Aperture ja mastereiden uudelleen nimeäminen.
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aperture ja mastereiden uudelleen nimeäminen.
Viesti Kirjoittaja marlah »
Latasin tuon aperturen trialin. Nyt heräilee sitten kysymyksiä. Mitenkähän onnistuu vai onnistuuko mitenkään master kuvien uudelleen nimeäminen eräajona? En tuonut kuvia ainakaan tässä testivaiheessa vielä sisään aperturen kirjastoon vaan ne ovat ulkoisella levyllä. Kyseessä ovat siis nikonin rawit.
-
Re: Aperture ja mastereiden uudelleen nimeäminen.
Viesti Kirjoittaja Jari-eripari »
Onnistuu sillä "relocate Masters" -jutulla. Laitat vaan kohteeksi saman kuin niillä nyt on. Siellä on uudelleennimeämismahdollisuus. Löytyy File-valikosta. On muuten vittumaisen vaikeaa Aperturessa kun sit joutuu nimeämään versiotkin uusiksi, jos nyt tykkää yhtään siitä että itse tietää mikä on mikin. Itse tykkään siitä että pystyn myös avaamaan halutun kuvan finderissä vaikka photoshoppiin.
-
Re: Aperture ja mastereiden uudelleen nimeäminen.
Viesti Kirjoittaja Markose »
vähän liippasee alkuperäistä kysymystä....
mulla meni jotain sekasin Aperturesta ja jouduin palauttamaan Vaultista aikaisemman version (pari päivää vanha).
Nyt Aperture laittaa jokaisen kuvan alakulmaan keltaisen kolmion ja ilmoittelee että ei löydä kuvaa eli sitä ei voi editoida kun ei tiedä missä originaali on tms..
Koitin tuota relocate masters, näytin vuosilukuhakemistosta mistä löytyy. Teki kauan hommia ja näytti siirtävän kaikki ja sitten consolidate master, mutta ei näytä auttavan. Tällä hetkellä rakentelee thumbmaileja kaikista uudelleen mutta edelleen tuo keltainen kolmio kuvissa.
Onko vinkkejä, joutuuko tuon tekemään kuva kerrallaan, kokoelmassa on 88621 kuvaa, ei oikein innostaisi.
Originaalit on hyvässä järjestyksessä sisäisellä levyllä, ja rakenne on sama kun Aperturessa ts. vuosiluvun alla on kuukaudet albumeina ja sitten tapahtumat omassa kansiossaan.
Onko vinkkejä miten korjata homma? Neuvoja otetaan ilomielin vastaan.
edit: backupit kuvista ja vaultista on kolmella eri kovolla eli sinäänsä ei mitään suurempaa vahinkoa ole tapahtunut. Olisi vaan kiva, että noita pääsisi normaalisti editoimaan...
edit2: itse itselleni vastaten, toi reference näytti siltä, että Aperture on kopsanut nuo kuvat yhteen folderiin, joka tuli eilen poistettua sisäistä kovoa siivotessa. Olen näköjään valinnut copy-mahdollisuuden tuotaessa foldereita projektiksi. Tuo folderi tuli eilen poistettua, kun siivosin sisäistä kovoa ja nyt meneillään palautus TimeMachinesta. Katotaan ratkaiseeko tuo tilanteen.....![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Edit3: Ongelma ratkesi tällä, olipa AikaKoneesta taas varsin mainio hyöty
Kevätsiivous ei ollut hyvä juttu....
mulla meni jotain sekasin Aperturesta ja jouduin palauttamaan Vaultista aikaisemman version (pari päivää vanha).
Nyt Aperture laittaa jokaisen kuvan alakulmaan keltaisen kolmion ja ilmoittelee että ei löydä kuvaa eli sitä ei voi editoida kun ei tiedä missä originaali on tms..
Koitin tuota relocate masters, näytin vuosilukuhakemistosta mistä löytyy. Teki kauan hommia ja näytti siirtävän kaikki ja sitten consolidate master, mutta ei näytä auttavan. Tällä hetkellä rakentelee thumbmaileja kaikista uudelleen mutta edelleen tuo keltainen kolmio kuvissa.
Onko vinkkejä, joutuuko tuon tekemään kuva kerrallaan, kokoelmassa on 88621 kuvaa, ei oikein innostaisi.
Originaalit on hyvässä järjestyksessä sisäisellä levyllä, ja rakenne on sama kun Aperturessa ts. vuosiluvun alla on kuukaudet albumeina ja sitten tapahtumat omassa kansiossaan.
Onko vinkkejä miten korjata homma? Neuvoja otetaan ilomielin vastaan.
edit: backupit kuvista ja vaultista on kolmella eri kovolla eli sinäänsä ei mitään suurempaa vahinkoa ole tapahtunut. Olisi vaan kiva, että noita pääsisi normaalisti editoimaan...
edit2: itse itselleni vastaten, toi reference näytti siltä, että Aperture on kopsanut nuo kuvat yhteen folderiin, joka tuli eilen poistettua sisäistä kovoa siivotessa. Olen näköjään valinnut copy-mahdollisuuden tuotaessa foldereita projektiksi. Tuo folderi tuli eilen poistettua, kun siivosin sisäistä kovoa ja nyt meneillään palautus TimeMachinesta. Katotaan ratkaiseeko tuo tilanteen.....
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Edit3: Ongelma ratkesi tällä, olipa AikaKoneesta taas varsin mainio hyöty
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka