Mikä fonttienhallintaohjelma SL:ään?
-
Mikä fonttienhallintaohjelma SL:ään?
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Ei viitsisi Rosettaa asentaa, että saisi Suitcasen vielä pelaamaan.
-
Re: Mikä fonttienhallintaohjelma SL:ään?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuon sivun mukaan 79 euroa. Ja se vanha ilmaisversio ei taida oikein toimia enää. Minä siirryin kylmästi Kirjasinkirjan käyttöön, mutta sehän ei ammattilaisille riitä.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja omppa »
Oon miettinyt jos hankkis Fontcasen: http://bohemiancoding.com/fontcase/
Mm. Fonsthop myy tuota, ja suosittelee (tietenkin). Onko kellään kokemusta?
-
Viesti Kirjoittaja willwill »
Ihan näppärältä näyttäisi tuo Fontcasekin mutta on jo hyvät setit FontExplorerissa.
-
-
SL-päivityksen jälkeen mulla ilmestyi kanssa noita missing fontteja (sitä ennen niitä tuli joskus ihan omaa tyhmyyttäni kun en laittanut FontExlporeria kopsimaan niitä automaattisesti kirjastoon ja kun sitten heitin sen originaalin filen pois, tuli herjaa).
-
-
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Miksiköhän ei? Mitä siitä puuttuu?MacFinn kirjoitti: Minä siirryin kylmästi Kirjasinkirjan käyttöön, mutta sehän ei ammattilaisille riitä.
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
-
Muutamista pienistä bugeista ko. softa vielä kärsii... tai ainoat joita itse löysin, koskevat ohjelman sisällä fonttien näyttökuvien päivitystä eri paikoissa. Työkäytössä tuosta ei ole mitään haittaa.
Uudessa betassa on muutamia viilauksia ja ominaisuuksia, joita virallisessa 1.2.5-versiossa ei ole. Noita päivitysbugeja on korjailtu, mutta isoin muutos on ehdottomasti autoaktivointi, joka toimii erittäin liukkaasti ja huomaamattomasti taustalla, toisin kuin Fontexplorerissa joka vaati jonkun pluggarin jne. Kun Indyllä avaa dokkarin, edes Indyn omaa fonttidialogia ei avaudu, vaan dokkari aukeaa suoraan ja fontit räpsähtää päälle heti (Fontcase ei tarvi edes olla päällä. Fontcasessa ei myöskään ole mitään startupin yhteydessä käynnistyvää softaa tms, joten en tiedä miten ko. ominaisuus voikin toimia noin hienosti.

Fontexplorerista käyttelin vain ilmaisversiota, jossa ei myöskään ollut mitään isompaa vikaa. Noista uudemmista maksullisista versioista mulla ei ole kokemusta.
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
-
Varmaan 20 riittääkin jos tekee esim. taittohommia. Ite teen taas sitte esim. logoja, t-paitoja jne. ni tarvii olla vähän enemmän.Opa kirjoitti:Ääni Kirjasinkirjalle. FontExplorerin alettua tökkimään siiryin Kirjasinkirjaan. Hyvin riittää. Jo 20 hyvää fonttia piisaa pitkälle - tai riippuu tietysti minkälainen on toi toimenkuva. Nyt kun on uusi kone pöydällä olis fonteissa karsimista. On auki kaiken maailman LinHeit ja HuiHait.
-

