Millä viivakoodia?
-
Millä viivakoodia?
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Tähän asti olen päässyt sillä, että painossa lisätään ISBN:n perusteella kansilehteen, tai että olen ilmoittanut painolle ISBN:n ja olen saanut viivakoodin filuna, jonka olen sitten sijoittanut kanteen.
Nyt tuntuu, että olis hyvä olla itsellänikin homma hallussa, jos tarve vaatii. Milläpä teette ja miten viivakoodit kansilehtiin ja pakkauksiin? Onko jotain ohjemasuosituksia?
-
Re: Millä viivakoodia?
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Barcode macilla ja fonteista
Intel Maciin viivakoodisofta?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Minulla viivakoodin käyttö on tähän asti ollut kirjojen kansissa. Kyllähän nuo painot ihan mielellään sen viivakoodin kansiin hoitavat.
Olen kuullut juttuja, joissa on tehty eka painos makkelia kun "oli sovittu" ja joku "unohti". Onneksi ei tuollaista ole vielä omalle kohdalleni sattunut. Osin tuonkin vuoksi tuntuu mukavammalta toimittaa varmasti valmis matsku painoon, ettei kukaan unohda. Sopimukset kunkin toimijan tehtävistä ja vastuista kun voivat joskus olla puhelimessa puhuttuja tai poistetuissa sähköposteissa.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Itselläni ei tällä hetkellä ole ollut barcode-tarvetta muutamaan vuoteen, aikaisemmin EAN-koodi syntyi ihan kivasti Bar Code Prolla. Nyttemmin löytyy varmaan ihan kelvollisia InDy-plugeja tähän tarpeeseen, jossain vaiheessa esillä oli jopa joku aika edullinenkin. Ajantasaista tietoa noista ei taida tällä palstalla olla.
EAN-fonteista mulla ei kokemusta. Kaipa toimii jos tarkistusnumeron saa valmiina.
Jos koodin väsää itse niin kannattaa ilman muuta ainakin ekoilla kerroilla tarkistuttaa lukukelpoisuus painossa etukäteen, niilä pitäis olla testikone.
Koodin skaalaamisesta on hiukan ristiriitaista tietoa, aiemmin tieto oli että se on 100% eikä sitä venytellä, nyt väitetään että joissaain rajoissa se onnistuu kyllä.
Ja paino tekee nämä hommat myös palveluna iisisti, joten jos työnkulkuun sopii niin jättää sinne senkin duunin vaan.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Vakiomuotoja on ainakin tämän näköisiä: http://commons.wikimedia.org/wiki/Barcode Mut kaikissa (kirjoissa) tietty on samaa tyyppiä jotta lukuvekottimet toimii kassoilla.Fixx kirjoitti:Se lehtiin ja kirjoihin tuleva koodi on ihan vakiomuotoa, ei siinä arpomaan tarvitse alkaa. Kun kerran selvittää homman niin sitten se toimii.
-
Viesti Kirjoittaja trioli »
-
Viesti Kirjoittaja IsoTT »

Itse tekisin viivakoodin kirjan kanteen itse, enkä jättäisi sitä painon tehtäväksi. Varma on aina varmaa, ja tuskin painokaan sitä ihan ilmaiseksi siihen laittaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jasca »
En voi suositella kyseistä softaa.
• MBP 15" 2.7 GHz i7 | 16 GB | Radeon Pro 4 GB | SSD | macOS Monterey
• iMac 27" 2.7 GHz i5 | 8 GB | HDD | SD | MacOS X El Capitan
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Valitettavasti kauppa/tukkuliikkeet haluavat koodin olevan ladonoven kokoinen. Ja siihen pakkaukseen täytyisi mahduttaa muutakin useammalla kielellä.
-
Viesti Kirjoittaja Jasca »
EAN-koodeille on määritelty kokorajat:BugsBunny kirjoitti:Valitettavasti kauppa/tukkuliikkeet haluavat koodin olevan ladonoven kokoinen. Ja siihen pakkaukseen täytyisi mahduttaa muutakin useammalla kielellä.
- EAN-8 -viivakoodissa vähimmäiskoko on 21,38 mm x 17,05 mm ja enimmäiskoko 53,46 mm x 42,62 mm
- EAN-13 -viivakoodissa vähimmäiskoko on 29,83 mm x 20,73 mm ja enimmäiskoko 74,58 mm x 51,82 mm
Se täytyy iBarcode Generator -softan puolesta sanoa, että koko ei ole sille ongelma ... kunhan ensin oppii määrittämään kokotiedot pisteinä (ei mahdollisuutta syöttää esim. millimetreinä).
• MBP 15" 2.7 GHz i7 | 16 GB | Radeon Pro 4 GB | SSD | macOS Monterey
• iMac 27" 2.7 GHz i5 | 8 GB | HDD | SD | MacOS X El Capitan
-
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Minkä kokoisena Inex Partners haluaa EAN13-viivakoodin? He haluavat mm. lavalappujen koodit ymmärrettävästi varsin isoina, mutta tokko myös enarit.BugsBunny kirjoitti:No tietty vähintään minimikokoisia ne ovat aina olleet, mutta esim. Inex Partners haluaa paljon isommat koodit.
-
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka