollut ihan ok settiä. Ainoa, että v*tuttaa se materiaalin vanhuus ja eräs opettaja on niin jäässä koko ajan, syö hieman motivaatiota. Kyllä enemmän sitä oppia tulee, kun omia projekteja tekee ohella.
Sattuipat tuossa silmään kun jatkokoulutusta tsiigailin tuo markkinointi-instituutin mainosgraafikon tutkinto. Mahtaakohan jollain olla kokemusta tai tietoa millaista asiaa/opetusta tutkinto pitää sisällään ja millaisia ihmisiä sinne otetaan sisään? Onko mahdollisesti enemmän suunnattu jo firmoissa toimiville alan ihmisille?
mg on taikin ja lahden jälkeen arvostetuin koulutusohjelma ja sen pääsykokeeseen oli ainakin aikoinaan melkoista tunkua. se on suunnattu enemmän töissä käyvälle tuottikselle / graafiselle suunnittelijalle työskentelyn ohessa opiskeltavaksi. sisäänpääsykriteerinä pääasiassa originaalit ideat pääsykokeissa.mzus kirjoitti:markkinointi-instituutin mainosgraafikon tutkinto. Mahtaakohan jollain olla kokemusta tai tietoa millaista asiaa/opetusta tutkinto pitää sisällään ja millaisia ihmisiä sinne otetaan sisään? Onko mahdollisesti enemmän suunnattu jo firmoissa toimiville alan ihmisille?
joku kerran kritisoi sitä siitä että monia osa-alueita siellä opiskellaan vain muutama päivä. toisaalta monet opettamassa käyvät ovat alueensa arvostettuja ammattilaisia eivätkä mitään työelämän drop outteja.
t:j.a.j.
- Hutsipotsi
- Viesti:
Viesti Kirjoittaja Hutsipotsi »
Täytyypä minunki sananen sanua tuohon opiskeluun liittyen.
PSK-Aikuisopisto tempaisi täälä Oulussa järjestämällä Mac-Datanomi koulutuksen, jonka suuntautuminen on digitaalinen viestintä. Koulutus alkoi syyskuussa -09 ja opiskuluvälineenä meillä on 13" MacBook Prot (opiskelun alussa saatiin uunituoreet Macit
), softana käytössä on Adoben CS4 versiot illusta, indysta, photarista, dreamweaveristä. Officestakin on 2008 käytössä ja muistakin aikalailla tuoreimmat versiot. Opetuksen taso on pääsääntöisesti hyvää ja osaavaa, tulee historiaa ja nykyaikaa sopivissa määrin. Ja mikä parasta koulutuksen jälkeen saadaan lunastaa nämä koneet itsellemme, eli nämä ovat käytännössä jo meidän omia
.
Vaikka koulutus onkin peruskoulutus, nii mukava ja hyvä on ollut tähän mennessä, työharjoittelujakso alkaisi syyskuussa ja helmikuussa 2011 oltaisiin valmiita.
PSK-Aikuisopisto tempaisi täälä Oulussa järjestämällä Mac-Datanomi koulutuksen, jonka suuntautuminen on digitaalinen viestintä. Koulutus alkoi syyskuussa -09 ja opiskuluvälineenä meillä on 13" MacBook Prot (opiskelun alussa saatiin uunituoreet Macit
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vaikka koulutus onkin peruskoulutus, nii mukava ja hyvä on ollut tähän mennessä, työharjoittelujakso alkaisi syyskuussa ja helmikuussa 2011 oltaisiin valmiita.
Getting enough sleep helps you do your best in whatewer you do.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka