Fotari kirjoitti:Pitkäänpä piti lypsää, ennenkuin tuli vastaus. Miksi sitten valittaa jos homma pelittää. Ole laitteeseesi tyytyväinen, kun kerta homma toimii.
Mä en ole alan kokenein ammattilainen, mutta mä haluaisin ettei mun työn tulokseen vaikuta huono kalibraattori. Siksi mä olen tätä kysynyt, vaikka en ole ongelmia itse huomannut. Tulkitsenko mä keskustelijoita nyt oikein eli Huey Prossa ei olekaan mitään vikaa, tai lelumaisuutta, minkä takia tää ei kelpais ammattikäyttöön?
Fotari kirjoitti: Ai niin ne luminanssiarvot. Mitä teet niillä tiedoilla, jos kerrran olet muuten tyytyväinen. Minä lopetan tämän keskustelun tähän. Tämä ei tuota hedelmää.
Mä olisin halunnut mittaamalla varmistaa, ettei mun näytöt ole jatkuvasti liian kirkkaat tai liian tummat. Olisko sulla Fotari tai kellään muulla ollut vinkkiä jos joku toinen edullinen kalibraattori sen mittaa?
kuutamolla kirjoitti:Heitän samaan ketjuun. Miten Led Cinema Displayn (24") kalibrointi kannattaisi tehdä? MIkä vempain sopisi parhaiten tähän hommaan?
Eipä kai tuo Macin näyttö tee millään poikkeusta. Itsellä on kokemusta lähinnä siitä 23" Cinema Displaysta. Onko 24" säädöiltään lähinnä samanlainen, eli siinä on vain taustavalon säätö? Tällöin kalibroiminen on simppelimpää. Siinä säädetään lähinnä pohjakirkkaus silmän perusteella ja annetaan kalibraattorin tehdä loput. Näin ainakin Spyderilla kalibroitaessa. Joskus on joutunut tulostuksen jälkeen säätämään taustavalon kirkkautta tulostuksen jälkeen.
kuutamolla kirjoitti:Heitän samaan ketjuun. Miten Led Cinema Displayn (24") kalibrointi kannattaisi tehdä? MIkä vempain sopisi parhaiten tähän hommaan?
Eipä kai tuo Macin näyttö tee millään poikkeusta. Itsellä on kokemusta lähinnä siitä 23" Cinema Displaysta. Onko 24" säädöiltään lähinnä samanlainen, eli siinä on vain taustavalon säätö? Tällöin kalibroiminen on simppelimpää. Siinä säädetään lähinnä pohjakirkkaus silmän perusteella ja annetaan kalibraattorin tehdä loput. Näin ainakin Spyderilla kalibroitaessa. Joskus on joutunut tulostuksen jälkeen säätämään taustavalon kirkkautta tulostuksen jälkeen.
Enpä osaa vertailla 23" vs 24". Mutta onkohan Spider3 Pro kelvollinen ja riittävän helppokäyttöinen?
kuutamolla kirjoitti:Heitän samaan ketjuun. Miten Led Cinema Displayn (24") kalibrointi kannattaisi tehdä? MIkä vempain sopisi parhaiten tähän hommaan?
Eipä kai tuo Macin näyttö tee millään poikkeusta. Itsellä on kokemusta lähinnä siitä 23" Cinema Displaysta. Onko 24" säädöiltään lähinnä samanlainen, eli siinä on vain taustavalon säätö? Tällöin kalibroiminen on simppelimpää. Siinä säädetään lähinnä pohjakirkkaus silmän perusteella ja annetaan kalibraattorin tehdä loput. Näin ainakin Spyderilla kalibroitaessa. Joskus on joutunut tulostuksen jälkeen säätämään taustavalon kirkkautta tulostuksen jälkeen.
Enpä osaa vertailla 23" vs 24". Mutta onkohan Spider3 Pro kelvollinen ja riittävän helppokäyttöinen?
Jos hankit Spyder3:n, niin osta Elite. Siinä on monipuolisin ohjelma. Näyttäs olevan toiminnoiltaa tuo 24" sama kuin 23" cinema display. Joudut säätämään koneesi näyttöasetuksista näytön taustavalon. Muista määritellä se kalibraatio-ohjelmassa. Siis säädät taustavaloa. Siinä näytössä ei ole mitään säätöjä. Muistaakseni olen aiemmin kalibroinut 23" cinema displayta niin, että olen antanut mennä automaatilla siinä ohjelmassa. Kokeile kummalla menetelmällä pääset parempaan tulokseen.
Fotari kirjoitti:Näyttäs olevan toiminnoiltaa tuo 24" sama kuin 23" cinema display. Joudut säätämään koneesi näyttöasetuksista näytön taustavalon.
24" saattaa olla sikäli erilainen tässä suhteessa, että led-taustavalo saattaa säätyä kohdalleen hiukan nopeammin. 23" ja muut vanhemmat Cinema Displayt ovat hitaimpia ryömijöitä mitä olen koskaan työssä nähnyt, joten niiden kanssa kannattaa käyttää aikaa ihan kunnolla. Taustavalon kirkkaus ryömii säädön jälkeen ihan tuntuvissa määrin vielä 15-20 minuutin jälkeen, ja profilointi tulisi aloittaa vasta kun se on edes suunnilleen paikallaan. Esimerkiksi Eizon näyttöjen kanssa tuota ei tapahdu samoissa määrin ongelmaksi asti.
Fotari kirjoitti:Näyttäs olevan toiminnoiltaa tuo 24" sama kuin 23" cinema display. Joudut säätämään koneesi näyttöasetuksista näytön taustavalon.
24" saattaa olla sikäli erilainen tässä suhteessa, että led-taustavalo saattaa säätyä kohdalleen hiukan nopeammin. 23" ja muut vanhemmat Cinema Displayt ovat hitaimpia ryömijöitä mitä olen koskaan työssä nähnyt, joten niiden kanssa kannattaa käyttää aikaa ihan kunnolla. Taustavalon kirkkaus ryömii säädön jälkeen ihan tuntuvissa määrin vielä 15-20 minuutin jälkeen, ja profilointi tulisi aloittaa vasta kun se on edes suunnilleen paikallaan. Esimerkiksi Eizon näyttöjen kanssa tuota ei tapahdu samoissa määrin ongelmaksi asti.
Yleensä aina kannattaa odotta puoli tuntia tai mieluiten tunti, ennen kuin aloittaa näytön kalibroinnin. Näin sanotaan jo kalibrointiohjeissa. Ledivalot ovat heti valmiit, mutta suosittelen siinäkin malttia. Henkilökohtaisesti en aivan mahottomasti tykännyt tuosta 23" cinema displaysta.
kuutamolla kirjoitti:Heitän samaan ketjuun. Miten Led Cinema Displayn (24") kalibrointi kannattaisi tehdä? MIkä vempain sopisi parhaiten tähän hommaan?
Eipä kai tuo Macin näyttö tee millään poikkeusta. Itsellä on kokemusta lähinnä siitä 23" Cinema Displaysta. Onko 24" säädöiltään lähinnä samanlainen, eli siinä on vain taustavalon säätö? Tällöin kalibroiminen on simppelimpää. Siinä säädetään lähinnä pohjakirkkaus silmän perusteella ja annetaan kalibraattorin tehdä loput. Näin ainakin Spyderilla kalibroitaessa. Joskus on joutunut tulostuksen jälkeen säätämään taustavalon kirkkautta tulostuksen jälkeen.
Enpä osaa vertailla 23" vs 24". Mutta onkohan Spider3 Pro kelvollinen ja riittävän helppokäyttöinen?
Jos hankit Spyder3:n, niin osta Elite. Siinä on monipuolisin ohjelma. Näyttäs olevan toiminnoiltaa tuo 24" sama kuin 23" cinema display. Joudut säätämään koneesi näyttöasetuksista näytön taustavalon. Muista määritellä se kalibraatio-ohjelmassa. Siis säädät taustavaloa. Siinä näytössä ei ole mitään säätöjä. Muistaakseni olen aiemmin kalibroinut 23" cinema displayta niin, että olen antanut mennä automaatilla siinä ohjelmassa. Kokeile kummalla menetelmällä pääset parempaan tulokseen.
Ok. Siis Spyder3 Elite. Osaakos tyhmempikin käyttää sitä?
Kyllä sillä kalibrointi onnisttu. Londoninkielen taitoa kyllä vaatii. Luet ohjeet tarkoin ja alat kalibroimaan. Käytäntö kyllä opettaa. Joudut varmaan kalibroimaan muutaman kerran, jotta löydät sieltä sitten oikeat säädöt. Kaikki monitorit ovat yksilöitä ja eri merkeissä on aika isojakin eroja. Toisissa tumma pää löytyy 0.10-0.30 välitä, mutta joissakin voi mennä jopa 0.70. Vaalea pää löytyy sieltä 100-140 väliltä. Jos sulla on kunnon tulostin ja käytettäville papereille löytyy profiilit, niin monitorin vaalea pää löytyy kyllä kohdalleen. Silloin, kun tulosteen tummuus vastaa näyttöä, olet saanut oman monitorisi kohdalleen. Yleensä monitorin värit menee kohdalleen kalibroinnissa. Suurin ongelma on yleensä vaalean pään säätö. Hyvin tärkeää on myös huoneen valaistus.
Fotari kirjoitti:Kyllä sillä kalibrointi onnisttu. Londoninkielen taitoa kyllä vaatii. Luet ohjeet tarkoin ja alat kalibroimaan. Käytäntö kyllä opettaa. Joudut varmaan kalibroimaan muutaman kerran, jotta löydät sieltä sitten oikeat säädöt. Kaikki monitorit ovat yksilöitä ja eri merkeissä on aika isojakin eroja. Toisissa tumma pää löytyy 0.10-0.30 välitä, mutta joissakin voi mennä jopa 0.70. Vaalea pää löytyy sieltä 100-140 väliltä. Jos sulla on kunnon tulostin ja käytettäville papereille löytyy profiilit, niin monitorin vaalea pää löytyy kyllä kohdalleen. Silloin, kun tulosteen tummuus vastaa näyttöä, olet saanut oman monitorisi kohdalleen. Yleensä monitorin värit menee kohdalleen kalibroinnissa. Suurin ongelma on yleensä vaalean pään säätö. Hyvin tärkeää on myös huoneen valaistus.
Spyder3Elite on nyt käytössä ja ensimmäinen kalibrointi suoritettu. Väreihin tuli lisää kontrastia, musta 'syveni' -- kokonaisuus tummeni hieman. Mutta valkoinen ja vaaleat värit näkyvät suorastaan häikäisevästi aikaisempaan verrattuna. Täytynee tehdä niin, että kuvankäsittelyssä käytetään Spyderin avulla saatua profiilia ja muuten tauluun 'tehdasasetukset'.
kuutamolla kirjoitti:Spyder3Elite on nyt käytössä ja ensimmäinen kalibrointi suoritettu. Väreihin tuli lisää kontrastia, musta 'syveni' -- kokonaisuus tummeni hieman. Mutta valkoinen ja vaaleat värit näkyvät suorastaan häikäisevästi aikaisempaan verrattuna. Täytynee tehdä niin, että kuvankäsittelyssä käytetään Spyderin avulla saatua profiilia ja muuten tauluun 'tehdasasetukset'.
Ilmeisesti olet säätänyt monitorin vaalean pään liian kirkkaaksi. Onko sulla mitään kalibrointikuvaa, jolla voit testata kuva ja samalla tulostaa siitä kuvan. Tietenkin sulla pitäs olla myös tulostimen paperille profiili, jotta voit verrata näyttöä ja tulostetta keskenään.
Mitähän tarkoitat tehdasasetuksilla? Kalibroinnin jälkeen et koske enää monitorin säätöihin, ellet sitten tee kalibrointia uudelleen. Mielstäni helpoin tehdä näytön profiili, on tulostaa testikuva, siis joku virallinen testikuva, jossa on harmaakiila ja eri värejä.Niin tietenkin tarttee paperin väriprofiilin. Kalibroituasi näytön, vertaa sitä saatuun tulosteeseen. Yleensä värit sattuu kohdalleen, mutta näyttö on joko liian tumma tai liian vaalea. Riippuen siitä kuinka tummaksi olet vaalean pään asetukset säätänyt. Itsellä omassa monitorissa vaalea pää on säädetty 120 candelaan.Kaverilla taasen 80-90. Riippuu tietenkin paljon huoneen yleisvalaistuksesta.
kuutamolla kirjoitti:Spyder3Elite on nyt käytössä ja ensimmäinen kalibrointi suoritettu. Väreihin tuli lisää kontrastia, musta 'syveni' -- kokonaisuus tummeni hieman. Mutta valkoinen ja vaaleat värit näkyvät suorastaan häikäisevästi aikaisempaan verrattuna. Täytynee tehdä niin, että kuvankäsittelyssä käytetään Spyderin avulla saatua profiilia ja muuten tauluun 'tehdasasetukset'.
Ilmeisesti olet säätänyt monitorin vaalean pään liian kirkkaaksi. Onko sulla mitään kalibrointikuvaa, jolla voit testata kuva ja samalla tulostaa siitä kuvan. Tietenkin sulla pitäs olla myös tulostimen paperille profiili, jotta voit verrata näyttöä ja tulostetta keskenään.
Mitähän tarkoitat tehdasasetuksilla? Kalibroinnin jälkeen et koske enää monitorin säätöihin, ellet sitten tee kalibrointia uudelleen. Mielstäni helpoin tehdä näytön profiili, on tulostaa testikuva, siis joku virallinen testikuva, jossa on harmaakiila ja eri värejä.Niin tietenkin tarttee paperin väriprofiilin. Kalibroituasi näytön, vertaa sitä saatuun tulosteeseen. Yleensä värit sattuu kohdalleen, mutta näyttö on joko liian tumma tai liian vaalea. Riippuen siitä kuinka tummaksi olet vaalean pään asetukset säätänyt. Itsellä omassa monitorissa vaalea pää on säädetty 120 candelaan.Kaverilla taasen 80-90. Riippuu tietenkin paljon huoneen yleisvalaistuksesta.
Tarkoitan siis ... että ... tuota. Järjestelmäasetukset - näytöt - LED Cinema Display - väri --- Tänne Spyder teki näyttöprofiilin (LED Cinema Display-1). Ymmärsin, että näistä profiileista voi valita sopivan tarpeen mukaan. En siis itse säätänyt mitään, vaan softa muutti säädöt. Onneksi nimimerkkini on tilanteeseen taas sopiva.
Colormunki on hyvä vaihtoehto tosin kallis sellainen n.450€ sillä pystyy tosin myös säätämään myös tulostimen ilman suurta tappelua tulostimen säätöjen kanssa.
Ei varmaan kannata hinnan puolesta ostaa harraste käyttöä varten.