![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
En ole käyttänyt macia 10 vuoteen. Sinä aikana ohi on laukannut jos minkälaista petoeläintä. Nyt sain lainaksi erään yrityksen macin, josta juuri olin selvittävinäni, että se on Tiikeri (OS X 10.4.11). Ennen tuon selviämistä olin selannut Hopeisen Omenan fonttiketjuja ja säikähtänyt tarinoita Indyn (vai järjestelmänkö) fonttien Helvetica Neuen suhteen järjestämiä konflikteja. Lukiessani luulin, että lainakoneellani on Leopardi - ja ongelmat taisivat olla nimenomaan tämän eläimen matkassa.
Olkaa ystävälliset ja auttakaa alkuun.
1. Ohjelmatko ovat konekohtaisia eli voin rajoituksetta käyttää lainakoneen CS4:sta? Fontteihin ostetut lisenssit sen sijaan ovat ostajakohtaisia, eli en voi käyttää koneella olevia fontteja julkaisuihin? Voiko dfont-päätteisiä käyttää painotuotteeseen - ja mitä ne edes ovat?
2. Kun löydän fontit, joita haluan käyttää, ja ostan niihin lisenssit, miten varmistan, että ei tule konflikteja koneella jo mahdollisesti toisella lisenssillä olevan saman fontin kanssa?
Onko fonttien asennus lisenssin ostamisen jälkeen kakkupala vai tarvitaanko insinööriä?
3. Sitooko pdf jonnekin alitiedostoon merkinnän lisenssistä? Jos sitoo, miten varmistan, että se käyttää minun lisenssiäni eikä sen, joka aiemmat lisenssit koneelle hoiti? Voiko vanhoja lisenssejä poistaa (kysyn tietysti luvan yrityksestä), ja onko tämä suositeltavaa?
4. Kuinka moneen työasemaan fontin saa yhdellä lisenssillä asentaa?
5. Yhtä ja samaa fonttia myydään eri "protokollin" eli TT, PS, OT... Mikä noista protokollista on paras maciin? Entä jos toinen työasema onkin PC?
Pahoittelen pitkää, analfabeetinhajuista listaa. Kiitän mahdollisista vastauksista jo etukäteen. Ja lupaan