-
Viesti Kirjoittaja Opa »
T-paitoja - niitäkin tuli tehtyä, lähes kymmenen vuotta. Macista tuli työkaluni juuri ollessani tekstiilisilkkipainossa tekemässä grafiikoita painokuntoon ja myös suunnittelemassa uusia. Alkuun ei ollut fontteja, hangattiin Letraset arkeista. Eikä niitä kovin suurta valikoimaa ollut. Äsken mainittua edeltäneessä työssäni tein lehti-ilmoittelua ja painotuotteita vähittäiskaupalle. Oli tyytyminen niihin fontteihin joita kirjapainojen kirjasinnäytteissä oli tarjolla. Eikä niitä ollut paljon.willwill kirjoitti:Varmaan 20 riittääkin jos tekee esim. taittohommia. Ite teen taas sitte esim. logoja, t-paitoja jne. ni tarvii olla vähän enemmän.
Tuolla 20 fontilla tarkoitin vaan sitä, että hyvän grafiikan teko ei voi olla pelkästään fonteista kiinni. Onhan se minunkin taustallani juhlaa nyt kun fonteissa on varaa valita. Ja kuten sanoin toisissa toimenkuvissa on tarpeen suurempi fonttivalikoima kuin toisissa.
-
-
Puuttuu kyllä, mutta ei se toimi minusta Suitcasessakaan. Tai toimii, mutta ajatus siitä että se aukaisee vain sen yhden leikkauksen ei ole hyvä ja lisäksi, kyllä minä haluan avata ne fontit itse, ettei tule sekaannuksia. En ymmärrä vieläkään mikä Kirjasinkirjassa ei toimi suuren fonttimäärän kanssa, eikö sitä osata käyttää vai mistä on kyse.MacFinn kirjoitti:Eikös Kirjasinkirjasta puutu myös toi kirjasinten automaattinen aktivointi, kun esim. InDesign dokumentti käyttää fonttia, joka ei ole aktiivinen.
SL-moite kyllä on takataskussa: osa PS-fonteista ei näy Indesignissa vaikka ne ovat Kirjasinkirjassa auka ja näkyvät esim. Texturissa.
-
No en tiedä onko OSXn Kirjasinkirjan toimivuudessa mitään ongelmaa, mutta käyttömukavuudessa ja muissa ominaisuuksissa on parempaakin tarjojolla. Ja jos esim. autoaktivointi säästää dokkareita avattaessa sen 1-5 minsaa hapuilua, niin äkkiä sillä tienaa esim. Fontcasen hinnan.eskofot kirjoitti:Puuttuu kyllä, mutta ei se toimi minusta Suitcasessakaan. Tai toimii, mutta ajatus siitä että se aukaisee vain sen yhden leikkauksen ei ole hyvä ja lisäksi, kyllä minä haluan avata ne fontit itse, ettei tule sekaannuksia. En ymmärrä vieläkään mikä Kirjasinkirjassa ei toimi suuren fonttimäärän kanssa, eikö sitä osata käyttää vai mistä on kyse.MacFinn kirjoitti:Eikös Kirjasinkirjasta puutu myös toi kirjasinten automaattinen aktivointi, kun esim. InDesign dokumentti käyttää fonttia, joka ei ole aktiivinen.

-
Itse olen luonut Kirjasinkirjaan Suicasen tapaisia settejä ja avaan ne asiakaskohtaisesti. En koe siinä mitään ongelmaa. Sensijaan Suitcasen autoa-aktivointi oli koko ajan ongelma, koska suurista, esim. FF-housen seteistä aukeisi tietysti vain julkaisussa käytetty leikkaus, sitten kun yritti muutaa jotain vaikka kapiteeleiksi tai kursiiviksi, sen joutui aina joka tapauksessa avaamaan käsin. Lisäksi minulla oli koko ajan auki älyttömästi fontteja. Luovuin Suitcasesta oikeastaan vain koska Suitcasen asentaminen oli uuteen koneeseen vain liikaa, se halusi järjestellä fonttini. En jaksanaut käydä proseduuria läpi koska se vaikutti peruuttamattomalta, sen sijaan perehdyin Kirjasinkirjaan ja havaitsin tarvittavien ominaisuuksien ilmestyneen sinne. Ihmisten käsitykset kirjasinkirjasta tuntuvat olevan Kirjasinkirja 1.0 -ajalta.omppa kirjoitti:No en tiedä onko OSXn Kirjasinkirjan toimivuudessa mitään ongelmaa, mutta käyttömukavuudessa ja muissa ominaisuuksissa on parempaakin tarjojolla. Ja jos esim. autoaktivointi säästää dokkareita avattaessa sen 1-5 minsaa hapuilua, niin äkkiä sillä tienaa esim. Fontcasen hinnan.![]()
-
Tästä huiman motivoituneena tsekkasin tuon nykyisen version 2.2.1, eikä mulle oikein avautunut miksi tota Kirjasinkirjaa kannattais hehkuttaa.eskofot kirjoitti:Ihmisten käsitykset kirjasinkirjasta tuntuvat olevan Kirjasinkirja 1.0 -ajalta.

-
Viesti Kirjoittaja Lebako »
edit: joitakin fontteja kun yrittää poistaa käytöstä niin kone herjaa, että kyseessä on järjestelmäfontti - ne jätän suosiolla päälle.
http://www.twitter.com/lebako
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Voit poistaa noita eksoottisia fontteja ihan hyvin, kunhan et koske järjestelmän tarvitsemiin perusfontteihin. Jos vaan sitten joudut vaikkapa arabian- tai japaninkielisille nettisivuille, voit nähdä ehkä rivin kysymysmerkkejä.Lebako kirjoitti:Kertokaas tumpelolle, että onko tuosta fonttien käytöstäpoistamisesta suurtakin haittaa? Kirjasinkirjaa kun silmäilen, niin aika monta heprealaista/arabialaista/tms. kirjasinta on käytössä. Itse en noita tule saletisti koskaan tarvitsemaan, joten voiko nuo poistaa käytöstä ilman sen ihmeempiä tunnontuskia?
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka