Vääntäisikö joku minulle rautalangasta, miten Illustratorista siirretään oikeaoppisesti materiaalia Indesigniin?
Minulla on suuri määrä Illustratorissa tehtyjä graafeja (sisältävät tekstiä ja vektorigrafiikkaa). Jos yritän siirtää niitä copy-pastella, ääkköset eivät jostain syystä seuraa mukana. Pitääkö teksti muuntaa poluiksi sitä ennen? Vai pitääkö graafit muuntaa pdf-muotoon? Mikä auttaisi?
Kopioiminen Illustratorista Indesigniin
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kopioiminen Illustratorista Indesigniin
Viesti Kirjoittaja Miranda »
-
Re: Kopioiminen Illustratorista Indesigniin
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Tallenna työhakemistoon .ai:nä tai .eps:nä ja sijoita, pitäisi kaiken kokemuksen mukaan olla OK.
Omana toimintaympäristönä tiikeri ja CS2.
Omana toimintaympäristönä tiikeri ja CS2.
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Adoben suositus on AICB eli Adobe Illustrator Clip Board. Itse olen käyttnäyt sitä ihan drag&dropilla eli laittanut illun ja indyn ikkunat vierekkäin ja vetänyt tavarat illusta indyyn...
Etu on siinä, että tavara menee pääsääntöisesti muokattavana indyyn. Kaikki tiedostopohjaiset ratkaisut tuottavat indyyn vain esikatselukuvan johon ei sitten siellä päässä enää pääse kiinni muuten kuin viskaamalla ne takaisin illuun, mikä ei ole minun mielestäni kovin hyvä vaihtoehto. Tämä kyllä jakaa mielipiteitä.
Tekstien kanssa on joskus hankaluuksia, mutta lähinnä siinä että pilkkoutuvat riveittäin omiksi kehyksikseen... Kummastakin ohjelmasta löytyi muistaakseni asetuksista joitain toimintoja jotka vaikuttavat leikepöydän toimintaan.
Jos tavaraa on paljon niin kannattaa ehkä harkita PDF2ID pluginin hankkimista, jonka avulla PDF-tieodostot voi sijoittaa indyyn muokattavina.
Etu on siinä, että tavara menee pääsääntöisesti muokattavana indyyn. Kaikki tiedostopohjaiset ratkaisut tuottavat indyyn vain esikatselukuvan johon ei sitten siellä päässä enää pääse kiinni muuten kuin viskaamalla ne takaisin illuun, mikä ei ole minun mielestäni kovin hyvä vaihtoehto. Tämä kyllä jakaa mielipiteitä.
Tekstien kanssa on joskus hankaluuksia, mutta lähinnä siinä että pilkkoutuvat riveittäin omiksi kehyksikseen... Kummastakin ohjelmasta löytyi muistaakseni asetuksista joitain toimintoja jotka vaikuttavat leikepöydän toimintaan.
Jos tavaraa on paljon niin kannattaa ehkä harkita PDF2ID pluginin hankkimista, jonka avulla PDF-tieodostot voi sijoittaa indyyn muokattavina.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Olen raahannut tai kopypeistannut suoraan Illusta graafit sun muut, aina on ääkköset toimineet. Joku fonttiongelma ehkä?
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja duchamp »
Kyllä kai niitä graafeja voi copy pastetakin, monet viritykset siirtyvät tällöin aika vaivatta. Ääkkösten pitäisi toki silloin toimia. Kuten kysytty, ehkä jokin fonttiongelma.
Mun tapani esim. vuosikertomuksissa on kuitenkin sijoittaa (CMD-D) ne AI-tiedostoina suoraan taittoon, ei liimailla. Lisäksi laadin graafit Illussa siten, että niihin jää graafi muokattavaksi numeerisesti.
Näin on sitten helppo taitossa muutoksen tullessa ko. graafiin mennä InDesignissä sille sivulle, klikata graafia ja valita "Edit original". Jolloin graafi avautuu Illussa; teen muutokset naputtelemalla graafin dataan uudet numerot, tallennan ja menen taas InDesigniin, kerron Linkeille että Update, ja muutos on valmis viidessä minuutissa. Eikä tavitse rakentaa ja copypasteerata uudestaan.
Mun tapani esim. vuosikertomuksissa on kuitenkin sijoittaa (CMD-D) ne AI-tiedostoina suoraan taittoon, ei liimailla. Lisäksi laadin graafit Illussa siten, että niihin jää graafi muokattavaksi numeerisesti.
Näin on sitten helppo taitossa muutoksen tullessa ko. graafiin mennä InDesignissä sille sivulle, klikata graafia ja valita "Edit original". Jolloin graafi avautuu Illussa; teen muutokset naputtelemalla graafin dataan uudet numerot, tallennan ja menen taas InDesigniin, kerron Linkeille että Update, ja muutos on valmis viidessä minuutissa. Eikä tavitse rakentaa ja copypasteerata uudestaan.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka