No niin - sitten molskahdettiinkin heti seuraavaan suohon, salamakuvaukseen!
Lyhyesti sanoen kameran oma yhdysrakenteinen salama riittää vain lähikuvaukseen ja sillä saa aikaan lähes rikollisen rumia valaistuksia, joista kuvattava ei itseään tunnista. Sopii korkeintaan "tässä keittiön pöydällä se pahuksen kaasuttimen osa on" -tyyppiseen hommaan. Ulkoisilla lisäsalamalaitteilla saa lisää tehoa, mutta kameran päälle kiinnitettyinä valaistus on edelleen karsean ruma, limainen, kova, terävä ja luotaantyöntävä. laitteisiin saa kaiken maailman muvipurkkeja, jotka pehmentävät valoa hieman, mutta no... öö, itse en oikein innostu niiden jäljestä. Ja öh, en halua sohaista mihinkään muurahaispesään, mutta joidenkin brändien salamakuvaustsydeemit ovat kehittyneempiä kuin toisten. Esim. Nikonin SB-800 on edelleen mielestäni maailman paras salamalaite, olkoonkin että sen jälkeen Nikon on julkaissut pari uudempaakin.
MUTTA: Off-camera salamakuvaus eli irti kamerasta sijoitetut salamat, kaksi tai useampia, joita ohjataan Pocket Wizardeilla tai joillain muilla menetelmillä (tarjolla on lukuisia eri hintaluokkien systeemejä, joihin saa halutessaan uppoamaan pikkuauton hinnan) antaa mahdollisuuden muokata valoa lähes rajattomasti. Mikael K:n linkin kuvan kaltaista valaistusta ei saa aikaan kameran omalla tai kameran päälle/sivulle kiinnitetyllä salamalla.
Linkki off-camera salamakuvauksen jännittävään maailmaan:
http://strobist.blogspot.com/2006/02/we ... obist.html